2017-08-19, 03:09
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men ser folk verkligen någonting i dag, de flesta sitter med ansiktet neråt och har en mobil limmad i ansiktet. Se er omkring, man skulle kunna gå naken förbi folk utan att de ser en.
klipp 1 lite allvarliga olyckor när folk har mobilen i fejset.
https://www.youtube.com/watch?v=h9TMMQEVpTg
klipp 2 är mer roligt...

Du kan ju prova att gå ut naken då så får vi se om du blir noterad.

Annars kan du ju ställa dig vid en gata & filma i tre dagar så får vi se hur många påkörda personer du lyckas fånga på film.
Citera
2017-08-19, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Radardebatten hade ingenting med att hitta ubåt att göra, utan var ubåten varit under natten.

Det känner jag mycket väl till. Men radardebatten handlade också om huruvida det fanns inspelat "radarinformation" och framför allt hur bra koll svenska försvaret och Sound VTS hade på fartyg och "radareko" i området.
Citera
2017-08-19, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De tränar och testar i alla fall räddningsspårhundar med det där. Givetvis är det lättare i de flesta andra vattenmiljöer men teoretiskt är det möjligt. Med lite tur så kan de få en god indikation. Det kan ju finnas ssk topografiska punkter som har ssk intresse också, dit strömmar kan tänkas föra kroppar etc. Och en negativ indikation på sådan plats kan ju ha sitt intresse. En komplex miljö dit en dykare kanske inte gärna går kan vara en annan plats att bocka av på det sättet.

Sen är det klart att de där hundmänniskorna gärna tar en dag eller två på sjön om de får, men det behöver man väl inte säga ngt om. Det ger både hundarna och ledarna erfarenhet också inför nästa tillfälle. Likdoftämnena är sammansatta saker och skiljer sig åt mellan olika dödssätt och kringvarande omständigheter, om jag fattat det rätt, så för hunden handlar det om att kunna skilja ut en cocktail och fatta att det är ett människolik (rätt "rebus" eller nåt sånt i hundens ögon (nos)). Är hunden tränad ordentligt så blir det en form av familjelikhetsidentifiering (att begripa att en bilmodell man aldrig sett förut likväl är en bil) skulle jag gissa.

Doftmolekylerna stiger till ytan som vilka bubbblor som helst och sprids sen som "på land". Så för hunden ligger liket, säg, under ett tunt lager sand på ett mycket stort fält med kraftiga vindar.

Förhåller man sig till det så kan man använda hunden konstruktivt för att beta av vissa ytor etc. Om vinden exv är någorlunda stadigt nordlig en dag så kan man ev försöka scanna söderifrån på ett område och hoppas att man springer in i något, som sedan upphör när man passerar. Eller om hunden ger skall på att koncentrationen byter riktning. Typ.

Kort svar. Så går det INTE till. Hundarna är specialtränade för att spåra/signalera vid vissa specifika doftämnen. T.ex. narkotika, kadaverin (lik) etc. En död människa doftar kadaverin oavsett Hur döden inträffat.

Det du beskriver liknar snarast en jakthunds beteende. I mina öron.

Kort sagt. Detta är nog inte ditt specialområde.

PS. Polisen avlar själv fram sina ev blivande tjänstehundar, som sedan tränas och testas regelbundet för att sedan, i konkurrens, examineras om dom blir godkända som att besitta de rätta egenskaperna att tjänstgöra som polishund.

Jag har personligen både besökt en och också fått en hund akutopererad där.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/
Citera
2017-08-19, 03:31
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Är tyvärr pensionerad nuförtiden och har inte längre tillgång till de systemen, men det borde man kanske kunna söka sig fram till hos de danska operatörerna om de har någon täckningskarta publicerad?

Edit: Har kollat runt lite och det är en privat ö med tillträdelseförbud så svaret är tveklöst ett nej på den frågan.

Middelgrundsfortet borde nog sökas igenom, fullt med skrymslen o vrår. Speciellt med tanke på att det antagligen legat öde den aktuella natten.

https://www.google.se/maps/

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kan du kolla upp om det finns basstationer på Middelgrundsfort? För ubåten rör sig omkring där inledningsvis. KW är förmodligen död redan runt 2100 så jag antar att det är ungefär här som de försvinner från uppkoppling. Och de står uppe i tornet fullt synliga när de träffar på folk.

Edit: Är nu lite osäker på exakt sista tidpunkt som KW observeras levande.

Telia verkar ha täckning där:

http://daekning.telia.dk/TelNetMap_Main_Tile/Default/mobile?initialTab=5

Flakfortet har en mast, ser ut som radiolänkar i toppen. Mitt på sitter det något avlångt, kanske en mobilantenn?

https://www.google.se/maps
Citera
2017-08-19, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Tråden startades och de första c:a 30 inläggen skrevs innan ubåten var funnen.

Som jag sagt hela tiden, att det ska finnas något användbart radarspår hänger på att den dels befunnit sig inom täckningsområdet för någon sådan radar och dels ge tillräckligt starkt eko för att synas på radarn. Den lär ha passerat där radarn borde ha täckning men den kanske ger för dåligt eko. Rakt från sidan borde den ge bra eko men från andra riktningar är det mer osäkert.

Över 8800st inlägg senare.
Nu vet jag inte exakt din input i frågan eller om du anser dig vara radarexpert. Faktum kvarstår att ingen "radarinformation" har hittats trots många tror sig veta att sådan skulle finnas och vara ett telefonsamtal bort.
Om ubåten gått i övervattensläge och vädret varit som på de sista kända bilderna så skulle ekot rimligen synts. Med rätt skala och inställningar på radarn så ser du farledsbojar. Som iofs ofta är designade för att synas. Men det är inte rimligt för tex Sound VTS att sitta och titta efter småbåtar. Dom bryr sig inte ett skit om detta. På sin höjd säger VTSen till handelsfartygen att hålla koll på "small vessels in the area."

Men nu har folk lärt sig det också, vilket är positivt.
Citera
2017-08-19, 03:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kort svar. Så går det INTE till. Hundarna är specialtränade för att spåra/signalera vid vissa specifika doftämnen. T.ex. narkotika, kadaverin (lik) etc. En död människa doftar kadaverin oavsett Hur döden inträffat.

Det du beskriver liknar snarast en jakthunds beteende. I mina öron.

Kort sagt. Detta är nog inte ditt specialområde.

PS. Polisen avlar själv fram sina ev blivande tjänstehundar, som sedan tränas och testas regelbundet för att sedan, i konkurrens, examineras om dom blir godkända som att besitta de rätta egenskaperna att tjänstgöra som polishund.

Jag har personligen både besökt en och också fått en hund akutopererad där.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/

Visst är det trevligt att kunna sätta sig på folk. Men det krävs mognad och intelligens att skilja ut det användbara och korrigera med någon form av erkännande. Tror fan det inte är mitt specialområde. Då avrundar man väl inte med typ? Typ!

Du kan ju göra ett nytt försök. Var och en kan ju se att du bara slår ner på en eller två detaljer.

Jo jag vet vad kadaverin är men om du googlar lite vidare från Wikipedia så kommer du hitta mer. Man vet inte alltid precis exakt vad det är hundarna tar upp men förmodar att det är en doftcocktail. Inte minst i USA är branschen tämligen omfattande.

Vad poliserna eller hundförarna sen exakt gör med jyckarna på sjön vet de förhoppningsvis bäst själva, mitt inlägg syftade fr.a. till att resonera kring själva möjligheten.

Och be mig inte om en länk för det orkar jag inte. Jag hittade så det gör nog du också.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-19 kl. 03:44.
Citera
2017-08-19, 07:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror du svamlar i nattmössan här. Polisen bedriver mig veterligen ingen egen uppfödning eller avel utan köpar in alla hundar.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276535/FULLTEXT01.pdf

Jag kan naturligtvis ha fel, så du får gärna visa information där det framgår att polisen har egen hunduppfödning.
Citera
2017-08-19, 07:36
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Tror inte det nämnts tidigare. Mycket intressant! Framkom det vad den radiokontakten syftade till?

Tyvärr ingen mer information än det jag skrev. Det nämndes i slutet av artikeln som i sig handlade om att man utesluter att hitta KW levande.
Citera
2017-08-19, 09:28
Medlem
Riomios avatar
[quote=cellplast|61542940]Ägaren började med sådant påstående. Vid senare tillfälle så angav ägaren att det fanns vägar att gå som inte täcktes in. Om det sedan var vägar som var rimliga att gå, eller om det krävdes parkour på elitnivå vet vi inte.

Får jag gissa lite så var nog ägaren säker på att allt syntes och att kamerorna därför skulle bevisa att KW inte kunde ha passerat. Eftersom detta är en rätt publicerad historia och han säkert fått en bunt reportrar på besök så skulle man kunna tänka sig att han vid senare tillfälle gick ut och promenerade runt och tittade och då insåg att det faktiskt fanns några skymda vinklar som han inte tänkt på tidigare.

Dvs då att vi kan vara nästan säkra på att KW inte gått där men med en liten möjlighet att KW råkat hitta de skymda vinklarna.

Om vi går vidare och antar att dessa skymda vinklar inte är alltför stora så kan vi då vara ganska säkra på att KW inte kan ha blivit överfallen inom detta område - att både KW och en eller flera busar skulle lyckas klara sig undan kamerorna blir rätt svårt att acceptera.

Öppen fråga är då vad som var KW:s nästa plan om hon verkligen skulle promenera - hur många ensamma kvinnor vill promenera hem själv i stället för att ringa taxi om man inte har bilen direkt tillgänglig? Och skulle pojkvännen verkligen acceptera att hon ensam skulle gå hem sent på kvällen? Och hon kan närmast omöjligt ha haft en bil stående där för då skulle vi hört om den kvarglömda eller försvunna bilen. Det finns ingen information om bortbärgad bil och ingen information att polisen efterlyst någon bil.

Massor med otroliga saker som behövs för att KW verkligen skulle ha klivit av och promenerat hem enligt PM:s ursprungliga information.

Det enda jag kommer på som inte känns absolut alldeles otroligt är att hon släppts av och drunknat.[/QUOTE/]

Det finns massor av alternativa kajplatser att lägga till på. Se här; https://www.google.se/maps/@55.6933337,12.616393,1108m/data=!3m1!1e3
Citera
2017-08-19, 09:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har förklarat att det handlar om kroppsspråket. Han känns påträngande. Jag TROR ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Dette bildet? http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170815111329-missing-journalist-submarine-kim-wall-peter-madsen-large-169.jpg
Jeg synes han virker påtrengende der.

De står i ett trångt torn. Även om avståndet mellan dem är lite närmare än vad som är vanligt vid ytliga bekantskaper så hade de knappast något val. Han kan inte gärna ställa sig utanför tornet.
Citera
2017-08-19, 10:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De står i ett trångt torn. Även om avståndet mellan dem är lite närmare än vad som är vanligt vid ytliga bekantskaper så hade de knappast något val. Han kan inte gärna ställa sig utanför tornet.
Mja, det ser väl inte ut att vara så trångt, tycker jag. Kjol och blus på reportern var det visst. Avslappad pose med smil på annan bild, Inget anteckningsblock. Hade de endast en professionell relation? (Ser inte ut som den skjutjärnsreporter som vissa antar kan ställt så avslöjande frågor om ubåten att hon blivit mördad för sin yrkeshängivenhet. Det tycker jag i alla fall.)
Senast redigerad av wwr 2017-08-19 kl. 10:13.
Citera
2017-08-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, men det kan vara för att detta inte började med brottsutredning utan med en försvunnen ubåt. Så press hade redan tid att börja prata med polisen innan de hade haft tid att sätta sig ner och fundera på saken. Dvs det är väl som då nyligen nämts troligen så att KW:s pojkvän inte hade fått något hjälp-SMS så polisen gick inte in i händelserna med misstanke om brottslighet utan om sjönöd.

Exakt, och det är just det som är min poäng. Nu kan vi helt avfärda teorierna om att polisen hade anledning att befara att något hänt KW (bortsett från det generella i att ubåten var försvunnen) innan det PM förhördes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in