Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det finns ju en hel bok skriven om Peter Madsen: "Raket-Madsen" av Thomas Djursing. Där framgick detta om det öppna förhållandet, sexklubbarna, Köpenhamns undre värld, strippan som han badade med i varvsbassängen, de två lesbiska kvinnorna som initierade honom när han var 20, you name it... Det är ju grundläggande när man ska skriva ett personporträtt att man först läser allt som andra har skrivit. Inte minst intervjuoffren blir irriterade om de märker att man ej läst några klipp alls, utan att de måste börja från noll och berätta saker. Och detta råkar jag veta av erfarenhet.
Nej det är inte grundläggande.
Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Är det så alltså?
Tänker mig bara att vi haft 50kg vikter på gymmet till benpress och det är ett par riktigt rejäla skivor man måste vara försiktig med. Tänker mig bara att om en sådan står upprätt 90 grader och man träffas av delen som färdas längst avstånd i förhållande till öppningen så hade jag räknat med att man skulle kunna dö direkt eller iaf spräcka skallen så att om man inte får vård omgående så är det kört.
Men - jag är dock fortfarande övertygad om att det finns våld mot huvudet som gjort att det avlägsnades.
Du får tänka på att huvudet inte är fixerat i ett fall som detta utan rör sig då det träffas av luckan. Undantaget skulle vara om huvudet blir klämt mellan luckan och öppningens kant men då skulle å andra sidan luckans "fallhöjd" (här skulle man kanske snarare tala om fallvinkel) bli ännu mindre och hastigheten vid träff mot huvudet mindre.
Det är svårt att beräkna hastigheten (vinkelhastigheten) på ett tippande objekt men förenklar man det till transversell rörelse för hela luckan så snackar vi ett par meter per sekund och det dör man inte av oavsett om det är en tidning eller en buss som träffar en.
(
DrSvenne kanske kan ge sig på det här med hastigheten hos tippande objekt? Lite om det finns
här)
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Ja att luckan påstås väga 80 kg kan mycket väl stämma, men om den verkligen kan få någon större vertikalhastighet det tror jag ju knappast, inte så att det kan bli ett stort krossår. Däremot så kan nog en sådan lucka tex kunna klippa av ett finger. Eftersom luckan är så tung så brukar man ha någon slags konstruktion som gör det möjligt att öppna den med betydligt mindre kraft. Det brukar också finnas ett handtag underifrån som kilar upp luckan med typ en hävarm och en kil, denna finns för att packningen ska kunna släppa mjukt.
70 kg sa PM att luckan i tornet vägde men det tror jag är saftigt överdrivet. Jag såg på en film från ubåtsbygget att tornluckan ser likadan ut som den på fördäcket. Båda har uppgetts ha öppning på Ø 520 mm. Här
https://youtu.be/-1cJXa7DsrA?t=462 öppnar en luckan på fördäck, lyfter den med en hand stående på den sidan där gångjärnet sitter. Den kan inte väga 70 kg.
Om öppningen är 520 mm, jag uppskattar kanten, tätningsytan till c:a 30 mm bredd. Om vi räknar luckan som en kalott med diameter 520+2x30=580 mm, höjden uppskattar jag till c:a 25 % av diametern, alltså 145 mm. Arean av en kalott är A=pi*(a²+h²) där a är kalottens radie och h dess höjd. Då har vi en area på 33 dm². Är luckan 10 mm tjock av stål med densitet 8 kg/dm³ borde den väga c:a 26 kg. 10 mm är rätt tjockt till en så liten lucka och jag tror verkligen inte den är tre gånger så tjock.
Det finns ingen fjäder eller motvikt som hjälper en att öppna luckan.