2017-09-07, 20:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu vet jag inte exakt vilka du syftar på med frasen "de som försöker skönmåla honom", men för min del har jag presenterat citat från ett tal han höll. Vänligen kommentera citaten och/eller mina kommentarer angående dessa citat. Det skulle i så fall visa att du är kapabel att i någon diskussion hålla dig till sakfrågan och de argument och fakta som läggs fram, istället för att bara slänga ur dig det ena personangreppet efter det andra. mot alla som inte delar din världsbild. (I detta fall påhoppet "måste vara bortom all hjälp" osv). Kan du inte det är du helt enkelt oförmögen att debattera, och bör då ägna dig åt någon annan hobby.

Du, det är du som skönmålar honom.

Det du i din psykotiska värld? tror är personangrepp är ett angrepp på de (du) som försöker skönmåla en folkmördare. Sluta tro att det är så synd om din folkmördar-gillande person.

Om man anser att en anklagad folkmördare vars död var det enda som skiljde från en fällande dom egentligen var en fredsivrare och demokrat , och anför som bevis( fniss) en toka-sida, så får man nog räkna med mothugg.

Extraordinära påståenden, som att Milosevic var en ganska hyvens kille som pratade om fred ,
kräver extraordinära bevis, nåra såna har du inte lyckats visa upp.

Vad är det du vill inbilla nån att du vill debattera om? om du tror att Milosevic är en hyvens fredsgubbe som är missförstådd borde du ju genast bege dig till Haag och få domstolen att genast postumt dra tillbaka alla anklagelser!, seså, pallra dig iväg nu.
Citera
2017-09-07, 20:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det måste någon gång gå in att det är mycket svårt att slåss i domstolarna om Krim pga Kosovo och det är stor skillnad på dem på andra sätt. Inte ett skott avlossades på Krim. USA fick sin stora bas Camp Bondsteel och västs oligarker fick tillgång till de stora mineralfyndighterna i Kosovo efter ett grymt anfallskrig.

En annan deltagare har redan rättat dig om Milosevics tal. Annars hade jag gjort det.

Freden var på väg i Bosnien, men den torpederades av USA. Jag har ingen länk just nu. Det var Holbrokes verk.

Fred i Kroatien? Efter att civila serber drevs ut från kroatiska Krajina menar du?

Jag tror inte att någon sida var helt oskyldig, men jag vet säkert att anklagelserna mot serberna var överdrivna. Jag kunde ovanligt nog följa NATO:s attack i nästan realtid och sedan var jag helt slut fram till 2014. bin Laden berättade hur serbiska poliser torterades i Bosnien av hans män.

SVD skrev en artikel om de svenska soldaterna storverk i Kosovo 2004 när de hindrade de vilda albanerna från att förstöra ett viktigt kloster. Jag sände tidningens engelska översättning till USA. Befälhavaren fick medalj - och det fick också den tyske officer, som steg åt sidan och lät albanerna förstöra ett annat kloster. Ge mig två man och jag hade kunnat rädda det klostret, sade en svensk soldat (vägen var smal). Ryssarna fick se en video och berömde den svenska insatsen, skrev SVD. Norrmännen vet jag ingenting om och skulle några serber skjuta på svenska soldater år 2004?

Det händer ibland märkliga saker i livet. Jag satt i sommarstugan och fick besök av Milosevic efter hans död. En guide tog honom runt jorden för att visa att han hade stöd. Jag log och tände pipan. Tro vad ni vill, men det hände.

Du verkar vara väldigt partiskt och verkar förlåta Milosevic och de, främst serbiska styrkorna det mesta. Visst, alla hade smuts på sina händer. Men vill du veta vad som blev spiken i kistan för Jugoslavien, (och nu talar jag inte om rest-Jugoslavien som bestod bara av Serbien och Montenegro)? Det kan ha varit just din idol Milosevics tal på Trastfältet 1989.

Prova gärna och läs hans tal, med mina kommentarer! Observera att det finns utmärka översättningsprogram om du har svårt med engelskan!

Sedan kan det inte uteslutas att det hela skulle ha fallit sönder i alla fall med tanke på den tidsanda som rådde 1989 och allt så hände i Sovjetunionen och Östeuropa. Men att Jugoslaviens sönderfall blev så blodigt som det blev är främst Milosevic fel, även om kroatiska extremister också bär ett tungt ansvar.

Sedan tänker jag inte, överhuvudtaget, kommentera dina vanföreställningar, med annat än att det just är en vanföreställning när man blandar ihop dröm och verklighet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-09-07 kl. 20:55.
Citera
2017-09-08, 12:03
Medlem
Självklart var Slobos tal nationalistiskt. Det uppfattades dessutom som nationalistiskt av samtliga icke-serbiska grupper i Jugoslavien. Gränsen var sedan länge nästan nådd. Den politiska centralmakten, statsförvaltningen, domstolarna, polisen och militären dominerades av serber. 1969 fanns det t ex 5885 federala tjänstemän, av dessa var 4334 serber och 424 montenegriner, vilket motsvar över 80% av alla tjänstemän. Alla hade tröttnat på att domineras av serberna.

Samma år som Slobo höll sitt tal införde han diskriminerande lagar mot albaner. Ett år efter avskaffade Slobo Kosovos och Vojvodinas autonomi och skaffade sig ytterligare två säten i "Yugoslav presidency", tillsammans med Montenegro kontrollerade de halva federala organet.

I Kosovo sparkade Slobo samtliga albaner från sina jobb i den offentliga sektorn, inom poliskåren och samtliga skolor stängdes ned, tiotusentals studenter tvingades avsluta sina studier etc etc. "Fred" - enligt serberna. Polisvåld, slumpmässiga arresteringar och tortyr blev vardag (läs valfri rapport från Amnesty eller HRW om Kosovo från 1989 fram till kriget). Ingen ville ha något med serberna att göra längre och Slovenien var först med att reagera och de andra följde strax efter, och vips så föll Jugoslavien.

Vi har två användare i den här tråden som i flera år vräkt ur sig flera inlägg om dagen om Ryssland och Kosovo och allt däromkring. I en tidigare diskussion med knäppskallen "vedhuggaren" så påstod han att han har träffat Milosevic och att han har suttit på typ hemlig information om Slobo som skulle visa att han var oskyldig. Denna information hade han på en 15 år gammal hårddisk som plötsligt försvann. Helt sjukt, jag vet.

Krim är en helt annan historia än Kosovo. Skillnaderna har nämnts hundratals gånger och ändå står vi här och repeterar samma diskussion om och om igen bara för att två användare i den här tråden får en kick av att vräka ur sig rysk propaganda.
Citera
2017-09-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu är det hög tid att gå igenom Milosevic tal i detalj
Jag har läst dina kommentarer. Jag tänker inte gå in i en evighetsdiskussion om alla de sätt på vilka du väljer att missförstå. Det har tjatats så många varv de senaste 25 åren och jag tänker inte ödsla tid på fler upprepningar. Att tala för döva öron leder ingenstans. Jag vill bara sammanfattande notera att du och dina gelikar inte har några problem med albansk nationalism, eller ett Kosovo dominerat av albaner, trots att det bor många olika folkgrupper där. Där är det tydligen helt okej att låta militanta nationalister ta över och se mellan fingrarna när de bedriver etnisk rensning och förföljelser av minoriteter.

Detta är ett mönster vi ser upprepas om och om igen, i land efter land, och region efter region. EUSA använder samma taktik om och om igen. Jugoslavien, Syrien, Ukraina och förstås med slutmålet Ryssland - i land efter land utnyttjar man etniska minoriteters nationalism för att splittra länder, orsaka krig och förödelse, för att sedan erövra och "hjälpa" för att på så sätt ta över allt fler vasallstater. Det var precis detta mönster (som egentligen är urgammalt) Miloscevic varnade för med formuleringen:

Citat:
Internal and external enemies of multi-national communities are aware of this and therefore they organize their activity against multinational societies mostly by fomenting national conflicts.

Han såg igenom västs propaganda, avslöjade planen, och måste därför givetvis stoppas, brännmärkas, smutskastas, anklagas, fänglas och till sist mördas (när det visade sig att åtalet mot honom inte höll).

Du kommer förstås att säga att du inte håller med, men du har ju å andra sidan öppet erkänt att du strävar efter att stycka Ryssland i etniska enklaver. Eftersom jag uppskattar ärlighet hoppas jag du håller fast vid din åsikt istället för att mörka den och slingra dig.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-08 kl. 13:03.
Citera
2017-09-08, 15:22
Medlem
Citat:
Du verkar vara väldigt partiskt och verkar förlåta Milosevic och de, främst serbiska styrkorna det mesta. Visst, alla hade smuts på sina händer. Men vill du veta vad som blev spiken i kistan för Jugoslavien, (och nu talar jag inte om rest-Jugoslavien som bestod bara av Serbien och Montenegro)? Det kan ha varit just din idol Milosevics tal på Trastfältet 1989.

Prova gärna och läs hans tal, med mina kommentarer! Observera att det finns utmärka översättningsprogram om du har svårt med engelskan!

Sedan kan det inte uteslutas att det hela skulle ha fallit sönder i alla fall med tanke på den tidsanda som rådde 1989 och allt så hände i Sovjetunionen och Östeuropa. Men att Jugoslaviens sönderfall blev så blodigt som det blev är främst Milosevic fel, även om kroatiska extremister också bär ett tungt ansvar.

Sedan tänker jag inte, överhuvudtaget, kommentera dina vanföreställningar, med annat än att det just är en vanföreställning när man blandar ihop dröm och verklighet.

Om jag är partisk, så är det för att jag hatar övergrepp och det NATO gjorde. Jag fick ett tips av en svensk politiker och kunde följa NATO:s attack i nästan realtid efter jobbet. Sedan var jag helt slut i flera år.

Ola, jag har undervisat i engelska och har rötter i UK.
Citera
2017-09-08, 15:33
Medlem
Citat:
Fortsättning ifrån föregående inlägg:

Wov, flera månader, utan några större försök att låta det internationella samfundet lösa saker och ting helt fredligt.

Det är fortfarande busenkelt för Ryssland att lämna i en förfrågan till ICJ. Detta borde ju vara självklart om nu domstolen slagit fast en "praxis" som gynnar Ryssland. Men, nej, Ryssland kommer, naturligtvis, inte att lämna i en sådan förfrågan, för de vet att de med 100 procentig säkerhet skulle förlora!

Vi talar om Krim, men det är relevant att också studera Kosovo. Det ryska närområdet och den legala biten.

Ett tal på¨svartfågla-fältet handlar förstås om Serbien, inte om andra delrepubliker (se dock nedan). Milosevic betonade vikten av enighet. Kosovo ställde upp med några SS-divisioner, vars namn jag har glömt. Där har du kopplingen. Alla fick betala en extraskatt för att hålla Kosovo under armarna. Milosevic sade till serberna att albanerna inte skulle få slå dem längre. Fredsförslaget i Frankrike var en förberedelse till krig. Milosevic accepterade alla punkter och då lade Mad Abright fram ett omöjligt villkor. Milosevic avsattes i en färgerevolution och dog av en medicin som var farlig för hans hälsa. I en annan rättegång mot en bosnienserb, Karadic, kom det fram att Milosevic var oskyldig och så synd att jag inte har länken kvar efter alla dessa år.
Jugoslavien hade ett intressant ekonomiskt och framgångsrikt system. Arbetarna kunde påverka valet av chefer och investera på sina arbetsplatser. NATO sköt sönder deras fabriker och de förlorade sina pengar.

Tito lade locket på och motsättningar fick inte diskuteras. De levde kvar under ytan och exploderade. Det blev ingen försoning. Att det jugoslaviska försvaret var starkt kan du tacka de hemska krigen för. Det finns en offermentalitet i Serbien och i några andra slaviska länder, men det är inte konstigt. De vilda albanerna förstörde mer än 100 kyrkor och kloster. Jugoslavien var med och bildade FN, så landet måste ha existerat längre. ICJ erkände det, men vägrade att ta upp Serbiens klagomål på NATO, eftersom landet hade splittrats. Flera andra etniska grupper i Kosovo kände sig hotade efter kriget. Du tror att han bara talar om Serbien och vet inte att det begreppet täcker hela Bosnien och åtminstone delar av Kroatien. Vi talade om språket serbokroatiska på den tiden. Milosevic ville hålla ihop folket.
Ett "problem" var att Serbien dominerade ekonomiskt i federationen.

Det finns en tråd om Serbien i PU och där kan du läsa mitt inlägg och lära mer. Du är på sätt och vis ursäktad, eftersom du inte, som jag har studerat kriget och historien. Det gäller att "komma under huden" på en kultur och dess historia. Har du en aning om hur många serber, som dog under världskrigen?

Menar du att Ryssland ska anmäla sig själv till en internationell domstol och be om lov för Krims anslutning? Konstigt argument.
Citera
2017-09-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Självklart var Slobos tal nationalistiskt. Det uppfattades dessutom som nationalistiskt av samtliga icke-serbiska grupper i Jugoslavien. Gränsen var sedan länge nästan nådd. Den politiska centralmakten, statsförvaltningen, domstolarna, polisen och militären dominerades av serber. 1969 fanns det t ex 5885 federala tjänstemän, av dessa var 4334 serber och 424 montenegriner, vilket motsvar över 80% av alla tjänstemän. Alla hade tröttnat på att domineras av serberna.

Samma år som Slobo höll sitt tal införde han diskriminerande lagar mot albaner. Ett år efter avskaffade Slobo Kosovos och Vojvodinas autonomi och skaffade sig ytterligare två säten i "Yugoslav presidency", tillsammans med Montenegro kontrollerade de halva federala organet.

I Kosovo sparkade Slobo samtliga albaner från sina jobb i den offentliga sektorn, inom poliskåren och samtliga skolor stängdes ned, tiotusentals studenter tvingades avsluta sina studier etc etc. "Fred" - enligt serberna. Polisvåld, slumpmässiga arresteringar och tortyr blev vardag (läs valfri rapport från Amnesty eller HRW om Kosovo från 1989 fram till kriget). Ingen ville ha något med serberna att göra längre och Slovenien var först med att reagera och de andra följde strax efter, och vips så föll Jugoslavien.

Vi har två användare i den här tråden som i flera år vräkt ur sig flera inlägg om dagen om Ryssland och Kosovo och allt däromkring. I en tidigare diskussion med knäppskallen "vedhuggaren" så påstod han att han har träffat Milosevic och att han har suttit på typ hemlig information om Slobo som skulle visa att han var oskyldig. Denna information hade han på en 15 år gammal hårddisk som plötsligt försvann. Helt sjukt, jag vet.

Krim är en helt annan historia än Kosovo. Skillnaderna har nämnts hundratals gånger och ändå står vi här och repeterar samma diskussion om och om igen bara för att två användare i den här tråden får en kick av att vräka ur sig rysk propaganda.

Jag har aldrig träffat Milosevic, men han och några av mina barn kom på besök efter döden, så hjälpe mig Gud. Min hårddisk 1999 och 2000 är sedan länge demolerad och även datorn.

Slovenien, där många talar bra tyska, var först med att reagera. Landet var en gång en integrerad del av tyska riket. Vojvodina var känsligt. Stormakterna splittrade Ungern på ett konstigt sätt.

Serbernas lidanden i Kosovo är inte så olika Krims. Tyskarna skötte sig inte bra. Sevastopol är en rysk hjältestad.
Citera
2017-09-08, 17:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Om jag är partisk, så är det för att jag hatar övergrepp och det NATO gjorde. Jag fick ett tips av en svensk politiker och kunde följa NATO:s attack i nästan realtid efter jobbet. Sedan var jag helt slut i flera år.

Ola, jag har undervisat i engelska och har rötter i UK.

Milosevic är också slut, folkmördaren dog innan han fick sin dom.

Om du hatar övergrepp och ska ha trovärdighet över troll, så är de serbiska brotten nåt du borde intressera dig för.

Ang. Krim, det är bara en handfull vad som närmast kan kallas skurkstater som erkänt rysslands invasion och senare annektering av Krim, ringer det inga klockor hos dig då, och varför inte i så fall?
Vad är det du saknar, upplysning? information? Kunskap? förstånd?
Citera
2017-09-08, 17:12
Medlem
Krim lockar till sig ukrainare. Det finns arbetstillfällen och lönerna är bättre. Hur många hundra tusen har lilla Krim lyckats svälja och sätta i arbete? Krim är en framgångssaga, medan Ukraina imploderar. Till detta kommer att Röda Korset hjälper fattiga flyktingar. Jag har länge sagt att Krim går en gyllene framtid till mötes medan Ukraina-vännerna surar.

Citat:
Many have revised their recent views on the Crimea and have come to the conclusion that the peninsula is better under the Russian Federation: It is developing, there are enough jobs for everyone, and salaries in the Crimea are such that they did not dream of seeing, according to the Crimean News.

There the average salary is more than 30 thousand rubles - for the self-supporting it's just fantastic money! The whole capital!

Over the year, the salaries in the Crimea increased by 16.2%, while in Ukraine, the inflation is terrible, as employers look for any opportunity to cut the ridiculous salary of "real Europeans."

http://www.fort-russ.com/2017/09/economic-migration-of-ukrainians-to.html
Citera
2017-09-08, 18:30
Medlem
Citat:
Krim lockar till sig ukrainare. Det finns arbetstillfällen och lönerna är bättre. Hur många hundra tusen har lilla Krim lyckats svälja och sätta i arbete? Krim är en framgångssaga, medan Ukraina imploderar. Till detta kommer att Röda Korset hjälper fattiga flyktingar. Jag har länge sagt att Krim går en gyllene framtid till mötes medan Ukraina-vännerna surar.

http://www.fort-russ.com/2017/09/economic-migration-of-ukrainians-to.html
Fel fel fel. Krim lockar inga eller få ukrainare eller ens ryssar eftersom det numera är svindyrt på halvön på grund av den ekonomiska vanskötsel som skett under den ryska ockupationen. Det är därför som andra kurorter i Ukraina nu upplever ett uppsving i antal semestrande ukrainare. Så det kan gå när man tror på rysk fejkmeida. Krim som kurort är inte särskilt intressant efter den ryska stövelmarschen med tillhörande folkrättsvidrig ockupation.
Citera
2017-09-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du, det är du som skönmålar honom.
Det du i din psykotiska värld? tror är personangrepp är ett angrepp på de (du) som försöker skönmåla en folkmördare. Sluta tro att det är så synd om din folkmördar-gillande person.

Om man anser att en anklagad folkmördare vars död var det enda som skiljde från en fällande dom egentligen var en fredsivrare och demokrat , och anför som bevis( fniss) en toka-sida, så får man nog räkna med mothugg.

Extraordinära påståenden, som att Milosevic var en ganska hyvens kille som pratade om fred ,
kräver extraordinära bevis, nåra såna har du inte lyckats visa upp.

Vad är det du vill inbilla nån att du vill debattera om? om du tror att Milosevic är en hyvens fredsgubbe som är missförstådd borde du ju genast bege dig till Haag och få domstolen att genast postumt dra tillbaka alla anklagelser!, seså, pallra dig iväg nu.

Innan du börjar förolämpa andra så borde kanske latrintrollet kolla upp fakta istället. Slobodan Milosevic friades för alla anklagelser rörande krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten den 24:e mars 2016. Nu är detta egentligen Offtopic men det kan ju vara bra om du undviker att göra bort dig i alla inlägg du skriver.

Edit: Han friades alltså inte för att han dog utan för brist på bevis.
Senast redigerad av micks 2017-09-09 kl. 14:52.
Citera
2017-09-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Innan du börjar förolämpa andra så borde kanske latrintrollet kolla upp fakta istället. Slobodan Milosevic friades för alla anklagelser rörande krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten den 24:e mars 2016. Nu är detta egentligen Offtopic men det kan ju vara bra om du undviker att göra bort dig i alla inlägg du skriver.

Edit: Han friades alltså inte för att han dog utan för brist på bevis.

Detta var i Karadzic-rättegången, det fanns inte bevis nog för att fastställa att han var en del av en "criminal enterprise" med Karadzic och co. Detta rör alltså kriget i Bosnien där Serbien officiellt inte var delaktiga. Har alltså ingenting med Kosovokriget att göra.

I Kosovo var Serbien däremot direkt delaktiga i kriget. Som Draken55 säger så är hans död det enda som skiljde sig från en fällande dom. Titta vilka serber som har dömts i Kosovokriget. För att nämna några;

Förre biträdande premiärministern Nikola Sainovic (en av Slobos allra närmaste vänner), försvarsministern Dragoljub Ojdanic (har i efterhand även erkänt att han var delaktig i de krigsbrott som skedde i Kosovo), överbefälhavaren Nebojsa Pavkovic, polisgeneralen Sreten Lukic, generalen Vladimir Lazarevic, polischefen Radojko Repanovic, Milorad Nisavic från den serbiska säkerhetstjänsten har alla dömts till långa fängelsestraff för krigsbrott begångna i Kosovo.

Den tidigare serbiske inrikesminister och även chef för polisen Vlajko Stojiljkovic sköt sig själv i huvudet när han förstod att han skulle bli utlämnad till Haag och åtalas för grova krigsförbrytelser i Kosovo.
Senast redigerad av Ominus 2017-09-09 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in