2017-08-30, 19:31
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ett är förstås att räntorna långsiktigt måste upp.

Hur kommer du fram till den slutsatsen?
2017-08-30, 19:31
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
När svenne måste börja amortera igen blir det svettigt.

Ja, det kan bli svettigt. Men vi har ju blivit upplysta av den nyliberala intelligentsian att nettoförmögenheten aldrig varit större än nu. Kanske bolånetagarna kan plocka loss lite delar från sina fastigheter och sälja på Tradera eller Blocket?
2017-08-30, 19:32
Medlem
trailblasers avatar
Man skrattar nästan ihjäl sig när man läser folks domedagsprofetior, "snart kommer det krasha!". Rubriken i denna tråd är ju nästan värd ett pris i sig.
Ni har sagt samma jäkla sak i flera år nu.
Ja, förr eller senare kommer det ett bakslag. Det kan ju inte stiga i all oändlighet, precis som börsen. Men snälla, någon rim och reson för det ändå vara på prognoserna. Ni behöver inte ta i så ni spricker...

Folk behöver någon stans att bo, efterfrågan styr. Det byggs inte bostäder i samma rate som folk behöver boende. Enkel matematik handlar det om, utbud-efterfrågan. Krångla inte till det så jäkla mycket. Marknaden kommer att jämnas ut (detta är inte samma sak som en "krash") när det inte längre är billigare att köpa en lägenhet som att hyra (månadskostnad), men jag ser då inte några tecken på att hyrorna kommer sänkas.
2017-08-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Fortfarande spelar det ingen roll. Du kan ha 100 000 pers som vill ha just din lägenhet. Fem utav dem har stabil inkomst och får ta lån på +2-3 miljoner från banken. De övriga 99 997 personerna, påverkar de slutpriset? Hade slutpriset blivit mindre eller högre om det istället var 10 000 pers som var intresserade? 1000 pers?

Om du tittar på några slumpmässiga budgivningar så kommer du se att det är väldigt få som budar, ibland så få som 2-3 st. Trots att det finns tusentals andra som vill ha lägenheten så är det bara ett ytterst fåtal som budar. Varför?

Slutpriset styrs av bankernas utlåning. Efterfrågan kan absolut påverkas av invandringen, men det betyder inte ett skit om du inte kan vara med i budgivningen. Fattar du?

Då vi är ute efter lägenhet till en familjemedlem så är vi ute och kikar en del.
Jag har själv gjort ett antal affärer med lägenheter i livet och det som händer just nu har inte hänt under mina 5 år på marknaden tidigare, hittills är det 3 budgivare som inte fått lån när de skulle köpa lägenheten...
Säger en hel del om hur starka köparna är just nu. Så fort de som har mycket kontant att lägga in är borta ur leken är det bara "nyköparna" och helt plötsligt är köparunderlaget helt annorlunda.
2017-08-30, 19:37
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är 0.2% av sveriges befolkning. Det är faktiskt mindre än jag trodde. Betänker man hur många som har svårt hantera pengar så är ju detta en imponerande liten andel. Då räknas antaligen 1000 kr som kvarvarande skuld att du har kvar en skuld.
Ja, men hur många är det procentuellt av alla som var belånade under 90-talet? Jag tror att det procentuellt är fler som belånar sig idag samt till högre belopp kontra deras lön, än vad det var på 80-90-talet. En krasch idag skulle sätta djupa spår i befolkningen under en lång tid framöver.

Sen kommer många att lösa situationen utan några större problem, men personer som lånat trots att de egentligen inte borde lär få det tufft.
2017-08-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag förstår inte varför du blandar in lastbilar. Jag trodde vi pratade om bostadsbubblan. Du börjar tappa greppet. Vad hände med platt-tv?
Jag förklarade skillnaden mellan priset för att disponera och köpeskilling.

Huvuddelen av mitt inlägg handlade om priset för att disponera. Kan vara värt att upprepa eftersom du tydligen missade över hälften. Och det är väl inte första gången du inte tagit in information korrekt.

Köper du nu en lägenhet, och gör en reavinst när du säljer den, så är priset för att disponera den under innehavstiden:

Pris = Utgifter för eget underhåll + drift + kapital samt månadsavgift - reavinst.

Är du helt säker på att det priset har ökat?
Reavinsten minskar ned det priset.
2017-08-30, 19:42
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Fortfarande spelar det ingen roll. Du kan ha 100 000 pers som vill ha just din lägenhet. Fem utav dem har stabil inkomst och får ta lån på +2-3 miljoner från banken. De övriga 99 997 personerna, påverkar de slutpriset? Hade slutpriset blivit mindre eller högre om det istället var 10 000 pers som var intresserade? 1000 pers?

Om du tittar på några slumpmässiga budgivningar så kommer du se att det är väldigt få som budar, ibland så få som 2-3 st. Trots att det finns tusentals andra som vill ha lägenheten så är det bara ett ytterst fåtal som budar. Varför?

Slutpriset styrs av bankernas utlåning. Efterfrågan kan absolut påverkas av invandringen, men det betyder inte ett skit om du inte kan vara med i budgivningen. Fattar du?

Slutpriset beror på räntan, bankernas utlåningspolicy och naturligtvis tillgång och efterfrågan på BR. Och ges allmännyttans hyresrätter till Achmed blir Svenssons efterfrågan större på bostadsrätter och Svensson tvingas bli bolånetorsk. Vad är det som är så svårt att förstå?
2017-08-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Sa-mater-SCB-inflation--skillnaden-mellan-KPI-KPIF-och-HIKP/

"De varor och tjänster som konsumeras i ekonomin påverkar KPI i olika utsträckning beroende på hur stor konsumtionen är för just dessa. Varorna och tjänsterna får på detta sätt olika vikt i KPI. Vikterna räknas om en gång per år för att ge en så rättvisande bild som möjligt över konsumtionen då konsumtionsmönstren förändras över tiden."

Så det är ingen som bestämmer att och hur det ska "viktas om"? Det bara sker av sig själv? Är det en dator som beslutar t ex om hur man ska omvikta KPI?
De viktas om efter hur mycket vi väljer att konsumera.
2017-08-30, 19:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/fredagsmys-var-tredje-hushall-klarar.html

Enligt en Inzio-undersökning beställd av Aftonbladet klarar vart tredje hushåll inte en räntehöjning på 2 000:- SEK i månaden. 20% klarar inte mer än 1 000:- SEK mer i månaden.

Tror jag inte en mikrosekund på.

Banken ger dig inget bolån om du har så små marginaler. Det existerar inte. Och tog du ditt bolån för 10 år sedan, så kan du omöjligt ha så små marginaler idag eftersom räntan sjunkit dessa 10 år.

Det är helt enkelt ljug - det är en matematiskt omöjlighet.

Så hur kan detta uppstå och existera? Därför att folk får en fråga per telefon eller i en enkät och kryssar i precis vad de vill. Ibland är de irriterade av att behöva svara på "en massa jävla frågor", så de känner sig fullständigt fria att svara precis vad som helst - sabba så mycket de kan - de svarar vad som faller dem in. Jag har själv gjort det när jag trampat i klaveret och råkade gå med på att svara på frågor. Jag svarade totalt random. Naturligtvis vill ingen ha högre räntor, verkar löjligt svara att det är okej. Tänk om det är banken som ringer men säger att de är någon annan.
2017-08-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Slutpriset beror på räntan, bankernas utlåningspolicy och naturligtvis tillgång och efterfrågan på BR. Och ges allmännyttans hyresrätter till Achmed blir Svenssons efterfrågan större på bostadsrätter och Svensson tvingas bli bolånetorsk. Vad är det som är så svårt att förstå?

Man kan intte tvingas bli bolånetorsk om banken säger nej till att låna ut några pengar till dig.
2017-08-30, 19:45
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Då vi är ute efter lägenhet till en familjemedlem så är vi ute och kikar en del.
Jag har själv gjort ett antal affärer med lägenheter i livet och det som händer just nu har inte hänt under mina 5 år på marknaden tidigare, hittills är det 3 budgivare som inte fått lån när de skulle köpa lägenheten...
Säger en hel del om hur starka köparna är just nu. Så fort de som har mycket kontant att lägga in är borta ur leken är det bara "nyköparna" och helt plötsligt är köparunderlaget helt annorlunda.

Intressant iakttagelse.

Nu har spelet hållit på såpass länge att folk har nåt toppen av sin bostadskarriär. Du kanske har klättrat från en lägenhet som var värd 500k till att ha en bostad som idag är värderat till 3-5 miljoner på 10 års tid. Problemet är bara att alla andra bostäder ökat lika mycket i värde, så du måste belåna dig mycket mer för att få ens i närheten av samma ökning i boendestandard som tidigare. Många kan eller vill inte belåna sig mer, så de är fast på den nivå de nu befinner sig, om de inte säljer allt och flyttar till hyresrätt.

Bostadsbubblan fylls på i botten av förstagångsköpare. Tidigare har det gått bra tack vare att föräldrar har kunnat gå in och hjälpa till med kontantinsats och ibland även stå med på lånet, men det skeppet har mer eller mindre seglat i takt med de astronomiska prisökningar vi sett de senaste åren. Kvar finns, som du säger, alla svaga förstagångsköpare.

Vart ska alla nya köpare komma ifrån? Förstagångsköparna har knappt råd med kontantinsatsen, det borde verkligen säga allt om dagens läge.
2017-08-30, 19:48
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Vad skulle priset på en etta på Södermalm ligga på om bankerna inte lånade ut några pengar till bostadsköp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in