2017-08-29, 20:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corsair556
Jag har haft färgblinda kollegor, jobbat på en mekbat.

Så omöjligt är det nog inte, finns väl olika "typer" av färgblindhet, så kanske beror på.

I see, ja jag säger inte att jag per definition har rätt här (jag gick å andra sidan ett slags befälsutbildning och det kunde ju ha varit andra krav där kanske). Om du säger att du haft färgblinda kollegor, så har du haft färgblinda kollegor, och jag hade alltså fel.
Citera
2017-08-29, 21:51
Medlem
jggrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Får du t.ex en plats mot amfibiestrid så kommer du att efter din utbildning bli placerad på en skyttepluton eller en understödspluton. Här är det behovet som styr, med minimal möjlighet att kunna påverka det själv.

Den GU som drar igång nu i oktober kommer att fokusera på att placera personal till 204.e´s skytteplutoner. Efter att du placerats i en pluton och en grupp så kommer din plutonchef tillsammans med dig att bestämma vad för befattning du kommer att få. Beroende på vad för behov som finns och vad för utbildningar som ligger närmst dörren. Din befattning beror också på om du placerats i en skyttegrupp eller en understödsgrupp. Då de flesta vapenskolor är lagda på hösten så kan du komma att vara AK5-skytt fram tills en öppning dyker upp.

Förtydligande; en GU på Amf1 är alltså tidigare GMU+Grundkurs(GK) Amfibie. Utbildningen är detsamma oavsett vart i kåren du kommer att bli placerad. Först efter kursen pratas det om befattningar.

Efter din utbildning kan du be om att få bli placerad på 203.e amfibieskyttekompaniet, vilket är ett GSS/T kompani.

Stort tack för bra svar. Så om jag förstått rätt. Nästkommande GU där jag rycker in är fokuserad att placera personal till skytteplutonerna. BU som det kallats för oss är alltså GK amfibie och likadant för alla oavsett och klar efter totalt 9 mån. Efter dessa 9 mån är det befattningar som gäller.

Säg att jag blir anställd vid 203:e som GSS/T direkt efter avslutad utbildning. Vet du hur upplägget fungerar där? Blir man utbildad till och från vid de tillfällen man jobbar eller är det mest övningar när man är på plats?
Citera
2017-08-29, 22:13
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jggr
Stort tack för bra svar. Så om jag förstått rätt. Nästkommande GU där jag rycker in är fokuserad att placera personal till skytteplutonerna. BU som det kallats för oss är alltså GK amfibie och likadant för alla oavsett och klar efter totalt 9 mån. Efter dessa 9 mån är det befattningar som gäller.

Säg att jag blir anställd vid 203:e som GSS/T direkt efter avslutad utbildning. Vet du hur upplägget fungerar där? Blir man utbildad till och från vid de tillfällen man jobbar eller är det mest övningar när man är på plats?

Korrekt uppfattat. Jag har inte så bra koll på GSS/T eller 203.e kompaniet. Men du kan tillsammans med din plutonchef prata om vad du vill få ut av din anställning. Hur mycket du vill arbeta och hur mycket han vill att du tjänstegör. 203.e har egna kompaniövningar där personalen kallas in och kan komma att skicka personal till vapenskolor om de känner ett behov av att göra det. Vissa kallas in oftare än andra, beroende på vad de kommit överens om och hur behovet ser ut. Men jag skulle säga att det handlar om 2-5v/året. Man kallas alltså in för specifika ändamål. Inför övningar, vapenskolor, utbildningar, parader och uppställningar.

I det stora hela är det så det går till, men med utrymme för rättningar.
Senast redigerad av peeaceholm 2017-08-29 kl. 22:16.
Citera
2017-08-31, 00:29
Medlem
Aston-Martins avatar
Om man fortfarande bor hemma hos en av päronen, kan man då hävda att man betalar hyra till denna och därmed få bostadsbidrag vid genomförande av GU? Spelar det någon roll vad föräldern tjänar? Såg nämligen att man behövde skriva det i blanketten.
Citera
2017-08-31, 19:21
Medlem
Någon som vet hur ofta FM uppdaterar listan med utbildningsstarter? Börjar blir fullsatt överallt för detta år och nästa utbildningsstarter just nu är i slutet av nästa år, vilket är ett jäkla hopp
Citera
2017-09-01, 12:29
Medlem
veejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cox1
Någon som vet hur ofta FM uppdaterar listan med utbildningsstarter? Börjar blir fullsatt överallt för detta år och nästa utbildningsstarter just nu är i slutet av nästa år, vilket är ett jäkla hopp

.
Senast redigerad av veeja 2017-09-01 kl. 12:32.
Citera
2017-09-02, 11:22
Medlem
Är det någon/några fb:are som sökte till pilot i år? Såg att de förlängde ansökningstiden till början av oktober från september.
(Tror i alla fall det, kan vara helt ute och cykla)
Citera
2017-09-02, 11:54
Medlem
Hur är det med strumpor och underkläder i försvaret? Tilldelas man sådant med resterande materiell eller är det något som man ordnar på egen hand?
Citera
2017-09-02, 19:35
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerealbowl
Hur är det med strumpor och underkläder i försvaret? Tilldelas man sådant med resterande materiell eller är det något som man ordnar på egen hand?

tilldelas med resterande materiell
Citera
2017-09-03, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
tilldelas med resterande materiell

Okej, tack för svar!
Citera
2017-09-03, 16:59
Medlem
CheeseHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Om man fortfarande bor hemma hos en av päronen, kan man då hävda att man betalar hyra till denna och därmed få bostadsbidrag vid genomförande av GU? Spelar det någon roll vad föräldern tjänar? Såg nämligen att man behövde skriva det i blanketten.
Någon som kan svara på denna?
Citera
2017-09-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Någon som kan svara på denna?

Står ju i Ansökningsblanketten hos Försäkringskassan som du själv hänvisar till, hur de bedömer situationen vet jag dessvärre icke.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d81fa69a-8227-4f73-b0d8-cc1c6a77dd84/FK2520_015_F_003Ans%C3%B6kan+Familjebidrag++familj epenning+eller+bostadsbidrag.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in