2017-09-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det var inte den jag såg på TV, den drog iväg sidledes strax efter uppskjutning och kunde nått land, dom hade bara tur. Madsen är en vandrande katastrof som väntat på att hända, nu har det hänt, och en människa har fått sätta livet till.
Därför som raketer med större räckvidd brukar ha radiomottagare för att kunna manuellt (eller i vissa fall autonomt) sprängas om någonting går fel.
Citera
2017-09-04, 11:40
Medlem
Citat:
Det är ju exakt vad han gjort, dragit med henne ut i en amatörmässigt byggd "ubåt" som var rena dödsfällan. Normalt om man ska ut på liknande riskfyllda bravader så brukar man få skriva på ett avtal att man är helt införstådd med riskerna det innebär, och tar på sig det fulla ansvaret själv i händelse av en olycka, något sådant avtal tror jag inte Kim Wall fått skriva på, således har Madsen det fulla ansvaret för vad som händer på hans egenhändigt ihopknåpade "ubåt". Är det dessa förhållanden som betraktas som mord av åklagaren månne?
Spelar ingen roll att ubåten är ett hembygge, och inte uppfyller diverse säkerhetskrav. Den biten kan fortfarande inte eskalera till mord utan bara olika nivå av vållande till annans död. För att gå till dråp/mord krävs att åklagaren har någonting ytterligare.
Citera
2017-09-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det där bygger fortfarande på antaganden om hur PM tänker och resonerar. Händelserna i sig är inte bevis för mord.

Men rätten kan döma eftersom hon kanske blev styckad levande, det måste ändå kunna räknas som dödsorsak så länge han inte kan komma med något annat än lögner.
Citera
2017-09-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
De kanske blivit så fascinerande av hans lögner att de kallar honom uppfinnare lite skämtsamt enbart baserat på hans förmåga att uppfinna bortförklaringar i denna saken?

Det måste ju nästan varit det mest imponerande han uppfunnit i hela sitt liv i alla fall mätt i mängd kreativitet som krävts.
Notera att du begår samma fel som den danska pressen.

De valde att trycka för hårt på att presentera en super-Madsen. Och du trycker för hårt på att Madsen är en klåpare. Så ser du ner på dansk press så kastar du sten i glashus.
Citera
2017-09-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Men rätten kan döma eftersom hon kanske blev styckad levande, det måste ändå kunna räknas som dödsorsak så länge han inte kan komma med något annat än lögner.
Han har inte erkänt någon styckning. Inte heller att han dödat henne. Han säger olycka och att han begravt henne till sjöss. Någon styckning vill han inte kännas vid.
Undrar om vi imorgon vid/efter häktningsförhandlingar får veta hur han beskrivit "olyckan".
Citera
2017-09-04, 12:01
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Kanelgas|

Var Kim Wall den första journalisten som kanske ville sätta saker i ett lite mer objektivt perspektiv?[/QUOTE]

Kim måste ju ha pratat med NÅGON, tycker man, om sitt kommande danska uppdrag, vilken vinkel hon tänkte köra och vad hon hade för inställning till intervjuobjektet. Pojkvännen, föräldrarna, brodern, någon av hennes väninnor?
Citera
2017-09-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kim måste ju ha pratat med NÅGON, tycker man, om sitt kommande danska uppdrag, vilken vinkel hon tänkte köra och vad hon hade för inställning till intervjuobjektet. Pojkvännen, föräldrarna, brodern, någon av hennes väninnor?
Med pojkvännen möjligen. Men frågan är om hon diskuterade vinklar på intervjun/artikeln. Men det har säkert polisen koll på i så fall eftersom de förhört alla i hennes närhet.
Citera
2017-09-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har inte erkänt någon styckning. Inte heller att han dödat henne. Han säger olycka och att han begravt henne till sjöss. Någon styckning vill han inte kännas vid.
Undrar om vi imorgon vid/efter häktningsförhandlingar får veta hur han beskrivit "olyckan".
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

Fortfarande en osäker slutsats.Eftersom man inte vet fakta ....men säg såhär.
Att inte erkänna styckning leder till Inlåsning på Dårhuset.
han säger Begravning ( erkänner ) --Innebär ostyckat efter Olycka sänkt i sjön
FAKTA Är ju styckat med punkterings hål torson flutit i land.. ( enligt tillgängliga uppgifter )
Om inte Madsen har styckat är det ngn annan -- det går ju inte .. Kroppen är ju sänkt hel av Madsen.
Det krävs då att ngn annan fiskar upp en kropp man inte vet var finns .. Alt plockar upp ett flytande lik som driver omkring ...Hackar sönder den kroppen ...och delar för att sedan kasta i kroppen igen .. med sänken och kättingar ... Det finns inte
Vad är sannolikheten för att en annan Båtägare där då är en sådan Dåre ..styckar ett upphittat lik.
Varför ringer inte en upphittare eller uppfiskare av en död kropp snuten ???
NEJ NEJ dra den om rödluvan och vargen i stället den tror jag mer på.
Sedan behöver han förklara hur en olycka sker så att det inte finns tid att tillkalla ngn slags hjälp.
Han har ju haft " otur " med sina rövarhistorier om landsättningar och ventiler som går sönder.
Han klarar inte sätta ihop en historia om en Olycka heller som " håller "
Där tycker jag Polisen Underpresterar ..kan ha fel i den delen. Klarar Inte få virrpannan att berätta var resten av kroppen ligger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med pojkvännen möjligen. Men frågan är om hon diskuterade vinklar på intervjun/artikeln. Men det har säkert polisen koll på i så fall eftersom de förhört alla i hennes närhet.

Ja. Sedan tror jag inte att det behöver ha funnits så mycket att diskutera egentligen. PM och hans ubåt är ju en ganska "självklar" grund för artikel i Wired (som var det hon pitchade på). Ett välskrivet reportage om en annorlunda person, en ubåt (och raketer) (ubåtar och raketer i alla dess former är alltid ett populärt inslag i teknikrelaterade publikationer), bilder o.s.v.

Att PM och hans projekt varit i blåsväder var ju inget nytt, men ger ju extra underlag att skriva om och ställa frågor.

KW ville ha artikeln/reportaget publicerat i Wired och jag har svårt att tro annat än att den då var tänkt att skrivas för att passa in i Wired's upplägg/"kultur". Där ser jag inte att det skulle finnas något som allvarligt skulle provocera PM. Han visste ju med sig vilka tidigare saker han figurerat i media för och så dum att han tror att en journalist inte skulle fråga något om det tror jag inte att han är.

Jag har också svårt att tro att en så pass erfaren person som KW skulle, om hon nu hittat något jättegraverade, konfrontera PM om detta när det sitter instängda i ett stålrör ute på havet.

En liten passus är att KW kan ha använt mobilen som diktafon (alternativt haft separat diktafon med sig) om hon "intervjuat" PM. Tyvärr är chanserna att återfinna mobil/utrustning mycket små, men man kan ju alltid hoppas.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Men också vid dråp är det inte troligt att en styckar kroppen. Mord behöver ju inte vara planlagt långt innan utan kan uppstå och det är det som är det troligaste. Men kust pga att han klarar att stycka någon så tror jag att han mördat förut.
Han kanske har jagat och styckat djur? Fast du menar känslomässigt. Någon gång måste vara den första och han var ju starkt motiverad här, med tidsbrist dessutom. Hur länge kan man åka ubåt utan att tanka?
Citera
2017-09-04, 12:21
Medlem
Citat:
Det är ju exakt vad han gjort, dragit med henne ut i en amatörmässigt byggd "ubåt" som var rena dödsfällan. Normalt om man ska ut på liknande riskfyllda bravader så brukar man få skriva på ett avtal att man är helt införstådd med riskerna det innebär, och tar på sig det fulla ansvaret själv i händelse av en olycka, något sådant avtal tror jag inte Kim Wall fått skriva på, således har Madsen det fulla ansvaret för vad som händer på hans egenhändigt ihopknåpade "ubåt". Är det dessa förhållanden som betraktas som mord av åklagaren månne?

Håller med helt och hållet. Jag tror att man ska försöka hitta motivet till turen. Kanske var det bara en ingivelse efter intervju-stunden vid verkstaden, kanske ville KW se och känna på hans miljö, den han kanske beskrivit, sova på båten på botten av Öresund etc.

Som hon var klädd, kan man förmoda att det var spontant, och att hon inte insåg den potentiella faran som båda man och båt utgjorde. Skulle dom dyka? Dök dom? När? Var? "Fel" på en ventil till ballasttank?
Citera
2017-09-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ja, förmodligen inte bara pratat, utan kanske skrivit en plan för reportaget på datorn med en ide och kärna och inriktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in