Citat:
Jag är också, eller var, skeptisk till att han planerat det i förväg, men mer och mer saker börjar sammanfalla som tyder på att något var planerat. Har han räknat med att kroppen aldrig hittas och att inte ens bli misstänkt behöver han inte tänka så mycket på att sudda bort alla spår vare sig på kropp eller i ubåt.
Men skulle han vara så korkad vid sin planering? Åka ut utan ordentliga vikter (i stället fjuttiga rörbitar), sedan ta livet av henne, sedan stycka henne med allt blod som sprids? Låter osannolikt. Samt alla han möter som tar bilder av dem vilket han givetvis ser att de gör. I så fall är han oerhört spänningssökande och korkad. Jag anser att det är mindre sannolikt.
Citat:
Att hon skulle ha omkommit av att ha fått luckan i huvudet tror jag inte en sekund på, av flera anledningar, inte minst för att man har armarna över huvudet när man klättrar upp genom det där röret. Armarna tar första smällen.
Jo, men en tung lucka kan vara svår att hålla emot. Dessutom klättrade hon upp, då är armarna på stegen, huvudet oskyddat.
Citat:
Kramperna är typiskt en sådan sak som en lögnare lägger till just för att få lögnen att låta mer trovärdig, detaljer gör lögnen med verklig och lättare att tro på. Vi vet inte hur hon dog, det kan också vara så att han mördade henne och att hon fick kramper efter att han mördat henne, så han tog den detaljen och la till sin lögn. I vilket fall, det är absolut inget anledning till att tillmäta det han säger en högre trovärdighet.
Det kan ju vara så.
Citat:
Vad gäller att välta luckan så hänger hela PM's berättelse på att ubåten lutade ganska kraftigt med fören högt och aktern lågt. Varför han lagt ubåten så och skulle upp och ut i tornet i det läget har vi, såvitt jag vet, inte fått någon förklaring till. Det är en viktig detalj i det hela som är oförklarad.
Tittar man på videofilmer på ubåten så är det vanligt att den har tydligt vinkel när den går upp, samt kränger. Men som ubåtskapten borde han rimligtvis vänta med att lämna rodret tills den stabiliserat sig kan man tycka.