2017-09-07, 01:41
Medlem
Venators avatar
Sverige har ju ett väl utbyggt modernt system för kustspaningsradar, PS-640. Jag förmodar att danskarna har något liknande längs sina kuster, och utan skärgård borde det vara mer effektivt? Faktum är att det svenska PS-640 är inköpt från Danmark. Å andra sidan hade man väl inte leta så brett efter den saknade kroppen om man kunnat följa rutten via historiska radardata...? Frågan är ju om man i efterhand kunnat följa rutten om man går tillbaka till radarbilderna eller om denna ubåt i ytläge inte fångas upp av systemet. Jag vet ett svenskt fall där en relativt liten segelbåt kunde följas i efterhand för att man skulle ville försöka utröna var den ensamme seglaren fallit överbord och försvunnit.
Citera
2017-09-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Sverige har ju ett väl utbyggt modernt system för kustspaningsradar, PS-640. Jag förmodar att danskarna har något liknande längs sina kuster, och utan skärgård borde det vara mer effektivt? Faktum är att det svenska PS-640 är inköpt från Danmark. Å andra sidan hade man väl inte leta så brett efter den saknade kroppen om man kunnat följa rutten via historiska radardata...? Frågan är ju om man i efterhand kunnat följa rutten om man går tillbaka till radarbilderna eller om denna ubåt i ytläge inte fångas upp av systemet. Jag vet ett svenskt fall där en relativt liten segelbåt kunde följas i efterhand för att man skulle ville försöka utröna var den ensamme seglaren fallit överbord och försvunnit.

Det er vel ingenting å fundere på det her. Polisen vet ruten ubåten har kjørt.
Både Sverige og Danmark har avslørt ruten så hva er frågan?
Citera
2017-09-07, 01:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det er vel ingenting å fundere på det her. Polisen vet ruten ubåten har kjørt.
Både Sverige og Danmark har avslørt ruten så hva er frågan?

Ja, det vet jag men jag tycker det är intressant att spekulera i om kustspaningsradar gav i ett stöd i det arbetet. Det har jag inte sett någon uppgift om.

Men att man letade brett efter kroppen beror i och för sig inte minst på strömförhållanden.
Citera
2017-09-07, 02:01
Medlem
Citat:
Ja, det vet jag men jag tycker det är intressant att spekulera i om kustspaningsradar gav i ett stöd i det arbetet. Det har jag inte sett någon uppgift om.

Men att man letade brett efter kroppen beror i och för sig inte minst på strömförhållanden.

Vitner, mobiltelefoner, transponder etc.

Satelittbilder kan også bestilles hvis det inte går for lang tid.
Citera
2017-09-07, 02:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Vitner, mobiltelefoner, transponder etc.

Satelittbilder kan også bestilles hvis det inte går for lang tid.

Men Nautilus saknade väl AIS-transponder?
Citera
2017-09-07, 02:07
Medlem
PM framstår alltmer som en dansk DrBrasa (AKA Magnus Lundberg) i sina märkliga lögner, dessutom hade ju PM också handlat på BilTema,

Citat:
Att framföra farkosten under vattnet likställer han med att köra bil med en papperspåse på huvudet.

Jo, det är inte ett särskilt enkelt problem att navigera under ytan, faktiskt ett mycket svårlöst problem om man inte är stadd i kassa förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
I detta fall skulle jag säga att man inte hade någon som hade faktisk nytta av att kunna navigera i aktuella vatten - eftersom man inte har koll på var andra fartyg finns. Hjälper inte att ha en aning om var man är på väg om passerande fartyg slår in i ubåtstornet. Bristen är avsaknad av tillräckligt vattendjup och/eller utrustning för att pinga efter fartyg runt omkring ubåten. Kamerorna göre sig icke besvär i mörkt vatten att se andra fartyg på tillräckligt avstånd.

Ja riktigt men på sjön är fart och styrförmåga allt som betyder något, plus ett ankare eller drivankare att kasta i om man nu behöver ligga relativt still. Nautilus har ingetdera i u-läge, varken tillräcklig fart eller stor girförmåga. Någon ping-sonarutrustning är inte till mycket hjälp eftersom den inte är så värst perfekt i det avseendet att riktningen kan avgöras med en hög vinkelupplösning. Relativa hastigheten kan däremot antagligen mätas rätt så noggrant, pga dopplereffekten. Skulle man ha en ping-sonar-utrustning som varnar för att bli påseglad så det enda man kan göra med Nautilus är att gå upp i ytläge och öppna luckorna och hoppas att alla kan hinna ut när det smäller.

Blir man påseglad i uläge, ja då är det förkylt, skrovet kan ju brista och alla besättningsmän drunknar genast.

Många ubåtar har på grund av sin design dålig girförmåga eftersom roderytorna är förhållandevis små i relation till ubåtens storlek. Istället förlitar man sig på att kunna dyka tillräckligt djup för att inte bli påseglad. Det blir ofta rätt så stora nackdelar med att ha för stora roderytor av andra skäl. Bla så kan fiskenät ställa till med stora bekymmer på stora roder.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kan du förklara en nylon strap tror du vad man menar med detta, så vi får ordning på den uppgiften.
Du kan visa en bild om du vill och har lust.
Här är sådana här buntband, som ofta betecknas som nylon straps, man kan också mena spännrem:
Buntband:
http://www.clasohlson.com/se/b/El/Elinstallation/Buntband
Spännrem, spännband:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/spannrem-388603/
Citera
2017-09-07, 02:08
Medlem
Citat:

Av vilken anledning skulle inte en ubåt fångas upp av systemet om en segelbåt uppenbarligen kan?
Citera
2017-09-07, 02:09
Medlem
Citat:
Men Nautilus saknade väl AIS-transponder?

Ja mulig, men vitner som har sett ubåten, mobiltelefoner etc kan likevel fortelle likevel hvor ubåten har vært.
Og som sagt, satelittbilder kan bestilles hvis det ikke går for lang tid.

Det er overhodet ingenting merkelig ved at polisen har kartlagt ruten.
Citera
2017-09-07, 02:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Av vilken anledning skulle inte en ubåt fångas upp av systemet om en segelbåt uppenbarligen kan?

Det kanske blir en för låg profil i vattnet vad gäller denna specifika ubåt? Det är därför jag tycker frågan är intressant.
Citera
2017-09-07, 02:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja mulig, men vitner som har sett ubåten, mobiltelefoner etc kan likevel fortelle likevel hvor ubåten har vært.
Og som sagt, satelittbilder kan bestilles hvis det ikke går for lang tid.

Det er overhodet ingenting merkelig ved at polisen har kartlagt ruten.

Nej, men jag har verkligen inte sagt att det är något märkligt att polisen kartlagt rutten. Däremot är jag lite nyfiken på om det finns uppgifter som att kustspaningsradar använts. Är det så konstigt?

Ni får det att låta som om jag är rysk spion som försöker ta reda på systemets kapacitet...
Citera
2017-09-07, 02:16
Medlem
Citat:
Nej, men jag har verkligen inte sagt att det är något märkligt att polisen kartlagt rutten. Däremot är jag lite nyfiken på om det finns uppgifter som att kustspaningsradar använts. Är det så konstigt?

Ni får det att låta som om jag är rysk spion som försöker ta reda på systemets kapacitet...

På hvilken måte de har kartlagt ruten skiter jag i, du burde heller opprette en ny tråd om det emnet.
Citera
2017-09-07, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
PM framstår alltmer som en dansk DrBrasa (AKA Magnus Lundberg) i sina märkliga lögner, dessutom hade ju PM också handlat på BilTema,

Jo, det är inte ett särskilt enkelt problem att navigera under ytan, faktiskt ett mycket svårlöst problem om man inte är stadd i kassa förstås.

Ja riktigt men på sjön är fart och styrförmåga allt som betyder något, plus ett ankare eller drivankare att kasta i om man nu behöver ligga relativt still. Nautilus har ingetdera i u-läge, varken tillräcklig fart eller stor girförmåga. Någon ping-sonarutrustning är inte till mycket hjälp eftersom den inte är så värst perfekt i det avseendet att riktningen kan avgöras med en hög vinkelupplösning. Relativa hastigheten kan däremot antagligen mätas rätt så noggrant, pga dopplereffekten. Skulle man ha en ping-sonar-utrustning som varnar för att bli påseglad så det enda man kan göra med Nautilus är att gå upp i ytläge och öppna luckorna och hoppas att alla kan hinna ut när det smäller.

Blir man påseglad i uläge, ja då är det förkylt, skrovet kan ju brista och alla besättningsmän drunknar genast.

Många ubåtar har på grund av sin design dålig girförmåga eftersom roderytorna är förhållandevis små i relation till ubåtens storlek. Istället förlitar man sig på att kunna dyka tillräckligt djup för att inte bli påseglad. Det blir ofta rätt så stora nackdelar med att ha för stora roderytor av andra skäl. Bla så kan fiskenät ställa till med stora bekymmer på stora roder.

Här är sådana här buntband, som ofta betecknas som nylon straps, man kan också mena spännrem:
Buntband:
http://www.clasohlson.com/se/b/El/Elinstallation/Buntband
Spännrem, spännband:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/spannrem-388603/

Enligt dom som varit med och byggt Nautilus, var den endast gjord för att dyka ner och gå upp på samma ställe. I ubåtsläge beskrev någon i teamet att det var som att ha en "pappkasse över huvudet". Den kunde inte köras under vatten utan då var man i total blindo om omgivningen. Den hade ingen teknisk utustning för det

Spännrem definitivt.
Senast redigerad av Remark 2017-09-07 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in