2017-09-05, 21:35
Medlem
PhDSalanders avatar
[quote=skunkjobb|61704651]

Citat:
Du får tänka på att huvudet inte är fixerat i ett fall som detta utan rör sig då det träffas av luckan. Undantaget skulle vara om huvudet blir klämt mellan luckan och öppningens kant men då skulle å andra sidan luckans "fallhöjd" (här skulle man kanske snarare tala om fallvinkel) bli ännu mindre och hastigheten vid träff mot huvudet mindre.

Det är svårt att beräkna hastigheten (vinkelhastigheten) på ett tippande objekt men förenklar man det till transversell rörelse för hela luckan så snackar vi ett par meter per sekund och det dör man inte av oavsett om det är en tidning eller en buss som träffar en.

Mycket bra förklaring!

Sitter luckan fast på ena sidan av öppningen eller är den helt lös som ett brunnslock?
Sitter den fast på sidan kan den ju inte heller falla vertikalt.
Citera
2017-09-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Menar du blogginlägget om piloterna? Budskapet i det inlägget var ju precis tvärtom, att man ska se sina problem i perspektiv och carpe diem, ungefär. Inte alls någon dödslängtan som du försöker vända det till. Varför GÖR du så?
Det var det explicita budskapet, jo. Men man kan också läsa det som ren och skär fascination för ögonblicket i sig. Texter kan oftast läsas på många sätt, och PM är en driven stilist som skickligt laborerar med olika betydelseplan i texten.
Citera
2017-09-05, 21:37
Medlem
Mooskys avatar
Praxis säger att morddomarna ligger på 6-14 år i Danmark. Alltså uppsåtligt mord.
Vållande eller oaktsamt drab finns ingen direkt vägledning utan varierar allt från böter till 6-8 mån plus eller minus.

Jag utgår ifrån att livstidsstraffet är sparsamt använda då det gäller vanliga mord. Där används livstid på dubbelmord osv.

villkorligt
Citat:
I Danmark kan man normalt blive prøveløsladt, når man har afsonet 2/3 af sin straf. Man kan dog også blive prøveløsladt efter blot halvdelen af dommen er afsonet. Dog kun, hvis man har en dom på mindst tre måneders fængsel. Hvis man har fået en livstidsdom, kan man tidligst blive prøveløsladt efter 12 år. Det er fængslet eller Justitsministeriet, der afgør, om man kan blive prøveløsladt, hvilket kan nægtes, hvis det vurderes, at den indsatte vil begå yderligere kriminalitet.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=133530#K6
Senast redigerad av Moosky 2017-09-05 kl. 21:45.
Citera
2017-09-05, 21:38
Medlem
Hegamons avatar
PM upplevs som galen sedan några år tillbaka då han enligt uppgift slog i huvudet. Det verkar stämma med hans konstiga ansiktsuttryck, ger intryck av psykos.

ATT KW skulle fått en lucka på 70 kg i huvudet kan vara en svepförklaring till att han slagit till KW. Tyvärr har PM en historik av att ljuga. Sågat sönder PM med såg ombord är nu konstaterat, kroppen sågades alltså sönder.

Förklaringen att det skulle vara en olycka, tror jag inte på pga ologiken i att sedan stycka kroppen. Möjligen att Madsen är extremt känslig för kritik och inte ville förknippas med olyckan och därför valde att stycka, han tänker inte normalt den mannen.

Jag vill veta motivet, plötslig aggression eller mera logiskt iom han slängde mobilerna att dom kände varandra sedan tidigare och det är då ett simpelt svartsjukemord?
Senast redigerad av Hegamon 2017-09-05 kl. 22:01.
Citera
2017-09-05, 21:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Mycket bra förklaring!

Sitter luckan fast på ena sidan av öppningen eller är den helt lös som ett brunnslock?
Den sitter fast i ett gångjärn på ena sidan och gångjärnet sticker bara ut några få cm från luckans kant. Här ser man då någon öppnar luckan på fördäck https://youtu.be/-1cJXa7DsrA?t=455

Tyvärr hittar jag inte någon bild eller film där man öppnar luckan i tornet men jag såg på en film från då ubåten byggdes att den luckan såg likadan ut som den på fördäck.
Citera
2017-09-05, 21:39
Medlem
Här frågas Madsen ut i rätten om sitt sexliv och sitt förhållande till kvävningssex i Extrabladet http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-udspurgt-om-sm-og-kvaelningssex/6808796
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enl honom åkte de av av sig själva när hon drogs upp ur ubåten gm tornet.(!)

Strumpbyxor som bara glider av? Pyttsan. Madsen verkar inte veta mycket om strumpbyxors väsen .... ....
Citera
Medlem
jori9900s avatar
[quote=PhDSalander|61704752]
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Mycket bra förklaring!

Om luckan var så farlig borde väl fler råkat ut får den. Det borde ha funnits någon varningsskylt eller liknande då eftersom så många brukade besöka ubåten. Det låter som ett hittepå.
Citera
2017-09-05, 21:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Tittade bara på ratsit. Att kontrollera via Skatteverket tror jag inte man kan göra? I så fall hur??

Ring dom i morgon på kontorstid. Det är offentliga uppgifter, men ligger inte på nätet så att privatpersoner kan söka själva. Man måste ringa. Vad det skulle göra för skillnad förstår inte jag.
Citera
2017-09-05, 21:43
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enl honom åkte de av av sig själva när hon drogs upp ur ubåten gm tornet.(!)

Strumpbyxor som åker av sej själva. Var dom fjärrstyrda? Låter som någons snuskiga fantasier..
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulle hon ha en hjälm på sig, ifall hon skulle få luckan i huvudet..? Ubåten kanske borde ha varit madrasserad invändigt också?

Med facit i hand så... Ja det borde hon ha haft.
Om en lucka såpass enkelt kan slå ihop i skallen på den som klättrar ut så borde skyddsutrustning i form av hjälm vara regel. Utifrån det så har han brustit i säkerhet.

Nu har jag dock väldigt svårt att se hur en 70 kg tung lucka över huvud taget slår igen för att han halkar till uppe på ubåten, den delen är självklart ett påhitt. Om luckan vägt 10 kg så visst, men inte en såpass tung lucka.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Det var det explicita budskapet, jo. Men man kan också läsa det som ren och skär fascination för ögonblicket i sig. Texter kan oftast läsas på många sätt, och PM är en driven stilist som skickligt laborerar med olika betydelseplan i texten.

Nja, jag tror att du läser in något som inte fanns där nu. Men visst var han en bättre stilist än Kim t.ex.. Han skulle kunna försörja sig som skribent också, om han bara kommer ut från fängelset. Eller rentav från fängelset - frun och katterna behöver väl mat under tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in