2017-09-07, 11:01
Medlem
Stones avatar
Har jag förstått det fel men hittade de inte kvinnan styckad? Hon fick en lucka i huvudet och kroppen gick i tre bitar... han begraver henne i smyg.

Det är bara att fastslå att det är ett mord och sedan be "Mad"sen att bevisa motsatsen i detta unika fall. Annars är det väl bara att plocka in en person i ett hus, slå ihjäl denne, skylla på en olycka och sedan gå fri.
Citera
2017-09-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Leif Silbersky som skulle kunna försvara sin egen mors mördare, säger naturligtvis att PM absolut inte kan fällas för mord men jag håller fullständigt med dig. Det här fallet är av en karaktär som i stort sett innebär omvänd bevisföring. Man måste se till helhetsbilden och inse att varje fall är unikt. Just detta att allt har skett i en ubåt är ju mycket speciellt och då kan man inte tillämpa vanlig rättspraxis.

Jämförelser med de flesta andra fall haltar och lagstiftarna har knappt tänkt på att något liknande kan ske. Om inte PM på något sätt kan bevisa att det har skett en olycka så anser jag att han skall dömas för mord. Han har helt och hållet försatt sig i denna situation själv genom att förstöra bevismaterial som hade kunnat visa att han är oskyldig.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/leif-silbersky-madsen-kan-inte-fallas-for-mord/

Jo. Och ska jag ägna mig åt gissningar tror jag att det domaren / domarna kommer att sitta och fundera på är exempelvis oskuldspresumtion visavi likgiltighetsuppsåt. PM var ensam närvarande när KW dog. Han vidtog inte några aktiva åtgärder för att förhindra att KW avled eller försökte åtgärda situationen så att KW fått maximal chans att överleva. Hans lugn efteråt och hans tidigare uttalanden om hans förmåga att hålla huvudet kallt i krissituationer ligger honom där till last.

Om inte PM erkänner eller teknisk bevisning framkommer som entydigt visar på mord gissar jag att det åklagaren kommer att säga är att PM mycket väl insett allvaret i situationen, att PM medvetet och aktivt valt att inte larma eller sätta in livräddande åtgärder, att den likgiltigheten ska ses som uppsåtlig och att PM därigenom, genom likgiltighetsuppsåt, berövat KW livet. Nått sånt.
Citera
2017-09-07, 11:18
Medlem
Citat:
Leif Silbersky som skulle kunna försvara sin egen mors mördare, säger naturligtvis att PM absolut inte kan fällas för mord men jag håller fullständigt med dig. Det här fallet är av en karaktär som i stort sett innebär omvänd bevisföring. Man måste se till helhetsbilden och inse att varje fall är unikt. Just detta att allt har skett i en ubåt är ju mycket speciellt och då kan man inte tillämpa vanlig rättspraxis.

Jämförelser med de flesta andra fall haltar och lagstiftarna har knappt tänkt på att något liknande kan ske. Om inte PM på något sätt kan bevisa att det har skett en olycka så anser jag att han skall dömas för mord. Han har helt och hållet försatt sig i denna situation själv genom att förstöra bevismaterial som hade kunnat visa att han är oskyldig.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/leif-silbersky-madsen-kan-inte-fallas-for-mord/
Tyvärr är det inte så det funkar. Bevisföringen ligger på åklagarmyndighet och polis. De ska bevisa att han är skyldig. Det är inte han som skall bevisa att han är oskyldig. Han anses oskyldig till mord innan motsatsen har bevisats. Tyvärr. Dock kan en hel indiciekedja visa att han är mördaren bortom allt rimligt tvivel. Vilket kan bli svårt om de inte har en intakt kropp. Hittar man huvud och hals och där finns motsägelser vad gäller hans fallande lucka - exvis kraftiga strypmärken - så finns visst hopp att fälla honom. Men nu? Tveksamt.

Danskarna verkar dock vettiga i sina resonemang. Trots Madsens bedyranden om fallande luckor, så valde rätten att häkta honom för mord. Och det ger hopp! Hade de trott på hans historia om luckan så hade de inte häktat honom för annat än grovt vållande till annans död.
Citera
2017-09-07, 11:18
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Jo. Och ska jag ägna mig åt gissningar tror jag att det domaren / domarna kommer att sitta och fundera på är exempelvis oskuldspresumtion visavi likgiltighetsuppsåt. PM var ensam närvarande när KW dog. Han vidtog inte några aktiva åtgärder för att förhindra att KW avled eller försökte åtgärda situationen så att KW fått maximal chans att överleva. Hans lugn efteråt och hans tidigare uttalanden om hans förmåga att hålla huvudet kallt i krissituationer ligger honom där till last.

Om inte PM erkänner eller teknisk bevisning framkommer som entydigt visar på mord gissar jag att det åklagaren kommer att säga är att PM mycket väl insett allvaret i situationen, att PM medvetet och aktivt valt att inte larma eller sätta in livräddande åtgärder, att den likgiltigheten ska ses som uppsåtlig och att PM därigenom, genom likgiltighetsuppsåt, berövat KW livet. Nått sånt.

Helt enig med resonemanget om likgiltighetsuppsåt och jag skrev tidigare om det i ett inlägg här :

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Tror detta kommer vara avgörande i det att han själv beskrivit att han inte gjorde något - att han såg tex att livet gick ur henne o konstaterade (utan sjukvårdsutbildning eller befogenhet för det) att hon var död. Och det faktiska i
ett likgiltighetsuppsåt i sin olycksbeskrivning : han visar med denna beskrivning att han varit likgiltig inför hennes död, likgiltig till att försöka rädda hennes liv och avstått från att kalla på hjälp . Avstått från att ringa och istället tänkt på sig själv och sitt eget liv och att hans karriär är slut. Istället för att vidta åtgärder o kontakta sjöräddningen eller ringa hem eller vända hem med båten, har han gått och lagt sig att sova , bakom två stängda dörrar där Kims lik legat. I vart fall är det visat redan nu att han varit likgiltig inför både Kims döende ( olycksteorin) , inför Kims döda kropp och kvarlevor ( skändning, dumpning, styckning)
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-07 kl. 11:31.
Citera
2017-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det kanske blir en för låg profil i vattnet vad gäller denna specifika ubåt? Det är därför jag tycker frågan är intressant.
Danska polisen gick ju i en av sina pressreleaser ut med att man hade erhållit radarspår av ubåtens färd från både svenska och danska myndigheter. Framgår inte vilka myndigheter. Och framgår inte hur heltäckande radarspåret är.
Citera
2017-09-07, 11:35
Medlem
Har Kims familj, sambon eller vänner berättat om hon upplevde något obehag inför ubåtsfärden eller träffen med Madsen?

Har det framkommit något om sambons efterlysning av henne, sista sms eller liknande?
Citera
2017-09-07, 11:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/madsen-kan-domas-for-mord
Experterna äro oense.
Citera
2017-09-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Har Kims familj, sambon eller vänner berättat om hon upplevde något obehag inför ubåtsfärden eller träffen med Madsen?

Har det framkommit något om sambons efterlysning av henne, sista sms eller liknande?
Vad jag vet har Kim inte skickat något sms till sambon. Däremot försökte sambon skicka en himla massa sms och försökte ringa i flera timmar utan svar. Vid 02.30 (typ) anmälde han ubåt och Kim försvunna.
Det fanns heller ingen anledning att hon skulle uppleva något obehag. Hon var ute på ett journalistuppdrag hos en kändis som pysslade med ubåtar. Hur oskyldigt som helst. Trodde man....
Citera
2017-09-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tyvärr är det inte så det funkar. Bevisföringen ligger på åklagarmyndighet och polis. De ska bevisa att han är skyldig. Det är inte han som skall bevisa att han är oskyldig. Han anses oskyldig till mord innan motsatsen har bevisats. Tyvärr. Dock kan en hel indiciekedja visa att han är mördaren bortom allt rimligt tvivel. Vilket kan bli svårt om de inte har en intakt kropp. Hittar man huvud och hals och där finns motsägelser vad gäller hans fallande lucka - exvis kraftiga strypmärken - så finns visst hopp att fälla honom. Men nu? Tveksamt.

Danskarna verkar dock vettiga i sina resonemang. Trots Madsens bedyranden om fallande luckor, så valde rätten att häkta honom för mord. Och det ger hopp! Hade de trott på hans historia om luckan så hade de inte häktat honom för annat än grovt vållande till annans död.

Jo jag vet detta, men som jag skrev så innebär ju det faktum att detta hände på en ubåt att det indirekt bevisar att han är skyldig. Om det inte fungerar så så beror det på att tillämpningen av lagen är felaktig.

Enligt min mening är det ställt utom allt rimligt tvivel att han är skyldig till mord. Har man dessutom medvetet förstört bevismaterial så måste man stå sitt eget kast. Ingen oskyldig förstör bevismaterial som kunde bevisat hans oskuld. Så i detta fall så skall han falla på eget grepp.

Fungerar det inte så, så fastnar man i teknikaliteter som i princip innebär att det är fritt fram att göra vad man vill bara man är tillräckligt fräck och smart. Det var väl inte så det var tänkt.
Citera
2017-09-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
...och han ska få det till att någon annan styckade kroppen, efter att han hivat i den, eller hur tänkte han nu...?

Ska bli intressant att se hur han tänkte sig att luckan skulle ha slagit igen över henne.

Nä, det här är uppförsbacke för PM.

Hans förklaringar är ju sjuka, men det räcker väl inte för fällande dom att en person yrar i nattmössan och uppenbart ljuger. Mats Alm gjorde samma sak. Intressant att PM motsätter sig en sinnesundersökning, mig veterligt är det inte så vanligt att folk vägrar det.
Citera
2017-09-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hans förklaringar är ju sjuka, men det räcker väl inte för fällande dom att en person yrar i nattmössan och uppenbart ljuger. Mats Alm gjorde samma sak. Intressant att PM motsätter sig en sinnesundersökning, mig veterligt är det inte så vanligt att folk vägrar det.

PM bedömer jag har ett för honom betydligt sämre utgångsläge än Mats Alm (har beskrivit skillnader mellan de två fallen i detta inlägg (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) )

En sinnesundersökning är nog väldigt förnedrande för PM's del. Han har ju en väldigt hög uppfattning om sig själv...
Citera
2017-09-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Alm påstod ju att kineser kidnappat Linda Chen, och själv blev han matad i flera dagar med frysta räkor. Av samma kineser. Helt otroligt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in