2017-08-30, 21:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Jag såg det inslaget och där trodde "experten" att det krävs en riktig lågkonjunktur för att priserna ska röra sig nedåt, vilket inte kunde ses i närtid för tillfället enligt honom.

Han säger uttryckligen i videon som jag länkat att "snart smäller det". Samt att dagens prisnivåer ej är motiverade.
2017-08-30, 21:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Det är alltså EFN som ligger bakom videon.

https://www.efn.se

Varför svarar du om du inte ens bemödat dig att titta på videon eller ens tittat vem som ligger bakom? Vad tror du vi får ut av det? Pajas!

Du var ju visst ännu dummare än jag tidigare trott!
För att det inte var värt besväret att titta igenom något jag kunde besvara obesett.

"EFN AB – ett dotterbolag till Handelsbanken" Det låter ju inte ett dugg jävigt.. Jag undrar just vems agenda de försöker pusha?
2017-08-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Jag missuppfattade kanske följande

Hade de sålt över börsen hade kursen antagligen slaktats till en kurs långt under 245:-. Finns inte köpare som sväljer de mängderna på så kort tid.
2017-08-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, där har du fel som vanligt. Jag efterfrågade en redogörelse. Det har du fortfarande inte klarat av att leverera.

Nej, där har du fel som vanligt. Jag påtalade att det är SCB som mäter. (Inte Riksbanken som du felaktigt antytt).

Behövs inte. Bortamatchen är läskunnig till skillnad från dig.

Ingen av er tomtar har klarat av att peka på vilka siffror som SCB förfalskar.

Och så länge ni inte gör det så får ni förlika er med att folk anser att dom kan använde KPI för att avgöra hur hushållens kostnader har ändrats.

Och stiger lönerna mer än KPI har reallönerna stigit och folk fått råd med mer konsumtion.

Och stiger bostadspriserna mer än KPI får ni grunna på vad det beror på.

Det citat du hakade upp dig på var att jag skrev "Riksbankens manipulerade mått". För en icke-retarderad person är inte att ta fram ett mått och att mäta samma sak. Egentligen är frågan helt oväsentlig vem av dem som mäter, men du
är ju en s k nyttig idiot eller desinformatör som har i uppgift flytta fokus. Du klarar dock inte av uppdraget på förtjänstfullt sätt, så frågan är vad din uppdragsgivare egentligen får ut av att ha dig som operatör?

Förfalska och manipulera är inte synonymer. Snälla, lär dig ha en ordbok nära till hands eller hitta nån bra sida på nätet.

Här senast är det SEB:s chefsekonom och prognoschef som uttrycker oro: http://www.di.se/opinion/seb-riksbanken-okar-risken-for-ny-kris/

"Inflationskrafter är numera i högre grad än tidigare omvärldsberoende och drivs t ex av globalisering och transformerande teknologier. I den miljön behöver prognosmakare ta höjd för att inflations- och tillväxtavvikelser från historiska trendmönster tenderar att vara mer uthålliga än tidigare. Det finns skäl att ödmjukt lyssna till centralbankernas bank (BIS) som nyktert ställer frågan: ”hur mycket vet vi egentligen om inflation?”. Om sjukdomsbilden är oklar – vilken medicin är då den rätta? Överdosera inte patienten.* Milton Friedmans slutsats att inflationen ”alltid och överallt är ett monetärt fenomen” kräver onekligen en nyansering."
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-30 kl. 22:02.
2017-08-30, 22:04
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ditt jävla anställda troll! Ta din inflation och stoppa upp.... DU pratar inflation, inte jag iaf. Frågan avser nog snarast deflation. Vi kommer till ett läge inom kort när vi se vikande priser pga. lågkonjunktur = vikande underlag= vikande priser = deflation.

Eh? Alltså, det tror jag också är ett mer sannolikt scenario framöver. Jag har aldrig sagt att höga räntor är troligt, jag bara resonerade. Jag har tvärtom i triljoner inlägg pratat om att jag tror på låga räntor lång tid framöver, snarare med risk åt deflationshållet.

En utdragen pyspunka på fastighetsmarknaden t.ex. kommer blir en stark deflations-generator. Man kan t.ex. studera Japan. Men en utdragen pyspunka är en utdragen pyspunka och inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Som ett litet exempel kan den som känner sig manad, gå igenom sina räkningar de senaste åren för el, hyra, mat, transporter, försäkringar etc och kolla efter om de har hållit sig inom de heliga två procenten.

Spontant rör det sig åt båda håll. Kaffet kostade 45 kr för några år sedan. Nu ligger det på 33 kr. Det är ju knappast någon inflation direkt. Men kommunens parkeringsavgifter stiger ju en del. Men pris på platt-tv t.ex. har sjunkit. Jag köpte en TV och betalade 12.000 kr för den för 8 år sedan. Nu kan jag få en större och bättre för halva priset. Kontorsdatorer är billiga.

Citat:
Ursprungligen postat av cooca
Jag delar inte din syn, i min Värld får man inget gratis och 6000 år av historia har hittills gett mig rätt, men vem vet, denna gång kanske det är annorlunda?

Varje gång jag hör människor uttala sig så säkert som dig så kollar jag på ett av mina bokmärken om Dotcom bubblan:
https://youtu.be/FTvfshr4tMw?t=521

Jag var en de som trodde dotcom skulle spricka. Det krävde ingen större tankeverksamhet. Jag har alltid tittat på bolag genom att räkna P/E-tal, så det var enkelt.

Citat:
Mannen i klippet är en CNN reporter vid namn Richard Quest, idag delar han din syn på marknaden, han lovar låga räntor oändlig tillväxt osv.

Tycker han är ganska trevlig. Tittar på honom nästan dagligen, jag uppfattar inte att han lovar någonting överhuvudtaget. Har gör diverse reportage och tar ibland ut svängarna.

Citat:
År 2007, dagar innan hela Världens ekonomisk system var en hårsmån från att utraderas så trodde 98 av 100 expert på urstark tillväxt.

Hoppas du tar dig en tankeställare, det här kommer inte vara varken första eller sista gången en bubbla spricker.

Jag behöver ingen tankeställare. Jag trodde också det skulle vara dags för en sämre konjunktur.

Jag tittade på räntorna 2007 och konstaterade att FED höjt räntorna mycket dramatiskt och konsekvent, så det var långt ifrån självklart att det skulle fortsätta.

Men av exakt samma anledning - FAST TVÄRTOM - så har det varit enkelt att sedan 2013 här på flashback fäkta bort alla som pratar om krasch.

Ingen här verkar ju tänka.

Kraschen 2007 och även double-dipp några år senare ackompanjerades av stigande räntor p.g.a. stigande inflation. En av flera krafter här var t.ex. oljepriset som steg dramatiskt i båda uppgångar vilket drog med sig inflation och räntor upp.

Men hur ser det ut nu? Inflationen är låg. Oljan har snarast sjunkit, vilket kommer hjälpa till hålla inflationen låg. Räntor är därför noll.

Kolla här t.ex.
https://fred.stlouisfed.org/series/FEDFUNDS

Gråa områden = konjunkturkrasch. Det som föregått dem är stigande räntor, vilket hänt därför att inflationen stigit bra. Men titta på räntorna nu, de är toklåga. De måste upp rejält vilket bara kommer hända om inflationen stiger brant. Arbetslösheten har förvisso sjunkit till rekordnivåer men om man tittar på sysselsättningen i USA har den ändå kvar en bit till nivåerna innan kraschen. Den låga arbetslösheten är därför till viss del illusion.

Naturligtvis kan allt hända, men frågan är vad som är sannolikt och inte.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-08-30 kl. 22:13.
2017-08-30, 22:08
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag håller med henne. Men det är inte direkt hennes förtjänst.

Är du en sådan människa som lever i uppfattningen att skulder utgör grund för tillgångar?
2017-08-30, 22:11
Bannlyst
Citat:
Eh? Alltså, det tror jag också är ett mer sannolikt scenario framöver. Jag har aldrig sagt att höga räntor är troligt. Jag har tvärtom i triljoner inlägg pratat om att jag tror på låga räntor lång tid framöver, snarare med risk åt deflationshållet.

En utdragen pyspunka på fastighetsmarknaden t.ex. kommer blir en stark deflations-generator. Man kan t.ex. studera Japan.

Spontant rör det sig åt båda håll. Kaffet kostade 45 kr för några år sedan. Nu ligger det på 33 kr. Det är ju knappast någon inflation direkt. Men kommunens parkeringsavgifter stiger ju en del. Men pris på platt-tv t.ex. har sjunkit. Jag köpte en TV och betalade 12.000 kr för den för 8 år sedan. Nu kan jag få en större och bättre för halva priset. Kontorsdatorer är billiga.

Jag var en de som trodde dotcom skulle spricka. Det krävde ingen större tankeverksamhet. Jag har alltid tittat på bolag genom att räkna P/E-tal, så det var enkelt.

Tycker han är ganska trevlig. Tittar på honom nästan dagligen, jag uppfattar inte att han lovar någonting överhuvudtaget. Har gör diverse reportage och tar ibland ut svängarna.

Jag behöver ingen tankeställare. Jag trodde också det skulle vara dags för en sämre konjunktur.

Jag tittade på räntorna 2007 och konstaterade att FED höjt räntorna mycket dramatiskt och konsekvent, så det var långt ifrån självklart att det skulle fortsätta.

Men av exakt samma anledning - FAST TVÄRTOM - så har det varit enkelt att sedan 2013 här på flashback fäkta bort alla som pratar om krasch.

Ingen här verkar ju tänka.

Kraschen 2007 och även double-dipp några år senare ackompanjerades av stigande räntor p.g.a. stigande inflation. En av flera krafter här var t.ex. oljepriset som steg dramatiskt i båda uppgångar vilket drog med sig inflation och räntor upp.

Men hur ser det ut nu? Inflationen är låg. Oljan har snarast sjunkit, vilket kommer hjälpa till hålla inflationen låg. Räntor är därför noll.

Kolla här t.ex.
https://fred.stlouisfed.org/series/FEDFUNDS

Gråa områden = konjunkturkrasch. Det som föregått dem är stigande räntor, vilket hänt därför att inflationen stigit bra. Men titta på räntorna nu, de är toklåga. De måste upp rejält vilket bara kommer hända om inflationen stiger brant.

Naturligtvis kan allt hända, men frågan är vad som är sannolikt och inte.

Visst håller du med om att en utdragen pyspunka kommer att generera ett klart ökat utbud av kommersiella fastigheter, samt att dipp ner i priserna.....snälla snälla duktiga akademiker, säg att du håller med mig...

Om du gör det, då kan vi köra ny diskussion om vad som händer vid en moderat lågkonjunktur. Samt vad det kommer göra med nyproduktion, som för övrigt kommer ligga på nästan 85k mintcondition brf:er i år.
Senast redigerad av allwaysmisbehavin 2017-08-30 kl. 22:18.
2017-08-30, 22:16
Medlem
Citat:
En utdragen pyspunka på fastighetsmarknaden t.ex. kommer blir en stark deflations-generator. Man kan t.ex. studera Japan. Men en utdragen pyspunka är en utdragen pyspunka och inget annat.

Jävligt bra jämförelse ditt jävla ungdomsförbunds miffo! Förklara för alla puckade fb:are hur din jmf. med Japan har relevans till ämnet som avses i tråden!
2017-08-30, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Hur vanligt är det att man säljer så pass mycket under marknadsvärdet vid stora affärer som denna?

Helt överjävligt relevant och mycket intressant fråga.

Jag har tidigare beskrivit mig som en domedagsprofet när det gäller värdet och nu säljer jag det sista av mitt innehav i LF fastigheter.
2017-08-30, 22:20
Medlem
Om nu riksgälden har tillgångar som kan hjälpa banker att inte gå omkull vid en eventuall finanskris (som bostadsmarknaden kommer att leda till), varför vill då regeringen använda dessa till att betala av stadsskulden. Jag tycker ändå indirekt att denna frågan har till tråden att göra. Bostadsmarknadskrash == finanskris == riksgäld måste hjälpa bolånebankerna. Kan någon som på riktigt kan nationalekonomi besvara detta?
2017-08-30, 22:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nu smäller det snart!

https://www.facebook.com/EFNTV/videos/1364524830322887/

Allt fler experter ansluter till "bubbelsidan" - nästan varje dag nu uttalar sig någon ny expert och varnar för situationen.

Man undrar lite vilka ex. Alpha och svennebanan är som anser sig ha bättre koll än dessa experter? Ni måste vara ena riktiga höjdare?

Jag tänkte kolla på den men stängde av när jag hörde den inledande musiken. När man hör sånt vet man från start att argumenten som kommer framföras inte håller för fem öre och att musiken används för att bygga upp en stämning som ska bära budskapet.

En fråga för dem som orkar kolla är dock, vilket track rekord har killen. Det är lätt att kalla sig för expert men har han någonsin haft rätt om något, det kan vara värt att kolla för den som tar detta på allvar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-08-30 kl. 22:30.
2017-08-30, 22:27
Medlem
det bästa är att dom i denna tråd som hoppas på en krasch är antagligen dom som kommer få lida mest vid ett sånt scenario, även fast dom inte äger någon bostad.

Anledningen till detta är dom för dumma för att hajja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in