2017-09-09, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Misstänker det. Vad har åkl. o komma med egentligen?

Sikkert mye mer enn det som står i media.
Citera
2017-09-09, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inte heller dessa uttalanden från PM om svallvågor håller, inte för fem öre.

Även om det blir vågor av stora fartyg, blir det inte så stora vågor.
Sedan, för att det överhuvudtaget ska bli några vågor att tala om, när vi nu snackar om ett 18 meter långt fartyg som väger 40 ton, måste man vara mycket nära det stora fartyget, för att det ska gunga nåt. Och, sedan, ovanpå detta, så är det alltså i båtens längsriktning, som den ska gunga, för att lycka ska påverkas. Om du har en 18 meter lång båt, och vill få den att luta så mycket att en lucka som har en motvikt på sig ska smälla igen, så behövs det en flera meter hög våg.
Hur höga vågor tror ni fartygen i Öresund gör?

Uttalandena, om de nu är sanna, är så absurda så de är bara att slå ur hågen rakt av.
Och jodå, jag har en egen 10 meter lång båt, som bara väger 5 ton, har seglat en hel del andra båtar också, och det kan jag säga er, att även om en och annan båt som passerar inom sådär 10-20meters avstånd som drar upp stort svall kan få någon att tappa balansen, så är det väldigt långt ifrån att slänga igen 70 kilos-luckor med motvikter. Glöm det!
Och då snackar vi dessutom inte stora fartyg, för de drar inte upp den typen av svall. Svallet från stora fartyg är längre och flackare.

Som sagt, han blandar och ger, men jag har fått för mig att han tar allt från samma dagar/tur. För att lättare hålla ihop sina utsagor minnesmässigt.

Kan tänka mig att en det som gäller fartyg+tappa fotfäste kan gälla när han precis undkom att kollidera med lastfartyget där blev det nog svallvågor när det passerade - i och med att han var så pass nära. Då hamnade han väl mellan fartyg och land. Den rörde sig inte så fort framåt direkt.

Men jag har ingen erfarenhet alls av båt på hav. Insjö och forsande älv är snarast vad jag kan.
Citera
2017-09-09, 03:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Kanskje PM og KW dykket ned for å se på dette ?

https://www.youtube.com/watch?v=OZbH3wnAw7A

Ja, varför inte? M skrev ju väldigt fint och poetiskt om henne, när han hade begravt henne:

“Hun ligger i dag begravet på en tyst og smuk gravplads. Lyset kommer og går med dagene; vinter følger sommer, og Freya forsvinder ganske langsomt. Hun vender tilbage til den klippe, hun blev brændt ud af. For sådan er det med alting. Alt har en cyklus – en fødsel, et liv og en død. Alle tre livsfaser kan være smukke – hvis vi vil det.”

Om det inte hade varit för det där med styckningen av K, så hade man kunnat tänka att M faktiskt - som han såg det - gav henne också (K) en fin och värdig begravning. Det som var gott nog åt hans älskade ubåt, liksom... inget degraderande.
Citera
2017-09-09, 03:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Vad jag förstått så ägde han inte heller längre Nautilus.

Jodå. Ubåtssällskapet är så ivriga att inte längre förknippas med varken Nautilus eller Peter Madsen, att de t.o.m. publicerade överlåtelsehandlingen på nätet häromdagen:

http://uc3nautilus.dk/Overdragelsesdokument_2017_scan-big.jpg
Citera
2017-09-09, 03:13
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Sikkert mye mer enn det som står i media.

Jaha, men vad VET vi att de har? Har de några s helst bevis, utöver em torso? Alltså tekniska bevis, inte ord från förhör.
Citera
2017-09-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Vad jag förstått så ägde han inte heller längre Nautilus.

Slutligen, beslöt sig Båtföreningen, trots att dom juridiskt ägde Nautilus, helt sonika bara överföra den till Madsens verkstad. Han gav sig aldrig, skickade mängder av mail ibland med hot, mm. Två advokater anlitade dom som gick igenom alla papper. Båtföreningen var odiskutabelt dess rättmätiga ägare.

Men bara för att bli av med Madsen körde dom över den till hans verkstad. På köpet slapp dom alla reparationsarbetet dom ständigt lagt ner på båten.

Madsen har sannerligen en parasiterande livsstil.
Citera
2017-09-09, 03:15
Medlem
Citat:
Jaha, men vad VET vi att de har? Har de några s helst bevis, utöver em torso? Alltså tekniska bevis, inte ord från förhör.

Vi vet at påtalemakten har en domsavsigelse på at Madsen er mistenkt for mord og likskjending.
Citera
2017-09-09, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå. Ubåtssällskapet är så ivriga att inte längre förknippas med varken Nautilus eller Peter Madsen, att de t.o.m. publicerade överlåtelsehandlingen på nätet häromdagen:

http://uc3nautilus.dk/Overdragelsesdokument_2017_scan-big.jpg

Ja, detta till trots att två advokater konstaterat att Båtföreningen juridiskt var Nautilus rättmätiga ägare. Dom ville bara slippa Madsens förföljelser.
Citera
2017-09-09, 03:52
Medlem
Citat:

Förundersökningssekretess råder åter i 4 veckor till - i första hand. Först när förundersökningen är klar och åklagaren beslutar att väcka åtal får vi veta veta exakt vad åklagaren grundar åtalet på. DÅ blir det offentligt.

Det är så det alltid går till. Det kan vara lång väg tid. Vid är bara i första början än.

Möjligen till jul .... Sedan skall alla läsa in sig på förundersökningen och förbereda sig ....tiden går
Kompletterande förhör skall göras efter önskemål från alla inblandade parter mm ....tiden går

Öva dig i tålamod, under tiden.
Senast redigerad av Remark 2017-09-09 kl. 04:00.
Citera
2017-09-09, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förundersökningssekretess råder åter i 4 veckor till - i första hand. Först när förundersökningen är klar och åklagaren beslutar att väcka åtal får vi veta veta exakt vad åklagaren grundar åtalet på. DÅ blir det offentligt.

Det är så det alltid går till. Det kan vara lång väg tid. Vid är bara i första början än.

Möjligen till jul .... Sedan skall alla läsa in sig på förundersökningen och förbereda sig ....tiden går
Kompletterande förhör skall göras efter önskemål från alla inblandade parter mm ....tiden går

Öva dig i tålamod, under tiden.

Blir fup offentligt i Danmark?
Citera
2017-09-09, 05:00
Medlem
Citat:
Fast utan M hade Nautilus inte funnits, inte ens varit påtänkt. Det blir ju också konstigt om några andra ska ta henne ifrån honom då, eller..?

Han har de facto aldrig byggt något själv, han har alltid haft ett stort antal människor som förbättrat saker, kommit med ideer, ägnat sin arbetskraft och kunskap gratis för att åstadkomma något sjövärdigt av alla hans påhitt. Han har de facto inte kommit särskilt långt utan sponsorer och kunnigt folk omkring sig. Båtföreningen som ägde Nautilus har ständigt skött reparationer. Madsen kunde väl köpt en andel där så hade han ägt någonting av Nautilus.

Har han patent på Nautilus menar du? Knappast. Han har aldrig ägt någon ubåt. Mig veterligen.
Citera
2017-09-09, 05:11
Medlem
Citat:
Fast utan M hade Nautilus inte funnits, inte ens varit påtänkt. Det blir ju också konstigt om några andra ska ta henne ifrån honom då, eller..?

Om han bygger en ubåt med andras pengar så är det inte hans ubåt, konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in