2017-08-13, 01:30
Medlem
Hunden007s avatar
jäklar vad Sverige herrar blandar och ger i VM kvalet.

Seger hemma och Borta mot Bosnien för sedan torska mot Slovakien & Armenien borta. vi får hoppas Sverige löser platsen i nästa kvalrunda för Svensk basket bästa vore ett riktigt under betyg om vi inte tog oss vidare härifrån.
Citera
2017-08-16, 18:29
Medlem
Var lite sugen att gå på en av kvalmatcherna, men en normalbra plats kostar en bit över 300 spänn! Och inget under 200. Känns aningen hutlöst med tanke på var svensk basket står.

Sen är det hopplöst för ett lag av Sveriges kaliber att ha "stjärnor" som inte spelar i landslaget. Man kommer stå och stampa i all evighet känns det som.
Citera
2017-08-16, 22:53
Medlem
Sunrise01s avatar
Sverige har verkligen imponerat både i Zenica i lördags och även idag. Nu är jag ju ingen basketnörd direkt men vad jag förstår så spelar Bosnien med väldigt ung trupp som leds av artonårige Dzanan Musa? Med andra ord så saknas NBA spelare som Jukic, Teletovic samt rutinerade Kikanovic och Stipanovic..
Citera
2017-08-17, 14:00
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Var lite sugen att gå på en av kvalmatcherna, men en normalbra plats kostar en bit över 300 spänn! Och inget under 200. Känns aningen hutlöst med tanke på var svensk basket står.

Sen är det hopplöst för ett lag av Sveriges kaliber att ha "stjärnor" som inte spelar i landslaget. Man kommer stå och stampa i all evighet känns det som.

fan låter svin dyrt med tanke på att detta bara är förkval.

iallafall viktigt att ta sig vidare till de riktiga kvalet. hoppas man kan skrälla och iallafall ta sig vidare till sista rundan.

4 lags grupper där 3 går vidare är inte omöjligt om man hamnar med ett svagt lag som man kan slå. antar att inga NBA spelare kommer lira kvalen med tanke på att de spelas under hösten nu.
Citera
2017-08-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
fan låter svin dyrt med tanke på att detta bara är förkval.

iallafall viktigt att ta sig vidare till de riktiga kvalet. hoppas man kan skrälla och iallafall ta sig vidare till sista rundan.

4 lags grupper där 3 går vidare är inte omöjligt om man hamnar med ett svagt lag som man kan slå. antar att inga NBA spelare kommer lira kvalen med tanke på att de spelas under hösten nu.

Publiksiffran var därefter, var drygt halvfullt. Nästa match som nu inte betyder något har samma priser..

Taylor var väl lite öppen för landslaget till nästa kvalspel, om han nu är välkommen. Gissar att Håkansson också är aktuell. Det vore ju rejäla förstärkningar. Kört med Jerebko givetvis, men Sverige tappar ju klart mindre än många andra länder på att kval spelas utan NBA-spelare.
Citera
2017-08-17, 15:03
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Publiksiffran var därefter, var drygt halvfullt. Nästa match som nu inte betyder något har samma priser..

Taylor var väl lite öppen för landslaget till nästa kvalspel, om han nu är välkommen. Gissar att Håkansson också är aktuell. Det vore ju rejäla förstärkningar. Kört med Jerebko givetvis, men Sverige tappar ju klart mindre än många andra länder på att kval spelas utan NBA-spelare.

ja Handbolls-EM kunde man få dagsbiljetter för under 300 kr.

ja Sverige behöver alla spelarna man kan få verkar som de har bra högsta nivå och rätt låg lägsta nivå. man lyckas alltså Torska mot Slovakien borta.
Citera
2017-08-19, 21:28
Medlem
Sunrise01s avatar
Fiiint både Svärje och Bosnien vidare från gruppen efter att Bosnien körde över Armenien på bortaplan i den sista och avgörande matchen. Intressant att i Armeniens bästa femma fanns det hela tre jänkare med armeniska pass, iofs de är ju inte direkt kända för att vara jättelånga därborta..
Senast redigerad av Sunrise01 2017-08-19 kl. 21:35.
Citera
2017-08-20, 00:20
Medlem
Sverige kan lottas in i dessa kvalgrupper:
Grupp B
Turkiet (8)
Lettland (35)
Ukraina (38)

Grupp D
Kroatien (11)
Italien (35)
Rumänien (94)

Grupp F
Finland (32)
Tjeckien (42)
Island (84)

Grupp H
Grekland (13)
Storbritannien (22)
Israel (37)

För Sverige är alla motståndare tuffa men grupp F får väl anses vara den gynnsammaste och ett par derbyn på köpet vore ju inte fel.
Citera
2017-08-22, 01:53
Medlem
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här. Har börjat bli lite intresserad av basket på senare tid men jag kan inte så mycket och har några frågor. Tacksam för svar på dessa!

1. Vilka svenskar har vi ute i Europas stora ligor? Jag vet att vi har han Jonas i NBA och sedan Taylor som jag tror läste att han var i Madrid. Vilka mer har vi? Är dessa de bästa vi har bakom Jonas och Taylor eller har vi några framtonade i landslaget i svenska ligan och andra dåliga ligor?

2. NBA är ju världens bästa liga. Hur är ligan under? Är den i klass med de stora ligorna ute i Europa?

3. Hur är tredjeligan i USA? Mycket bättre än svenska ligan?

4. Hur är collegeligan i USA? Bättre än ligan under NBA? Eller i klass med tredjeligan kanske?

5. Spelarna i vårt landslag, hur många skulle gå in i andraligan i USA? Hade resten tagit en plats i tredjeligan? Hur många hade kvalitetsmässigt hållit på Collage som är svenskar?
Citera
2017-08-22, 13:11
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Vilka svenskar har vi ute i Europas stora ligor? Jag vet att vi har han Jonas i NBA och sedan Taylor som jag tror läste att han var i Madrid. Vilka mer har vi? Är dessa de bästa vi har bakom Jonas och Taylor eller har vi några framtonade i landslaget i svenska ligan och andra dåliga ligor?

Här kan du hitta dom flesta svenskarna som lirar utomlands.
http://www.eurobasket.com/Sweden/basketball-Players-Abroad.asp

Om jag skulle ta ut det bästa tänkbara svenska basketlaget skulle
jag börja så någonting såhär:

Ludde Håkansson/Thomas Massamba
Marcus Eriksson
Jeff Taylor
Jonas Jerebko
Nic Spires

Därefter är det inte lika solklart vilka som passar bäst.
Utanför årets landslag sticker några ut som:

Chris Czerapowicz
Simon Birgander
Johan Löfberg

Jag avstår att ranka amerikanska ligor mot europeiska. Dels för
att jag har dålig koll, och dels för att spelet skiljer sig ganska mycket åt.

Det finns garanterat spelare i USA utanför NBA som skulle kunna bli stjärnor
i europeiska ligor.

Jag är övertygad om att svenska ligalag skulle få det riktigt tufft i den 3:e
bästa ligan. Trots att jag inte vet vilken den ligan är.

Det är inte helt enkelt att värdera en spelare eller ett lag efter vilken liga
man spelar i.
Det har hänt att europeiska lag har slagit USA bestående av NBA-stjärnor.
Detta trots att EU-laget inte har någon spelare som skulle vara bra i NBA.

Du har ett rätt stort fokus på USA. Det kan ju vara kul i sig,
men för svensk baskets del är det rätt ointressant. En del menar
att man i Sverige försökte efterlikna NBA på 80/90-talet, utan
att ha den talang för det. I USA har spelet mer formats efter kvickhet
och atletism, och i Europa mer efter "fundamentals" (teknik?) och lagspel.
Det är alltså det sistnämna jag tror Sverige bör sikta på i första hand.
Citera
2017-09-07, 15:47
Medlem
Niskalaukauss avatar
Så vilka lag kan utmana Spanien i Em? Kan Litauen, Slovenien eller Ryssland klara av det?

Har ju följt Finlands matcher o dom skulle behöva ett par spelare till av högklass för det blir väldigt många minuter på Markkanen o Koponen. Men jag hoppas verkligen att dom kan vinna över Italien o ta sig till kvartsfinalen.
Citera
2017-09-07, 21:50
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Så vilka lag kan utmana Spanien i Em? Kan Litauen, Slovenien eller Ryssland klara av det?

Har ju följt Finlands matcher o dom skulle behöva ett par spelare till av högklass för det blir väldigt många minuter på Markkanen o Koponen. Men jag hoppas verkligen att dom kan vinna över Italien o ta sig till kvartsfinalen.

Markkanen har ju skjutit brutalt bra, 55, 50, 89%, överlägset bäst av top 15 i ppg och då är han 4a.

Så går det när man spelat samma system genom hela ungdomsbasketen och alla drillas i samma system och sen får man några bra spelare samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in