Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Tycker ändå det är mindre sannolikt att PM planerade detta från början. Då finns det väl smartare sätt att ta livet av folk än att ta ut dem på en ubåt och eventuellt lämna blodspår på ubåten etc? Visst, det kan vara möjligt, men jag håller det för mindre sannolikt. Rörbitarna kan han ha kapat i ubåten också.
Antingen fick hon luckan i huvudet eller så uppstod ett bråk i båten. Låter mer sannolikt.
Det behövs mer underlag. Det borde inte vara omöjligt att hitta sperma i torson om det nu var någon form av våldtäkt. Hittar de huvudet, även om det bara är ben kvar, så borde någon form av krossmärken kunna identifieras. Dock en liten intressant detalj att PM berättade att KW hade kramper när hon låg på golvet efter att hon fått luckan i huvudet, det låter som en trovärdig detalj man kanske inte skulle hitta på. (Något han givetvis kan ha hittat på dock.)
Att trosor och strumbyxor inte är på är också misstänksamt, men räcker inte för fällande dom. Han kanske tog av dem från den styckade kroppen för att minska flytförmågan eller liknande. Att han styckat kroppen är väldigt sannolikt.
Kotförskjutningar som någon talade om kan kanske finnas, speciellt i nacken. De kanske borde pröva om det är trovärdigt att man kan halka och komma åt luckan? Om den nu väger 70 kg. Hur halt är det där uppe? Pröva med saltvatten och PM:s skor, testa. Kan man välta luckan?
Jag är också, eller var, skeptisk till att han planerat det i förväg, men mer och mer saker börjar sammanfalla som tyder på att något var planerat. Har han räknat med att kroppen aldrig hittas och att inte ens bli misstänkt behöver han inte tänka så mycket på att sudda bort alla spår vare sig på kropp eller i ubåt.
Att hon skulle ha omkommit av att ha fått luckan i huvudet tror jag inte en sekund på, av flera anledningar, inte minst för att man har armarna över huvudet när man klättrar upp genom det där röret. Armarna tar första smällen.
Kramperna är typiskt en sådan sak som en lögnare lägger till just för att få lögnen att låta mer trovärdig, detaljer gör lögnen med verklig och lättare att tro på. Vi vet inte hur hon dog, det kan också vara så att han mördade henne och att hon fick kramper efter att han mördat henne, så han tog den detaljen och la till sin lögn. I vilket fall, det är absolut inget anledning till att tillmäta det han säger en högre trovärdighet.
Vad gäller att välta luckan så hänger hela PM's berättelse på att ubåten lutade ganska kraftigt med fören högt och aktern lågt. Varför han lagt ubåten så och skulle upp och ut i tornet i det läget har vi, såvitt jag vet, inte fått någon förklaring till. Det är en viktig detalj i det hela som är oförklarad.