Citat:
Ursprungligen postat av
Scapula
Ja, men hur många är det procentuellt av alla som var belånade under 90-talet? Jag tror att det procentuellt är fler som belånar sig idag samt till högre belopp kontra deras lön, än vad det var på 80-90-talet. En krasch idag skulle sätta djupa spår i befolkningen under en lång tid framöver.
Sen kommer många att lösa situationen utan några större problem, men personer som lånat trots att de egentligen inte borde lär få det tufft.
92-93 var det ett BNP tapp på ca 15%, om jag inte missminner mig helt. Det blev knappt några kreditförluster pga bolåntagare.
Vad är det som skall hända nu som kommer att leda till så stort elände?
Låt oss säga att det blir ett BNP tapp och nyproduktionen av bostäder upphör och horder av byggjobbare blir arbetslösa. De som jobbar i egna företag kommer att sänka sina löner och priser och jobba på. Precis som det var på 90-talet.
Och många privatpersoner kommer att passa på att renovera upp nu när det dels går att få tag på hantverkare och de dessutom inte är så hutlöst dyra.
Andra kommer att ignorera prisfallet för dom ska iaf inte sälja. Precis som det var på 90-talet.
Vissa kommer att passa på att byta upp sig. Det är ett gyllene tillfälle. Flyttskatten blir mindre för dom då. Dom kommer att jubla.
De som får bekymmer är de som blivit arbetslösa. Speciellt där båda i hushållet blivit arbetslösa. De får antingen flytta eller sänka sina lönekrav och börja jobba. Men det är inte så många.
Men man ska ha klart för sig att det som sänker bostadspriserna är en lågkonjunktur. Sjunker BNP, så sjunker inkomsterna och så sjunker bostadspriserna. (Alternativet är ett stopp i bostadsfinansiering som man fick i USA, men det är svårt att de att detta skulle hända i Sverige).