Citat:
Ursprungligen postat av
Golga
Jag vet ju inte hur seriös den här källan är, men jag har läst om det där med slag mot huvudet också på andra sajter. Så det stämmer antagligen, fast kanske just 70% inte går att fastslå:
http://listverse.com/2013/01/02/10-most-common-traits-of-potential-serial-killers/
Såhär står det i artikeln du länkar till:
Citat:
"70% of serial killers received extensive head injuries as children or adolescents, clearly showing the link between these types of injuries and serial murder. Some researchers believe that the pre-frontal cortex (the area involved in planning and judgement) does not function properly in psychopaths."
Förutom att det där är en "10-i-topp-clickbait-artikel" utan källhänvisningar så skriver de inte något om "slag mot huvudet", de skriver om mycket svåra skador i huvudet.
Dessutom ska man, när det gäller den typen av uttalanden ta det med en stor nypa salt. Varför? Jo, de säger inget om vad som är orsak och verkan.
Många barn som tidigt uppvisar (utan huvudskador) våldsamt beteende o.s.v. löper mycket högre risk än andra att få huvudskador helt enkelt för att de är riskbenägna och har det beteende de har. För att kunna säga något med säkerhet måste man jämföra den gruppen med en i övrigt likadan grupp som inte har fått svåra huvudskador och följa den gruppen under 10-30 år. Annars är risken hög att man drar en felaktig slutsats (att huvudskada är en orsak till framtida brott) istället för det som troligen är korrekt (att det finns en medfödd riskbenägenhet, beteendeproblem, koncentrationsproblem och psykosociala problem som bidragit till en hög risk för fysiska skador)
...och någon sådan studie har jag inte sett. Men jag är öppen för att ändra åsikt om jag får se en.