Citat:
Påfallande är att han inte en enda gång visat sorg över att hon dog, sagt att det var förfärligt, haft samvetskval, velat be de anhöriga om ursäkt. Så skulle en människa - en normal människa - som förorsakat en olycka känna, även om det inte var dens fel. PM har däremot uttalat sig närmast ifriterat om den avlidna. Jag misstänker därför att hon på något sätt sabbat hans planer, gått emot hans manus. Hon förstörde hans upplevelse med att säga eller göra något som var fel, och för det är han bitter på henne. Antagligen är han också arg på henne för att han måste sänka Nautilus, och för att han blev fast. Noll empati, alltså.
...och det med empati är en korrekt och intressant iakktagelse.
Anders Eklund (Engla-mordet, våldtäkt+mord av Pernilla i Falun), Hagamannen, Mats Alm (Linda Chen-fallet, åtalad för mord men dömd för brott mot griftefriden), Helge Fossmo (Knutby) m.fl. personer tycker jag mig se att de har en gemensam nämnare i att de helt verkar sakna empati för offret och framförallt för anhöriga.
I fallet Mats Alm (som jag fördjupat mig en hel del i) är det t.o.m. så att hela familjen Alm blankt struntat i de anhöriga redan tidigt. Ingen av dem har t.ex. ens besökt Lindas grav, hört av sig till anhöriga o.s.v. - allra minst Mats.
Jag har varit med om fall (olyckor) där personer vid som orsakat en olycka vid olyckstillfället fått panik och det dröjt innan de kommit ur den. De har då ett tag varit "nollade" ("frysta") eller "hispiga". När de lugnat ned sig lite har de i samtliga fall kontaktat 112 såvida inte någon annan redan gjort det.
PM lät som sagt bli att larma. Hans uppgivna skäl till detta är 100% egoistiska. Även om det (vilket jag inte tror) var en olycka har han haft tid på sig att komma till sans och larma. KW kunde ha t.ex. ha hämtats/firats upp av ytbärgare med helikopter, han hade kunnat gå till närmsta hamn för helikopter/ambulanstransport o.s.v. Får man snabbt vård finns idag bra möjligheter att rädda personer med svåra huvudskador.
PM's argument att det (om hon avlidit i en olycka) skulle vara "slut" för honom avseende raketverksamhet, tillstånd m.m. tror jag inte på.
Människor avlider varje år till följd av olyckshändelser där uppsåt o.dyl inte föreligger. Alla normalt funtande människor vet att det föreligger en förhöjd risk med att åka ut i hemmabyggen, dyka o.s.v. - man tar en kalkylerad risk.
Hade det varit en olycka, KW avlidit och PM larmat hade det troligen blivit en formell utredning avseende olyckan (på samma sätt som att polisen utreder "mordbrand" när t.ex. ett hus brunnit, men i de flesta fall kommer fram till att det finns en naturlig/icke-brottslig förklaring till det inträffade).
Hade PM larmat senare (typ 1 timma efter olyckan), sett helt förstörd ut, sagt att han fått panik och de hämtat en avliden KW med svår huvudskada hade det såklart också blivit utredning, han hade haft lite mer att förklara, möjligen dömts till böter eller ett mindre straff. Men jag tror inte att det allvarligt hade påverkat verksamheten - de flesta hade nog mest tyckt synd om honom i det fallet.
PM (som utmålar sig att vara begåvad, bra på att hanteras krissituationer etc.) gör inget av ovanstående. Ovanpå det visar han noll tecken på empati eller ånger och tycks snarast bli irriterad över att bli ifrågasatt.
Beteendet påminner oerhört mycket om Mats Alm (Linda Chen-fallet) vars förklaringar (att han blev kidnappad av kineser m.m.) är så tossiga att ingen människa tror på dem och där han inte kan förklara omständigheterna runt Lindas försvinnande/död på ett trovärdigt sätt. Det är samma typ av logikluckor i hans berättelse som i PM's förklaringar. Såväl PM som Mats Alm verkar i delar leva i en "egen bubbla" med en helt egen världsbild och helt egen självbild.
Mats Alm var mycket nära ett erkännande, hade polisen varit ännu mer på hugget samt skött det tekniska utredningsarbetet bättre är det möjligt att han kunnat bli fälld för mord (det har sedan domen föll dessutom framkommit ytterligare indicier i fallet som talar emot respektive kan tala emot Alm).
Vi får hoppas att den danska polisen är lika resolut i sitt förhörsarbete med PM som de varit i de praktiska arbetet redan från start.