2017-09-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Borde inte han också ha fått skador då? Blåmärken i alla fall, som skulle ha upptäckts av rättsläkaren som undersökte honom?
Han ju kördes direkt till kriminaltekniska. Han blev häktad dagen därpå. Polisen ville rubricera det mord. Gick inte som vi vet. Jag kan tänka att mordrubriceringen var pga just fynd man hittat på hans kropp.
Citera
2017-09-03, 17:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Hur som helst har han ju styckat Kim. Det vet vi. Med 90% sannolikhet har han mördat henne i ubåten. Vi får se vad psykologerna ger för utlåtande men någon form av diagnos blir det säker. Och du är väl inte psykolog antar jag? Hur vet du då att han inte är psykotisk?

Vet du vad det betyder, "psykotisk" definieras närmast som ett tillstånd där någon hallucinerar. Det finns inget som tyder på att PM varit i närheten ens av att vara itt "psykotiskt" tillstånd. Du blandar ihop en skev verklighetsuppfattning, som narcissism med psykos.
Citera
2017-09-03, 17:01
Medlem
Citat:
Hur vet du då att han inte är psykotisk?

Bara en grej, blanda inte i hop psykotisk med att vara en psykopat. Det är två väldigt olika saker faktiskt. Tvivlar också starkt på att han var psykotisk i gärningsögonblicket och verkar väldigt osannolikt att han är psykotisk just nu. Att han däremot är en psykopat (som är något helt annorlunda) anser jag vara sannolikt. Han har i alla fall onekligen många psykopatiska drag.
Citera
2017-09-03, 17:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur som helst har han ju styckat Kim. Det vet vi. Med 90% sannolikhet har han mördat henne i ubåten. Vi får se vad psykologerna ger för utlåtande men någon form av diagnos blir det säker. Och du är väl inte psykolog antar jag? Hur vet du då att han inte är psykotisk?

Det finns ju ett långt klipp med honom precis när han kommer i land, och han är definitivt inte psykotisk där. Och NEJ jag är inte psykolog, så jag VET inte om man kan "snappa ur" en psykos så där fort och framföra ett fartyg säkert till hamn efteråt, och sedan uppföra sig helt normalt. Men det låter högst osannolikt. Psykotiska personer har ju en störd verklighetsuppfattning, hade det varit DET så hade han dödat Kim för att han trodde hon var en ond havsande eller något. Verkar inte "in character".
Citera
2017-09-03, 17:09
Medlem
Citat:
Fast de kan väl inte vara så dumma, att de inte gett ett sjökort med planerad färdväg inritad till någon på land, och bett denne ringa sjöräddningen om de inte var tillbaka en viss tid? Då skulle de väl hinna bli upplockade, eller?
Tror PM gjort över 800 turer med sina tre ubåtar - jag har väldigt svårt att tänka mig att han lämnat färdbeskrivning till någon innan han åkt ut. Det skulle ju förta hans önskan om frihet.
Citera
2017-09-03, 17:49
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet du vad det betyder, "psykotisk" definieras närmast som ett tillstånd där någon hallucinerar. Det finns inget som tyder på att PM varit i närheten ens av att vara itt "psykotiskt" tillstånd. Du blandar ihop en skev verklighetsuppfattning, som narcissism med psykos.

Psykotisk är oxå vanföreställningar och det tycker jag stämmer bra in på m. Men det finns ju mer. Psykopat är han ju oxå som jag sagt tidigare. Det ens utesluter ju inte det andra.
Citera
2017-09-03, 17:58
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Det finns ju ett långt klipp med honom precis när han kommer i land, och han är definitivt inte psykotisk där. Och NEJ jag är inte psykolog, så jag VET inte om man kan "snappa ur" en psykos så där fort och framföra ett fartyg säkert till hamn efteråt, och sedan uppföra sig helt normalt. Men det låter högst osannolikt. Psykotiska personer har ju en störd verklighetsuppfattning, hade det varit DET så hade han dödat Kim för att han trodde hon var en ond havsande eller något. Verkar inte "in character".

Han klev iland minst fem timmar efter dådet. Nog kan han ha samlat sej då. Anledningen till att jag tycker psykotisk passar bra på honom, förutom psykopat, är att han verkar ha manodepressiva tendenser då han frenetiskt ägnar sej åt sina projekt men förmodligen stundtals faller ner i depressioner därefter och knappt tar sej ur sängen. Extremt kreativa personer är oftast så. Men jag kan ha fel. Jag är inte häller psykolog.
Citera
2017-09-03, 18:01
Medlem
Citat:
Psykotisk är oxå vanföreställningar och det tycker jag stämmer bra in på m. Men det finns ju mer. Psykopat är han ju oxå som jag sagt tidigare. Det ens utesluter ju inte det andra.

Men alltså att tro man är lite bättre än man verkligen är eller tro att man är mer omtyckt än man egentligen är kan förvisso klassas som vanföreställningar, men är inte ens i närheten av att kvalificera in som att vara psykotisk.

När man är psykotisk ser man ödlor på väggarna, tror alla träd är ungerska giraffer, hör röster som säger "kasta alla katter på bilar", tror regn är mjölk osv...

Visst jag överdriver lite (även om vissa psykotiska faktiskt upplever denna typen saker), men kändes det behövdes för att förtydliga att psykopatisk och psykotiskt inte ens är besläktat i någon relevant grad.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 18:26.
Citera
2017-09-03, 18:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Han klev iland minst fem timmar efter dådet. Nog kan han ha samlat sej då. Anledningen till att jag tycker psykotisk passar bra på honom, förutom psykopat, är att han verkar ha manodepressiva tendenser då han frenetiskt ägnar sej åt sina projekt men förmodligen stundtals faller ner i depressioner därefter och knappt tar sej ur sängen. Extremt kreativa personer är oftast så. Men jag kan ha fel. Jag är inte häller psykolog.

VET du att han har depressiva perioder? DET har jag nämligen svårt att tänka mig, också. Han verkar ju vara manisk hela tiden i så fall, vet inte om man kan vara det. "Psykotisk" är dock inte en term som du ska svänga dig med, för då är det akut och allvarlig psykisk sjukdom. Som när en mamma dödar sitt nyfödda barn, för att hon får för sig att hon fött ett monster.
Citera
2017-09-03, 18:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Radarinformation ointressant om man inte vet vilken farkost ekot tillhör.
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
AIS är till för handelssjöfart, inte roddekor eller hembygda ubåtar. Klart att det kan synas en blipp på radarn från ett eko från en eka, men har inte objektet registrerats och följts mer eller mindre manuellt, så är det bara en blipp som inte kan identifieras.
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Över 8800st inlägg senare.
Nu vet jag inte exakt din input i frågan eller om du anser dig vara radarexpert. Faktum kvarstår att ingen "radarinformation" har hittats trots många tror sig veta att sådan skulle finnas och vara ett telefonsamtal bort.
Om ubåten gått i övervattensläge och vädret varit som på de sista kända bilderna så skulle ekot rimligen synts. Med rätt skala och inställningar på radarn så ser du farledsbojar. Som iofs ofta är designade för att synas. Men det är inte rimligt för tex Sound VTS att sitta och titta efter småbåtar. Dom bryr sig inte ett skit om detta. På sin höjd säger VTSen till handelsfartygen att hålla koll på "small vessels in the area."

Men nu har folk lärt sig det också, vilket är positivt.
Hör ni, det ser ut som att ingen gnuggat detta i nyllet på er ännu men det fanns tydligen ett radarspår efter ubåten i alla fall: http://ekstrabladet.dk/112/politi-om-ubaadsmysteriet-vi-har-et-komplet-radar-track-af-ubaaden/6801260 (postad i tråden 31/8)

Citat:
Vi har et komplet radar-track af ubåden, og det kan vi kun have, når den har været oppe, siger vicepolitiinspektør Jens Møller.
[...]
Han ønsker ikke på nuværende tidspunkt at offentliggøre ubådens præcise rute.
Som jag m.fl. sa skulle vara möjligt bara ubåten gav tillräckligt bra radareko alltså och det visade den sig alltså ha gjort.
Citera
2017-09-03, 18:43
Medlem
Citat:
VET du att han har depressiva perioder? DET har jag nämligen svårt att tänka mig, också. Han verkar ju vara manisk hela tiden i så fall, vet inte om man kan vara det. "Psykotisk" är dock inte en term som du ska svänga dig med, för då är det akut och allvarlig psykisk sjukdom. Som när en mamma dödar sitt nyfödda barn, för att hon får för sig att hon fött ett monster.

Ja tyvärr blev nog den allmänna uppfattningen av vad psykotisk är rubbad ganska hårt av rättegången mot Anders Behring Breivik. Det var ganska tydligt att han knappast var psykotisk under handlingarna, men det pushades ändå på detta i början för att norrmän flest hade svårt att förstå hur någon "normal" kunde göra något så elakt så det var ett enormt folkligt press för att få honom diagnostiserad så kraftigt som möjligt, samtidigt som en sådan dom effektivt hade idiotförklarat hans manifest som rena vanföreställningar (vilket det i väldigt hög grad var ändå iofs). Och att han hade andra grova personlighetsstörningar är väl rätt självklart, men psykotisk var han ju knappast.

Tror det kan vara en av orsakerna till den ganska vanliga feluppfattningen att psykotisk och psykopatisk skulle vara närbesläktade termer (förutom då hur snarlika orden är rent semantiskt).
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 18:51.
Citera
2017-09-03, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja tyvärr blev nog den allmänna uppfattningen av vad psykotisk är rubbad ganska hårt av rättegången mot Anders Behring Breivik. Det var ganska tydligt att han knappast var psykotisk under handlingarna, men det pushades ändå på detta i början för att norrmän flest hade svårt att förstå hur någon "normal" kunde göra något så elakt, samtidigt som en sådan dom effektivt hade idiotförklarat hans manifest som rena vanföreställningar (vilket det i väldigt hög grad var ändå iofs).

Tror det kan vara en av orsakerna till den ganska vanliga feluppfattningen att psykotisk och psykopatisk skulle vara närbesläktade termer (förutom då hur snarlika orden är rent semantiskt).

Breivik var definitivt inte psykotisk. Ingen psykotisk person kan planera och genomföra något sådant. Dessutom hade han rätt i sak, i sitt manifest (ja jag har läst det). Inga vanföreställningar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in