Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Är du efterbliven? Jag kommer med en länk som stödjer mitt påstående om att svensken blir rövknullad av högre räntor. Du påstår att så inte är fallet. Bevisbördan ligger således på dig.
Du borde reflektera över att något inte stämmer med en undersökning som säger att hushåll inte fixar 1000 kr i höjd ränta samtidigt som bankerna kräver marginaler på 15.000 kr/månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Kan ju också bero på att du är efterbliven och vägrar lyssna på vad folk säger?
Jag överlåter det till betraktarens öga att avgöra vem som är efterbliven och inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Fanns folk som varnade om USAs finanskris innan 2008 också. Där fanns det också idioter som påstod att allt var lugnt, med alla möjliga typer av bortförklaringar.
Min syn 2008 var att USA skulle råka illa ut men sverige skulle klara sig.
Vår börs följde med strömmen, men vi fick ju aldrig någon fastighetskrasch. Eller snarare: Vi fick en sådan men dippen var så mikroskopisk att man måste ner på månadsdata och titta noga för att hitta den. Det blev så som jag trodde. Jag är alltså inte helt efterbliven.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Och din kalkyl gäller i all överskådlig framtid också?
Nej, den förändras om ingående variabler förändras eller något tillkommer. Skulle t.ex. regeringen återinföra den gamla fastighetsskatten skulle detta försämra kalkylen en del till det sämre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Din kalkyl gäller om ena parten blir sjuk eller arbetslös?
Give me a fucking break.
Vi har ju a-kassa och sjukförsäkring i sverige. Min bild är också att de lönegrupper som får de höga bolånen rätt sällan är sjuka, de har troligtvis egna försäkringar vid sidan om. De har säkert möjlighet lägga undan osv.
Lön #1 efter skatt: +40.000 kr/mån
Lön #2 efter skatt: +35.000 kr/mån
Ränta 6 miljoner, 2%: -7000 kr/mån
Amortering 40 år: -12.500 kr/mån
---------------------------------
Kvar till annat: +55.500 kr/mån