2017-09-09, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Blir fup offentligt i Danmark?

Frågan är ställd här många gånger men det har aldrig kommit något svar. Jag har följt ett tragiskt mordfall på Island där var det knäppt tyst, sedan startade rättegången. Ingen skymt av någon FUP. Finland och Sverige har väl hyfsat likartad rättsordning. I Norge sändes hela Breivik-rättegången på TV. Men det var ju sk särskild händelse. Jag var helt absorberad av att följa den.

Måste ha något med Offentlighetsprincipen att göra.
Citera
2017-09-09, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, varför inte? M skrev ju väldigt fint och poetiskt om henne, när han hade begravt henne:

“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”

Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.

Blahblah, styckning har i 20 fall av 20 varit för att dölja ett mord.
Citera
2017-09-09, 06:19
Medlem
Citat:
Ja, varför inte? M skrev ju väldigt fint och poetiskt om henne, när han hade begravt henne:

“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”

Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.

"Det som var gott nog åt hans älskade ubåt,liksom". Jämför du ett materiellt dött ting med en ung,levande kvinna. Med hela livet framför sig. Med drömmar om egna barn, familj. Säkert också barnbarn en gång om livet fått ha sin gång. Att PM är poetisk när det gäller begravning av ett dött ting som en ubåt,(han ägde inte den ubåten heller) är en väldigt klen tröst för vad han gjort mot KW.
Jag har väldigt svårt att se det känsliga,vackra,romantiska i KW.s död och "begravning" utan att hennes närmaste ens fick ta farväl av henne.Hade det gått enligt PM:s plan hade de inte ens någonsin fått veta vad som hänt henne. Att våndas dag och natt för en försvunnen anhörig. Det är värsta psykiska tortyren som någon människa kan råka ut för. Makabert,vidrigt,själviskt,hänsynslöst och sinnessjukt gjort av PM. Även om han inte styckat och skändat hennes kropp först.
Citera
2017-09-09, 06:57
Medlem
Citat:
Jodå. Ubåtssällskapet är så ivriga att inte längre förknippas med varken Nautilus eller Peter Madsen, att de t.o.m. publicerade överlåtelsehandlingen på nätet häromdagen:

http://uc3nautilus.dk/Overdragelsesdokument_2017_scan-big.jpg

Detta var i april 2015
Citera
2017-09-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jaha, men vad VET vi att de har? Har de några s helst bevis, utöver em torso? Alltså tekniska bevis, inte ord från förhör.

Undrar om de kunde säkra dna från Emelie Meng? Så de kan se om han kan kopplas till mordet på henne.

Hela hans beteende i detta tyder på att han gjort det förr.
Citera
2017-09-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Frågan är ställd här många gånger men det har aldrig kommit något svar. Jag har följt ett tragiskt mordfall på Island där var det knäppt tyst, sedan startade rättegången. Ingen skymt av någon FUP. Finland och Sverige har väl hyfsat likartad rättsordning. I Norge sändes hela Breivik-rättegången på TV. Men det var ju sk särskild händelse. Jag var helt absorberad av att följa den.

Måste ha något med Offentlighetsprincipen att göra.

Offentlighetsprincipen är grundlagsskyddad i Sverige och Finland.
Vi är bortskämda helt enkelt med den öppna demokratin vi har tur att få leva i, helt enkelt.

Jag börjar förstå så sakteligen varför ingen från Island eller Danmark svarar på frågan När blir förundersökningen offentlig? Dom förstår helt enkelt inte frågan. Det vore så otänkbart i deras land, att inte inte ens tanken existerar.

Jag utgår också i min fråga utifrån det jag är van vid och tar som för givet.

Har googlat runt om offentlighetsprincipen i de Nordiska länderna till att börja med, för att sedan se på vad som gäller inom EU .... Skammens rodnad, känner mig totalt obildad.
Citera
2017-09-09, 07:51
Medlem
Citat:
Han sägs ju vara intelligent, men nåt sånt har han inte visat prov på alls när det gäller den här händelsen.

Som tidigare konstaterats, oavsett om han tog livet av henne eller om det var en olyckshändelse så tyder det mesta på att PM inte hade planerat detta.

Eftersom han gjort hål i hennes kropp tyder det på att han kan tänka och inse att gaser kan läcka ut. Han har dessutom trots allt byggt en ubåt och håller på med raketer. Han är ingen idiot.

1. Varför åka ut med en ubåt (med ett planerat tilltänkt mordoffer) som alla på vägen ut ser och tar bilder av?
2. KW blev sänkt med små rörbitar, hade det varit planerat hade han haft med sig rejäla tyngder.

Väldigt mycket tyder på att hennes död inte var planerad, det är därför hans historia är så osammanhängande. Han var tvungen att hitta på allt eftersom.
Citera
2017-09-09, 07:54
Medlem
Citat:
Att en så van ubåtskapten skulle tappa fotfästet på däck pga att det var halt för att det var blött på däck. Snacka om lågvattenmärke!!!!

Men det var just det att svallvågor från en båt/fartyg gjorde att ubåten började kränga, inte helt osannolikt.
Citera
2017-09-09, 08:04
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
http://www.spiegel.de/fotostrecke/so-sieht-es-im-u-boot-uc3-nautilus-aus-fotostrecke-151601-12.html

Efter den bilden ska det bli roligt se raket-madsen visa hur den höll i luckan o tappa luckan när svallvåg kom, polisen lär ju valla madsen på båten, rekonstruera allt
Citera
2017-09-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
https://www.youtube.com/watch?v=hfwUCoUcpcE

Ca 43 sekunder in i ovanstående video ser man att ubåten kränger rätt mycket när den kommer upp. Har även sett andra filmer när den gör det, men det har nog att göra med obalans när luft kommer in i tankarna vid uppstigning och inte stora vågor?

Det är en amatörubåt, byggd av en klåpare. Han rattar både vattenpåfyllning vid dyk och luftblåsning av tankarna vid uppstigning, manuellt. Jag har sett flera filmer på dyk, då båten lutat i typ 45 grader i längsled, med fören uppåt. Det betyder att det finns en obalans mellan fyllningen av de främre och bakre tankarna. Råmodellen för båten är väl också konstruktioner från första delen av 1900-talet, då det inte fanns möjlighet till elektronisk styrning av ventiler.
Citera
2017-09-09, 08:22
Medlem
Håller med om att luckan ser något svåråtkomlig ut om man skall hålla i den.
Citera
2017-09-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Som tidigare konstaterats, oavsett om han tog livet av henne eller om det var en olyckshändelse så tyder det mesta på att PM inte hade planerat detta.

Eftersom han gjort hål i hennes kropp tyder det på att han kan tänka och inse att gaser kan läcka ut. Han har dessutom trots allt byggt en ubåt och håller på med raketer. Han är ingen idiot.

1. Varför åka ut med en ubåt (med ett planerat tilltänkt mordoffer) som alla på vägen ut ser och tar bilder av?
2. KW blev sänkt med små rörbitar, hade det varit planerat hade han haft med sig rejäla tyngder.

Väldigt mycket tyder på att hennes död inte var planerad, det är därför hans historia är så osammanhängande. Han var tvungen att hitta på allt eftersom.

Fel, han ansåg att ubåten var en anarkistisk plats som man kunde göra som man vill när och försvinna som man vill, när man lättat ankar, därför planerade han det här.

Att han blir tvungen att ändra sin historia är för att han inte planerade att de skulle hitta kroppen och ubåten som han så "smart" gömt undan på havetsbotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in