2017-09-04, 14:47
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Aha, ännu märkligare då att komma klädd så till en båttur, trodde hon det var ett kryssningsfartyg? Och då var det nog inte spontant, så vad var syftet/planen med turen?
Det här med hennes klädsel tycker jag att vi kan släppa. Strumpbyxor och kjol är påklätt, och det är en klädsel som en kvinna kan ha i många olika situationer. Även ombord på en ubåt.

Sen om det är som så att hon klättrat ner eller upp i tornet, och att då PM triggats av få se hennes underliv om han stod under henne, är en annan sak.
Citera
2017-09-04, 14:55
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är Golga som sett dokumentären på finsk TV men var det en svår fallolycka finns det med säkerhet i hans journal med ett antal undersökningar dokumenterade (typ datortomografi med kontrast och inte osannolikt också magnetröntgen om det var en rejäl smäll). Kan till och med vara gjort en neuropsykiatrisk utredning efteråt.

Det kan ju förklara ett och annat. Jag känner folk som blivit rejält personlighetsförändrade efter en olycka när dom skadat huvudet. Inget ovanligt tyvärr.
Citera
2017-09-04, 14:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
När det gäller PM och andra (företrädesvis män) som blir misstänka eller fällda för grova brott får de nästan alltid en liten svans av (företrädesvis kvinnor) som känner sympati för dem, får känslor för dem, tror att de (kvinnan) kan "omvända" den stackars missförstådde (mannen) och få honom på rätt bana o.s.v. Jag har sett fenomenet många gånger.

Det obehagliga med det fenomenet är att de kvinnor som på sådant sätt söker sig till våldsbenägna män hamnar i en situation där de själva löper hög risk att bli offer (vilket jag också sett exempel på) och därför blir jag illa berörd när jag ser de vibrationerna/tendenserna.

Avseende PM skrev du något i tidigare inlägg om att låsa in honom och kasta bort nyckeln om det var mord exempelvis efter våldtäkt men att det (kommer inte ihåg exakt formulering) var synd om honom om det varit en olycka.

Jag ser endast ETT scenario där det är logiskt och friskt att ha sympati för PM och det är om han påkallat hjälp och/eller åkt raka vägen in till hamn med en svårt skadad eller avliden KW i ubåten och det hade varit tydligt att det rörde sig om en olycka.

Men så gjorde ju inte PM. Han styckade kroppen och ljög sedan.

Jag ser inga som helst sunda argument till varför man skulle "känna sympati" med ett kräk som styckar en kropp, gör sig av med den o.s.v. - i synnerhet då det utgör ett rent hån mot de anhöriga. Utför man en sådan gärning och beter sig som PM gjort är det snarast min uppfattning att det borde vara obligatoriskt med sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Antalet "spärrar" en gärningsman måste passera i det fallet är så många och höga att det inte finns några förmildrande omständigheter överhuvudtaget.

Jag tror att du är fullt kapabel rent intellektuellt att lista vad andemeningen är i det jag skriver, så jag lämnar det hela vid det.

Fast nu är det väl så att kvinnor inte söker våldsbenägna män utan det finns en hel del av dom typerna. Ville bara poängtera att ingen söker våld. Däremot finns det typer som söker kontakt med dömda personer, typ mördargroupies. Och det finns både män och kvinnor på den fronten.

Tja, man behöver inte hata ihjäl sig heller då det gäller PM för det hjälper inte brottsoffrets familj och detta fallet. VI vet att människor kan stycka en kropp utan att för den delen vara totalt vansinniga.
Det handlar om att dom sitter med ett lik på halsen som dom inte får ut obemärkt. Sen finns det dom som vill gömma och försvåra för utredningen. Jag tycker också att man larmar vid en eventuell olycka, men ingen är den andra lik och alla reagerar olika. Däremot så tror jag inte så här inledningsvis på PM förklaring, men jag avvaktar givetvis mer information. Det är mest spekulationer om ditten och datten, och då blir det inte bättre än så här.
I morgon 14.00 är det förhandling i Copenhagens Tingsrätt då kanske vi får mer info.
Citera
2017-09-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte han vill förknippas med att vara hjärnskadad. Men om det är vad som krävs för att bli frikänd så skulle han nog kanske åberopa det. Jag tror dock inte att en hjärnskada skulle fria honom från något som helst ansvar. Men förmildrande kanske? Vad vet jag?
Ingen vill nog bli förknippad med en hjärnskada.

Men han fungerar för väl för att en hjärnskada skulle magiskt få honom att stycka. Som jag ser det skulle en hjärnskada kunna vara förmildrande om det var ett raseriutbrott som dödade KW. Men styckningen måste vara någon form av medvetet beslut som rätten måste kunna döma honom för, utan att behöva bry sig om eventuella hjärnskador.
Citera
2017-09-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte han vill förknippas med att vara hjärnskadad. Men om det är vad som krävs för att bli frikänd så skulle han nog kanske åberopa det. Jag tror dock inte att en hjärnskada skulle fria honom från något som helst ansvar. Men förmildrande kanske? Vad vet jag?

Många personer som har Grandios självbild och narcississim erkänner aldrig sina fel av den enkla anledningen att dom ser sig som felfria. Hjärnskada tror jag därför inte heller han skulle vidgå det så enkelt. Vi får avvakta den rättsmedicinska utredningens resultat. Onekligen blir en diagnos på Madsen intressant att se.
Citera
2017-09-04, 15:01
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det här med hennes klädsel tycker jag att vi kan släppa. Strumpbyxor och kjol är påklätt, och det är en klädsel som en kvinna kan ha i många olika situationer. Även ombord på en ubåt.

Sen om det är som så att hon klättrat ner eller upp i tornet, och att då PM triggats av få se hennes underliv om han stod under henne, är en annan sak.

Håller med! Jag är tjej och har för det mesta blus och kjol på jobbet precis som Kim. Inget konstigt alls!

Även om hon klättrade ned efter Madsen och han till äventyrs såg upp under kjolen vadå? Hon hade naturligtvis strumpbyxor över trosorna. Inget som kan leda till upphetsning.
Citera
2017-09-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det kan ju förklara ett och annat. Jag känner folk som blivit rejält personlighetsförändrade efter en olycka när dom skadat huvudet. Inget ovanligt tyvärr.

Sakta i backarna nu. PM uppvisade inga tecken alls på huvudskada. Långvariga beteendeförändringar till följd av huvudskador kräver i de absolut flesta fall först och främst en påverkan på huvudet som också skulle ge påfallande yttre tecken.

I det fall det leder till inre skador är det först och främst blödningar och/eller utgjutningar av vätska som påverkar tryck och syresättning i hjärnan. I det fallet hade PM haft ett mycket påverkat allmäntillstånd eller i efterhand blivit mycket dålig. (Gissa varför man ofta låter patienter med misstänkt hjärnskakning ligga inne för observation...?)

Att PM slagit i huvudet i ubåten, blivit tillfälligt galen och styckat KW?Nej. Det är en chans på en miljard att det skulle ha inträffat.
Citera
2017-09-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ingen vill nog bli förknippad med en hjärnskada.

Men han fungerar för väl för att en hjärnskada skulle magiskt få honom att stycka. Som jag ser det skulle en hjärnskada kunna vara förmildrande om det var ett raseriutbrott som dödade KW. Men styckningen måste vara någon form av medvetet beslut som rätten måste kunna döma honom för, utan att behöva bry sig om eventuella hjärnskador.
Håller med dig. Styckningen är alldeles för medveten. Men han kan ha förlorat all form av empati och känsla för det passande. Men vi kanske lägger för mycket vikt vid hjärnskadan. Men man kommer kräva psykiatrisk vård. Kanske detta då kommer upp och man får granska journalerna. Dock: var han pratbar utan problem, klar och redig, hade alla kroppsfunktioner kvar vad gäller rörelseapparaten så kanske de bara hade honom kvar för observation. Och då finns varken röntgen, CT eller MR. Spekulationer igen. Kommer sitta som klistrad och hoppas på att vi får NÅGRA svar imorgon.
Citera
2017-09-04, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
...och sedan tyckte han att det var en bra idé att stycka kroppen, förse den med sänken, slänga delarna inklusive mobil, kläder m.m. överbord och hitta på en riktig rövarhistoria...? Nja...

Tror inte dödsfallet är relaterat alls till själva styckningen av kroppen.

Citat:
Ubåten är måhända inte jättestabil, men välta i 5 knops fart? Knappast. Däremot kanske något i stil med "ramla ned från tornet/genom tornluckan" är vad PM kommer att hävda i förhör. För det är ungefär det enda som skulle kunna orsaka ett dödsfall i ubåten förutom att kliva in i rörliga motordelar.

När det gäller tyngdpunkt m.m. vägde KW inte mycket och kan därför inte ha haft någon stor inverkan på stabilitet m.m.

Åjo, nu kan inte jag matten kring detta men, tornets höjd får en hävstångseffekt i detta, där madsen och walls sammanlagda vikt i sidled förstärks beroende på fart, och hur tvär giren är. Den där saken skulle aldrig klara några sjövärdighetstester, det ser man bara på hur den gungar när madsen klättrar upp och ned i tornet.

Citat:
Står du uppe/ute i tornet på en ubåt som lutar väldigt mycket/kränger brant är inte den i Nautilus fall smala luckan det du trillar ned i, du trillar rakt över till andra sidan tornet och möjligen välter överbord.

Andra sidan? Du tänker på en riktig ubåt, i det här fallet är "andra sidan" typ 30 centimeter, och nej, tornet når nästan till armhålan, så hon välter inte ur.

Citat:
Prova själv att trilla ned i ett 52-55cm diameter rör med huvudet före eller att "ramla" så att du faktiskt glider ned med båda benen och kroppen. Det behövs en hel del precision för att det ska fungera.

Då är ju typ hälften av utrymmet hål då, inga problem att trampa fel och ramla ner där.

Citat:
Så ska vi hålla oss till att den enklaste "lösningen" oftast är den sanna är fallet oerhört enkelt för då dödade PM KW och styckade sedan kroppen.

Fram med det simpla motivet då!
Citera
2017-09-04, 15:07
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Håller med! Jag är tjej och har för det mesta blus och kjol på jobbet precis som Kim. Inget konstigt alls!

Även om hon klättrade ned efter Madsen och han till äventyrs såg upp under kjolen vadå? Hon hade naturligtvis strumpbyxor över trosorna. Inget som kan leda till upphetsning.
Det kan det kan jag lova. Jag är man.
Citera
2017-09-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast nu är det väl så att kvinnor inte söker våldsbenägna män utan det finns en hel del av dom typerna. Ville bara poängtera att ingen söker våld. Däremot finns det typer som söker kontakt med dömda personer, typ mördargroupies. Och det finns både män och kvinnor på den fronten.

Tja, man behöver inte hata ihjäl sig heller då det gäller PM för det hjälper inte brottsoffrets familj och detta fallet. VI vet att människor kan stycka en kropp utan att för den delen vara totalt vansinniga.
Det handlar om att dom sitter med ett lik på halsen som dom inte får ut obemärkt. Sen finns det dom som vill gömma och försvåra för utredningen. Jag tycker också att man larmar vid en eventuell olycka, men ingen är den andra lik och alla reagerar olika. Däremot så tror jag inte så här inledningsvis på PM förklaring, men jag avvaktar givetvis mer information. Det är mest spekulationer om ditten och datten, och då blir det inte bättre än så här.
I morgon 14.00 är det förhandling i Copenhagens Tingsrätt då kanske vi får mer info.

Ja, närmare sanningen kommer vi inte utan mer information. Så är det.

(Vad jag menade var inte att kvinnorna söker våld, de söker sig däremot till den typen av människor. Och det är inte mördargroupies. De flesta kvinnor - för att inte säga alla skulle jag tro - jag träffat som sökt sig till/hamnat i sådana relationer är inte mördargroupies. De har däremot en övertro/överdriven förhoppning avseende sin egen förmåga och möjlighet att ändra på andra människor, ett visst mått av "ta-hand-om-honom"-syndrom samt en anstrykning av självdestruktivt beteende och ibland bristande omdöme. Och det här är INTE ovanligt.

Jag har inte sagt att man behöver vara totalt vansinnig för att stycka en kropp. Men löper man så långt för att dölja ett brott (eller för den delen ett banalt problem) då har man så mycket problem med omdöme, mental status, beteenden m.m. att man inte ska vara ute i samhället förrän man, bortom rimligt tvivel, har visat på att man inte kommer att trilla in i samma beteende igen.
Citera
2017-09-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps

Tittade han upp skulle det varit nästan kolsvart i röret - och var det dagsljus så skulle han bli bländad av ljuset på sidan av den nästan kolsvarta silhuetten av KW. Så för att se någonting skulle han behöva ställa upp en lampa som lyste rakt upp - och det skulle ju bli alldeles väldigt pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in