2017-09-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du är väl kvinna? Har du INGA sådana erfarenheter, alltså? Du kanske har utseendet emot dig? För annars verkar det konstigt. De flesta av oss fick vifta bort mäns händer i parti och minut när vi var unga... och ja även i situationer som var eller borde ha varit professionella.
Absolut. Men från att bli tafsad på, eller ovälkomna närmanden, så är det långt från att mörda, våldta och stycka. Nu får du fan ge dig Merwinna som ens jämför sånt med vad som hänt på ubåten. Du är ute på farliga marker. Du har hela den här tråden hackat ner på Kim Wall och tyckt synd om stackars Madsen. Det börjar kännas som ytterligare ett övergrepp på Kim. Jag tycker du skall tagga ner och visa lite respekt. Du är obehaglig.
Citera
2017-09-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det skrevs i dansk media -första dagarna att de bodde på en båt, Madsen och hans fruga.
Aha... det där känner jag igen. Men det var inte hangaren eller verkstan. Väl?
Citera
2017-09-06, 15:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det står inget om mord eller planer på det, du är en sådan där efterklok människa med lustiga påståenden.

Det har väl ingen påstått heller? Det var inte det personen frågade, som jag svarade. Han frågade om det gick att googla på M:s sexuella eskapader innan det här hände, och det gjorde det som sagt.
Citera
2017-09-06, 15:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De flesta datorer har ingen kryptering av disken. Och de flesta diskkrypteringar har individuell salt för att undvika att visa upp mönster - saltning är ett grundkrav vid kryptering för att kryptering två gånger av samma information inte skall ge samma utdata.
Jag har använt saltning några gånger i grejer jag gjort och vet att det gör det svårare att knäcka kryptot. Är det kört för snuten att läsa PMs hårddisk om den är hyfsat hårt krypterad? Vet att från andra fall så har snuten gett upp att knäcka diskar av olika slag. Det stod ju i nåt av snowden-dokumenten att inget krypto fick göras så starkt att NSA inte kunde knäcka det. Men nu är varken svenska eller danska snuten NSA utan man rör sig med något mindre resurser.
Citera
2017-09-06, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Men från att bli tafsad på, eller ovälkomna närmanden, så är det långt från att mörda, våldta och stycka. Nu får du fan ge dig Merwinna som ens jämför sånt med vad som hänt på ubåten. Du är ute på farliga marker. Du har hela den här tråden hackat ner på Kim Wall och tyckt synd om stackars Madsen. Det börjar kännas som ytterligare ett övergrepp på Kim. Jag tycker du skall tagga ner och visa lite respekt. Du är obehaglig.

Nu svarar du också på något jag inte har skrivit. Mord är det ju inte många män som är kapabla till, det är inte det första man är rädd för i alla fall när man undviker att sätta sig ensam med en man på ett ställe där man blir i hans våld. Om man inte VILL vara i hans våld, förstås...
Citera
2017-09-06, 15:35
Medlem
Citat:
Som rex144 säger, så VAR detta en sexig situation. "Alla" människor är medvetna om det, och det är nog därför folk i hela världen är så fascinerade nu. Kvinnor mördas varje dag, det är inte DET som skapar fascinationen, utan den här romantiska bilden, där de seglar iväg ensamma i solnedgången. Han som kapten och uppfinnare, väldigt manligt, och hon hyfsat snygg och med ett glassigt yrke. Man önskar så mycket att det hade blivit Kärlek ombord på den där ubåten istället för Död...

Och som rex144 också säger, så tillkom detta med maktkicken, att det bara var han som kunde få upp ubåten till ytan igen, att hon var i hans händer. Många, många människor går igång på sådant.

Jag kan faktiskt inte förstå att K inte kände av att det var en sexig situation, men det verkar hon inte ha gjort. Är hon asexuell, eller autistisk - saknar känsla för stämningar och atmosfärer, saknar förmåga att plocka upp vibrationer? Jag har en vän som har aspergers, och när jag försökte förklara för honom varför det var något sexigt med en ubåtskapten som tar med en vacker kvinna till havets botten, så sa han: "Varför det? Det är bara en BÅT?" Det är något "stumt" hos människor med det syndromet. De saknar resonansbotten och strängar.

För OM K skulle ha känt av det "alla" andra fattar, så skulle hon antingen varit med på det han ville, och hon hade aldrig blivit dödad, eller så hade hon aldrig följt med på turen in the first place. Eller begärt att få ta med sig en manlig fotograf (eller "fotograf", hennes kille tog förmodligen tillräckligt bra foton för att kunna posera som "min fotograf").

(Fast jag tror fortfarande att det var en olycka, då!)

Alltså nu gör du mig förbannad. Lägg ner sånt du inte har en aning om! Bara för att du har en "vän" som har Asperger så betyder du inte att du har kunskap om autism. Och därför ska du hålla snattran tyst om det! Du sprider bara massa rapparkalja och idioti!

Sen när vi kommer till din inställning om vad som är romantiskt eller ej så använd inte uttrycket "alla" när du utgår från dig själv.

Jag hade absolut inte uppfattat situationen som romantisk! Du får mig att vila spy när du glorifierar hela situationen på det viset.

KW var en professionell journalist som (jag tror) trodde att PM var lika professionell han. PM är psykopat och han lurade henne in i fällan. Det hade kunnat hända vem som helst. Vem tror att en känd man ska ha ihjäl en på en ubåtstur som har varit dokumenterad och bevakad av allmänheten?

Så snälla du Merwinna - sätt dig och skriv kärleksbrev till PM ist för att skriva massa strunt här!
Citera
2017-09-06, 15:37
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Ditt resonemang är sinnessjukt, inget av det du antar är en automatisk reaktion eller situation.

Situationen har urartat, Kim reagerade väldigt hårt , i hennes tankevärld var det helt absurt att ubåtskaptenen skulle göra närmanden, hon levde i skyddad verkstad, umgicks med likasinnade, ansvariga normala människor, hon utgick ifrån sina egna referensramar, Madsen skulle agera professionellt , dessutom är han dansk, en skandinav inte en arabjävel, alltså samma värderingar,

Madsen byggde upp en fasad som den geniala uppfinnaren och självutnämnde ubåtskaptenen, en maskulin charmör som gör intryck på kvinnor, därför ville Kim han en intervju med honom, hans ego byggdes upp, det skulle bli ett fantastiskt sexuellt äventyr till havs

Titanic kan gå och gömma sig jämfört med Nautilius som kan dyka ner i havsdjupet
Citera
2017-09-06, 15:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu har det varit omöjligt att följa tråden helt så jag upprepar säkert detta, men i Metro står ungefär att "när obduktionsprotokollet presenterades framkom uppgifter som kunde anses som mycket försvårande för Madsen".

Det var alltså det som var belagt med referatförbud.

Då undrar man lite.

Tack för den infon, hade inte sett det innan. Har funderat en del kring vad den rapporten kunde tänkas innehålla, och då framförallt om den ger några kopplingar till PM, spår av sperma från honom, t.ex. Skriver de "mycket försvårande", så låter det som något åt det hållet i alla fall.

Lite lustigt förfarande tycker jag, att journalisterna får sitta med och lyssna, men inte berätta vad de hört. Innebär det att alla som befann sig i rättssalen är belagda med tystnadsplikt och bundna till det genom lagen? Annars är det ju tämligen verkningslöst.

https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-vem-har-annars-styckat-kim-wall-xt
Senast redigerad av trngw 2017-09-06 kl. 15:57.
Citera
2017-09-06, 15:39
Medlem
Jag tycker väl också att det är underligt att bara de två åkte ut tillsammans och att t ex Kims pojkvän, som verkar ha arbetat tillsammans med henne på andra projekt inte följde med.
Den naturligast förklaringen är att Peter Madsen sagt att det blev för trångt etc - helt enkelt inte accepterat det och då har Kim gått med på detta. Madsen har nog tyckt att Kim var attraktiv och tänkt sig att det fanns en stor chans att till sex med henne om de var ensamma - ni får tänka på att Peter Madsen har en "grandios"personlighetsstörning och i och med detta överskattar sin egen betydelse, sexappeal etc.
Hon har ju varit i många farliga situationer i sitt arbete så har kanske inte tolka detta som en farlig situation.
Lite naivt kan tyckas men hur många människor hade trott det funnits en risk att bli mördad - ytterst få om än någon.
Citera
2017-09-06, 15:40
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Aha... det där känner jag igen. Men det var inte hangaren eller verkstan. Väl?
Han menar nog half maskin arbetsplattformen som är inredd med hytter och pentry mm och en verkstad.
Citera
2017-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har använt saltning några gånger i grejer jag gjort och vet att det gör det svårare att knäcka kryptot. Är det kört för snuten att läsa PMs hårddisk om den är hyfsat hårt krypterad? Vet att från andra fall så har snuten gett upp att knäcka diskar av olika slag. Det stod ju i nåt av snowden-dokumenten att inget krypto fick göras så starkt att NSA inte kunde knäcka det. Men nu är varken svenska eller danska snuten NSA utan man rör sig med något mindre resurser.
De flesta som inte är professionellt kriminella krypterar inte sina diskar. Typ sådana som säljer droger på Silkroad etc.
Polisen kan nog ha svårt att knäcka disken om han kör kryptering, med preboot och eller med gömda partitioner etc.
Man kan gömma filer i en annan fil etc.
Tror polisen har problem med ens den enklaste krypteringsmetoden faktiskt.

Troligtvis har han ingen kryptering och polisen kan bara byta lösenord på hans dator för att komma åt allt, alternativt sätta disken i en annan dator.
Citera
2017-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Som rex144 säger, så VAR detta en sexig situation. "Alla" människor är medvetna om det, och det är nog därför folk i hela världen är så fascinerade nu. Kvinnor mördas varje dag, det är inte DET som skapar fascinationen, utan den här romantiska bilden, där de seglar iväg ensamma i solnedgången. Han som kapten och uppfinnare, väldigt manligt, och hon hyfsat snygg och med ett glassigt yrke. Man önskar så mycket att det hade blivit Kärlek ombord på den där ubåten istället för Död...

Och som rex144 också säger, så tillkom detta med maktkicken, att det bara var han som kunde få upp ubåten till ytan igen, att hon var i hans händer. Många, många människor går igång på sådant.

Jag kan faktiskt inte förstå att K inte kände av att det var en sexig situation, men det verkar hon inte ha gjort. Är hon asexuell, eller autistisk - saknar känsla för stämningar och atmosfärer, saknar förmåga att plocka upp vibrationer? Jag har en vän som har aspergers, och när jag försökte förklara för honom varför det var något sexigt med en ubåtskapten som tar med en vacker kvinna till havets botten, så sa han: "Varför det? Det är bara en BÅT?" Det är något "stumt" hos människor med det syndromet. De saknar resonansbotten och strängar.

För OM K skulle ha känt av det "alla" andra fattar, så skulle hon antingen varit med på det han ville, och hon hade aldrig blivit dödad, eller så hade hon aldrig följt med på turen in the first place. Eller begärt att få ta med sig en manlig fotograf (eller "fotograf", hennes kille tog förmodligen tillräckligt bra foton för att kunna posera som "min fotograf").

(Fast jag tror fortfarande att det var en olycka, då!)
Jag har varit i en u-båt. Och jag vet att utrymmen gör att man fysiskt "krockar" med de andra i u-båten. Att påstå att det är romantiskt och erotiskt -får stå för dig.
Nej långt ifrån erotiskt, det luktar kvavt, oljigt, och svettigt. Men... det är speciellt, man känner sig
omfamnad, omsluten och trygg. Min upplevelse. Jag har efteråt tänkt att det liknade något från tidig barndom. Fullständigt utlämnad men trygg.
Jag hoppas att Kim Wall kände så-och att hon inte plågades och var skräckslagen instängd med galenpannan Madsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in