Citat:
Som ubåten ser ut att ligga i ytläge så är hon antagligen mycket välbalanserad med ett sk lågt fribord, och kan därmed aldrig betraktas som en rank fartygskonstruktion, hon kan dock säkert gunga i hög sjö och vara extremt obehaglig att färdas i i hårt väder i ytläge.
Men tyckte att jag hittade om att den aktuella våghöjden bara låg runt 30 cm, så hela historien om en lucka verkar ju en aning krystad, för att inte säga bara BS ( Bullshit )
Bilderna ifrån avseglingen då KW står i tornet ser det ju ut som att havet ligger nästan blankt, det var ingen väderförändring under natten heller.
Jag antar att ubåten inte kan göra en så brant uppstigning, pga låg maskinstyrka hos motorerna.
Citat:
Det är väl klart att styckning är detsamma som mord, Idiotiskt att fundera om hur hon dog - Huvudet var avkapat - Ja då så, då var det ju dödsorsaken, allting annat om transportstyckningar mm blir ju bara hårklyverier. Det är bara mördarknasbollar som styckar hej vilt, tycker jag ?
Om vilken som helst skulle hitta en död människa ute i skogen, inte åker man hem och hämtar en såg, spännband och rörbitar och åker tillbaks och börjar stycka kroppen bara för att det ska göras en begravning till sjöss ? Det är lite samma tankegång, eller hur ?
Jag tycker att styckar man folk härs och tvärs ja då kan de lugnt dömas för mord, enough said ?
Inte ens under krig ansågs det enligt Genevekonventionen att det var okej för soldater att kapa av kroppsdelar ifrån döda soldater och civila , det blev ju då arkebusering direkt, eller hängning i närmsta träd eller lyktstolpe..
Jag tycker bara det är ett jävla grävande och hårklyverier, detta är ingen deckareroman, där man kan spekulera i dödsorsaken, det är en galenpanna som ska sitta inlåst för mord
Citat:
Så klart att rätten att överklaga är stark, det är den i nästan alla moderna länder, Visst kan PM eller åklagaren överklaga domslutet som blir i Tingsrätten, Men att lämna in ett överklagande är inte detsamma som att fallet kommer att tas upp på nytt - Danska rättssystemet liksom det svenska avslår ju många överklaganden ofta med hänvisning till att nya fakta eller annan tolkning inte nämnvärt ändrar domstolsutslaget. En del mordfall går ju bara till Tingsrätten och sedan blir det inga fler rättegångar, inte alls ovanligt. Och förmodligen för att advokaterna inte ser det som lönt att överklaga.Många överklaganden sköts ju bara pappersvägen och blir inga nya förhandlingar med förhör osv. Dvs man kan se klart och tydligt att domslutet om mord är korrekt taget, och att bevisningen och alternativa förklaringar är vattentäta.
Högre rätt ska i första hand se till att rättegången har skötts rätt, utan formella fel.
Det är en rättighet att överklaga men det är inte en rättighet att få en ny förhandling
Rättegången är ju inte till för att den ska vara en underhållning för populasen och media, den handlar ju mest om att avkunna ett lämpligt domslut
Citat:
Ja, precis, sätt likhetstecken mellan styckning och mord så slipper vi fundera, sluta med daltandet !
Allting annat är ju korkat, ungefär som amerikanen som körde sin svenska hustru i flistuggen, någon dödsorsak kunde väl inte fastställas, men det blev mord i alla fall - vad annars skulle man döma till ?
Slaktning utan licens ? Obducering utan läkarelegitimation ?
Händelsen var väl inspirationen till Peter Stormares film Fargo skulle jag tro, där Stormare stoppar ner likdelar i flistuggen