2017-09-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett erkännande jag inte förstår: Han sade i början han begravt KW till havs. Det var ju innan torson hittades. Varför gjorde han det?

Innan det (om begravning till havs) så han att han släppt iland henne.

Jag tror följande:

PM insåg att polisen omgående bärgade ubåten (och att det fanns kameror i det område där han påstod att han släppt av henne). I ubåten fanns blod och andra spår, samt hennes strumpbyxor o.s.v.

För att kunna förklara de spåren, samt att KW inte hittats, fanns det nog bara en utväg för honom (förutom att erkänna), nämligen att säga att det var en olycka + att han begravt henne till havs.
Citera
2017-09-06, 22:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
AIS är för ytfartyg - ingenting som gör någon nytta hur som helst när ubåten dyker.

Tror att i panikläge skulle man ganska snabbt kunna söka efter magnetiska anomalier på botten för att lokalisera ubåten. Det är massvis mycket mer att söka efter och just "svart" är inte något större problem då man inte börjar med att söka visuellt efter en sjunken ubåt.

Syret skulle för henne räcka i 2,5 dygn - mycket hemska dygn, men rätt mycket tid för att söka. Och har man någon som behöver räddas från ubåten behöver man inte ta samma långa procedur som vid bärgningen.

AIS är för alla fartyg i ytläge som vill visa sin position, inklusive ubåtar.

Här har du ett bevis för mitt påstående, HMS Uppland.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327000/zoom:14

Tänd lanternan innan du uttalar dig.

AIS gör nytta om den är aktiverad när ubåten når ytan, det går att se var den befinner sig.
Citera
2017-09-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykologpudel
Stay-ups är som namnet antyder inga strumpor som hålls upp av strumpeband, utan nylonstrumpor som hålls uppe av tunna silikonränder gömda under en (oftast) vacker spetskant högt uppe på låren. Används av yngre kvinnor långt mycket oftare av än nylonstrumpbyxor som faktiskt är lite tantiga och inte särskilt sexiga. Strumpebandhållare med tillhörande strumpor som man hakar fast med hyskor är nog mest gamla damer som använder. Om det inte är den sexiga modellen a'la korsett, men det har man knappast på sig när man kliver på en u-båt för ett reportage.

Vet inte varför, men jag fick intrycket att Kim hade på sig lite tjockare strumpbyxor (dvs inte nylon) eftersom nylon går sönder otroligt lätt, inte värmer det minsta, och just därför inte är särskilt praktiska om man ska ut på sjön i kyla och blåst.
Jag tror Madsen menar tights men hittade inte ordet. Typ.
Citera
2017-09-06, 22:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang sågen: liverapporten kl 17.06.

Tack! Där står det ja

Så då är nästa fråga om obducenten matchar skadorna på torson med en fogsvans. Ännu ett indicie att lägga till det växande berget. Indiciet är då i detta fallet inte bara att Madsen setts med en fogsvans, utan framförallt det faktum att den fogsvansen plötsligt är spårlöst försvunnen.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag läser den danska live-rapporteringen. Gått igenom den flera ggr.
Vet inte hur man kopierar via mobilen och orkar inte dra fram laptopen nu.
Det stod på TV2,s live.
Jag följde deras, bt.dk och extrabladets.
Jag tror Jyllandsposten körde också och möjligen b.dk & dr.dk?
Jag ska plöja igenom dom också eftersom de var och en inte hunnit skriva allt.
Citat:
Tirsdag, Kl. 16:56
Blod og hår fundet i baderum på ubåd
Jakob Buch-Jepsen gennemgår dna-analyserne, der bekræfter, at overkroppen tilhører Kim Wall. Han beskriver, hvor der er fundet dna i ubåden.
- Der, hvor der findes størknet blod på pladerne, og strømpebukserne ligger, er samme sted, hvor Peter Madsen fortæller, at Kim Wall lå som følge af ulykken, siger anklageren.
Der er også fundet størknet blod og hår i baderummet. I maskinrummet er der fundet hår og trusser.
http://nyheder.tv2.dk/2017-09-05-minut-for-minut-saadan-forloeb-tirsdagens-retsmoede-i-ubaadssagen
Citera
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta visar ju bara hur idiotiskt han resonerar i så fall. Om han själv påstår att han har hissat upp henne hel så fanns det ju inget som helst skäl att stycka henne. Det enda rimliga skälet skulle ju ha varit för att han inte kunde få upp henne annars, men har han hissat upp henne hel så har han styckat henne ute i det fria. Då finns det ingen tvekan om att det rör sig om en offensiv styckning.

det blir lite knasigt att ens ta fasta på att han hissat upp hennes kropp hel i resonemanget och sen blanda in styckningen efteråt.
Det är en lögn att han hanterat kroppen genom att binda rep, hissa upp henne hel genom luckan för att sedan dumpa, Det har inte hänt!
Kroppen har aldrig varit hel när den kom upp igen. Den blev styckad i delar på golvet nånstans i ubåten, troligen där de hittat det mesta av blodet. Därefter har delarna tagits upp genom någon av luckorna och kastats i havet.
Citera
2017-09-06, 22:39
Medlem
Citat:
han kanske har någon kumpan som tog kroppen från ubåten ombord på någon annan båt, och gjorde det hela där

Fast nu börjar det bli lite väl konspiratoriskt. Att han skulle haft medhjälpare ser jag som osannolikt. Det är väldigt makabert att planera att döda någon och sedan stycka någon, inget man direkt föreslår för sin kompis, åtminstone i de kretsar han umgicks. Kanske mer vanligt med sådana diskussioner om man tillhör maffian.

Jag tror han gjorde allt själv.
Citera
2017-09-06, 22:39
Medlem
Kenpos avatar
Det är väl inte många här som längre tror på en ren "olycka". Om vi nu antar att Madsen var obehärskad nog att stöta på henne med en sexuell invit, då måste han i samma ögonblick hon refuserade den ha insett att det var kört för hans karriär. Hon kanske krävde att bli satt i land omedelbart, men han kunde för ingen del låta henne skriva om vad hon upplevt ombord på Nautilus. Hon måste dö då, och han hitta på någon sorts förklaring.
Senast redigerad av Kenpo 2017-09-06 kl. 23:29.
Citera
2017-09-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det här är ett hemmabygge och ska inte jämföras med ubåtar som används av länder för krig eller spaning. Hans jävla ubåt är en säkerhetsrisk och den kan dyka men inte navigera under ytan, så hur man kallar det ubåt är en gåta. Polisen vet vilken rutt han tagit den här kvällen och han har mest legat i ytläge. En liten löjlig kamera är vad som finns för att se något öht under ytan.
Och den kan fortfarande navigera under vattnet. Revision 1 som sjösattes 2008 hade inte någon gyrokompass, utan det var någonting som tillfördes vid renoveringen - så personer från ursprungliga gruppen som intervjuats pratar alltså om dåtid när det inte gick att lägga ut en kurs under vatten. Men Nautilus årgång 2017 har kompass som fungerar under vattnet.
Citera
2017-09-06, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Bt.dk

Åklagaren frågar om Madsen binder om liket. Madsen berättar att han binder en nylon lina om henne. Det är något som han normalt har i sin verktygslåda. Han gör det för att kunna lyfta henne genom tornet.

Eller så översätter man nylon-strap till en nylonstrip.

Bild på en nylon-strap:https://media.dustin.eu/image/79658/500/500/hama-strips-black-150-st.jpg
Citera
2017-09-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2032857/Women-allowed-serve-submarines-time-ban-1901.html

Det är problematiskt att ha kvinnor på ubåtar, Kim besökte inte Madsen på hans kontor, hon lät sig stänga in med honom i en stålburk på havsbotten, tänk om han fick stroke? ELler blev galen? Det är riskabelt när man är bara två personer och bara den ena vet hur man tar sig ut

Öh, det är farligt att åka taxi också. Tänk om chauffören får en stroke på motorvägen och kör av i 120 km/h? Det är för övrigt betydligt mer sannolikt än att bli mördad av en galning i en ubåt.

För övrigt, i sammanhanget kvinnor och ubåt, har Sverige / svenska marinen såväl kvinnor i besättningen som (minst en, säger en pga att hon figurerat offentligt) ubåtskapten(er). Kvinnor i ubåt är inte något nytt i nordiska vatten i alla fall.
Citera
2017-09-06, 22:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och den kan fortfarande navigera under vattnet. Revision 1 som sjösattes 2008 hade inte någon gyrokompass, utan det var någonting som tillfördes vid renoveringen - så personer från ursprungliga gruppen som intervjuats pratar alltså om dåtid när det inte gick att lägga ut en kurs under vatten. Men Nautilus årgång 2017 har kompass som fungerar under vattnet.

Du får ta det med dom som uttalat detta om ubåten. En kamera är vad som finns.

Citat:
En av medkonstruktörerna förklarar för Extrabladet att det snarare är en dykbåt som kan sänkas upp och ner i vattnet.

– Men vi har inte byggt en båt, som kan navigeras under vattnet, säger mannen till tidningen.
http://www.skd.se/2017/09/01/nautilus-var-ingen-ubat-en-dykbat/

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så översätter man nylon-strap till en nylonstrip.

Bild på en nylon-strap:https://media.dustin.eu/image/79658/500/500/hama-strips-black-150-st.jpg

Jag är osäker på betydelsen av nylon strap, och det kan vara lite olika betydelse. Jag har editerat mitt tidigare inlägg.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-06 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in