2017-09-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, varför inte? M skrev ju väldigt fint och poetiskt om henne, när han hade begravt henne:

“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”

Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.
Som vi varit inne på tyder det mesta på att han snarare tyckte att KW inte hade i ubåten att göra om det skulle bli PM:s egna gravplats. Så han hivade henne överbord, i bitar. Tror absolut han var mer känslomässig när det kom till förra ubåten än till KW, att han själv säger att han grät när han "begravde" henne tror jag inte alls på - då hade han inte hanterat kroppen som han gjorde. "Och sen sågade jag upp henne, satte dit vikter, och slängde delarna överbord så de skulle vara så svåra att hitta som möjligt för hennes efterlevande. Det var fint, jag grät", det skär lite, håller du inte med?

Nej, om han faktiskt planerade att ta livet av sig ville han helt enkelt inte att KW skulle vara där med honom för det störde hans bild av hur Raket-madsen skulle avslutas. Om han inte planerade att ta livet av sig utan ljög vilket viktningen av kroppsdelarna tyder på så var det helt enkelt ett försök att gömma bevisen, inte någon "begravning".
Citera
2017-09-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
"Det som var gott nog åt hans älskade ubåt,liksom". Jämför du ett materiellt dött ting med en ung,levande kvinna. Med hela livet framför sig. Med drömmar om egna barn, familj. Säkert också barnbarn en gång om livet fått ha sin gång. Att PM är poetisk när det gäller begravning av ett dött ting som en ubåt,(han ägde inte den ubåten heller) är en väldigt klen tröst för vad han gjort mot KW.
Jag har väldigt svårt att se det känsliga,vackra,romantiska i KW.s död och "begravning" utan att hennes närmaste ens fick ta farväl av henne.Hade det gått enligt PM:s plan hade de inte ens någonsin fått veta vad som hänt henne. Att våndas dag och natt för en försvunnen anhörig. Det är värsta psykiska tortyren som någon människa kan råka ut för. Makabert,vidrigt,själviskt,hänsynslöst och sinnessjukt gjort av PM. Även om han inte styckat och skändat hennes kropp först.
Mmm, fy fan att inte kunna ha en riktig begravnign och veta att delar av henne saknas. Usch. Även OM PM:s hela story checkar ut på något magiskt sätt så skulle jag aldrig kunna förlåta honom för det, att ta ifrån KW:s familj chansen att få en riktig begravning och avslut. Usch
Citera
2017-09-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Bild på att den skulle stå såpass upprätt hade varit trevligt, tycks se ut att luta betydligt mer på de bilderna jag sett i alla fall.

Eller nja orka, vet inte om jag ens orkar diskutera toppluckan mer. Det är ju så uppenbart att Peter Madsen ljuger om detta. Ska vi verkligen hedra hans uppenbara lögn med att använda energi på den ens? Är det inte bättre att prova skapa en sannolik bild av vad som faktiskt hände på riktigt?

Du har en stor poäng i detta, ska det föras diskussioner under hela hösten och kanske vintern, innan det blir rättegång, måste nog de diskussionerna fokusera på något som är intressant. För alla är väl medvetna om vad som kommer att hända i en rättegång?

PM kommer att ha sin beskrivning, som bara han vet är rätt eller fel, och rätten kommer att försöka styrka en annan beskrivning, men har också en bevisbörda för att få igenom den.

Jag håller med om det meningslösa med luckan, PM har dragit till med den storyn, och kan mycket väl komma med någonting helt annat senare.

Om man ska kunna ha intressanta saker att spekulera kring, är det främst två områden som är intressanta, som jag ser det.

Det ena är ett ev. motiv för planerat mord, redan innan de la ut från bryggan den där torsdagen. Jag ser inte det, men inser att det skulle kunna finnas, och då främst med anknytning till den kommande krönikan som KW arbetade på.

Den andra är den sexuella aspekten, där PM och KW seglade ut med helt olika bilder av vad färden skulle innehålla.

PM, kung i Öresund, kapten Nemo i sitt skepp, lägger ner alla kvinnor alla gånger han ligger i u-läge på botten av Sundet.

KW, ung hungrig journalist, vill skapa ännu en artikel om udda människor och udda miljöer. Hon vill "känna" på PM's drive att ligga och sova på botten av Öresund, för att kunna lägga till trovärdiga känslor i artikeln om PM.

Två original, lite udda människor, med två olika agendor och olika syn på mycket, det blir konflikt, oklart varför, kan vara sex eller detaljer i den kommande krönikan. Det är här jag kommer att intressera mig framöver i tråden, innan en rättegång, eller kanske nya uppgifter vid en ny häktningsförhandling, ger mer att diskutera.
Citera
2017-09-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Brottsrubriceringen i nuläget är-misstänkt mandråp/mord.
I början av häktningen - innan torson hittades löd rubriceringen- vållande till annans död.
Död genom olyckshändelse.
NU vet polisen att vållande till död genom olyckshändelse inte kan stämma.
Man har funnit sådana bevis på att döden skett på sådant sätt att olycka kan uteslutas.
Därför kan polisen också skärpa rubriceringen/anklagelsen.
Om du lyssnar till Madsens förklaring om den där luckan, så märker du också att inga följdfrågor av vikt ställs.
Luck-teorin är redan lagd i papperskorgen.
NU gäller uppsåtligt mord.
Kan inte länka- du får läsa och lyssna så kommer du att förstå att polisen har bevis på att döden inte skett genom olycka.

Du svamlar, INGET som framkommit indikerar att polisen har något som helst BEVIS på att en olycka är utesluten. Återge EXAKT de bevisen, tack!
Citera
2017-09-09, 12:44
Medlem
Whyback, ta och spänn av lite nu. Du behöver
inte sitta på din höga häst och agera besserwisser. Alla här har väl rätt i att spekulera hur galningen PM är funtad och hur
han har gått tillväga, (även du och jag).
Citera
2017-09-09, 12:56
Medlem
Smhfs avatar
En mkt fin video på KW som lagts upp på Facebook.

Scrolla ner en bit på sidan så finns videon.

https://www.bt.dk/krimi/roerende-video-delt-paa-nettet-vennerne-vil-vise-folk-den-rigtige-kim-wall
Citera
2017-09-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Her er en lignende luke for båter og de har en fjær i bunnen, vil tro at ubåten hadde noe tilsvarende

http://www.freemanmarine.com/_GalleryImages/Hatches_2400/2400_WheelInsideS.jpg
Någon anledning till att du envisas med att tro det, trots att det finns postat citat från de som byggde om luckan att den inte har det?
Citera
2017-09-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Whyback, ta och spänn av lite nu. Du behöver
inte sitta på din höga häst och agera besserwisser. Alla här har väl rätt i att spekulera hur galningen PM är funtad och hur
han har gått tillväga, (även du och jag).

Absolut!! Jag är den siste att sitta sitta på "höga hästar", det skulle du märka vid ett fysiskt möte.

Du gör det lättare att reda ut, om du refererar till i vilket av mina inlägg du tycker att jag försöker "mästra".

Om du tänker på mitt senaste, att JAG är intresserad av de mer övergripande frågorna, som jag redogjorde för, och varför, är det ju bara min åsikt som ingen annan här behöver bry sig om, eller hur?

Min åsikt, att försöka fokusera på väsentligheterna, för fallet, är rent egoistiska. Jag är intresserad, av denna live-händelse, som är helt osannolikt mycket mer spännande än de flesta konstruerade. Det mesta är ganska klart, vad gäller ett mindre brott, griftefridsbrott. Det intressanta är, hur dog KW, det kan hålla igång tråden, men vinklar på luckor och andra detaljer, som kanske dessutom inte ens är relevanta, dödar diskussionen.

Kallar du det "höga hästar", eller refererar du till något annat?
Citera
2017-09-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du svamlar, INGET som framkommit indikerar att polisen har något som helst BEVIS på att en olycka är utesluten. Återge EXAKT de bevisen, tack!
Polisen outar inte allt. Uppenbarligen hade de tilllräckligt för mordhäktning. Vi får bara småsmulor.
Citera
2017-09-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du får tolka brottsrubriceringen, som du vill.
Jag utgår alltid från vilken rubricering som nu, gäller.
I början av försvinnandet kunde man inte utesluta olycka-vållande till annans död. Luck-teorin.
I dagsläget har polisen andra bevis -därför utreder man nu ett mord.
Citera
2017-09-09, 13:13
Medlem
Tornluckan ser inte ut att luta väldigt mycket på bilden som finns, kanske max 20 grader? Om ubåten får vågor emot sig vinkelrätt mot vågorna är det väl inte helt osannolikt att den kunnat välta?

Var det utrett om PM påstår att han höll i luckan och halkade på däck, eller om han inte höll i luckan? Han har väl gett två versioner?
Citera
2017-09-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag har ingen aning om hur ubåt fungerar men jag tycker det låter lite för lätt att man bara kan dyka ner och sedan ligger den stilla där.
Jag tror att det är mycket mer rörelse i vattnet med strömmar mm.. jag tror inte det bara är fin sandbotten överallt, jag tror det finns sten, bergknallar, vrak, hålor och annat som det är klsrt olämpligt att stöta emot. Att jaga brudar och brottas i den ändå ganska lilla båten känns som om det skulle kunna rubba jämvikten rätt avsevärt
Men är exakt vad han gjort när han sovit i ubåten.

Ubåten har vass köl så om den rör sig i sidled av vattenström så kommer den att gräva fast hårdare i botten. Allt som behövs är att han fyller ballasttankarna tillräckligt för att ubåten skall ha ett par tons tryck mot botten så kommer den att ploga upp nog med sandvall tills den inte orkar flytta sig mer i sidled. Vattentrycket kan få den att luta lite men det är stort avstånd mellan mass-centrum och lyftkraftcentrum så vattnet kan inte välta ubåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in