2017-09-06, 17:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Eftersom det är en stålbåt så är där säkert alla sorters rör, allt från rör till relingar till vatten/oljeledningar m.m.
En vanlig handyman brukar också ha verktyg som kan kapa rör. Och eftersom han jobbat på en stor stålbåt känns det inte konstigt.
Jag tänker att ubåten varit lite av en arbetsplats där inte allt är fixat än. Så där har både varit verktyg och material på båten. Som såg, rör brädor mm.

Tack för bra svar! Stämmer bra att det syns från filmer att det var väldigt roddigt på båten precis som just en arbetsplats.
Även väldigt sunkigt inuti med matrester och disk, verktyg o klädespersedlar om vartannat.
Intressant om de kan komma fram till ifall rören är kapade i närtid i verkstan, eller kapade på båten under brottet.
Citera
2017-09-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har använt saltning några gånger i grejer jag gjort och vet att det gör det svårare att knäcka kryptot. Är det kört för snuten att läsa PMs hårddisk om den är hyfsat hårt krypterad? Vet att från andra fall så har snuten gett upp att knäcka diskar av olika slag. Det stod ju i nåt av snowden-dokumenten att inget krypto fick göras så starkt att NSA inte kunde knäcka det. Men nu är varken svenska eller danska snuten NSA utan man rör sig med något mindre resurser.
Om inte NSA vet någonting som inte vi vet så finns ett antal gratis krypteringslösningar som är oknäckbara för polisen om inte dator-husse valt extremt dåligt lösenord eller skrivit ner sitt lösenord på någon fusklapp.

Men den springande punkten är trots allt att de flesta datorer har lösenord men inte krypterad disk - så polisen har fritt tillträde utan att bry sig om något lösenord. Kan däremot eventuellt då strula med t ex moln-synkronisering för att t ex komma åt färska mobil-foton mm. Men troligen kan man fixa det också. Lösenord är för att stoppa användare från att använda någon annans dator - grundtanken är inte att skydda informationen från någon som kan bära iväg datorn. Bara krypto som duger när man har fysisk access att göra vad man vill med själva maskinen.

Svensk polis har åtskilliga gånger fått ge upp och lämna tillbaka datorer utan att fått ut något - och i andra fall har man fått ut data men då brukar det många gånger gå att luska ut hur de fått tag på lösenord så de kunnat låsa upp informationen.
Citera
2017-09-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Har det nämnts att rören som madsen fäste vid kims kropp är samma rör som finns i hans verkstad. Därmed torde styckningen vara bevisad och återigen visat att makabre madsen ljuger.

Här är Ekstrabladets referat angående rören (eller snarare rörstumparna):

Ved en ransagning af Peter Madsens værksted blev der fundet rør-stykker, der blev opmålt til 3,5 cm i diameter, 6,5 cm i længden. Det stemmer overens med de rør, der er fundet på det nylon-bånd, som tyngede Kim Walls torso ned. Det er et blåt 'nylon-strap', hvor der står Biltema på
Citera
2017-09-06, 17:44
Avslutad
Hade jag varit Madsen hade jag skyllt på ryssarna.
Citera
2017-09-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tack för bra svar! Stämmer bra att det syns från filmer att det var väldigt roddigt på båten precis som just en arbetsplats.
Även väldigt sunkigt inuti med matrester och disk, verktyg o klädespersedlar om vartannat.
Intressant om de kan komma fram till ifall rören är kapade i närtid i verkstan, eller kapade på båten under brottet.
Jo, PM har inte militär disciplin med städschema mm utan det ser mer ut som sorknäste runt mat/sovutrymmet. Däremot har ubåten vid åtminstone två tillfällen varit väldigt väl målad både på in- och utsida. Men havsvatten är inte snällt och det krävs mycket jobb för att inte målat stål skall börja se schabbigt ut.
Citera
2017-09-06, 17:48
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Men från att bli tafsad på, eller ovälkomna närmanden, så är det långt från att mörda, våldta och stycka. Nu får du fan ge dig Merwinna som ens jämför sånt med vad som hänt på ubåten. Du är ute på farliga marker. Du har hela den här tråden hackat ner på Kim Wall och tyckt synd om stackars Madsen. Det börjar kännas som ytterligare ett övergrepp på Kim. Jag tycker du skall tagga ner och visa lite respekt. Du är obehaglig.

Håller med föregående talare, vafan är det som inte står rätt till i huvudet på dig, va?! Du snackar en jävla massa skit och håller nu henne för att "skylla sig själv", du är helt slut i hjärnan!
Jävla yrande tidigare också om att trosor kan väl trilla ner lätt för det hade det gjort på dig, som du själv delade med dig. Ta och köp dig 2 nummer mindre, eller du kanske ville ha "spänningen att någon man såg det, hm?!

Madsen är en sjuk jävel, hoppas han får vad han förtjänar.
Citera
2017-09-06, 17:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi

Ved en ransagning af Peter Madsens værksted blev der fundet rør-stykker, der blev opmålt til 3,5 cm i diameter, 6,5 cm i længden. Det stemmer overens med de rør, der er fundet på det nylon-bånd, som tyngede Kim Walls torso ned. Det er et blåt 'nylon-strap', hvor der står Biltema på

Otroligt. Någon hade också snappat upp antalet till 11 st.
Citera
2017-09-06, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nu hänger jag inte med. Det jag läst/hört (om jag inte fatat totalt fel) är att PM sade att ubåten hade gjort ett dyk, gått upp till ytan och låg med fören betydligt högre i vattnet än aktern och att KW skulle klättra upp i tornet. Detta kan rimligen inte ha varit intill hamn eller har jag helt fel...?

Släpper man av en gäst från en ubåt skulle jag nog påstå att luckan i fören hade varit en bättre lösning.
Så bör ju alla hennes saker vara packade och klara, fanns allt i hennes väska (ja förutom strumpbyxor och trosor). Fanns hennes saker utspridda lite här och var så kan man undra... Om hon steg ombord med en väska med alla sina grejer så bör hon vara förberedd på samma vis när hon skulle lämna båten.
Citera
2017-09-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
PM ja - men stod mig veterligen ingenting om att frun också bodde i ubåten eller vid varvet. Jag tolkade ursprungliga informationen som att de var särbo och med rätt fria tyglar.
Nej- det sas i dansk rapportering att makarna bodde på en båt.
Inte i u-båten.
Det är inte så ovanligt att folk bor i båtar-typ en pråm. Det skulle röra sig om en vanlig båt -
var båten var belägen sas aldrig. Tror inte att det menades att den fanns i varvs området.
Säger man att de bodde på en båt-antar jag att båten/pråmen låg i vatten. Inte torrdocka.
(Jag lyssnar på danska rapporteringar då jag just nu befinner mig i Skåne.)
Det har sagts i den där boken om Madsen- att han och hans fru lever i öppen relation.
Han har u-båten för lite "egna äventyr" tycks det,
till hans "verkstad " bjöds svenska strippan/prostruerade kvinnan.
Han har då tre olika boenden/övernattnings ställen.
Senast redigerad av moshes 2017-09-06 kl. 18:58.
Citera
2017-09-06, 18:18
Medlem
Som jeg sa i går, men som idioter sa var umulig

Kod:
Jens var med til at bygge Nautilus: »Får man noget i klemme i sådan en luge, så er der dømt alvorlige problemer«

https://www.b.dk/nationalt/jens-var-med-til-at-bygge-nautilus-faar-man-noget-i-klemme-i-saadan-en-luge-saa
Citera
2017-09-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ett verktygsbälte från Biltema.
Spännband i nylon som det stod Biltema på. Troligtvis dessa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Faste-och-Lastspannare/Spannband-2000016503/
Citera
2017-09-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi

Har han erkänt dessa järnrör? Om inte så måste väl detta vara ett starkt bevis för hans skyldighet? Om de inte skulle komma in i hans dator och han vägrar lämna lösen borde det väl bli konsekvenser. Då tolkar väl alla det som att han döljer något. Är han grön är det väl bara att lämna lösen.
Vilket jävla ego till manligt kön han är. Så stort ego och narcissistisk att han inte går frivilligt med på psykisk utredning frivilligt. Hans image och uppblåsta ego. Han är ingen man han är en råtta och stort svin.
Satsar på att han kommer vara bevakad 24-7 för han kommer säkert försöka ta sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in