2017-09-03, 16:11
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Borde inte han också ha fått skador då? Blåmärken i alla fall, som skulle ha upptäckts av rättsläkaren som undersökte honom?

Han själv är väl rätt van att förutse och parera när ubåten kränger. Det var nog värre för Kim som inte hade en aning. Och han brydde sej väl inte om att ge någon säkerhets information innan färden heller..
Citera
2017-09-03, 16:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vi vet att han tycker om att skrämmas - finns flera video där han plötsligt slänger ur sig repliker som får en eller ett par passagerare att blekna. Sedan förklarar han varför de inte behöver vara rädda. Så han verkar gilla läget när hans passagerare visar upp skräckblandad förtjustning.

Så även där är det utanför vår förmåga att bedöma vilka katastrofer kan kan tänka sig vilja fejka. Framför allt eftersom hans liv ju verkar ligga så väldigt nära rollspel. Kapten Nemo. Tintin. Phileas Fogg.

Så eftersom denna tråd ju inte har mycket annat för sig än spekulation tills vi får mer fakta - vilket kommer att dröja mycket, mycket länge - så skulle man ju kunna spekulera i att PM hittade på en nödsituation för att inför KW kunna få visa upp hjälte-takterna. Bara att PM:s lilla nödsituation inte gick så bra som han tänkt sig och KW inte alls blev imponerad. I bästa fall rosenrasande. I värsta fall stendöd, eller dödligt skadad.

Rollspel i ubåtar sker bäst om man vet att kaptenen inte är rejält riskbenägen.

Polisen hade ju kartlagt ubåtens färdväg med hjälp av radar. Vet du om de då även kan se om ubåten har dykt? För då kan han ju sänkt den i något av djuphålen, som jag tycker mig ha läst var 40 meter djupa. K måste ha blivit rejält rädd - och kanske hysterisk, som vi pratade om förut - om han plötsligt lät den sjunka 40 meter och låtsades att han inte kunde kontrollera någonting.
Citera
2017-09-03, 16:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De har dimensionerat för 400m - men satt säkerhetsbegränsningen till 100m. Däremot har de aldrig använt den djupare än 40m - vet inte hur långt de skulle behöva köra för att hitta 100m vattendjup.

Säkerhetsmarginalerna krymper solklart - ju djupare, desto mer tryckluft går åt för att blåsa ballasttankarna. Får man slut på tryckluft utan att ha positiv flytkraft blir det inte roligt. Man har inte någon liten nödsändarboj att släppa ut för att påkalla hjälp, utan får då börja skriva sina avskedsord och hoppas att ubåten bärgas så någon kan förmedla dessa ord till familj och vänner.

Fast de kan väl inte vara så dumma, att de inte gett ett sjökort med planerad färdväg inritad till någon på land, och bett denne ringa sjöräddningen om de inte var tillbaka en viss tid? Då skulle de väl hinna bli upplockade, eller?
Citera
2017-09-03, 16:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja han tycks älska att få andra i ett beroendeförhållande till honom och då är turer i ubåten ett mycket bra sätt att uppnå detta, och släng in lite inberäknad action för att skrämmas och PM är i sitt äss. Tack och lov att denna mannen inte skaffade barn!

Det kan han väl göra än? Jag tror att de flesta ungar skulle älska att ha en sådan pappa, som tog med dem på spännande äventyr när kompisarna bara fick se sådant på film!
Citera
2017-09-03, 16:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej det verkar ju helt sjukt att bygga en ubåt utan att kunna navigera ordentligt. Hittade en svensk miniubåt bara för en jämförelse:

http://crashdive.se/technical-info.php

Den verkar ju vara utrustad med allt som behövs för att kunna navigera ordentligt, givetvis.
Madsen har inte oväntat prioriterat att det endast ser ut som en ubåt så han kan stoltsera med den på vattenytan där han syns.
Kanske därför hans raketer bara når några kilometer
Citera
2017-09-03, 16:39
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Men varför gör ni så här en del av er? Vänder allting till ett personangrepp? Det är barnsligt.

Du försöker ju få till att en pskykotisk mördare vore en underbara pappa till några barn. Det låter ju sjukt. Förstår du inte det själv?
Citera
2017-09-03, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du försöker ju få till att en pskykotisk mördare vore en underbara pappa till några barn. Det låter ju sjukt. Förstår du inte det själv?

Psykotisk var han definitivt inte, och mördare vet vi inte ännu. Och även om en person har dödat en främmande vuxen, så betyder inte det att han är farlig för barn, och då särskilt inte sina egna. Jag läste också Tintin-böckerna och trilogin om Kapten Nemo när jag var barn, och tittade på Costeaus TV-program, och jag skulle ha älskat att ha en pappa som tog med mig på undervattensfärder!
Citera
2017-09-03, 16:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Polisen hade ju kartlagt ubåtens färdväg med hjälp av radar. Vet du om de då även kan se om ubåten har dykt? För då kan han ju sänkt den i något av djuphålen, som jag tycker mig ha läst var 40 meter djupa. K måste ha blivit rejält rädd - och kanske hysterisk, som vi pratade om förut - om han plötsligt lät den sjunka 40 meter och låtsades att han inte kunde kontrollera någonting.
Ja hon blev nog tyvärr väldigt rädd, men inte av den anledningen.
Citera
2017-09-03, 16:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900

Jag är nu inte säker på att han skulle vara en bra familjefar, han irriterade ju sig på dem som, med hänvisning till familjeskäl, inte kunde lägga lika mycket engagemang som han själv i projekten. Men psykotisk är jag högst tveksam att han varit. En skev verklighetsuppfattning möjligtvis men inte som en sådan psykisk sjukdom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-09-03 kl. 16:56.
Citera
2017-09-03, 16:55
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Psykotisk var han definitivt inte, och mördare vet vi inte ännu. Och även om en person har dödat en främmande vuxen, så betyder inte det att han är farlig för barn, och då särskilt inte sina egna. Jag läste också Tintin-böckerna och trilogin om Kapten Nemo när jag var barn, och tittade på Costeaus TV-program, och jag skulle ha älskat att ha en pappa som tog med mig på undervattensfärder!

Hur som helst har han ju styckat Kim. Det vet vi. Med 90% sannolikhet har han mördat henne i ubåten. Vi får se vad psykologerna ger för utlåtande men någon form av diagnos blir det säker. Och du är väl inte psykolog antar jag? Hur vet du då att han inte är psykotisk?
Citera
2017-09-03, 16:55
Medlem
Citat:
Men varför gör ni så här en del av er? Vänder allting till ett personangrepp? Det är barnsligt.

Men snälla nån, ser du inte hur du själv skriver?

Det verkar ju nästan som du gör allt för att rationalisera allt till Peter Madsens fördel och vid den minsta attack mot PM tycks du ha någon form av plikt att försvara och ifrågasätta. Du gillar att anta hypotesen att det var en ren olycka som PM ej orsakade, inte för att du gillar att tänka snällt, men för att du tycks ha något sjukligt begär att försvara Peter Madsen. Det ser i alla fall så ut.

Sen gnäller du på andra som antar att PM nog mördade Kim Wall och anklagar de för att vara elaka och våldsälskande även om deras hypotes är betydligt mer sannolik än din "PM är oskyldig till dråp och har haft jätte-otur och hade nog varit en fantastisk pappa"-hypotes!
Citera
2017-09-03, 16:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det kan han väl göra än? Jag tror att de flesta ungar skulle älska att ha en sådan pappa, som tog med dem på spännande äventyr när kompisarna bara fick se sådant på film!
Lite svårt med äventyr när man sitter i finkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in