Citat:
Ursprungligen postat av
jggr
Stort tack för bra svar. Så om jag förstått rätt. Nästkommande GU där jag rycker in är fokuserad att placera personal till skytteplutonerna. BU som det kallats för oss är alltså GK amfibie och likadant för alla oavsett och klar efter totalt 9 mån. Efter dessa 9 mån är det befattningar som gäller.
Säg att jag blir anställd vid 203:e som GSS/T direkt efter avslutad utbildning. Vet du hur upplägget fungerar där? Blir man utbildad till och från vid de tillfällen man jobbar eller är det mest övningar när man är på plats?
Korrekt uppfattat. Jag har inte så bra koll på GSS/T eller 203.e kompaniet. Men du kan tillsammans med din plutonchef prata om vad du vill få ut av din anställning. Hur mycket du vill arbeta och hur mycket han vill att du tjänstegör. 203.e har egna kompaniövningar där personalen kallas in och kan komma att skicka personal till vapenskolor om de känner ett behov av att göra det. Vissa kallas in oftare än andra, beroende på vad de kommit överens om och hur behovet ser ut. Men jag skulle säga att det handlar om 2-5v/året. Man kallas alltså in för specifika ändamål. Inför övningar, vapenskolor, utbildningar, parader och uppställningar.
I det stora hela är det så det går till, men med utrymme för rättningar.