2017-08-31, 13:52
Medlem
Jag fick ett PM av en medlem här ang den där tandborsten. Det är en rättelse från Svt Nyheter. Det där med tandborste i ubåten kan vi alltså från och med nu avfärda:

Tidigare under onsdagen rapporterade*SVT Nyheter att den danska polisen sagt att*Kim Walls tandborste och hårborste hittades i Peter Madsens*ubåt, detta är felaktigt.*Korrekt är att polisen använde Kim Walls hårborste och tandborste för att säkra dna.*Detta matchades sedan med blodspår man hittat ombord på ubåten och kunde även kopplas till den döda kroppen.
Citera
2017-08-31, 13:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fick ett PM av en medlem här ang den där tandborsten. Det är en rättelse från Svt Nyheter. Det där med tandborste i ubåten kan vi alltså från och med nu avfärda:

Tidigare under onsdagen rapporterade*SVT Nyheter att den danska polisen sagt att*Kim Walls tandborste och hårborste hittades i Peter Madsens*ubåt, detta är felaktigt.*Korrekt är att polisen använde Kim Walls hårborste och tandborste för att säkra dna.*Detta matchades sedan med blodspår man hittat ombord på ubåten och kunde även kopplas till den döda kroppen.

Jag fattar inte hur det kan bli så fel. SVT borde väl ha NÅGON som förstår danska? (Även om han polischefen talade ovanligt grötig danska.)
Citera
2017-08-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Källhänvisning or it didn't happen.
Se mitt inlägg kl 13.52. It didn´t happen
Citera
2017-08-31, 14:02
Medlem
Massonite:

Saxat ur Wikipedia:

Rättspsykiatrisk undersökning (RPU), är en psykiatrisk undersökning som genomförs enligt lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning efter beslut av domstol i brottmål.
För att en rättspsykiatrisk undersökning skall vara aktuell krävs enligt §2 i Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning, att [...] den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den [1]. Därtill får beslut om genomförande av rättspsykiatrisk undersökning inte tas om påföljden för brottet bedöms kunna stanna vid böter.
Syftet med undersökningen är att utröna om ett visst brott genomförts under inflytande av allvarlig psykisk störning, och om det finns skäl att överlämna den person som undersöks till rättspsykiatrisk vård i stället för att döma denne till fängelse.[2]
Undersökningen kan genomföras endera efter ett erkännande inför domstol av den tilltalade eller efter genomförd rättegång, där domstolen finner den tilltalade skyldig. Innan pläderingar hålls av parterna i rättegången och dom avkunnas, i det sistnämnda fallet, genomförs undersökningen.
Tidigare kallades RPU ofta för "stor rättspsykiatrisk undersökning", att jämföra med en så kallad paragraf 7-undersökning som gick under namnet "liten rättspsykiatrisk undersökning".
En RPU ska lämnas in till rätten inom fyra veckor om den misstänkte är häktad, annars inom sex veckor.[3] Syftet med den drygt timslånga paragraf 7-undersökningen är att utröna huruvida den undersökte behöver genomgå en RPU.
Citera
2017-08-31, 14:04
Medlem
Problemet ligger ju också i att domstol Måste bevisa att han har styckat kroppen, han kan ju lika gärna hävda att han släpade upp hon o kastade hon överbord och sedan har hon flutit upp o nån annan sjuk jävel hackat henne i bitar.
Citera
2017-08-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag undrar detta också. PM valde henne men hur i hela fridens namn vet PM vem en helt ny advokat är? Och advokaten vill inte avslöja varför PM valde henne. Det måste ju finnas en koppling mellan advokaten och PM tycker man. Hon har ju bara varit advokat i ett år och har väl haft några pundare som klienter förmodligen, typ ringa narkotikabrott och snatteri. Varför skulle PM välja en helt grön advokat???

"Bad om hende som advokat
Peter Madsen efterspurgte personligt Betina Hald Engmark som sin forsvarsadvokat. Hvorfor han valgte hende, vil hun dog ikke ud med.

- Det bliver mellem ham og jeg, siger hun."

Något verkar ju skumt med den här advokaten!

Kanske har de "lekt" ihop och därför litar han på henne?
Citera
2017-08-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Problemet ligger ju också i att domstol Måste bevisa att han har styckat kroppen, han kan ju lika gärna hävda att han släpade upp hon o kastade hon överbord och sedan har hon flutit upp o nån annan sjuk jävel hackat henne i bitar.
Det handlar mycket om trovärdighet. Han är inte trovärdig. Släpade upp "hon"?
Citera
2017-08-31, 14:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Kanske har de "lekt" ihop och därför litar han på henne?

Ja, han verkar ha haft sexuella kontakter med kvinnor i alla samhällslager...
Citera
2017-08-31, 14:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Tidigare under onsdagen rapporterade SVT Nyheter att den danska polisen sagt att Kim Walls tandborste och hårborste hittades i Peter Madsens ubåt, detta är felaktigt. Korrekt är att polisen använde Kim Walls hårborste och tandborste för att säkra dna. Detta matchades sedan med blodspår man hittat ombord på ubåten och kunde även kopplas till den döda kroppen.

Då kan vi slutligen konstatera detta en gång för alla. De har inte hittat någon tandborste eller hårborste ombord ubåten som tillhör Kim Wall.

Sedan är det lite ologiskt att de skulle kunna veta vem en tandborste eller hårborste ombord ubåten tillhör, såvida inte det står hennes namn på. Möjligtvis om de hittar även hennes väska ombord och prylarna finns därinne. Men då borde polisen rapporterat att de hittat hennes väska ombord.

Sedan får man inte glömma att väskan i såna fall varit på en brottsplats i många timmar och Peter Madsen haft full tillgång till den. I teorin kan han ha lagt precis vad som helst i den.

Men nu verkar varken väska eller hårborste eller tandborste funnits ombord. Så det är ingen mening att spekulera något om detta. Inget av detta har hänt.
Citera
2017-08-31, 14:34
Avslutad
Citat:
Ytterligare upplysningar till Massonite:
En rättspsykiatrisk undersökning grundar sig på samtal och iakttagande. Fast mest samtal. Att göra någon vansinnig och testa temperament hör absolut inte hit. Jag är inte säker på varifrån du får dina uppgifter, men jag skulle nog råda dig att inhämta lite fakta. Googla lite och läs på. Jag tror faktiskt du kan ha nytta av det.
Hmmmm. Jag kan uppriktigt och ärligt tala om att jag själv varit utsatt för både rättsmedicinsk och rättspsykiatrisk behandling, (från 40 talet) används fortfarande inom sjukvården. På den tiden var man inte stolt över det. Nu har det väl tagit sin tid och metoderna de använde mot mig kanske inte är relevanta. Jag har på egen hand blandat ihop dessa två begrepp eftersom det helt enkelt blev mycket jobbigt. VI du och jag fattade iallafall samma sak inom loppet av en timma pga att jag skrev på andra forum samtidigt.

Du har också rätt.
Citera
2017-08-31, 14:38
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hmmmm. Jag kan uppriktigt och ärligt tala om att jag själv varit utsatt för både rättsmedicinsk och rättspsykiatrisk behandling, (från 40 talet) används fortfarande inom sjukvården. På den tiden var man inte stolt över det. Nu har det väl tagit sin tid och metoderna de använde mot mig kanske inte är relevanta. Jag har på egen hand blandat ihop dessa två begrepp eftersom det helt enkelt blev mycket jobbigt. VI du och jag fattade iallafall samma sak inom loppet av en timma pga att jag skrev på andra forum samtidigt.

Du har också rätt.

Har du alltså blivit utsatt för rättsmedicinsk undersökning? Du har alltså blivit obducerad då? Mmmm tillåt mej tvivla...
Citera
2017-08-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Du har också rätt.

Är du säker på att det inte var psykiatrisk behandlning du var "utsatt" för? Rättspsykiatrin är ju uteslutande på brottslingar som begått mycket grova brott.

Nå, ska inte orda mer om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in