2017-09-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Stackars flicka - men vad hände egentligen?
Hon åker ut i sommarnatten tillsammans med en man i en ubåt och gör djupdykning.
Och danska polisen sa att dom ville inte avslöja vad hon hade haft för sig ombord, för det skulle upplevas kränkande av hennes släktingar.
Vad gjorde dom då? (Hur såg hennes preferenser ut? Och Madsens)?

Det var referatförbud i delar av vid senaste häktningsförhandlingen, men det redovisades där en del detaljer. De har aldrig sagt att de inte vill avslöja vad hon haft för sig, de håller helt enkelt på en del detaljer vilket är ganska naturligt eftersom man vill vara säker på vad prover m.m. utvisar.

Att KW skulle ha gjort något annat än "journalistat" på ubåten är inte sannolikt. Vad PM däremot företagit sig mot henne är en annan femma.

Citat:
Vad hade hon ombord att göra överhuvudtaget? Man måste väl inte ut och djupdyka i sommarnatten för att skriva ett reportage om en ubåt? Fanns det överhuvudtaget ett sånt uppdrag? Gjorde hon detta på eget initiativ?

Det är inte klarlagt om de ens dök. Djupdyk har det oavsett vilket inte varit fråga om. De skulle ta en kortare tur vilket är ganska naturligt om man får chansen som journalist. Artikeln skulle hon skriva för Wired Magazine som är en publikation som fokuserar på teknik/ny teknik och dess inverkan/påverkan på kultur, politik, ekonomi o.s.v.

För henne var det ett reportage bland många andra, inget konstigt.

Kom också ihåg att det finns många journalister som jobbar som frilans vilket inkluderar att de ibland gör reportage på eget initiativ. Reportaget säljs sedan till media vars profil ligger i linje med reportaget.

Citat:
Intressant att rättsväsendets beslut påverkas av om hennes huvud hittas eller ej. Jag antar att det inte anses med bestämdhet kunna sägas att hon är död om man bara har en bål. Vid större olyckor kan det ju finnas många oidentifierade kroppar. Men nu med DNA kan man väl säkert fastställa att det var hennes kropp. Så om huvudet inte sitter på hennes bål - så borde väl det kunna vara lika säker dödförklaring.
Huvudet har högre densitet än bålen, så det ligger förstås på havets botten.

Nu förstår jag inte hur du tänker. Givetvis kan hon med bestämdhet konstateras avliden om man hittar en bål och den kan DNA-matchas eller identifieras med andra kännetecken.

Utredningen och efterföljande rättsprocess och dom _kanske_ påverkas om huvudet hittas. Det är inte säkert.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-09-07 kl. 12:09.
Citera
2017-09-07, 12:08
Medlem
Citat:
Det är bara att fastslå att det är ett mord och sedan be "Mad"sen att bevisa motsatsen i detta unika fall. Annars är det väl bara att plocka in en person i ett hus, slå ihjäl denne, skylla på en olycka och sedan gå fri.

Tyvärr är det så att väldigt många går fria eftersom den sista pusselbiten saknas. Mats Alm, knivmordet i High Chaparall, diverse gängskjutningar etc.
Citera
2017-09-07, 12:16
Medlem
Det här med kramper. Det är inte alltid man får kramper för att man får en huvudskada. Har sett några filmer på YouTube där folk fått smällar eller däck i huvudet och de har inte krampat. Boxare som blir nedslagna brukar inte krampa. Det är bara ibland det blir kramper verkar det som.

Tycker dock den detaljen från PM är intressant och det låter något mer trovärdigt i mina öron, men det är givetvis bara ett indicium. Köper dock rent teoretiskt hans förklaring att han gick upp, hon kom efter, vågor från ett fartyg satte ubåten i krängning och han kom åt luckan som föll eller liknande. Däremot givetvis inte sagt att det var så det gick till.
Citera
2017-09-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Det här med kramper. Det är inte alltid man får kramper för att man får en huvudskada. Har sett några filmer på YouTube där folk fått smällar eller däck i huvudet och de har inte krampat. Boxare som blir nedslagna brukar inte krampa. Det är bara ibland det blir kramper verkar det som.

Tycker dock den detaljen från PM är intressant och det låter något mer trovärdigt i mina öron, men det är givetvis bara ett indicium. Köper dock rent teoretiskt hans förklaring att han gick upp, hon kom efter, vågor från ett fartyg satte ubåten i krängning och han kom åt luckan som föll eller liknande. Däremot givetvis inte sagt att det var så det gick till.
Jag har ruskigt svårt att en lucka skall vara så instabil. Det tror jag ärligt talat inte på. Men antar att polisen kollat den där luckan. Å andra sidan tror de lika lite som jag på den möjligheten.
Citera
2017-09-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag märker att du inte läst en rad i tråden. Hon skulle göra ett reportage om ubåts- och raketbyggaren Madsen. Vad är då inte bättre än att göra det på plats i en ubåt ute på sjön? Hon är frilansare och säljer sina reportage. Denna skulle säljas till en amerikansk tidskrift.
Vad menar du att danska polisen inte vill avslöja vad "hon haft för sig ombord"?
Du får nog ta och kika igenom tråden lite. Madsen misstänks ha dödat flickan, styckat henne och slängt henne överbord. Vi tror att ett sexuellt närmande gick åt helvete. Hon ville inte vara med att leka. Madsen är tydligen känd i vissa kretsar att ha lite avvikande sexuella preferenser dessutom. Hårdhänt. Typ.

Visst kan det vara bra att åka med ubåten om man skall skriva ett reportage, men man kunde ju ha gjort det på dagen, närmare land och kanske med någon mer person i ubåten.
Det är ganska extremt att åka långt ut på sjön med bara en okänd man i en ubåt på natten. Hon trodde naturligtvis inte att detta skulle kunna hända och jag tror inte att de har haft sex eller något sådant. Hon kanske trodde att PM skulle tacka nej till intervju ifall hon ställde krav och därför gick hon med på det. Dessutom så skulle hon visa att hon inte var någon fegis.
Citera
2017-09-07, 12:24
Medlem
Citat:

Intressant att rättsväsendets beslut påverkas av om hennes huvud hittas eller ej. Jag antar att det inte anses med bestämdhet kunna sägas att hon är död om man bara har en bål. Vid större olyckor kan det ju finnas många oidentifierade kroppar. Men nu med DNA kan man väl säkert fastställa att det var hennes kropp. Så om huvudet inte sitter på hennes bål - så borde väl det kunna vara lika säker dödförklaring.
Huvudet har högre densitet än bålen, så det ligger förstås på havets botten.

Det är inte så att man är tveksam på om det är hon. Huvudet är avskilt ifrån kroppen, alltså är hon död när DNA-identifiering visar att det är hennes bål. Inga tveksamheter där. Men obduktionen blir givetvis mycket lättare om hela kroppen återfinns, t ex skulle man kunna se om märken på huvudet matchar mot den lucka som påstås ha dödat henne eller så kan ett brutet tungben visa att hon ströps.
Citera
2017-09-07, 12:26
Medlem
Citat:
Jag har ruskigt svårt att en lucka skall vara så instabil. Det tror jag ärligt talat inte på. Men antar att polisen kollat den där luckan. Å andra sidan tror de lika lite som jag på den möjligheten.

Om du någonsin har varit ute med båt vet du att vågor från andra båtar kan vara ganska påtagliga och få båten i gungning, ibland i rejäl gungning. Om nu större skepp färdas i Öresund anser jag att det är teoretiskt möjligt att ubåten började gunga och luckan kan mycket väl ha fallit ner.

Däremot är det så att det krävs mer underlag för att man skall kunna fastställa mer. Polisen måste hitta huvudet och mer DNA-topsningar krävs från verktyg i båten för att se om hennes DNA finns där, kan tyda på att han slagit henne i så fall med ett verktyg.

De får väl köra ut med ubåten och låta ett stort fartyg passera och se om det är möjligt att luckan faller. Är luckans öppningsbana dessutom riktad vinkelrätt mot vågorna är det ännu mer sannolikt att luckan kan falla.
Citera
2017-09-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Visst kan det vara bra att åka med ubåten om man skall skriva ett reportage, men man kunde ju ha gjort det på dagen, närmare land och kanske med någon mer person i ubåten.
Det är ganska extremt att åka långt ut på sjön med bara en okänd man i en ubåt på natten. Hon trodde naturligtvis inte att detta skulle kunna hända och jag tror inte att de har haft sex eller något sådant. Hon kanske trodde att PM skulle tacka nej till intervju ifall hon ställde krav och därför gick hon med på det. Dessutom så skulle hon visa att hon inte var någon fegis.

Förmodligen hade hon dött oavsett om hon åkte ut med honom klockan ett på dagen eller sju på kvällen. Det var ju en kvällstur, inte direkt en övernattning på tal.

I många yrken umgås man på tu man hand med personer av motsatt kön, ingen tror i sin vildaste fantasi att vederbörande är en mördare. Ingen normal människa kalkylerar med det, ja, det ska vara om man jobbar på anstalt eller rättspsyk man har uppbackning av "body guards" av den orsaken när man på förhand VET att någon är dokumenterat farlig.
Citera
2017-09-07, 12:29
Medlem
Citat:

Det var ju hyfsat nära land och skulle vara en kortare tur. Det var INTE på natten, turen var aldrig tänkt att ta så lång tid.

KW har gjort reportage från konflikthärdar, från Nordkorea m.m. och skulle knappast nedlåta sig att göra något som hon bedömde som alltför osäkert bara för att få en intervju med "raket-Madsen".

Med tanke på hennes tidigare reportage så är en ubåtstur rena barnkarusellen i jämförelse så någon fegis var hon inte och det behövde hon knappast bevisa heller.

PM är dessutom inte okänd. Även om hon inte personligen kände honom var han inte "okänd". Tvärtom, det var en person som varit föremål för media, andra intervjuer och reportage m.m.
Citera
2017-09-07, 12:30
Medlem
Citat:
Han hade föreslagit dagen därpå. Men då var hon upptagen. Och samma dag var Madsen upptagen med filmning och intervjuer av ett australiskt team. Så det fick bli runt 19.00. Det var HON som ville ut. Det var inte han som insisterade, enligt vad jag förstått av alla de artiklar jag läst.
Med facit i hand så borde hon naturligtvis haft nån annan med också. Men vem tror det skall vara farligt att intervjua en kändis på hans egenbyggda ubåt. Dessutom en känd föredragshållare. En raketsnubbe som var beundrad.

Edit: det var inte meningen att de skulle ut i natten. De skulle ju bara vara ute ett par timmar. Och troligen var hon redan död vid 22-tiden då hon väntades tillbaka.
Citera
2017-09-07, 12:38
Medlem
Citat:
OM man får ett kraftigt slag i huvudet uppifrån är det stor risk att bita av tänder. Undrar om de hittat tandfragment ombord?

Bra tänkt. Eller om de hittar skallen att de kan jämföra tänderna med tidigare tandkort etc.
Citera
2017-09-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det var ju hyfsat nära land och skulle vara en kortare tur. Det var INTE på natten, turen var aldrig tänkt att ta så lång tid.

KW har gjort reportage från konflikthärdar, från Nordkorea m.m. och skulle knappast nedlåta sig att göra något som hon bedömde som alltför osäkert bara för att få en intervju med "raket-Madsen".

Med tanke på hennes tidigare reportage så är en ubåtstur rena barnkarusellen i jämförelse så någon fegis var hon inte och det behövde hon knappast bevisa heller.

PM är dessutom inte okänd. Även om hon inte personligen kände honom var han inte "okänd". Tvärtom, det var en person som varit föremål för media, andra intervjuer och reportage m.m.

Ja hon kunde naturligtvis inte föreställa sig att något sånt här kunde hända. På sin höjd kunde han kanske vilja ha sex men det trodde hon att hon kunde hantera i så fall.

När det gäller själva turen så var de inte så nära land och när de senast sågs var det strax innan solnedgången. Då befann de sig vid Middelgrunden som är ett gammalt fort ute i Öresund. Då har någon i en annan båt talat med Madsen uppe i tornet. KW stod tyst men verkade lugn och glad. Hon tog en bild på dem i deras båt. PM sa då att de snart skulle dyka en liten bit därifrån.

Jag tycker situationen redan där är olycksbådande och jag undrar om hon verkligen är så lugn som hon verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in