2017-09-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I och för sig läste jag om en resenär till gamla Östtyskland som fick en bok av Marx kollega Engels beslagtagen. Den gav tydligen "fel" bild av kommunismen på något sätt. De kan vara knepiga de där kommunisterna och väldigt ivriga att bekämpa andra vänstergrupper som ses som "reaktionära", "revisionister" eller vad det kan heta.

Annars tror jag Nordkorea bäst förstås som en fortsättning av det gamla kejsardömet från tiden före Japans ockupation. Även då var Korea extremt isolationistiskt. Och Kimdynastin är närmast kejsare. Ärftlig makt är inte direkt någon kommunistisk idé.

Mycket bra skrivet. Och många Japaner gullar ej att Guam tillhör USA
Citera
2017-09-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I
Annars tror jag Nordkorea bäst förstås som en fortsättning av det gamla kejsardömet från tiden före Japans ockupation. Även då var Korea extremt isolationistiskt. Och Kimdynastin är närmast kejsare. Ärftlig makt är inte direkt någon kommunistisk idé.

Mycket bra skrivet. Tänk på att många Japaner ogillar USAs ockupation av Guam.
Der finns även en bok av prof Meyers? " the pure race" som beskriver hur NK ledare gillar att NK befolkning är mycket ras ren.

Kim gillar att ha makten. Spelar ingen rollhöger eller vänster.
Citera
2017-09-04, 16:44
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Mycket bra skrivet. Tänk på att många Japaner ogillar USAs ockupation av Guam.
Der finns även en bok av prof Meyers? " the pure race" som beskriver hur NK ledare gillar att NK befolkning är mycket ras ren.

Kim gillar att ha makten. Spelar ingen rollhöger eller vänster.
Det spelar en jävla roll höger eller vänster. Hongkong och Singapore är de två mest högerriktade diktaturerna i världen och också de två mest framgångsrika. Nordkorea och Venezuela är de två mest vänsterriktade diktaturerna i världen och också två av de mest misslyckade. Så ser det ut över hela brädet, ju mer höger en nation är desto bättre levnadsstandard. Ju mer maktgalen man är desto mer benägen kommer man vara att kväva marknaden, i.e. att vara vänster, och en fri marknad mår alltid bättre än kvävd marknad, det går inte att komma ifrån.
Citera
2017-09-04, 16:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det spelar en jävla roll höger eller vänster. Hongkong och Singapore är de två mest högerriktade diktaturerna i världen och också de två mest framgångsrika. Nordkorea och Venezuela är de två mest vänsterriktade diktaturerna i världen och också två av de mest misslyckade. Så ser det ut över hela brädet, ju mer höger en nation är desto bättre levnadsstandard. Ju mer maktgalen man är desto mer benägen kommer man vara att kväva marknaden, i.e. att vara vänster, och en fri marknad mår alltid bättre än kvävd marknad, det går inte att komma ifrån.
Hur har det gått för Vietnam i jämförelse med Korea efter det att USA blev utkickade?
Citera
2017-09-04, 17:24
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur har det gått för Vietnam i jämförelse med Korea efter det att USA blev utkickade?
Vietnam är fortfarande ett skitland, tiggare och con artists överallt. Folk har inte ens råd att köpa bilar, förutom den absoluta eliten då förstås, som kör runt i Bentleys och Rolls Royce. Sydkorea är ett av världens rikaste länder. Nordkorea är ännu mer vänster än Vietnam och folket har det följdaktligen ännu sämre ställt. Vart vill du komma med din fråga egentligen?
Citera
2017-09-04, 18:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vietnam är fortfarande ett skitland, tiggare och con artists överallt. Folk har inte ens råd att köpa bilar, förutom den absoluta eliten då förstås, som kör runt i Bentleys och Rolls Royce. Sydkorea är ett av världens rikaste länder. Nordkorea är ännu mer vänster än Vietnam och folket har det följdaktligen ännu sämre ställt. Vart vill du komma med din fråga egentligen?
Att Korea skulle ha varit ganska hyfsat vad gäller livskvalitet om inte USA hade lagt sig i på femtiotalet. Hela. Fred och så.
Citera
2017-09-04, 18:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att Korea skulle ha varit ganska hyfsat vad gäller livskvalitet om inte USA hade lagt sig i på femtiotalet. Hela. Fred och så.

Enda anledningen till att NK hade god ekonomi efter andra världskriget var eftersom Kina och till viss del Sovjetunionen gödslade dem med pengar, maskiner och annan teknologi vilket kunde ge dem ett decennium av ekonomiskt försprång. Medans NK på 50 och 60-talen sysslade med tung industri så var Sydkoreas största industri syfabriker.
Detta ändrades dock efter Park Chung Hee`s tillträdande och även om NK hade hjälp av Kina så körde Sydkorea om landet i GDP under 1970-talet. Miracle at the hanriver.

1975 gick även NK över från marxism-leninism till Jucheideologin då man insett att man kört ekonomin i botten och inte.klarade.av att betala sina fordringar till utländska banker och stater. NK är fortf. Skyldiga Sverige runt 3 miljarder SEK.
Citera
2017-09-04, 18:45
Medlem
Citat:
Nu förstår jag vad du håller på med, du sprider fejkade nyheter. Det rör sig om betydligt mer än "några dar innan".
Du kan byta "några dar" mot "några månader". Vad spelar det för roll? De amerikanska övningarna återkommer regelbundet.

Citat:
USA testade enorma mängder kärnvapen under kalla kriget, detta utan att Sovjet och Mexiko behövde hålla några gemensamma övningar i närheten av USA.
Jag förstår inte liknelsen. Tänk istället om Sovjet regelbundet hade hållt enorma miltärövningar varje år i farvattnen i mexikanska bukten och längs USA östkust, för att "öva på att försvara Mexiko". Menar du att USA då inte skulle ha gett något slags svar på de övningarna? Inte ens ha visat upp några fjuttiga raketer, utan bara stillatigande ha tittat på?

Man kan tycka att det är bra eller dåligt att USA övar där, men jag förstår inte riktigt hur man kan undgå att se ett samband mellan det och NKs provskjutningar. Jag kan inte se något annat skäl för NK att ha kärnvapen än som avskräckning mot angripare.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-04 kl. 18:51.
Citera
2017-09-04, 18:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Enda anledningen till att NK hade god ekonomi efter andra världskriget var eftersom Kina och till viss del Sovjetunionen gödslade dem med pengar, maskiner och annan teknologi vilket kunde ge dem ett decennium av ekonomiskt försprång. Medans NK på 50 och 60-talen sysslade med tung industri så var Sydkoreas största industri syfabriker.
Detta ändrades dock efter Park Chung Hee`s tillträdande och även om NK hade hjälp av Kina så körde Sydkorea om landet i GDP under 1970-talet. Miracle at the hanriver.

1975 gick även NK över från marxism-leninism till Jucheideologin då man insett att man kört ekonomin i botten och inte.klarade.av att betala sina fordringar till utländska banker och stater. NK är fortf. Skyldiga Sverige runt 3 miljarder SEK.
Så situationen för hela Korea är Hoola-Baloo idag tycker du?
Citera
2017-09-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och på vilket sätt spelar det jättestor roll om testerna sker några dar innan, några dar efter, eller under övningen?

Oavsett om jag vore diktator eller demokratiskt vald - ifall världens största militärmakt regelbundet gjorde sig besväret att åka över halva jordklotet för att komma till områdena runt mitt lilla land och hålla en jättestor militärövning där, så skulle jag skrapa ihop de resurser mitt lilla land har och göra mitt bästa för att visa att jag är beredd att försvara mig. Skulle du inte göra så? Om inte, varför?

De brukar väl hålla rätt feta NATO övningar i vår närhet, vi börjar inte spränga kärnvapen och gapa i tv om att krossa USA osv för det, men så är vi inte ett pissland som mördar vårt eget folk heller.
Citera
2017-09-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drone666
De brukar väl hålla rätt feta NATO övningar i vår närhet
Med Sverige som måltavla?
Citera
2017-09-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Med Sverige som måltavla?

Eftersom våra ledare inte gapar och skriker att de ska bränna Amerikaner till glödande aska genom kärnvapenattacker så har de ingen anledning till det.
Men hylla världens värsta diktatur du.. Gillade du nazityskland också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in