Citat:
Korea hade varit helt fenomenalt gällande livskvalitet om inte Kina hade lagt sig i på femtiotalet.
Citat:
Liknelsen är mycket enkel; USA testade kärnvapen utav bara helvete, i betydligt större utsträckning än vad NK gör idag, och detta trots att Sovjet och Mexiko inte höll några övningar i närheten.Du kan byta "några dar" mot "några månader". Vad spelar det för roll? De amerikanska övningarna återkommer regelbundet.
Jag förstår inte liknelsen. Tänk istället om Sovjet regelbundet hade hållt enorma miltärövningar varje år i farvattnen i mexikanska bukten och längs USA östkust, för att "öva på att försvara Mexiko". Menar du att USA då inte skulle ha gett något slags svar på de övningarna? Inte ens ha visat upp några fjuttiga raketer, utan bara stillatigande ha tittat på?
Jag förstår inte liknelsen. Tänk istället om Sovjet regelbundet hade hållt enorma miltärövningar varje år i farvattnen i mexikanska bukten och längs USA östkust, för att "öva på att försvara Mexiko". Menar du att USA då inte skulle ha gett något slags svar på de övningarna? Inte ens ha visat upp några fjuttiga raketer, utan bara stillatigande ha tittat på?
Citat:
Precis så, ja. Avskräckning. Det har inget med militärövningarna att göra.
Man kan tycka att det är bra eller dåligt att USA övar där, men jag förstår inte riktigt hur man kan undgå att se ett samband mellan det och NKs provskjutningar. Jag kan inte se något annat skäl för NK att ha kärnvapen än som avskräckning mot angripare.
Militärövningarna sticker helt säkert lite i ögonen på Pyongyang, men de är inte anledningen till att NK utvecklar, och följaktligen testar, kärnvapen.