2017-09-07, 12:18
Medlem
Draken55s avatar
Om man presenterar extra-extra-extra- ordinära påståenden, som ex att Milosevic är en fredsvän och mångkulturalist utan fascistiska ideer, måste man ha extraordinära bevis.

Milosevic, balkans egna lilla Hitler, självklart är han föremål för dyrkan av både högerextremister samt övervintrade kommunister.
Citera
2017-09-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bevis?
Ola skrev att Milosevic tal var "nationalistiskt". Jag postade en länk till talet och utförliga citat som visar att Milosevic inte uttryckte stöd för nationalism i talet, utan istället varnade för och tog avstånd från nationalism. Förstår du inte engelskan i texten så kan du använda Google translate eller annat översättningsprogram. Har du synpunkter på Milosevic tal, eller min eller Olas tolkning av detsamma, så är du välkommen att redogöra för dessa synpunkter på ett sakligt och argumenterande sätt. Alternativt, om du inte är här för att DEBATTERA, så ber jag dig vänligt avlägsna dig från forumet och skaffa någon annan hobby, istället för att hänga här och störa diskussionen.
Citera
2017-09-07, 12:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ola skrev att Milosevic tal var "nationalistiskt". Jag postade en länk till talet och utförliga citat som visar att Milosevic inte uttryckte stöd för nationalism i talet, utan istället varnade för och tog avstånd från nationalism. Förstår du inte engelskan i texten så kan du använda Google translate eller annat översättningsprogram. Har du synpunkter på Milosevic tal, eller min eller Olas tolkning av detsamma, så är du välkommen att redogöra för dessa synpunkter på ett sakligt och argumenterande sätt. Alternativt, om du inte är här för att DEBATTERA, så ber jag dig vänligt avlägsna dig från forumet och skaffa någon annan hobby, istället för att hänga här och störa diskussionen.

Sidan du länkar till är inte att hänföra till bevis, det är en extremistsida, helt utan trovärdighet,
så dina försök att ynka dig och beklaga dig när jag påpekar det är irrelevanta.

Det , varmdryck, är sakligt och korrekt, och debatt, men du tycks missa det och istället flyga i luften när nån ifrågasätter din extremistpropaganda. Självklart reagerar såna som du å det sättet, inget konstigt alls.

Vilken tomte som helst,.....inga namn, men det kan härledas till te.... kan hitta hyllningssidor till valfri folkmördare/diktator, inget konstigt alls.

Redigt folk ifrågasätter dock när du gör det, och vet förstås bättre.

Dessutom , att ynka sig och gnälla om forumets regler när man som du sitter och skönmålare en folkmördare, måste vara tidernas mest ynkliga och ryggradslösa jag sett. har du inget osm helst vett eller sans?
Senast redigerad av Draken55 2017-09-07 kl. 13:05.
Citera
2017-09-07, 13:07
Medlem
Citat:
Sidan du länkar till är inte att hänföra till bevis, det är en extremistsida, helt utan trovärdighet
Talet finns även utlagt på University of Arizonas webbplats. Du kanske borde anmäla universitetet för att de sprider "extremism"?

https://cmes.arizona.edu/sites/cmes.arizona.edu/files/SLOBODAN%20MILOSEVIC_speech_6_28_89.pdf

Stora delar av texten citeras på Wikipedias sida om talet, men det kanske är dina "10.000-tals ryska troll" som varit i farten igen?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-07 kl. 13:10.
Citera
2017-09-07, 14:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Talet finns även utlagt på University of Arizonas webbplats. Du kanske borde anmäla universitetet för att de sprider "extremism"?

https://cmes.arizona.edu/sites/cmes.arizona.edu/files/SLOBODAN%20MILOSEVIC_speech_6_28_89.pdf

Stora delar av texten citeras på Wikipedias sida om talet, men det kanske är dina "10.000-tals ryska troll" som varit i farten igen?

Lol! Ditt stora misstag var att lägga upp en fungerande länk till talet. Jag får återkomma till det senare, då jag nu bara sitter med en mobil, och det skall bli ett sant nöje, efter att jag kollat upp lite historia.

I övrigt så kan förstås Ryssland begära ett utlåtande ICJ om den ryska, invasionen, självständighetsförklaringen, ockupationen, annekteringen av Krim följde internationell lag.

Vad tror du svaret skulle bli?
Citera
2017-09-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du väljer att bortse ifrån att det finns en betydelsefull skillnad mellan Krim och Kosovo. Konflikten i Kosovo började redan vid Milosevic nationalistiska tal på Trastfältet i Kosovo. Sedan följde det jugoslaviska inbördeskriget där det internationella samfundet, (inklusive Ryssland), försökte få fred genom en mängd resolutioner, fredsbevarande trupper och annat. Detta sträckte sig över flera år. Sedan blev det fred i Kroatien, Bosnien-Herzegovina och Slovenien. Först därefter så uppstod UCK. Detta följes av serbiska massaker och etnisk rensning, (liksom ifrån UCK:s sida). Först i detta läge,efter förhandlingar och FN resolutioner, och ända tills det blev tal om en militär intervention, så backade Ryssland. Sedan skedde NATO bombningarna av Serbien och KOFOR gick in.

Det var inte lätt. En serbisk by utanför Pristina blev attackerad av en albansk mobb. Svenska soldater försökte skydda byn. All manskap kallades in, inklusive kockar o.dyl. Männen fick stå där och ta emot slag stenar och andra tillhyggen under en lång tid. Men de svenska soldaterna stod ändå kvar, trots att de var tvungna att skita ned sig och pissa ned sig. Samtidigt så började serber inifrån byn att beskjuta såväl demonstranter som svenska soldater. Dåvarande SSG fanns på plats och fick order om att stoppa beskjutningen som kom bakifrån. Befälet frågade om man fick använda våld, vilket beviljades. En stund senare så kom man tillbaka med ett antal serbiska gevär, (var som hände med skyttarna skiter jag fullständigt i). Detta var den första operation som SSG användes operativt i. Slutligen så kom norsk avlösning. Den svenska insatsen utanför byn finns inte dokumenterad på film, men det gör den norska insatsen:

https://www.youtube.com/watch?v=-mcqXNJ-VuU&t=225s

Så det är ändå en jävla skillnad i mellan Krim och Kosovo. I det senare fallet så fanns det en lång förhistoria där det internationella samfundet, (inklusive Ryssland), försökte med en mängd medel att få striderna att upphöra. I Krim skedda allt, totalt, inom loppet av några veckor, där Ryssland agerade självsvåldigt ifrån första början. I stället så påminner det ryska agerandet mer om Hitlers agerande innan det andra världskriget bröt ut.

NATO:s kommentarer:

Ryskt påstående:

Claim: NATO's operation over Kosovo was illegitimate

Claim: The cases of Kosovo and Crimea are identical

Det här är också intressant: ICJ blev tillfrågad om en självständighetsförklaringen ifrån Kosovo var legal. Svaret blev:

(Min fetning)

http://www.icj-cij.org/en/case/141

Så om Ryssland lyckas få ett liknande uttalande ifrån JCJ angående Krim, fine for me. Men det kommer aldrig ett sådant uttalande eftersom den ryska invasionen och annekteringen av Krim var olaglig!

Det måste någon gång gå in att det är mycket svårt att slåss i domstolarna om Krim pga Kosovo och det är stor skillnad på dem på andra sätt. Inte ett skott avlossades på Krim. USA fick sin stora bas Camp Bondsteel och västs oligarker fick tillgång till de stora mineralfyndighterna i Kosovo efter ett grymt anfallskrig.

En annan deltagare har redan rättat dig om Milosevics tal. Annars hade jag gjort det.

Freden var på väg i Bosnien, men den torpederades av USA. Jag har ingen länk just nu. Det var Holbrokes verk.

Fred i Kroatien? Efter att civila serber drevs ut från kroatiska Krajina menar du?

Jag tror inte att någon sida var helt oskyldig, men jag vet säkert att anklagelserna mot serberna var överdrivna. Jag kunde ovanligt nog följa NATO:s attack i nästan realtid och sedan var jag helt slut fram till 2014. bin Laden berättade hur serbiska poliser torterades i Bosnien av hans män.

SVD skrev en artikel om de svenska soldaterna storverk i Kosovo 2004 när de hindrade de vilda albanerna från att förstöra ett viktigt kloster. Jag sände tidningens engelska översättning till USA. Befälhavaren fick medalj - och det fick också den tyske officer, som steg åt sidan och lät albanerna förstöra ett annat kloster. Ge mig två man och jag hade kunnat rädda det klostret, sade en svensk soldat (vägen var smal). Ryssarna fick se en video och berömde den svenska insatsen, skrev SVD. Norrmännen vet jag ingenting om och skulle några serber skjuta på svenska soldater år 2004?

Det händer ibland märkliga saker i livet. Jag satt i sommarstugan och fick besök av Milosevic efter hans död. En guide tog honom runt jorden för att visa att han hade stöd. Jag log och tände pipan. Tro vad ni vill, men det hände.
Citera
2017-09-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det måste någon gång gå in att det är mycket svårt att slåss i domstolarna om Krim pga Kosovo och det är stor skillnad på dem på andra sätt. Inte ett skott avlossades på Krim. USA fick sin stora bas Camp Bondsteel och västs oligarker fick tillgång till de stora mineralfyndighterna i Kosovo efter ett grymt anfallskrig.

En annan deltagare har redan rättat dig om Milosevics tal. Annars hade jag gjort det.

Freden var på väg i Bosnien, men den torpederades av USA. Jag har ingen länk just nu. Det var Holbrokes verk.

Fred i Kroatien? Efter att civila serber drevs ut från kroatiska Krajina menar du?

Jag tror inte att någon sida var helt oskyldig, men jag vet säkert att anklagelserna mot serberna var överdrivna. Jag kunde ovanligt nog följa NATO:s attack i nästan realtid och sedan var jag helt slut fram till 2014. bin Laden berättade hur serbiska poliser torterades i Bosnien av hans män.

SVD skrev en artikel om de svenska soldaterna storverk i Kosovo 2004 när de hindrade de vilda albanerna från att förstöra ett viktigt kloster. Jag sände tidningens engelska översättning till USA. Befälhavaren fick medalj - och det fick också den tyske officer, som steg åt sidan och lät albanerna förstöra ett annat kloster. Ge mig två man och jag hade kunnat rädda det klostret, sade en svensk soldat (vägen var smal). Ryssarna fick se en video och berömde den svenska insatsen, skrev SVD. Norrmännen vet jag ingenting om och skulle några serber skjuta på svenska soldater år 2004?

Det händer ibland märkliga saker i livet. Jag satt i sommarstugan och fick besök av Milosevic efter hans död. En guide tog honom runt jorden för att visa att han hade stöd. Jag log och tände pipan. Tro vad ni vill, men det hände.
Tror inte att massgravarna som upptäcktes är att överdriva serbernas övergrepp på civilbefolkningen. Serberna bedrev rena nazipolitiken så jag förstår att du inte vill kritisera den.
Beskjutningen av Sarajevo var också en mardröm orkestrerad av Serberna som ju hade uppbackning av ryssen. Fast Krimhalvön är ju i nuläget enbart ockuperad och inte någon krigszon i sig, inte som i Donbas där ryssen biter sig fast med ren krigföring mot Ukraina. Krimhalvön är ju nu en isolerad del av Ukraina på grund av Moskva och har därför halkat efter i samhällsutvecklingen och befolkningen upplever därtill en rättsosäkerhet och otrygghet, något som man ju alltid upplever i diktaturstater. Allt på grund av Vladimir och hans korrupta kumpaner och oligarker i Kreml.
Citera
2017-09-07, 19:48
Medlem
Draken55s avatar
Det enda som förhindrade Milosevic att bli dömd som folkmördare var väl hans död,
de som försöker skönmåla honom måste vara bortom all hjälp vad det gäller moraliskt uppförande.

Dessutom, såklart, gjordes det försök att få honom till Moskva, var annars? där finns ju en hel del sympatisörer till detta folkmord.

Låt svinet Milosevic vila i frid, eller i värmen, där han förmodligen befinner sig.
Senast redigerad av Draken55 2017-09-07 kl. 19:51.
Citera
2017-09-07, 20:05
Medlem
Citat:
Det enda som förhindrade Milosevic att bli dömd som folkmördare var väl hans död, de som försöker skönmåla honom måste vara bortom all hjälp vad det gäller moraliskt uppförande.
Nu vet jag inte exakt vilka du syftar på med frasen "de som försöker skönmåla honom", men för min del har jag presenterat citat från ett tal han höll. Vänligen kommentera citaten och/eller mina kommentarer angående dessa citat. Det skulle i så fall visa att du är kapabel att i någon diskussion hålla dig till sakfrågan och de argument och fakta som läggs fram, istället för att bara slänga ur dig det ena personangreppet efter det andra. mot alla som inte delar din världsbild. (I detta fall påhoppet "måste vara bortom all hjälp" osv). Kan du inte det är du helt enkelt oförmögen att debattera, och bör då ägna dig åt någon annan hobby.
Citera
2017-09-07, 20:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tråkigt att du gör dig till en propagandamegafon för de lögnaktiga aktörer som sprider myter som denna. Milosevic tal var inte "nationalistiskt", utan en anti-nationalistiskt och en hyllning till fred, samexistens och mångkultur. Här kommer några citat från talet:

http://emperors-clothes.com/milo/milosaid.html

Det är vidrigt att om och om igen få höra denna lögn om Milosevic "nationalistiska" tal, när det i själva verket var det rakt motsatta - en hyllning till jämlikheten mellan folkgrupper och ett brandtal för den mångkulturella toleransen!

Nu har jag inte bara läst in mig på talet utan också kolla upp lite historia. Jag kommer strax att gå igenom talet i detalj. Men först så måste man sätta det i en historisk kontext för att förstå vad det egentligen handlande om:

Vi börjar med att se på Slobodan Milošević politiska gärning i stort:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10203815.ab

Vi kan då konstatera att hans stjärna inom politiken steg efter att han "försvarat" serber i Kosovo som sades varit utsatta för "förtryck". Han blev vald till president i Serbien, (då fortfarande en del av Jugoslavien). (Det "Jugoslavien" som beskrivs i artikel är det rest-Jugoslavien som endast bestod av Serbien och Montenegro). Som president så avskaffade han det självstyre som Kosovo åtnjutit. Detta kom senare att leda till en konflikt.

Låt oss nu kort se på bakgrunden till av Jugoslaviens söderfall:

Nu är det hög tid att gå igenom Milosevic tal i detalj:

Fortsättning i nästa inlägg.
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-09-07 kl. 20:35.
Citera
2017-09-07, 20:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Fortsättning ifrån föregående inlägg:

Fortsättning i nästa inlägg.
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-09-07 kl. 20:26.
Citera
2017-09-07, 20:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Fortsättning ifrån föregående inlägg:

Citat:
Krim skedde utan förhistoria? Vad är nu detta för historierevisionism du ägnar dig åt? Hört talas om Euromajdan? Förhistorien kan räknas i månader, om inte år.

Wov, flera månader, utan några större försök att låta det internationella samfundet lösa saker och ting helt fredligt.

Citat:
Det kommer aldrig ett sådant uttalande eftersom ingen vågar anmäla ärendet till JCJ. Ukraina har tagit upp andra saker där, men inte Krims återförening med Ryssland, för de förstår att JCJ inte plötsligt och godtyckligt kan ändra den praxis de införde i och med uttalandet angående Kosovo.

Det är fortfarande busenkelt för Ryssland att lämna i en förfrågan till ICJ. Detta borde ju vara självklart om nu domstolen slagit fast en "praxis" som gynnar Ryssland. Men, nej, Ryssland kommer, naturligtvis, inte att lämna i en sådan förfrågan, för de vet att de med 100 procentig säkerhet skulle förlora!
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-09-07 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in