2017-09-05, 21:20
Medlem
En skitstøvel og et monster den der PM. Eneste grunnen til at han ikke ringte etter hjelp var at han hadde noe å skjule. Måtte han råtne i helvete.
Citera
2017-09-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och borde man inte vara extremt ledsen/ nedstämd i rätten om man vore oskyldigt anklagad för mord. Och med vetskapen om att ens båt orsakat en människas död. Jag hade varit förkrossad.

Jag tror snarare att man skulle ha varit arg om man hade suttit i den sitsen och varit oskyldig.

Sen anser jag det vara lite överdrivet att man skulle sörja någon för en vilt främmande människa så att man grät. Jag tror snarare att han i så fall skulle ha gråtit över sitt egna öde. Vilket säkerligen skulle ha väckt arga känslor även här på FB..
Citera
2017-09-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej inte alls.. Enda logiska skälet till att berätta att strumpbyxorna / trosorna ”råkade” åka av är att de blev kvar i ubåten bland de återfunna tillhörigheterna. I annat fall är det inget som han borde gått in på.

Börjar dock bli osäker på hur det är ställt med hans logiska tänkande.

Inte jätte logiskt.. Förhoppningsvis lite mer logiskt när han bygger sina raketer/ubåtar..
Citera
2017-09-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Om man nu skall förhålla sig extremt juridiskt till detta och verkligen försöka se till en trovärdig dom så kan den första delen delvis vara sann. PM kan ha halkat och slagit till luckan så att den föll på KW så att hon fick den i huvudet och föll ner och dog. Det är teoretiskt möjligt. Att han sedermera har ändrat sig och påstår att han var nere i ubåten när "han hörde en duns och fann KW" kan bero på att han inte vill åka dit för vållande till annans död. Trosorna kan ha ramlat av efter att han styckat henne, eller så slet han av dem från henne.

Att han inte skulle styckat kroppen låter helt osannolikt, även för en domstol. Rör fästa på KW har tydligen hittats i hans verkstad och kan bindas till honom. Sannolikheten för att någon random person skulle ha hittat KW flytandes hel vid en strand, sedan ha styckat KW och sedan ha använt precis de rör som PM har i sin verkstad är osannolikt låg. Man kanske t.o.m via de sågar som har funnits i anslutning till PM kan pröva sågspåren? Styckningen kommer han sannolikt åka dit för, om det nu finns något sådant brott? Griftefriden, grovt brott?

Men den sista pusselbiten för att bevisa mord saknas ännu. Kommer kanske längre fram.
Man behöver inte bevisa exakt dödssätt om man går ett steg före och kan bevisa att Madsen förberedde sig för styckningen redan tidigare på dagen genom att bära in saker som fogsvansen och ett helt gäng med nysågade rörbitar i ubåten. Och vittnesuppgifter att han blivit sedd med sågen samt att forensisk undersökning av filspånen kanske visar att rörkapningen var det sista som gjordes i verkstaden skulle ev. kunna övertyga rätten om att han hade ont uppsåt redan innan den sista färden - om han inte kan komma med någon väldigt trovärdig anledning till att ha fogsvansen och rörbitarna i båten. De andra i ubåtsbyggargruppen kan ju också få berätta om det nånsin fanns/användes fogsvans i båten..
Senast redigerad av Semestertankar 2017-09-05 kl. 21:29.
Citera
2017-09-05, 21:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju en hel bok skriven om Peter Madsen: "Raket-Madsen" av Thomas Djursing. Där framgick detta om det öppna förhållandet, sexklubbarna, Köpenhamns undre värld, strippan som han badade med i varvsbassängen, de två lesbiska kvinnorna som initierade honom när han var 20, you name it... Det är ju grundläggande när man ska skriva ett personporträtt att man först läser allt som andra har skrivit. Inte minst intervjuoffren blir irriterade om de märker att man ej läst några klipp alls, utan att de måste börja från noll och berätta saker. Och detta råkar jag veta av erfarenhet.
Nej det är inte grundläggande.

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Är det så alltså?

Tänker mig bara att vi haft 50kg vikter på gymmet till benpress och det är ett par riktigt rejäla skivor man måste vara försiktig med. Tänker mig bara att om en sådan står upprätt 90 grader och man träffas av delen som färdas längst avstånd i förhållande till öppningen så hade jag räknat med att man skulle kunna dö direkt eller iaf spräcka skallen så att om man inte får vård omgående så är det kört.

Men - jag är dock fortfarande övertygad om att det finns våld mot huvudet som gjort att det avlägsnades.
Du får tänka på att huvudet inte är fixerat i ett fall som detta utan rör sig då det träffas av luckan. Undantaget skulle vara om huvudet blir klämt mellan luckan och öppningens kant men då skulle å andra sidan luckans "fallhöjd" (här skulle man kanske snarare tala om fallvinkel) bli ännu mindre och hastigheten vid träff mot huvudet mindre.

Det är svårt att beräkna hastigheten (vinkelhastigheten) på ett tippande objekt men förenklar man det till transversell rörelse för hela luckan så snackar vi ett par meter per sekund och det dör man inte av oavsett om det är en tidning eller en buss som träffar en.

(DrSvenne kanske kan ge sig på det här med hastigheten hos tippande objekt? Lite om det finns här)

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja att luckan påstås väga 80 kg kan mycket väl stämma, men om den verkligen kan få någon större vertikalhastighet det tror jag ju knappast, inte så att det kan bli ett stort krossår. Däremot så kan nog en sådan lucka tex kunna klippa av ett finger. Eftersom luckan är så tung så brukar man ha någon slags konstruktion som gör det möjligt att öppna den med betydligt mindre kraft. Det brukar också finnas ett handtag underifrån som kilar upp luckan med typ en hävarm och en kil, denna finns för att packningen ska kunna släppa mjukt.
70 kg sa PM att luckan i tornet vägde men det tror jag är saftigt överdrivet. Jag såg på en film från ubåtsbygget att tornluckan ser likadan ut som den på fördäcket. Båda har uppgetts ha öppning på Ø 520 mm. Här https://youtu.be/-1cJXa7DsrA?t=462 öppnar en luckan på fördäck, lyfter den med en hand stående på den sidan där gångjärnet sitter. Den kan inte väga 70 kg.

Om öppningen är 520 mm, jag uppskattar kanten, tätningsytan till c:a 30 mm bredd. Om vi räknar luckan som en kalott med diameter 520+2x30=580 mm, höjden uppskattar jag till c:a 25 % av diametern, alltså 145 mm. Arean av en kalott är A=pi*(a²+h²) där a är kalottens radie och h dess höjd. Då har vi en area på 33 dm². Är luckan 10 mm tjock av stål med densitet 8 kg/dm³ borde den väga c:a 26 kg. 10 mm är rätt tjockt till en så liten lucka och jag tror verkligen inte den är tre gånger så tjock.

Det finns ingen fjäder eller motvikt som hjälper en att öppna luckan.
Citera
2017-09-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Varför i helsike.tog han av henne strumpbyxorna..Hade det med första hjälpen att göra
Enl honom åkte de av av sig själva när hon drogs upp ur ubåten gm tornet.(!)
Citera
2017-09-05, 21:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, de kommer att kolla hur lätt luckan kan slå igen samt med vilken kraft. Han vallas säkert på mordplatsen för förklara scenariot och det är där det kommer att bli problem för honom. Det han säger kommer inte att stämma med bevisen som finns. Det är lättare att berätta en historia i ett förhör än vara på mordplatsen och få detaljerade frågor samtidigt som man berättar ett påstått scenario.

De lär också kolla om det är rimligt att man kan få upp en hel vuxen kropp genom tornet.
Citera
2017-09-05, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AverageWhiteMan
Du verkar påskina att du kan dansk juridik. Förklara gärna hur villkorlig frigivning förhåller sig till livstidsstraff. I de rättsordningar jag känner till förutsätter villkorlig frigivning att straffet är tidsbestämt. Hur tänker danskarna här?

Jag kan dansk juridik, det tycker du med eftersom du frågar.

Villkorlig frigivning i DK innebär att du får en prövotid på 5 år efter att du ansökt om och beviljats om villkorlig frigivning, Missköter du dig under dessa 5 år in tillbaka och avtjäna livstiden i annat fall kan du få ta påföljden för brottet du gjort dig skyldig till under din "prövotid" istället för livstid. Men man vet aldrig vad det kommer bli, kan lika väl innebära att fortsättning följer på livstidsstraffet.

Nu vet du med vad villkorligt innebär i DK.
Citera
2017-09-05, 21:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej inte alls.. Enda logiska skälet till att berätta att strumpbyxorna / trosorna ”råkade” åka av är att de blev kvar i ubåten bland de återfunna tillhörigheterna. I annat fall är det inget som han borde gått in på.

Börjar dock bli osäker på hur det är ställt med hans logiska tänkande.

Vad menar du med "inte alls" ?
Här finns ingen logik i denna mannens huvud, jag tror att han slitit av henne strumpbyxor o trosor i samband med våldtäkt och du säger " inte alls"? Märkligt sätt att argumentera.
Citera
2017-09-05, 21:29
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Tack för länken.
Kims artikel är lite stolpig inledningsvis, men sedan flyter det på. Rakt upp och ner. En väldigt bra artikel om Nordkorea som SVT aldrig hade publicerat. Tror jag.
Publicerad i The Atlantic, oktober 2014.

Fan att hon är död.

Jag tyckte den var stolpig hela vägen och lite naiv. Men trevlig och oförarglig läsning. Inget man direkt kommer ihåg en längre stund efteråt. Ja, självklart är det ett förjävligt det som hänt men det gäller alla som oskyldigt bragts om livet.
Citera
2017-09-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus1980
Om Kim Wall avlidit i ubåten på grund av en olycka skulle Madsen (om han haft rent mjöl i påsen) direkt kontaktat polisen och gått till hamn. I så fall hade obduktionen sannolikt visat att det de facto varit en olycka - och Madsen därmed inte begått något brott.
Men - Madsen gjorde det motsatta. Sänkte Kim Walls kropp i havet och därefter ubåten. Helt klart ville han inte att någon kroppsdel av KW skulle hittas, med tanke på att han fäste sänken vid torson och styckade kroppen. Trots att polisen bekräftat att KW styckats nekar Madsen till att ha styckat KW:s kropp. Men all logik och sunt förnuft säger att Madsen ljuger.
Madsen lilla hopp om annat än livstids straff ligger i att man inte kan döma honom för mord eftersom dödsorsaken sannolikt blir svår att fastställa.

Han ljuger. Men han ljuger förvånansvärt dåligt.. Fast å andra sidan är det väldigt svårt att hitta en förklaring till varför man skulle ha styckat hennes kropp.. så han får väl hålla sig till en "begravning" i ett stycke..

"Enligt hans berättelse band han ihop händer och fötter med rep, för att kunna hissa upp kroppen i ubåtens torn.

– Hon var i ett stycke när jag begravde henne. Förutom att jag tagit av skor och strumpor, säger Peter Madsen."
Citera
2017-09-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, utan torson kan hon ju inte leva, så det räcker så..! Har du kollat hos Skatteverket då (folkbokföringen)?

Tittade bara på ratsit. Att kontrollera via Skatteverket tror jag inte man kan göra? I så fall hur??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in