Citat:
http://www.expressen.se/kvallsposten/stodet-till-madsen-efter-forklaringen/
Medkonstruktören, Jens Falkenberg, säger att det mycket väl kan ha gått till som Madsen påstår.
"Falkenberg var med och byggde ubåten tillsammans med Madsen och är väl bekant med farkostens konstruktion. Den aktuella järnluckan känner han väl till.
– Luckan är massiv och mycket tung och det finns motvikter som gör att man ska kunna öppna den inifrån. Men om man inte exakt vet hur man ska dra i luckan kan det mycket väl inträffa en olycka. Då kan man få den över sig, säger han till tidningen.
Medkonstruktören, Jens Falkenberg, säger att det mycket väl kan ha gått till som Madsen påstår.
"Falkenberg var med och byggde ubåten tillsammans med Madsen och är väl bekant med farkostens konstruktion. Den aktuella järnluckan känner han väl till.
– Luckan är massiv och mycket tung och det finns motvikter som gör att man ska kunna öppna den inifrån. Men om man inte exakt vet hur man ska dra i luckan kan det mycket väl inträffa en olycka. Då kan man få den över sig, säger han till tidningen.
Även om man får luckan på sig så tror jag inte att hastigheten hos den fallande luckan (enligt skunkjobbs beräkning) räcker för annat än en rejäl bula, Att tex svinga en stekpanna ger nog värre skador, Skulle KW träffats och tappat greppet, så kan hon ju bara landat på fötterna och rumpan och inte kunnat slå i huvudet så hårt i golvet där nere, Dvs underbenen drar vanligen ihop sig i reflex och dämpar fallet.
I och med att KW ska ha klättrat upp måste minst en hand ha hållit fast i stegen, och jag tror att om hon tuppat av att hon i så fall "fastnat" i röret. KW hade ju en nätt kropp och man kan ju anta att hon var vigare än de allra flesta +30-åringarna, att hon borde ha kunnat undvika en fallande lucka, tex med att vika undan huvudet, så att luckan "slinter" emot kraniet.
Jens Falkenberg motsäger dessutom sig själv med att beskriva att luckan har motvikter, och dessa motvikters effekt är att fallhastigheten minskas kraftigt,om den är någorlunda välbalanserad.
Det är ju mycket möjligt att Politiet redan vet om om ubåten dök eller inte, och har de bevis i from av radarspår (*) att ubåten aldrig dök, så faller ju PMs historia platt som en pannkaka. Att historien med luckan då bara är ett påhitt ju, Som Jens Falkenberg påstår så hade ju luckan motvikter, och syftet med motvikter är att dämpa motståndet att trycka/lyfta upp den och också minska risken att få den i huvudet. Nästan alla sådana konstruktioner med luckor som måste öppnas på detta sätt där gör man motvikterna sådana att det bara behövs relativt lite kraft för att röra den, men också att man sätter in en liten sk friktionsbroms som gör att luckan inte kan göra hastiga rörelser.
(*) Ett annat bevis än radarspår är det faktum att ubåten ska ha haft en sk 3G/GSM-Repeater, och om man kunnat konstatera att den var aktiv och uppkopplad emot basstationer i land hela tiden, så kan man alltså anta att den aldrig dök någonsin under hela färden. Eftersom kontakten med basstationen bryts när ubåtens antenn kommer ner under vattnet.
Nu antar jag ju själv att PM kan ha dykt, men att få till en sådan manöver att han gått upp i skarp vinkel, och lämnat kontrollerna för att öppna luckan, nja, jag tror det är bara nys. Han kan inte veta när han kan öppna luckan, för han kan inte se precis när han bryter vattenytan. Inte inifrån tornet vad jag kan förstå,
Och tex om han öppnar luckan när den befinner sig 10 cm under vattnet lär han få 300 liter vatten över sig på ett ögonblick,
Däremot så har jag för mig att det finns en känd ubåtsfilm, där just detta moment genomförs, men jag gissar det är trickfilmat inne i en studio eftersom Kapten reser luckan i precis samma ögonblick som vattenytan bryts
Den sekvensen är orealistisk eftersom havet sällan ligger så kav lugnt att det är möjligt att göra det i det fria såpass smidigt..
Jag vet inte heller hur fort den kan stiga, och hur brant den kan bryta igenom vattenytan. De allra flesta ubåtar kan inte göra så spektakulära manövrer om de inte har rätt så många hästkrafter plus att man kan trimma snabbt (**), De flesta ubåtar kan ju inte göra det. US Navys atomubåtar klarar det ju, tex här är en bild, SSN 771:
https://i.pinimg.com/originals/51/27/6e/51276ede8b30ae6d95085366c8686684.jpg
Men det har påståtts att några av dessa bilder kan faktiskt vara fejk, eftersom flera av dessa ubåtar inte har tillräckligt stora främre dykroder och därmed inte kan få så brant uppåtvinkel, och inte har tillräckligt snabb trimförmåga. Men i teorin kan ju hästkrafterna räcka, Atomubåtar är av design stora och klumpiga och har rätt så dålig manöverförmåga, särskilt i ytläge, men det beror ju på att designen vanligen inte tillåter stora roderytor, med stora roderutslag. Och att de ofta tex behöver bogsering in till hamn, helt enkelt för att de inte kan manövrera i trånga utrymmen.
Trots all teknik så gick ju en amerikansk ubåt i uläge på ett lastfartyg om det var någonstans i asiatiska farvatten, jag minns ej, de fick rätt så kraftiga skador. Rykten eller halvsanningar gör gällande att det vid olyckstillfället inte fanns någon bemanning alls på den station i ubåten där man skulle hålla koll på annan trafik på ytan. Ett annat rykte gör gällande att man trodde att man gick djupare än vad man verkligen gjorde, bla att djupet angavs digitalt i stället för analogt, man misstog sig alltså och trodde man gick djupare. Tex att djupet angavs i fot (feet), medans de flesta använder meter eller famnar (fathoms, 1,83 meter, 6 feet)
(**) UC-3 Nautilus har varken hästkrafter, snabb trimförmåga elller stora roderytor