Citat:
Ursprungligen postat av
Kanelgas
Javisst det ena utesluter ju inte det andra. Jag hintade ju även att det kunde finnas en viss positiv korrelation mellan de två, även om skillnaden är riktigt stor. Men man nog får svårt att etablera korrelation i psykologins flummiga värld. Jag kritiserade mest de som verkade blanda de två som om de vore synonymer á la
PM är en psykopat. Psykotiska funkar så här...
Sen personligen tycker jag se mer narcissistiska drag i PM än psykopatiska, även om han nog utvisar tecken på båda. Han tycks vara extremt upptagen av hur andra uppfattar honom och ivrig efter att imponera. Detta är betydligt mera narcissistiska drag än psykopatiska. Min högst amatöraktiga psykologiska analys förvisso.
När ändå diskussionen om PM's tillstånd och egenskaper ( ev. kommande "diagnoser") är uppe, skulle han kunna ha en personlighetsklyvning, där han växlar mellan sagovärlden och verkligheten? Vi vet att han var väldigt intresserad av fiction, och har provat kinky-bars och liknande.
Efter "olyckan"/dråpet eller vad som tog KW's liv, går han in i en alternativ värld, blir kapten Nemo som måste fatta ett beslut att ett lik inte kan vara kvar på båten. Efter en del försök att baxa upp det genom tornet, behöver han ta det i delar......
När det är klart och det är fredag morgon, är det ubåts- och raketprojekt som behöver uppmärksamhet. Ubåten ska ingen annan få ha, eftersom han riskerar att sitta inne ett tag....
Fantasi, kanske, en del kommer att visa sig i rättspsyk-undersökningen, är nog ganska klart.