2017-09-04, 15:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Ja, närmare sanningen kommer vi inte utan mer information. Så är det.

(Vad jag menade var inte att kvinnorna söker våld, de söker sig däremot till den typen av människor. Och det är inte mördargroupies. De flesta kvinnor - för att inte säga alla skulle jag tro - jag träffat som sökt sig till/hamnat i sådana relationer är inte mördargroupies. De har däremot en övertro/överdriven förhoppning avseende sin egen förmåga och möjlighet att ändra på andra människor, ett visst mått av "ta-hand-om-honom"-syndrom samt en anstrykning av självdestruktivt beteende och ibland bristande omdöme. Och det här är INTE ovanligt.

Jag har inte sagt att man behöver vara totalt vansinnig för att stycka en kropp. Men löper man så långt för att dölja ett brott (eller för den delen ett banalt problem) då har man så mycket problem med omdöme, mental status, beteenden m.m. att man inte ska vara ute i samhället förrän man, bortom rimligt tvivel, har visat på att man inte kommer att trilla in i samma beteende igen.

Jag tror vi ska hålla isär dom som söker sig till dömda intagna män, och dom som råkar ut för våld utan att för den delen söka sig till dömda våldsbrottslingar. Det är alltså för mycket män som brukar våld. Så det är vad man ska hålla isär. Sen så är det säkert så att dom som söker sig till dömda intagna ömmar för dom eller dras dit av någon märklig anledning. Det finns alltså skillnader.
I Sverige har vi stoppat besök och kontakt för den intagne som dödat en partner eller fd partner.
Ett exempel på ömmande och stöttande av en kvinnlig mörderska är Schurrer, som hade en stor grupp som sökte hennes kontakt.

När det gäller Madsen har han inget i straffregistret vad jag känner till. Uppgifterna finns att han kan bli arg och slänga verktyg omkring sig, men andra uppgifter som talar om motsatsen.
Det som sker i morgon är att åklagaren begär honom fortsatt häktad och nu för mord, och att han sinnesundersöks vilket tar några månader. Hans advokat kommer däremot begära att han släpps.
Citera
2017-09-04, 15:15
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tittade han upp skulle det varit nästan kolsvart i röret - och var det dagsljus så skulle han bli bländad av ljuset på sidan av den nästan kolsvarta silhuetten av KW. Så för att se någonting skulle han behöva ställa upp en lampa som lyste rakt upp - och det skulle ju bli alldeles väldigt pinsamt.
Bra observerat.
Citera
2017-09-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Åjo, nu kan inte jag matten kring detta men, tornets höjd får en hävstångseffekt i detta, där madsen och walls sammanlagda vikt i sidled förstärks beroende på fart, och hur tvär giren är. Den där saken skulle aldrig klara några sjövärdighetstester, det ser man bara på hur den gungar när madsen klättrar upp och ned i tornet.

Andra sidan? Du tänker på en riktig ubåt, i det här fallet är "andra sidan" typ 30 centimeter, och nej, tornet når nästan till armhålan, så hon välter inte ur.

Du ser på bilderna från ubåten att "andra sidan" inte är 30 cm... De står båda uppe i tornet.

Citat:
Då är ju typ hälften av utrymmet hål då, inga problem att trampa fel och ramla ner där.

Testa att ramla ned i ett hål med 52 cm i diameter genom att trampa fel. Jag lovar dig, i de flesta av "testerna" kommer du att få ont i baken eller ryggslutet pga att du kommer snett ned i röret (och landar sittandes vid lucköppningen utan att trilla ned i röret annat än med ena benet). Dessutom - om du ska skada dig dödligt - är det "säkraste" receptet att du ramlar i med huvudet före.

Jag säger inte att det är helt omöjligt, men det är oerhört osannolikt.

Citat:
Fram med det simpla motivet då!

PM misstolkar KW och försöker sig på något sexuellt/invit (eller ger sig helt enkelt på henne / ev. bråk uppstår). Hon (som var en tjej med skinn på näsan) sätter sig till motvärn, det spårar ur och han mördar henne.

Det är oftast så det ser ut när en en kvinna avlider under mystiska omständigheter där en man finns närvarande.

Att KW styckas - där är det så enkelt om vi ska hålla oss till statistiken att styckning i princip i samtliga fall (kan inte dra mig till minnes något fall där det förhållit sig på annat sätt) är en följd av att offret i ett tidigare skede bragts om livet.

D.v.s. statistiken och omständigheterna talar för mord + styckning. Inte olycka + styckning.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-09-04 kl. 15:22.
Citera
2017-09-04, 15:24
Medlem
Citat:
Du ser på bilderna från ubåten att "andra sidan" inte är 30 cm... De står båda uppe i tornet.

Testa att ramla ned i ett hål med 52 cm i diameter genom att trampa fel. Jag lovar dig, i de flesta av "testerna" kommer du att få ont i baken eller ryggslutet pga att du kommer snett ned i röret. Dessutom - om du ska skada dig dödligt - är det "säkraste" receptet att du ramlar i med huvudet före.

PM misstolkar KW och försöker sig på något sexuellt/invit (eller ger sig helt enkelt på henne / ev. bråk uppstår). Hon (som var en tjej med skinn på näsan) sätter sig till motvärn, det spårar ur och han mördar henne.

Det är oftast så det ser ut när en en kvinna avlider under mystiska omständigheter där en man finns närvarande.

Att KW styckas - där är det så enkelt om vi ska hålla oss till statistiken att styckning i princip i samtliga fall (kan inte dra mig till minnes något fall där det förhållit sig på annat sätt) är en följd av att offret i ett tidigare skede bragts om livet.

D.v.s. statistiken och omständigheterna talar för mord + styckning. Inte olycka + styckning.
Det där är även min teori. Styckningen är sedan av två möjliga orsaker. Försvåra undersökning av offret genom att stycka och slänga ut i havet. Klart att Madsen var lättad när de hittade torson. Det var ju inte huvudet, och det är troligen på huvudet och/eller halsen mordbevisen finns. Orsak nr 2 kan vara förflyttningsproblem. Men det är inte säkert vi får svar där.

Om de hittar huvud/hals så har säkert Madsen redan nu i huvudet fått ihop en bra förklaring. Enbart han vet hur hon bragts om livet just nu.
Citera
2017-09-04, 15:43
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Testa att ramla ned i ett hål med 52 cm i diameter genom att trampa fel. Jag lovar dig, i de flesta av "testerna" kommer du att få ont i baken eller ryggslutet pga att du kommer snett ned i röret (och landar sittandes vid lucköppningen utan att trilla ned i röret annat än med ena benet). Dessutom - om du ska skada dig dödligt - är det "säkraste" receptet att du ramlar i med huvudet före.

Jag vet inte om man möjligen skulle kunna trilla ned med ena benet före och det andra benet längs med överkroppen om man är liten och vig, eller att ledband går av?
Skulle det vara möjligt är det inte osannolikt att man drabbas av ett bäckenbrott i landningen några meter ned. En bäckenfraktur kan vara ett direkt livshotande tillstånd och en vanlig bidragande orsak till dödsfallen i trafikolyckor.
Citera
2017-09-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Säg inte det. Jag känner flera tjejer som inte skulle drömma om att klä sig i jeans och andra byxor. De gillar klänning och kjol. Och hon hade dessutom tights under vad jag förstått. Så jag förstår inte varför man inte skall få klä sig så? Hon hade inte direkt högklackat på sig.

Märkligt, bara, men klart man får klä sig som man vill, i de flesta sammanhang. Kanske en liten hint om att hon inte förstod så mycket om hur en trång ubåt med öppet maskinrum ser ut.
Citera
2017-09-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag vet inte om man möjligen skulle kunna trilla ned med ena benet före och det andra benet längs med överkroppen om man är liten och vig, eller att ledband går av?
Skulle det vara möjligt är det inte osannolikt att man drabbas av ett bäckenbrott i landningen några meter ned. En bäckenfraktur kan vara ett direkt livshotande tillstånd och en vanlig bidragande orsak till dödsfallen i trafikolyckor.
Och då är den naturliga följden att man styckar kroppen, förser delarna med sänken och kastar delarna överbord samt sänker sin ubåt? Nä. Skulle inte tro det.
Citera
2017-09-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Märkligt, bara, men klart man får klä sig som man vill, i de flesta sammanhang. Kanske en liten hint om att hon inte förstod så mycket om hur en trång ubåt med öppet maskinrum ser ut.
Vad har den med kjol och tights att göra?
Citera
2017-09-04, 15:50
Bannlyst
Citat:

Nej, det är inte ens det, finns inget utrymme att ramla på ens, bara att förlora fotfästet och trampa fel, rakt ned i hålet.

https://ibb.co/js1cbv
Citera
2017-09-04, 16:01
Medlem
Citat:
Dock: var han pratbar utan problem, klar och redig, hade alla kroppsfunktioner kvar vad gäller rörelseapparaten så kanske de bara hade honom kvar för observation. Och då finns varken röntgen, CT eller MR. Spekulationer igen. Kommer sitta som klistrad och hoppas på att vi får NÅGRA svar imorgon.

Nu har den eländiga finska Yle tagit bort länken till Amateurs in space pga mordmisstankarna mot Madsen, så jag kan inte kolla att detta stämmer. Men om jag minns rätt så sades det att han föll på isen i februari 2014 och slog huvudet så att han tappade medvetandet och/eller minnet (minns tyvärr inte vilkendera eller om det var båda). Klippet var från sjukhuset där han låg nedbäddad och de bad honom göra olika saker, räcka ut tungan etc, medan sjuksköterskan förklarade varför det undersöks och vad man i värsta fall kan få för skador.
Sen visades arga mejl som skickades av och an mellan personer inom Copenhagen Suborbitals. Madsen attackerade sin kumpan och de andra anklagade honom för att vara befängd & oresonlig. Till slut var det en som skrev att PM har blivit så pass konstig att han rekommenderar ett besök hos läkaren för att kolla skallen på nytt. Så i nästa bild satt Madsen igen hos läkaren och förklarade vad som hänt hans huvud, men vad läkaren svarade eller gjorde framgick vad jag minns inte.
Det förvånade mig dock att Madsen gick med på att uppsöka läkare på nytt för en tre veckor gammal huvudskada bara för att en arbetskamrat uppmanade honom att gå. Eller hade han själv också känt sig konstig eller märkt av en personlighetsförändring? Det framgick inte. Det enda som framgick var att han faktiskt uppsökte läkare en gång till för att få veta om något var fel.
Citera
2017-09-04, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Dom har ju torson, så det kan dom ju isåfall konstatera. Hon kan ha trampat fel ner i hålet och slagit huvudet i kanten på tornet också, antagligen en sylvass kant. Det finns massor som kunde ha hänt i den där, saken.
Citera
2017-09-04, 16:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det där är även min teori. Styckningen är sedan av två möjliga orsaker. Försvåra undersökning av offret genom att stycka och slänga ut i havet. Klart att Madsen var lättad när de hittade torson. Det var ju inte huvudet, och det är troligen på huvudet och/eller halsen mordbevisen finns. Orsak nr 2 kan vara förflyttningsproblem. Men det är inte säkert vi får svar där.

Om de hittar huvud/hals så har säkert Madsen redan nu i huvudet fått ihop en bra förklaring. Enbart han vet hur hon bragts om livet just nu.
Det är mycket möjligt att rättsläkaren kommit fram till kvävning som dödsorsak genom färgen på likfläckar, (skära har jag för mig?) och svullnad på lungorna. Men utan huvudet kan hon ju fått en banan i halsen eller kvävts på annat sätt. Halsen vore bra om den hittades. Kväver man någon bakifrån med armen är det dock inte alldeles säkert det lämnar några spår. Varken utanpå halsen eller tungbenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in