Citat:
Ursprungligen postat av
3x3
Nynazisme er så lite utbredt i Danmark at det hadde polisen funnet ut av med en gang, det er vel mer sannsynlig at en morder som følte seg smartere enn alle andre skrev et brev der han hevder at han tilhører den nynazistiske gruppen.
Jag har inte läst in mig ordentligt på fallet men den uppfattningen jag utifrån det jag läst är att polisen haft en uppfattning om vem/vilka som legat bakom brottet men man har inte hittat tillräcklig bevisning för att åtal ska kunna väckas.
I sammanhanget kan jag nämna att Østre Landsret år 1997 dömde tre danska nazister för att ha försökt sända brevbomber från Sverige till mottagare i London. Thom*s N*k*b* (*=a) dömdes till 8 års fängelse, de andra fick 3 år. (Tidigare, 1992, skedde också en rad brandattentat med kopplingar till danska nynazister, medan det attentat vi diskuterat i tråden inte är uppklarat).
Jag håller därför inte med dig. Utifrån modus operandi hos de danska nazisterna är det absolut mest sannolika att de var ansvariga för det attentat vi diskuterat i denna tråd.
Att PM skulle ha haft något med detta att göra ser jag som osannolikt.