2017-09-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Vidare borde de pröva att köra ut ubåten och låta fartygsvågor träffa den för att se hur mycket ubåten gungar och om luckan kan välta.

Som ubåten ser ut att ligga i ytläge så är hon antagligen mycket välbalanserad med ett sk lågt fribord, och kan därmed aldrig betraktas som en rank fartygskonstruktion, hon kan dock säkert gunga i hög sjö och vara extremt obehaglig att färdas i i hårt väder i ytläge.

Men tyckte att jag hittade om att den aktuella våghöjden bara låg runt 30 cm, så hela historien om en lucka verkar ju en aning krystad, för att inte säga bara BS ( Bullshit )
Bilderna ifrån avseglingen då KW står i tornet ser det ju ut som att havet ligger nästan blankt, det var ingen väderförändring under natten heller.

Jag antar att ubåten inte kan göra en så brant uppstigning, pga låg maskinstyrka hos motorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det här med att försvarsadvokaten trycker på att det är en traumatisk händelse ser jag som ren desperation. Hon inser att det finns inte mycket som talar till PM:s fördel. Det står bortom allt rimligt tvivel att han styckat och begravt KW.

Det är väl klart att styckning är detsamma som mord, Idiotiskt att fundera om hur hon dog - Huvudet var avkapat - Ja då så, då var det ju dödsorsaken, allting annat om transportstyckningar mm blir ju bara hårklyverier. Det är bara mördarknasbollar som styckar hej vilt, tycker jag ?

Om vilken som helst skulle hitta en död människa ute i skogen, inte åker man hem och hämtar en såg, spännband och rörbitar och åker tillbaks och börjar stycka kroppen bara för att det ska göras en begravning till sjöss ? Det är lite samma tankegång, eller hur ?

Jag tycker att styckar man folk härs och tvärs ja då kan de lugnt dömas för mord, enough said ?

Inte ens under krig ansågs det enligt Genevekonventionen att det var okej för soldater att kapa av kroppsdelar ifrån döda soldater och civila , det blev ju då arkebusering direkt, eller hängning i närmsta träd eller lyktstolpe..
Jag tycker bara det är ett jävla grävande och hårklyverier, detta är ingen deckareroman, där man kan spekulera i dödsorsaken, det är en galenpanna som ska sitta inlåst för mord

Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Inte ens dansk rätt tillåter det sistnämnda. Rätten att överklaga är stark.
Så klart att rätten att överklaga är stark, det är den i nästan alla moderna länder, Visst kan PM eller åklagaren överklaga domslutet som blir i Tingsrätten, Men att lämna in ett överklagande är inte detsamma som att fallet kommer att tas upp på nytt - Danska rättssystemet liksom det svenska avslår ju många överklaganden ofta med hänvisning till att nya fakta eller annan tolkning inte nämnvärt ändrar domstolsutslaget. En del mordfall går ju bara till Tingsrätten och sedan blir det inga fler rättegångar, inte alls ovanligt. Och förmodligen för att advokaterna inte ser det som lönt att överklaga.

Många överklaganden sköts ju bara pappersvägen och blir inga nya förhandlingar med förhör osv. Dvs man kan se klart och tydligt att domslutet om mord är korrekt taget, och att bevisningen och alternativa förklaringar är vattentäta.

Högre rätt ska i första hand se till att rättegången har skötts rätt, utan formella fel.

Det är en rättighet att överklaga men det är inte en rättighet att få en ny förhandling

Rättegången är ju inte till för att den ska vara en underhållning för populasen och media, den handlar ju mest om att avkunna ett lämpligt domslut
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Blahblah, styckning har i 20 fall av 20 varit för att dölja ett mord.

Ja, precis, sätt likhetstecken mellan styckning och mord så slipper vi fundera, sluta med daltandet !

Allting annat är ju korkat, ungefär som amerikanen som körde sin svenska hustru i flistuggen, någon dödsorsak kunde väl inte fastställas, men det blev mord i alla fall - vad annars skulle man döma till ?
Slaktning utan licens ? Obducering utan läkarelegitimation ?

Händelsen var väl inspirationen till Peter Stormares film Fargo skulle jag tro, där Stormare stoppar ner likdelar i flistuggen
Citera
2017-09-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Om du har tillgång till hav/sjö nära dig så observera virvlarna kring en propellerbåt. Ganska starka krafter.

Så ni propellerbögar vill påstå att KW ramlade i propellern och PM fiskade upp bitarna och satte tyngder på kroppsdelarna och sänkte dem igen ?

Hur fan får ni hop det med ert propellerbögeri ? Så stora propellrar som det här är frågan om har så trubbiga kanter, och roterar så långsamt att de vanligen inte kan "kapa av" kroppsdelar, Snabbgående propellrar kan dock göra det som på snabba motorbåtar och utombordare, de är dessutom betydligt vassare i kanterna ?

Nej, och för den trettiofjärde gången här så kan inte en propeller kapa bägge benen, bägge armarna, och huvudet och lämna torson relativt intakt i ett enda moment. Ni som fortfarande hävdar propellerteorin har bara en enda propeller och den sitter i ert huvud, och vill ni diskutera den ide'n vidare är det väl bara att ni gör experiment själva. Tex låna ubåten av den danska Politiet, och sen slänger ni en frivillig försöksperson, tex Eliasson vill nog ställa upp för enligt honom är alla brottslingar innerst inne snälla av sig, typ....

Föreslår att propellerbögarna startar en egen tråd istället för att älta den om och om igen...

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Hur mycket han än gått på liket, blir det inte mycket till straff i form av fängelse, så ser det ut i rättssystemet.

Äh, du kan kasta dessa ide'er ut ur fönstret, det handlar här inte om svensk rättsröte-rättstradition av meningslösa hårklyverier, utan detta är de danska lagarna och tolkningarna.

Alternativt får ni väl driva en egen rättegång i media..., typ...

Mitt tips är att sätta styckning lika med mord så är problemet ur världen...
Va fan ska vi dalta med såna dårar ?
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har för mig att det finns någon exotisk fiskart som har tänder som sågtänder...

Javisst orkanen Katrina år 2005 tog med sig ett stort stim av pirayor upp till Öresund, som först legat och vilat sig på bottnen och sedan tolv år senare börjat äta på allt möjligt, de började gnaga på kroppen, och dessa pirayor var så klyftiga att de kunde till och med sätta fast tyngder på kroppen, typ....

Eller så var det en Sharknado som gnagde sig in i ubåten och tog med sig KW ?
Citera
2017-09-09, 15:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Brottsrubriceringen i nuläget är-misstänkt mandråp/mord.
I början av häktningen - innan torson hittades löd rubriceringen- vållande till annans död.
Död genom olyckshändelse.
NU vet polisen att vållande till död genom olyckshändelse inte kan stämma.
Man har funnit sådana bevis på att döden skett på sådant sätt att olycka kan uteslutas.
Därför kan polisen också skärpa rubriceringen/anklagelsen.
Om du lyssnar till Madsens förklaring om den där luckan, så märker du också att inga följdfrågor av vikt ställs.
Luck-teorin är redan lagd i papperskorgen.
NU gäller uppsåtligt mord.
Kan inte länka- du får läsa och lyssna så kommer du att förstå att polisen har bevis på att döden inte skett genom olycka.

Det där känner jag till. Men trodde det fanns ett specifikt uttalande från polisen att de avfärdar luckhändelsen.
Citera
2017-09-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De svenska journalisterna fattar mycket fel. Här står det:

https://www.tv2lorry.dk/artikel/peter-madsen-taler-ud-om-kvaelningssex

- Har du før haft samleje med kvinder i Nautilus?, spurgte anklager Jakob Buch-Jepsen, hvortil Peter Madsen svarede, at han ved enkelt lejlighed havde gjort det med sin hustru.

- Ikke med ubåden sejlende, men jeg har brugt den som husbåd i en periode, og der har jeg, svarede Peter Madsen.

I Ekstrabladets mer utförliga referat hävdar de att Madsen svarade följande angående huruvida han haft sex ombord på ubåten:

Citat:
Han bekræfter, at hna tidligere har været ude med kvinder for at dyrke sex. Han siger i et tilfælde med sin hustru. Og så siger han, at han har haft Nautilus som husbåd, og den periode har han haft en kæreste, som han var været sammen med. og der harogs åværet flere kvinder, han har været sammen med. Og jeg vil sige, at det har været kærligt, erotisk samvær.

Källa: http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
Citera
2017-09-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ja, och nej.

Ja, styckningen är ju garanterad, det finns för mycket för att han inte ska åka på den. MEN, skändning av kroppen, sker den före eller efter döden?

Det är en stor skillnad i formellt brott, även om de flesta upplever skändning av lik som vedervärdiga. Hur mycket han än gått på liket, blir det inte mycket till straff i form av fängelse, så ser det ut i rättssystemet.

Kan rätten bevisa att han varit på KW i underlivet innan hon var död, kan det kanske ge lite mer straff.

Bottom line, som jag hävdat ända från starten av tråden: domstolen måste bevisa att KW dött pga. PM's aktiva handling, om han ska dömas till dråp/mord. Det blir inte lätt, säger jag. Om domstolen inte kan det, stannar det det vid vållande till annans död och grov skändning av avliden, med en straffpåföljd av ett par år. Men, den rättspsykiatriska utredningen, kan kanske komma fram till att han är otillbördig, då blir "straffet" sluten psyk-vård på obestämd tid.

Om jag förstå den rättsmedicinska utredningen rätt har styckningen skett efter mordet men ev underlivsskador eller andra fynd på kroppen har man inte offentligt uttalat sig om annat än att man hittade graverande bevis som ledde till straffskärpningen.

Allt tyder dock på att sannolikheten att någon annan än Peter Madsen utfört styckningen är så försumbar att det blir en stark indicielänk om den finner stöd i annat i utredningen. Det tror jag att den kommer visa sig göra. Resultat från alla provtagningar och tester kommer att börja droppa in snart.

Madsen har inte samarbetat alls med polisen/utredarna snarast har gjort allt för att motarbetat den genom all hålla inne information och presenterat lögner på löpande band bör att undkomma rättvisan och klara sig själv.

Varje lögn genererar många frågor och hans förklaringsbörda stiger mot högre höjder. Frågor som naturligtvis donatorer och folk som känner honom också börjar ställa sig. För varje motbevisad lögn sjunker hans förtroendekapital ytterligare.

Flera har redan tydligt tagit avstånd från Madsen. Och det kommer att följas av fler ju längre tiden lider och testresultat blir kända.

Tiden är knappast på Madsens sida.
Citera
2017-09-09, 15:43
Medlem
Citat:
Så då är vi överens om att mord är tillsvidare bara i polisens "drömvärld" om att sätta dit en trolig dråpare/mördare?
Du får försöka ta reda på om polisen famlar i blindo! Jag tror inte det.
Drömvärld- konstigt ord i sammanhanget.
Polisen arbetar med konkret material, tekniker i massor, flera dykare osv
Inga mer inlägg på den nivån- för mig.
Citera
2017-09-09, 15:45
Medlem
Det burde vel finnes rester av benfliser i ubåten etter styckningen
Senast redigerad av 3x3 2017-09-09 kl. 15:47.
Citera
2017-09-09, 15:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ja, och nej.

Ja, styckningen är ju garanterad, det finns för mycket för att han inte ska åka på den. MEN, skändning av kroppen, sker den före eller efter döden?

Det är en stor skillnad i formellt brott, även om de flesta upplever skändning av lik som vedervärdiga. Hur mycket han än gått på liket, blir det inte mycket till straff i form av fängelse, så ser det ut i rättssystemet.

Kan rätten bevisa att han varit på KW i underlivet innan hon var död, kan det kanske ge lite mer straff.

Bottom line, som jag hävdat ända från starten av tråden: domstolen måste bevisa att KW dött pga. PM's aktiva handling, om han ska dömas till dråp/mord. Det blir inte lätt, säger jag. Om domstolen inte kan det, stannar det det vid vållande till annans död och grov skändning av avliden, med en straffpåföljd av ett par år. Men, den rättspsykiatriska utredningen, kan kanske komma fram till att han är otillbördig, då blir "straffet" sluten psyk-vård på obestämd tid.
Jag hoppas och tror verkligen PM kan dömas för mord.
Om det nu kan bevisas att något sexuellt utspelat sig i ubåten, vilket jag är ganska säker på att det gjort, så skulle KW alltså först haft sex frivilligt med PM och sedan gått upp i tornet och fått luckan i huvudet och dött. Det är ju två helt osannolika händelser.

Och med den här uppmärksamheten, det här fallet har väckt, blir det en total skandal om han bara döms till två år. Så det kommer inte att hända.

Sedan kan du prata juridik hur mycket du vill.
Citera
2017-09-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag hoppas och tror verkligen PM kan dömas för mord.
Om det nu kan bevisas att något sexuellt utspelat sig i ubåten, vilket jag är ganska säker på att det gjort, så skulle KW alltså först haft sex frivilligt med PM och sedan gått upp i tornet och fått luckan i huvudet och dött. Det är ju två helt osannolika händelser.

Och med den här uppmärksamheten, det här fallet har väckt, blir det en total skandal om han bara döms till två år. Så det kommer inte att hända.

Sedan kan du prata juridik hur mycket du vill.

Han blir nok dømt til psykiatrisk forvaring
Citera
2017-09-09, 15:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Som ubåten ser ut att ligga i ytläge så är hon antagligen mycket välbalanserad med ett sk lågt fribord, och kan därmed aldrig betraktas som en rank fartygskonstruktion, hon kan dock säkert gunga i hög sjö och vara extremt obehaglig att färdas i i hårt väder i ytläge.

Men tyckte att jag hittade om att den aktuella våghöjden bara låg runt 30 cm, så hela historien om en lucka verkar ju en aning krystad, för att inte säga bara BS ( Bullshit )
Bilderna ifrån avseglingen då KW står i tornet ser det ju ut som att havet ligger nästan blankt, det var ingen väderförändring under natten heller.

Jag antar att ubåten inte kan göra en så brant uppstigning, pga låg maskinstyrka hos motorerna.

Det är väl klart att styckning är detsamma som mord, Idiotiskt att fundera om hur hon dog - Huvudet var avkapat - Ja då så, då var det ju dödsorsaken, allting annat om transportstyckningar mm blir ju bara hårklyverier. Det är bara mördarknasbollar som styckar hej vilt, tycker jag ?

Om vilken som helst skulle hitta en död människa ute i skogen, inte åker man hem och hämtar en såg, spännband och rörbitar och åker tillbaks och börjar stycka kroppen bara för att det ska göras en begravning till sjöss ? Det är lite samma tankegång, eller hur ?

Jag tycker att styckar man folk härs och tvärs ja då kan de lugnt dömas för mord, enough said ?

Inte ens under krig ansågs det enligt Genevekonventionen att det var okej för soldater att kapa av kroppsdelar ifrån döda soldater och civila , det blev ju då arkebusering direkt, eller hängning i närmsta träd eller lyktstolpe..
Jag tycker bara det är ett jävla grävande och hårklyverier, detta är ingen deckareroman, där man kan spekulera i dödsorsaken, det är en galenpanna som ska sitta inlåst för mord

Så klart att rätten att överklaga är stark, det är den i nästan alla moderna länder, Visst kan PM eller åklagaren överklaga domslutet som blir i Tingsrätten, Men att lämna in ett överklagande är inte detsamma som att fallet kommer att tas upp på nytt - Danska rättssystemet liksom det svenska avslår ju många överklaganden ofta med hänvisning till att nya fakta eller annan tolkning inte nämnvärt ändrar domstolsutslaget. En del mordfall går ju bara till Tingsrätten och sedan blir det inga fler rättegångar, inte alls ovanligt. Och förmodligen för att advokaterna inte ser det som lönt att överklaga.

Många överklaganden sköts ju bara pappersvägen och blir inga nya förhandlingar med förhör osv. Dvs man kan se klart och tydligt att domslutet om mord är korrekt taget, och att bevisningen och alternativa förklaringar är vattentäta.

Högre rätt ska i första hand se till att rättegången har skötts rätt, utan formella fel.

Det är en rättighet att överklaga men det är inte en rättighet att få en ny förhandling

Rättegången är ju inte till för att den ska vara en underhållning för populasen och media, den handlar ju mest om att avkunna ett lämpligt domslut

Ja, precis, sätt likhetstecken mellan styckning och mord så slipper vi fundera, sluta med daltandet !

Allting annat är ju korkat, ungefär som amerikanen som körde sin svenska hustru i flistuggen, någon dödsorsak kunde väl inte fastställas, men det blev mord i alla fall - vad annars skulle man döma till ?
Slaktning utan licens ? Obducering utan läkarelegitimation ?

Händelsen var väl inspirationen till Peter Stormares film Fargo skulle jag tro, där Stormare stoppar ner likdelar i flistuggen
Håller med. Styckning = mord. Vem hittar ett lik liksom och styckar det.
Citera
2017-09-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Knappast, luckan ser ut att stå i ca: 80 graders vinkel, det krävs inte mycket alls för att den ska slå igen. Man kan verkligen inte anklaga många av er härinne för att vara intelligenta i.a.f.

Citat:
Vi tar det lugnt, och försöker bygga på fakta. Är vi överens om att luckan har en motvikt? De flesta är det. Nästa fråga är hur motvikten arbetar. Hur mycket kraft behövs för att stänga luckan, det är den normala konstruktionen? D.v.s. man måste dra ner luckan med en liten kraft. Det betyder att luckan slår upp av sig själv, när man öppnar, och det betyder att den knappast kan stänga sig själv.

Nu vet inte jag om PM konstruerat motvikten på det viset, och sannolikt inte, eftersom han beskrivit att luckan slog igen på KW's huvud. Det skulle betyda att man måste trycka upp luckan för att öppna inifrån, men får hjälp av motvikten, och då är det logiskt att det finns ett spärrläge för luckan i uppfällt läge.

Jo, nu har jag iofs inte själv testat luckan på Nautilus men jag har öppnat / stängt luckor på "riktiga" ubåtar och med tanke på att luckan på Nautilus (oaktat om den har motvikt eller ej) i alla fall har bakvikt d.v.s. dess tyngdpunkt är sådan att den i detta fall är tyngre ut mot fören samt att den inte har en hög tyngdpunkt.

D.v.s. att jag vidhåller att det ska oerhört mycket till för att en sådan lucka ska slå igen "av sig själv". Även om den inte skulle luta särskilt mycket mot fören i förhållande till ett vertikalläge innebär luckans egna tyngd, samt dess tyngdpunkt i sig att den horisontella kraften i ett relativt jämviktsläge för ubåten måste vara tillräckligt stor för att föra luckan tillräckligt mycket akterut, samtidigt som den också måste övervinna de krafter som "låser" luckan i dess läge.

...och apropå intelligens kan jag rekommendera att grumpyoldfart plockar fram kulramen och fysikkunskaperna och börjar räkna på vad t.o.m. så lite som 10 graders differens från vertikalläge innebär när man har en tung lucka (en konkav-konvex sådan med den konvexa delen mot fören d.v.s. i uppfällningsriktningen). Bli inte förvånad om det visar sig vara betydligt mer kraft än du trodde.
Citera
2017-09-09, 16:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte bara galen - nu kan hon dessutom bli kändis i följdvattnet av detta case..

Säkert inte helt betydelselöst

Är Deirdre King verkligen en kvinna?? Ser ser snarare ut som en man/transvetit eller transsexuell...

https://minfil.org/K4Fdw7c6b7/IMG_9121.JPG

https://minfil.org/L3F6w6cbb3/IMG_9122.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in