2017-09-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Påfallande är att han inte en enda gång visat sorg över att hon dog, sagt att det var förfärligt, haft samvetskval, velat be de anhöriga om ursäkt. Så skulle en människa - en normal människa - som förorsakat en olycka känna, även om det inte var dens fel. PM har däremot uttalat sig närmast ifriterat om den avlidna. Jag misstänker därför att hon på något sätt sabbat hans planer, gått emot hans manus. Hon förstörde hans upplevelse med att säga eller göra något som var fel, och för det är han bitter på henne. Antagligen är han också arg på henne för att han måste sänka Nautilus, och för att han blev fast. Noll empati, alltså.

...och det med empati är en korrekt och intressant iakktagelse.

Anders Eklund (Engla-mordet, våldtäkt+mord av Pernilla i Falun), Hagamannen, Mats Alm (Linda Chen-fallet, åtalad för mord men dömd för brott mot griftefriden), Helge Fossmo (Knutby) m.fl. personer tycker jag mig se att de har en gemensam nämnare i att de helt verkar sakna empati för offret och framförallt för anhöriga.

I fallet Mats Alm (som jag fördjupat mig en hel del i) är det t.o.m. så att hela familjen Alm blankt struntat i de anhöriga redan tidigt. Ingen av dem har t.ex. ens besökt Lindas grav, hört av sig till anhöriga o.s.v. - allra minst Mats.

Jag har varit med om fall (olyckor) där personer vid som orsakat en olycka vid olyckstillfället fått panik och det dröjt innan de kommit ur den. De har då ett tag varit "nollade" ("frysta") eller "hispiga". När de lugnat ned sig lite har de i samtliga fall kontaktat 112 såvida inte någon annan redan gjort det.

PM lät som sagt bli att larma. Hans uppgivna skäl till detta är 100% egoistiska. Även om det (vilket jag inte tror) var en olycka har han haft tid på sig att komma till sans och larma. KW kunde ha t.ex. ha hämtats/firats upp av ytbärgare med helikopter, han hade kunnat gå till närmsta hamn för helikopter/ambulanstransport o.s.v. Får man snabbt vård finns idag bra möjligheter att rädda personer med svåra huvudskador.

PM's argument att det (om hon avlidit i en olycka) skulle vara "slut" för honom avseende raketverksamhet, tillstånd m.m. tror jag inte på.

Människor avlider varje år till följd av olyckshändelser där uppsåt o.dyl inte föreligger. Alla normalt funtande människor vet att det föreligger en förhöjd risk med att åka ut i hemmabyggen, dyka o.s.v. - man tar en kalkylerad risk.

Hade det varit en olycka, KW avlidit och PM larmat hade det troligen blivit en formell utredning avseende olyckan (på samma sätt som att polisen utreder "mordbrand" när t.ex. ett hus brunnit, men i de flesta fall kommer fram till att det finns en naturlig/icke-brottslig förklaring till det inträffade).

Hade PM larmat senare (typ 1 timma efter olyckan), sett helt förstörd ut, sagt att han fått panik och de hämtat en avliden KW med svår huvudskada hade det såklart också blivit utredning, han hade haft lite mer att förklara, möjligen dömts till böter eller ett mindre straff. Men jag tror inte att det allvarligt hade påverkat verksamheten - de flesta hade nog mest tyckt synd om honom i det fallet.

PM (som utmålar sig att vara begåvad, bra på att hanteras krissituationer etc.) gör inget av ovanstående. Ovanpå det visar han noll tecken på empati eller ånger och tycks snarast bli irriterad över att bli ifrågasatt.

Beteendet påminner oerhört mycket om Mats Alm (Linda Chen-fallet) vars förklaringar (att han blev kidnappad av kineser m.m.) är så tossiga att ingen människa tror på dem och där han inte kan förklara omständigheterna runt Lindas försvinnande/död på ett trovärdigt sätt. Det är samma typ av logikluckor i hans berättelse som i PM's förklaringar. Såväl PM som Mats Alm verkar i delar leva i en "egen bubbla" med en helt egen världsbild och helt egen självbild.

Mats Alm var mycket nära ett erkännande, hade polisen varit ännu mer på hugget samt skött det tekniska utredningsarbetet bättre är det möjligt att han kunnat bli fälld för mord (det har sedan domen föll dessutom framkommit ytterligare indicier i fallet som talar emot respektive kan tala emot Alm).

Vi får hoppas att den danska polisen är lika resolut i sitt förhörsarbete med PM som de varit i de praktiska arbetet redan från start.
Citera
2017-09-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Då kommer han säga att de hade sex frivilligt innan. Och olyckan händer efter det. Tro mig.
Det kan han inte göra. Om hon är så sargad som jag tror, så är det inte sex. Det är våld. Och eftersom han förnekat det där med sex så blir det misstänkt. Med tanke på att hon dessutom var kär i sin pojkvän, de skulle ju flytta till Kina ihop, så är det ganska osannolikt att hon skulle ha sex med nån annan. Och hennes karaktär är ju omvittnad - hon var en bra tjej helt enkelt. Att vara otrogen verkar inte vara hennes stil. Sånt kan väga tungt i vissa fall.
Citera
2017-09-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.skd.se/2017/09/01/nautilus-var-ingen-ubat-en-dykbat/
Jag hänvisar bara till vad hans medkonstruktör säger. Vill du ifrågasätta honom föreslår jag att du mailar eller kontaktar vederbörande för att klargörande.
Nej, jag har redan sedan länge sagt att ubåten är i princip helt blind under vattnet. Men det är en helt annan sak än om ubåten går navigera. Och vidare var det så att medkonstruktörerna i det ursprungliga teamet jobbade med Nautilus när den inte hade gyrokompass - och då alltså inte bara var blind utan även oförmögen att peka ut en kurs. Det är först i år som Nautilus är ute med gyrokompass. Så om inte denna medkonstruktör tillhör det nya teamet så presenterade han inaktuell information.
Citera
2017-09-07, 10:35
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan han inte göra. Om hon är så sargad som jag tror, så är det inte sex. Det är våld. Och eftersom han förnekat det där med sex så blir det misstänkt. Med tanke på att hon dessutom var kär i sin pojkvän, de skulle ju flytta till Kina ihop, så är det ganska osannolikt att hon skulle ha sex med nån annan. Och hennes karaktär är ju omvittnad - hon var en bra tjej helt enkelt. Att vara otrogen verkar inte vara hennes stil. Sånt kan väga tungt i vissa fall.

Samtidigt, om han utfört någon form av våldsexhandling och han vet att torson är hittad - varför förneka sex? Har han förgripit sig och könsdelarna är intakta på torson lär ju detta upptäckas. Är han inte helt blåst (vilket han inte verkar vara) säger han så klart att dom haft sex men att det var frivilligt. Något är fishy här.
Citera
2017-09-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Samtidigt, om han utfört någon form av våldsexhandling och han vet att torson är hittad - varför förneka sex? Har han förgripit sig och könsdelarna är intakta på torson lär ju detta upptäckas. Är han inte helt blåst (vilket han inte verkar vara) säger han så klart att dom haft sex men att det var frivilligt. Något är fishy här.
Han vet ju inte hur stora bristningar och skador hon fått inuti. Och han hoppades ju på att hon inte skulle bli hittad. Det är ju inte så att han varit försiktig med något alls. Förutom kedja/rör runt kroppen sa de igår att de hittat omständligheter på torson som är mycket besvärande för Madsen. Vad detta är har jag inte en susning om. Jag bara spekulerar.
Citera
2017-09-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vi har samtidigt det kända fallet Linda Chen där man inte kunde utesluta att maken blivit kidnappad av onda kineser och han bara rört Linda när hon redan var död.

Finns inga garantier för något.

Du jinxade mig där men det finns några vitala skillnader mellan Linda Chen-fallet och PM/KW.

I fallet med Linda Chen har man inte kunnat fastställa brottsplats (platsen där hon dödades). Det finns inte heller några spår säkrade från en "potentiell" brottsplats, d.v.s. man har inte på någon plats hittat några spår som skulle kunna påvisa eller i vart fall göra att man kunnat misstänka att hon dödats på platsen.

Man har inte heller kunnat bevisa att Mats Alm var den enda person som varit i närheten av Linda Chen mellan den tidpunkt de senast sågs och den tidpunkt (som inte är känd) när hon dödades. Det finns å andra sidan inga bevis för det motsatta föreligger heller, men då man har oskuldspresumption i svensk rätt (vilket iofs är bra även om det i detta fall är frustrerande) landar detta till Mats Alms fördel.

I fallet med PM/KW kan man knyta båda personerna till en specifik plats och tidsrymd. PM har i vart fall så långt bekräftat att KW avlidit i ubåten. Det innebär att man i detta fall, till skillnad från Linda Chen-fallet, med 100% säkerhet kan knyta PM som ensam närvarande när KW avled.

Rent juridiskt kan man alltså utesluta andra gärningsmän än PM.

Det är också så långt klarlagt att PM har med KW's död att skaffa, vilket han själv också erkänt. Hans version är att han "oavsiktligt" (d.v.s. genom olycka/oförutsedd händelse) orsakat sådana skador på KW att hon avled. (I fallet med Linda Chen blev aldrig motsvarande förhållande klarlagt).

Både PM och Mats Alm underlät att larma, men eftersom Mats Alm aldrig erkände att han var närvarande i dödsögonblicket/skadeögonblicket och att utredningen i vart fall då inte kunde bevisa att han varit närvarande kunde man inte tillämpa likgiltighetsuppsåt (inte enbart i alla fall, hade kanske varit möjligt genom indiciekedja med tillkommande bevisning) för att få Alm fälld för mord.

PM kommer inte ifrån att han haft ett särskilt ansvar för KW. Hans underlåtenhet att larma (i position med ett särskilt ansvar) kommer att ligga honom till last.

Både PM och Mats Alm "gömde" kroppen (och presenterade en liknande första historia - i PM's fall att han satt KW iland, i Mats Alm's fall att Linda gick ut på stan för att träffa en kompis på kvällen). Skillnaden här är att PM styckade kroppen (vilket jag tror kommer att gå att tekniskt bevisa också) vilket är en oerhört försvårande omständighet för PM.

Avseende bakomliggande orsaker var polisen inne på i fallet med Linda Chen att Mats Alm hade visat våldsamma tendenser (strypsex) vilket också filmats av Mats Alm och fanns med i utredningsmaterialet. Där kunde man dock inte belägga Mats beteende fullt ut. I fallet med PM har ju såväl PM som andra bekräftat hans särpräglade sexuella intressen och beteenden.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-09-07 kl. 10:46.
Citera
2017-09-07, 10:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl inte ovanligt att folk får kramper efter en smäll i huvudet?

Det behöver inte handla om dödskramper.
Under min tonårstid fick två personer i min omgivning kramper efter att ha skadat huvudet.
Den ena dök på huvudet i vatten där han inte skulle ha dykt. Troligen dog han senare.
Den andra sprang under lek av misstag in i en pelare med huvudet först.
Hela hans kropp sprattlade efter smällen men han blev återställd.
När någon blir strypt så sätter ju reflexer in också och det kan väl se ut (är?) som kramper. Kommer ihåg från Madeleine som de "elva" dårarna ströp i bilen.
Citera
2017-09-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
När någon blir strypt så sätter ju reflexer in också och det kan väl se ut (är?) som kramper. Kommer ihåg från Madeleine som de "elva" dårarna ströp i bilen.
Man får ofta kramper av hjärnskador vilket ju i så fall Kim borde fått av en så tung lucka. Å andra sidan ljuger han så några kramper från luckans nedfall fick hon säkerligen inte. Däremot kan jag tänka att hon krampade när han dödade henne. Medelst strypning eller en stekpanna i skallen.

Vilket jävla svin han är.
Citera
2017-09-07, 10:54
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten

Om könet skulle vara illa tilltygat på torson så säger han säkert att "det var nån annan" som gjorde det.

Hans sjätte lögn. Eller blir det den sjunde?
Citera
2017-09-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

I fallet med PM/KW kan man knyta båda personerna till en specifik plats och tidsrymd. PM har i vart fall så långt bekräftat att KW avlidit i ubåten. Det innebär att man i detta fall, till skillnad från Linda Chen-fallet, med 100% säkerhet kan knyta PM som ensam närvarande när KW avled.

Rent juridiskt kan man alltså utesluta andra gärningsmän än PM.

Leif Silbersky som skulle kunna försvara sin egen mors mördare, säger naturligtvis att PM absolut inte kan fällas för mord men jag håller fullständigt med dig. Det här fallet är av en karaktär som i stort sett innebär omvänd bevisföring. Man måste se till helhetsbilden och inse att varje fall är unikt. Just detta att allt har skett i en ubåt är ju mycket speciellt och då kan man inte tillämpa vanlig rättspraxis.

Jämförelser med de flesta andra fall haltar och lagstiftarna har knappt tänkt på att något liknande kan ske. Om inte PM på något sätt kan bevisa att det har skett en olycka så anser jag att han skall dömas för mord. Han har helt och hållet försatt sig i denna situation själv genom att förstöra bevismaterial som hade kunnat visa att han är oskyldig.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/leif-silbersky-madsen-kan-inte-fallas-for-mord/
Citera
2017-09-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl inte ovanligt att folk får kramper efter en smäll i huvudet?

Det behöver inte handla om dödskramper.
Under min tonårstid fick två personer i min omgivning kramper efter att ha skadat huvudet.
Den ena dök på huvudet i vatten där han inte skulle ha dykt. Troligen dog han senare.
Den andra sprang under lek av misstag in i en pelare med huvudet först.
Hela hans kropp sprattlade efter smällen men han blev återställd.

Madsen skadade ju själv skallen när han föll 2014. Kanske han fick kramper då och så satte han in det här för att få det att låta mer autentiskt?
Citera
2017-09-07, 11:00
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Om könet skulle vara illa tilltygat på torson så säger han säkert att "det var nån annan" som gjorde det.

Hans sjätte lögn. Eller är det den sjunde?

Iofs, om han redan satsat högt på att neka till att ha styckat kroppen kan han så klart förneka sexövergrepp också. Den kringstrykande styckaren som fick jackpot när ett lik kom flytande kan lika gärna ha passat på att förgripa sig lite. Helt logiskt i PM:s värld (och en annan ökänd skribent i denna tråd)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in