Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Jo. Och ska jag ägna mig åt gissningar tror jag att det domaren / domarna kommer att sitta och fundera på är exempelvis oskuldspresumtion visavi likgiltighetsuppsåt. PM var ensam närvarande när KW dog. Han vidtog inte några aktiva åtgärder för att förhindra att KW avled eller försökte åtgärda situationen så att KW fått maximal chans att överleva. Hans lugn efteråt och hans tidigare uttalanden om hans förmåga att hålla huvudet kallt i krissituationer ligger honom där till last.
Om inte PM erkänner eller teknisk bevisning framkommer som entydigt visar på mord gissar jag att det åklagaren kommer att säga är att PM mycket väl insett allvaret i situationen, att PM medvetet och aktivt valt att inte larma eller sätta in livräddande åtgärder, att den likgiltigheten ska ses som uppsåtlig och att PM därigenom, genom likgiltighetsuppsåt, berövat KW livet. Nått sånt.
Helt enig med resonemanget om likgiltighetsuppsåt och jag skrev tidigare om det i ett inlägg här :
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Tror detta kommer vara avgörande i det att han själv beskrivit att han inte gjorde något - att han såg tex att livet gick ur henne o konstaterade (utan sjukvårdsutbildning eller befogenhet för det) att hon var död. Och det faktiska i
ett
likgiltighetsuppsåt i sin olycksbeskrivning : han visar med denna beskrivning att han varit likgiltig inför hennes död, likgiltig till att försöka rädda hennes liv och avstått från att kalla på hjälp . Avstått från att ringa och istället tänkt på sig själv och sitt eget liv och att hans karriär är slut. Istället för att vidta åtgärder o kontakta sjöräddningen eller ringa hem eller vända hem med båten, har han gått och lagt sig att sova , bakom två stängda dörrar där Kims lik legat. I vart fall är det visat redan nu att han varit likgiltig inför både Kims döende ( olycksteorin) , inför Kims döda kropp och kvarlevor ( skändning, dumpning, styckning)