Citat:
Som vi varit inne på tyder det mesta på att han snarare tyckte att KW inte hade i ubåten att göra om det skulle bli PM:s egna gravplats. Så han hivade henne överbord, i bitar. Tror absolut han var mer känslomässig när det kom till förra ubåten än till KW, att han själv säger att han grät när han "begravde" henne tror jag inte alls på - då hade han inte hanterat kroppen som han gjorde. "Och sen sågade jag upp henne, satte dit vikter, och slängde delarna överbord så de skulle vara så svåra att hitta som möjligt för hennes efterlevande. Det var fint, jag grät", det skär lite, håller du inte med?Ja, varför inte? M skrev ju väldigt fint och poetiskt om henne, när han hade begravt henne:
“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”
Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.
“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”
Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.
Nej, om han faktiskt planerade att ta livet av sig ville han helt enkelt inte att KW skulle vara där med honom för det störde hans bild av hur Raket-madsen skulle avslutas. Om han inte planerade att ta livet av sig utan ljög vilket viktningen av kroppsdelarna tyder på så var det helt enkelt ett försök att gömma bevisen, inte någon "begravning".