Citat:
Ursprungligen postat av
beastwood
Vet inte om det var så han menade. Men mest troligt att han hissat upp henne via fötterna så har fötterna varit uppåt, har då repet lossnat kunde strumpbyxorna hängt med, tror dock inte trosorna hade hängt med också.
Men jag gissar på att det var hans utsaga.
Karln har ju varit ute med båtar och ubåtar i över 15-25 års tid, och vid det här laget borde han väl använt en knop som låser tillräckligt bra, tex ett dubbelt halvslag. En sådan knop glider inte av någonsin, inte förräns fötterna lossnar av sig själva av dragkraften, eller att repet går av.
Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander
Nej, torson flöt ju upp igen.
Järn väger en del. De var 3,5 diameter x 6,5 cm långa och 11 till antalet efter vad jag läste någon (reporter) snappat upp.
Säg 300g st - x 11 = något över 3 kg. Och det räckte inte eftersom torson vägde betydligt mer.
Jag skrev väl i något gammalt inlägg som tydligen nu kan vara raderat, att minsta vikten för att hålla kroppen nere är väl omkring 10-15 kg, 30 kg är dock garanterat, under förutsättning att kroppen är hel. De hålrum i buken och tex lungorna fylls efterhand med gas som får kroppen att flyta upp. Men detta är temperaturberoende. Hade det varit vinter och kallt hade kroppen legat kvar på bottnen ännu. Nu hade det ju varit en varm period i Öresund så antagligen var vattentemperaturen rätt så hög, åtminstone för denna sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
DenRiktigeJesus
PM påstår att hon hade strumpor medan svensk media kallar det strumpbyxor. Vet någon hur hon var klädd?
I den första efterlysningen nämns att hon bar kjol + "tights", och de kan vara dessa som menas vara strumpbyxor. Ev tights i den meningen att de inte hade fot-häl-kappa, utan slutade ovanför ankeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Man borde tämligen lätt kunna se om hårlockarna är avslitna eller avklippta? Borde se annorlunda ut. Är de avklippta ökar misstankarna för att det är någon form av trofé.
Alltså jag är inte hundra på detta, men det är mycket möjligt att det går att se i mikroskop, En del hårstrån som slits av där kan strået bli "korvigt" i ändarna, men detta har att göra med vilken typ av hår man har.
Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Så då är nästa fråga om obducenten matchar skadorna på torson med en fogsvans.
Om de hittar någon liten metallflisa i sågspåren, så kan den ju bindas med säkerhet till stålet i en såg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Du får ta det med dom som uttalat detta om ubåten. En kamera är vad som finns.
En äkta fungerande gyrokompass är tyvärr dyra saker, hon kunde ju ändå inte vara under ytan så länge, så man kan ju undra om det var första prioritet att skaffa en sådan. Tillverkaren Sperry har länge varit ledande på att tillverka sådana här, och används rätt mycket i sk ROVs för oljeborrning mm. men det är dyra pjäser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Jag är osäker på betydelsen av nylon strap, och det kan vara lite olika betydelse. Jag har editerat mitt tidigare inlägg.
Det kan alltså menas ett
sk buntband, men ett sådant håller inte för hela kroppsvikten nej,