2017-09-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De där donatorerna och sponsorerna kan i och för sig ha hängt kvar sedan M:s tid. Det framgår ju inte.

M sa i en intervju att han skulle kunna ha hur många högkvalificerade praktikanter som helst, för han fick ansökningar från hela världen. Men han hade inte plats för dem alla!

Ja, självklart måste det kännas kymigt! Det ironiska är ju, att nu känner hela världen till M:s raketer och ubåtar, många har t.o.m. satt sig in i dem i detalj. Nu när det är för sent!

PM och hans verksamhet är i bästa fall att betrakta som kvalificerade amatörer med viss assistans av proffs på vissa områden.

Det finns ändå väldigt mycket att vinna på sådana verksamheter, så länge det finns glädje i dem, de kan tjäna som kvalificerade hobbyprojekt, bra övnings- och grogrund för blivande konstruktörer, yrkesmän/kvinnor o.s.v.

Sådana verksamheter behöver en förebild. PM har straffat ut sig från den delen nu.

Jag tror inte heller att det hade kunnat hålla så länge till för honom. Han har kommit på kant med för många personer, har svårt att hålla i privatekonomi m.m. och ska man ta sig ett steg vidare från där de varit hittills måste man jobba mer proffsigt. Såväl raketverksamhet och ubåtsbyggen är extremt dyrt och komplicerat om man ska gå från amatörstadiet.

Att bygga en raket eller civil ubåt som skulle bli godkänd (och uppfylla säkerhetskrav m.m.) för kommersiella/civila persontransporter i reguljär verksamhet etc. är rent ut sagt löjligt dyrt. Och när det gäller raketer finns redan flera etablerade aktörer, inte minst SpaceX, som ligger ljusår före PM. För ubåtar är marknaden begränsad och där finns när det gäller mindre ubåtar och dykfarkoster flera mycket skickliga konstruktörer och tillverkare sedan många år och som har rejäla plånböcker.

Vi får hoppas att de har/hittar en annan och bättre förebild än PM.
Citera
2017-09-08, 18:09
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många är engagerade. Deras baby. Man är stolt över sin hand made submarine. Och jag förstår dom.

visst är det häftigt på ett sätt, men det gör ju inte honom till nån uppfinnare direkt
Citera
2017-09-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många är engagerade. Deras baby. Man är stolt över sin hand made submarine. Och jag förstår dom.

Hemsidan uppdateras dock ibland. Verkar som de provar att utveckla mer praktiska och manövrerbara ubåtar nu i stället för klumpskeppet UC3 Nautilus. De lärde sig nog mycket av det bygget som de kan få användning för.

http://www.uc3nautilus.dk/
Citera
2017-09-08, 18:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Två personer ger sig av på en båttur. En kommer tillbaka. Han ljuger om vad som hänt för när den andra personen flyter upp styckad ändrar han sin historia till att han efter en olycka genomförde en sjöbegravning genom att stycka den andra personen.

Jag gissar att han döms för mord, med gardering för rättspsyk.

Masdsen har inte erkänt styckningen. Tvärtom. Han har bara erkänt sjöbegravning av en hel kropp.
Citera
2017-09-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Kan du inte läsa? Det finns inga bevis för det ena eller det andra.

What happened in the ubåt stays in the ubåt.
HM- Du för fram mentaliteten -
som råder bland de kriminella gängen. Inte gola. Alla tiger.
Men nu hör inte Madsen till dessa problematiska gäng.
Han sitter häktad för mans-dråp-mord.
Han sjunger ut och han kommer att fortsätta sjunga sina falska sånger.
Han sjunger och diktar -för att försöka få ihop sin histora.

Han påstår.
Att han släppt av Kim W. någon gång vid 21-22.00 tiden.?
Det visar sig inte stämma. Då ,u-båten aldrig varit nära hamn, och kameror visar att Kim W aldrig stigit i land.
Madsen sjunger vidare.
Kim Wall avled på grund av av en olycka på u-båten.
Han fick panik. Han band hennes händer och fötter och hivade hela hennes kropp i vattnet.
Det var inga problem alls-säger han för- Kim W var en smärt pige, bara 50 kilo.
Han valde att ge henne en gammaldags sjömansbegravning.
Han säger att han handlat i panik
Han säger han ville dö. Han mixtrade med sin u-båt så den sjönk.
Sökningar sker efter kroppen.
En torso flyter iland. Tillhör Kim W.
Nu saknas under- benen och fötter, huvud och hals parti, armar och händer.
Madsen försäkrar att han hivat en hel kropp i vattnet- ingen torso.
Han vidhåller det.
Han medger att han bundit sänken på kroppen. Men enligt honom var kroppen intakt.
Han kan inte förklara hur det gått till nu när kroppen återfanns styckad.

U-båten bärgas. Den har manipulerats så den sjönk.
Blod, hårtussar, strumpbyxor och trosor återfinns- tillhörande Kim W.
Han sjunger vidare, strumpbyxorna och underbyxan åkte av när han bar upp den hela kroppen uppför stegen. Kvinnor vet att det går till så, enligt Madsen.
Han vill inte vara häktad, nu vill han hem till fru och katterna.
Han är utsatt för trauma.
Omhäktning sker.
Det bestäms att han ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning.
Hans dator behöver polisen för att fullfölja utredningen.
Han vägrar genomgå undersökning, han vägrar polisen tillträde till datorns-hemligheter.
Han vägrar förstå att K.W,s kropp hittats styckad.
Men han sjunger vidare.
Det hela blir riktigt otäckt när strippor och hans sex-relationer börjar sjunga.
DE vittnar om att Madsen har stort intresse för "ovanliga sex-experiment", han har visat filmer där ung person blir våldtagen, någon annan film där huvudet avskilts från kropp, Madsen har prövat trekanter och allsköns gränsöverskridande sex-experiment.
Strypsex osv. En kvinna säger att han visat våldstendenser osv.
Så nej det som hänt i den u-båten stannar inte där, vi alla som läser och följer tragedin
kommer att få ta del av mycket mera, som hänt i den båten.
Senast redigerad av moshes 2017-09-08 kl. 19:23.
Citera
2017-09-08, 18:28
Medlem
Citat:
Och om du föreställer dig ett scenario där ett av dina barns liv är på spel. Tänk att din son har dödat någon albansk ligamedlem, och enda sättet för dig att skydda honom från deras hämnd är att stycka liket och få undan det. Du skulle nog kräkas några gånger, men stycka skulle du!

Jag tror också relativt normala människor under väldigt svåra omständigheter skulle kunna tänja på sina vanliga värderingar om nöden kräver det.

Som sagt, det går i dagsläget inte att utesluta att det är som PM säger och jurister dömer inte "på känn". Mer underlag krävs för fällande dom.

Lutar mer åt brott mot griftefriden i dagsläget.
Citera
2017-09-08, 18:31
Medlem
Citat:
DE vittnar om att Madsen har stort intresse för "ovanliga sex-experiment", han har visat filmer där ung person blir våldtagen, någon annan film där huvudet avskilts från kropp, Madsen har prövat trekanter och allsköns gränsöverskridande sex-experiment.

Detta är något besvärande för PM om ovanstående stämmer. Men som sagt, för att man håller på med ovanstående innebär inte det att man per automatik mördar. Betänk hur många det finns som håller på med ovanstående som inte mördar.
Citera
2017-09-08, 18:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Masdsen har inte erkänt styckningen. Tvärtom. Han har bara erkänt sjöbegravning av en hel kropp.
OK. Tack för påpekandet. Men min bedömning kvarstår. Kroppen skulle alltså ha flutit upp, någon annan ha hittat och styckat den!! (Skall man spekulera så borde han ha kunnat tynga ned en hel kropp så den inte flöt upp så snabbt.)

Efter smällen i huvudet lär hon ju ha hamnat på durken. Han får väl börja med att visa polisen hur han drog upp henne genom tornet. 55 kilos kvinnlig polisaspirant sökes.

Självklart ringer ju vem som helst ambulans och kör mot hamn i det läget. Man överväger inte ens begravning, man hinner knappt undersöka livstecken. Konstgjord andning kanske, men full fart mot hamn.
Senast redigerad av wwr 2017-09-08 kl. 18:43.
Citera
2017-09-08, 18:36
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det finns någon exotisk fiskart som har tänder som sågtänder...

Fakta om torson: 1/Det är en "makaber styckning". (Jag läste i BT.crime.dk en intervju med vittne på stranden. Artikeln plockades snabbt bort tack och lov. Styckningen hade utförts av person som kände till anatomi och var utförd på ett rationellt sätt.)
2/ Kroppen hade utsatts för "grovt personligt våld." ("Personligt" tolkar jag som att GM var bekant med offret. "Grovt personligt våld" som att GM hyste agg till den döda kroppen och tillfogade den vissa skador som ej hade med det praktiska att göra.)

Under senaste häktningsförhandlingen lästes obduktionsprotokoll upp.Journalisterna fick lyssna men förbud mot att rapportera. Trots att obduktionsprotokollet var "djupt graverande för PM" visade han inga som helst känslor. Genom hela häktningsförhandlingen var han lugn och vänlig precis som om det inte var något särskilt. Han visade inga känslor alls utom att han blev irriterad när åklagaren frågade vem som styckat om det inte var PM. Dessa fakta talar emot allt trams om andra alternativa gärningsmän.
Citera
2017-09-08, 18:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
OK. Tack för påpekandet. Men min bedömning kvarstår. Kroppen skulle alltså ha flutit upp, någon annan ha hittat den och styckat den!! (Skall man spekulera så borde han ha kunnat tynga ned en hel kropp så den inte flöt upp så snabbt.)

Hon är ju ha hamnat på durken. Han får väl börja med att visa polisen hur han drog upp henne genom tornet. 55 kilos kvinnlig polisaspirant sökes.

Jag har tyvärr inte följt med så mycket senaste veckan, men vad jag förstått erkänner han sjöbegravning med tyngder, men att han inte styckat kroppen och att de tyngde som satt på den styckade torson inte var de tyngder han själv satt fast på hennes hela kropp. Men de som varit mer aktiva i tråden får gärna rätta mig om jag har fel.

Kan bli tufft att få upp den kvinnan. En brandman i tråden var väldigt tveksam över om det gick med en hel kropp - om Madsen skulle orka.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-09-08 kl. 18:45.
Citera
2017-09-08, 18:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag tror att man kan göra det man MÅSTE göra, helt enkelt. Jag har gått ett år på läkarprogrammet, och där ingick att dissekera en kropp. Först tänkte man att det aldrig skulle gå, men sedan stod man där ändå och snittade upp huden och skrapade ut underhudsfettet i en skål. Vissa hade t.o.m. med sig smörgåspaket och åt i dissektionssalen...
Man kan nog ofta göra det man måste men hur förklarar du att man MÅSTE STYCKA en kropp som har blivit skadad.
Det finns absolut inget måste eller någon annan logik i styckningen.
Citera
2017-09-08, 19:03
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Jag tror att man kan göra det man MÅSTE göra, helt enkelt. Jag har gått ett år på läkarprogrammet, och där ingick att dissekera en kropp. Först tänkte man att det aldrig skulle gå, men sedan stod man där ändå och snittade upp huden och skrapade ut underhudsfettet i en skål. Vissa hade t.o.m. med sig smörgåspaket och åt i dissektionssalen...
.

Plus att du kan bli känslokall av allt adrenalin du får i en akutsituation, har varit med om en nära anhörig som var nära att kvävas men där jag till slut fick ut skiten som satt i halsen, jag var sjukt känslokall och metodisk i själva akutsituationen men däremot mådde jag riktigt skit efteråt när man började tänka på vad som egentligen hade hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in