2017-08-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Den norska stora bostadsinvesteraren OBOS som i fjol investerade i Sveriges största (?) bostadsutvecklare JM med motiveringen att det var en "långsiktig finansiell investering",

mars 2016
Norsk jätte storköper i JM
http://www.di.se/artiklar/2016/3/1/norsk-jatte-storkoper-i-jm/

... har nu sålt alla sina aktier långt under börskurs,

Storägare kliver ur JM
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/storagare-kliver-ur-jm-6867672#conversion-399950805

I mellantiden vet vi att Oslos bostadsmarknad, där OBOS är stora har kraschat, med en prisnedgång över 7% bara de senaste månaderna,

Boligprisene i Oslo har falt 7,1 prosent
Det er aldri i julimåned blitt registrert et så høyt boligprisfall i Oslo. Nå går boligene i gjennomsnitt under prisantydning.
https://www.dn.no/nyheter/2017/08/03/1110/Eiendom/boligprisene-i-oslo-har-falt-71-prosent

...så ingen lär vara närmare marknaden än OBOS, både vad gäller Norge och Sverige. Denna informationsdiskrepans, mellan stora säljare, å ena sidan, och enskilda köpare, å andra sidan, är ett stort problem. Den enskilde har ingen pejl på den stora marknadssituationen utan ser bara sin egen ekonomi just nu, och tar prisbilden på boenden för given. De stora säljarna vet däremot mycket väl vad termometern och barometern visar.

Extra illa är det i Sverige där en stor del av bostadsrättspriserna göms i form av lån i föreningarna, och har man därtill underskattade månadsavgifter, så kan man verkligen säga att bostadsköparna inte har en aning om vad de ger sig in i. Säljarna däremot kan paketera och etikettera på ett sätt som lurar in folk i pyramidspelet in i det sista.

Men idag kan man i alla fall titta på vad JMs storägare OBOS gör, dvs inte bara lyssna till vad som sägs från olika håll.

Nu bör man vara klara över att om det sker sk. blockförsäljning (dvs en stor ägarpost säljs vid ett tillfälle) så är det normalt att posten säljs under aktuell börskurs.

Norrmännen sålde med vinst.
2017-08-30, 19:49
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Tror jag inte en mikrosekund på.

Banken ger dig inget bolån om du har så små marginaler. Det existerar inte. Och tog du ditt bolån för 10 år sedan, så kan du omöjligt ha så små marginaler idag eftersom räntan sjunkit dessa 10 år.

Det är helt enkelt ljug - det är en matematiskt omöjlighet.

Så hur kan detta uppstå och existera? Därför att folk får en fråga per telefon eller i en enkät och kryssar i precis vad de vill. Ibland är de irriterade av att behöva svara på "en massa jävla frågor", så de känner sig fullständigt fria att svara precis vad som helst - sabba så mycket de kan - de svarar vad som faller dem in. Jag har själv gjort det när jag trampat i klaveret och råkade gå med på att svara på frågor. Jag svarade totalt random. Naturligtvis vill ingen ha högre räntor, verkar löjligt svara att det är okej. Tänk om det är banken som ringer men säger att de är någon annan.

Du får väl tro vad fan du vill. Faktum kvarstår att svensken är belånad upp över öronen, med väldigt små marginaler.

Om det nu är så som du säger så borde det inte vara några problem för dig att hosta upp en studie som visar svenskarnas extremt starka motståndskraft till räntehöjningar.
2017-08-30, 19:50
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Ja, men hur många är det procentuellt av alla som var belånade under 90-talet? Jag tror att det procentuellt är fler som belånar sig idag samt till högre belopp kontra deras lön, än vad det var på 80-90-talet. En krasch idag skulle sätta djupa spår i befolkningen under en lång tid framöver.

Sen kommer många att lösa situationen utan några större problem, men personer som lånat trots att de egentligen inte borde lär få det tufft.

En stor skillnad är att bankerna idag är nitiska. Så var det inte då. Jag kunde som många andra låna till BR trots att banken visste att jag skulle plugga och fick CSN-medel. Det skulle aldrig förekomma idag.
2017-08-30, 19:51
Medlem
envackerblommas avatar
Nej ingen krasch! Nu bjuds tvåor ut för 10 mille på söder. Mångkulturell miljö nära medis. Kryllar av marockaner, afghaner tiggare mm. Härlig puls. Rån mm

https://www.hemnet.se/maklare/objekt/37151
2017-08-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har hört sägas att kommuner över hela Sverige köper svindyra bostadsrätter till dessa invandrare. Således behöver de aldrig sätta sin fot på en bank.

Om man äger en bostad man köpt för flera miljoner via lån så kan det onekligen bli knepigt den dagen värdet på bostaden störtdyker. Lånet finns ju kvar ändå men banken kanske inte vill ligga ute med stora belopp som saknar säkerhet - då kräver man in hela beloppet. Detta kan naturligtvis inte låntagaren pröjsa så då tar banken lägenheten/huset.

Precis, och då säljs lägenheten eller huset inte längre på exekutiv auktion. Nya tider nya affärsmöjligheter. Då hyrs huset eller lägenheten ut till migrationsverket (ni känner ju till vad de betalar). Plötsligt sitter bankerna hastigt och lustigt som landets största hyresvärdar och drar in så hiskligt med pengar så Wallenstams ägare gråter.

Bolånetorskarna får gå från hus och hem skuldsatta för resten av livet och in flyttar Nya Svenskar.

Kommer bli stor underhållning när dessa loosers skall slåss om hyreslägenheterna och genomgångsboenden med babbar och knarkare. Undrar hur förhållningssättet till mångkultur kommer ändras?

Ps. Någon skrev att skribenterna i tråden är avundsjuka/missunnsamma på alla brf.-ägare. Kom ihåg! Skratta bäst som skrattar sist!
2017-08-30, 19:53
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
En stor skillnad är att bankerna idag är nitiska. Så var det inte då. Jag kunde som många andra låna till BR trots att banken visste att jag skulle plugga och fick CSN-medel. Det skulle aldrig förekomma idag.

Du glömmer helt att bankerna har beviljat lån till allt och alla i flera år.

Ja, nu kanske man har blivit lite hårdare, men jag vet själv hur enkelt det var att få lån beviljat runt 2011-2014.
2017-08-30, 19:54
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Man kan intte tvingas bli bolånetorsk om banken säger nej till att låna ut några pengar till dig.

Bankernas och bolåneinstitutens lättsinniga kreditgivning beror på att de lärde sig vid kraschen på 1990-talet att staten går in och tar över skräpkrediterna i en "bankakut". Och staten kommer göra precis samma sak nästa gång, de kommer aldrig låta en av storbankerna gå omkull.
2017-08-30, 19:55
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Du får väl tro vad fan du vill. Faktum kvarstår att svensken är belånad upp över öronen, med väldigt små marginaler.

Om det nu är så som du säger så borde det inte vara några problem för dig att hosta upp en studie som visar svenskarnas extremt starka motståndskraft till räntehöjningar.

Bevisbördan att det ska bli en krasch ligger väl på dig?

Jag har babblat om detta här på sajten med folk sedan 2013. Det ska bli en krasch, men ingen kan förklara varför. jag förstår inte varför jag ska bevisa att det inte kommer bli en krasch.

Det blir en krasch när kalkylen inte går ihop. Men kalkylen går ihop idag.

Inkomst #1 efter skatt 23.000 kr/mån
Inkomst #2 efter skatt 23.000 kr/mån
Lån 3 miljoner, 2% ränta: -3.500 kr/mån
Amortering 40 år: -6250 kr/mån
-------------------------------------
Kvar till andra utgifter: 36.250 kr/mån

Idag om du lånar så måste du har en högre inkomst så kalkylen är ännu bättre.
2017-08-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor

Man ska komma ihåg att det är en jävla skillnad på att banken har räknat på att man ska klara mycket högre ränta och att faktiskt punga ut med dom pengarna varje månad. Det är inte så att medelsvensson har stoppat in skillnaden på ett sparkonto i alla år utan dom pengarna har gått till andra utgifter.
2017-08-30, 19:56
Medlem
highstakess avatar
Det handlar bara om att dom vill plocka hem vinsten just nu, dom anser att JM är för högt värderade och har egentligen ingenting med en bostadskrash att göra, den kommer långt senare. Dom flesta bygg-företag är för högt värderade atm.

Antagligen visar P/E-talet att dom är för högt värderade gentemot vinsten dom gör, eller har jag fel?

Det beror väl också på att bostadsbranschen ansetts vara en safezone när allt annat sviktat.
Senast redigerad av highstakes 2017-08-30 kl. 20:07.
2017-08-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Nu får ni "The Three Stooges" bestämma er och hålla en enad front. Alpha101 har senast igår kritiserat mig för att jag skrivit att KPI-inflation är Riksbankens värdelösa mått som medvetet är utformat för att exkludera relevant ekonomisk data som visar på större inflation är KPI.
Nej, där har du fel som vanligt. Jag efterfrågade en redogörelse. Det har du fortfarande inte klarat av att leverera.

Citat:
Alpha hävdade bestämt att det är SCB:s mått och bara SCB även om det sitter ledamöter från Riksbanken i SCB:s styrelse. Riksbanken har inget med det att göra enligt Alpha, då man gett bort uppdraget till SCB.
Nej, där har du fel som vanligt. Jag påtalade att det är SCB som mäter. (Inte Riksbanken som du felaktigt antytt).

Citat:
Klargör nu för din broder Bortamatchen hur det ligger till!
Behövs inte. Bortamatchen är läskunnig till skillnad från dig.

Ingen av er tomtar har klarat av att peka på vilka siffror som SCB förfalskar.

Och så länge ni inte gör det så får ni förlika er med att folk anser att dom kan använde KPI för att avgöra hur hushållens kostnader har ändrats.

Och stiger lönerna mer än KPI har reallönerna stigit och folk fått råd med mer konsumtion.

Och stiger bostadspriserna mer än KPI får ni grunna på vad det beror på.
2017-08-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Hur vanligt är det att man säljer så pass mycket under marknadsvärdet vid stora affärer som denna?
Det är standard när så här stora block ska mäklas ut. Sker alltid

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in