2017-07-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Strunta i att svara Alpha101 han har tjatat om samma sak i 3 år nu och jag märker ett mönster, så fort väsentlig information om bostadsmarknaden kommer upp i tråden så börjar han dra upp löner och produktionskostnader osv. Så att 2-3 sidor tas upp av detta ämne och den viktiga informationen drunkar bland total orelevant fakta.

Ja det är även min iakttagelse. Tråkigt bara att det skrämmer bort en massa seriösa deltagare från tråden.

Intressanta fakta ni visar på. Fortsätt gärna med det.
2017-07-19, 13:24
Medlem
Citat:
Strunta i att svara Alpha101
Det är en ganska bra rekommendation.
Kan man inte hålla sig till fakta och sak, bör man inte svara.
2017-07-19, 13:27
Medlem
Tulliuss avatar
Om man går igenom nyproduktionen i Stockholms kommun så finner man att andelen lägenheter som är köpta av byggherren på spekulation varierar mellan ca 18 % och 42 %.
(mätt genom att räkna #lgh som kommer ut på Hemnet i anslutning till inflyttning/#lgh totalt)

Man ser även att objekt med inflyttning från kv2-kv4 2017 verkar tämligen svårsålda.
2017-07-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Jag ser att meddelandet gick lite över ditt huvud he he. Det enklaste är väl att du stänger av datorn.
2017-07-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Om man går igenom nyproduktionen i Stockholms kommun så finner man att andelen lägenheter som är köpta av byggherren på spekulation varierar mellan ca 18 % och 42 %.
(mätt genom att räkna #lgh som kommer ut på Hemnet i anslutning till inflyttning/#lgh totalt)

Man ser även att objekt med inflyttning från kv2-kv4 2017 verkar tämligen svårsålda.

Varför det är svårsålt beror nog bland annat på att klipparna, spekulanterna, de som köpte nyroduktion för glatta livet, ofta köptes flera lgh i samma hus av samma köpare, och sedan sålde med vinst när det var klart för inflyttning, inte är aktiva längre.
Detta var faktiskt mycket utbrett.
Dom har nu insett att det inte finns mycket vinst att hämta längre. Nyproduktion i Sthlm gick åt mycket snabbt tidigare, långt innan huset var klart var alla lgh sålda. Så är det inte längre, av flera skäl men bl a detta.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-19 kl. 14:09.
2017-07-19, 14:14
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Kommer svara dig en sista gång angående produktionskostnader, löner och dess påverkan på rörelsemarginalen hos bostadsbyggare.

Du hävdar bestämt att rörelseresultatet för BOSTADSBYGGANDE är 2% och knappt är lönsamt och inget annat och detta stämmer inte utan du far med osanning. Så jag kommer nu visa alla rörelsemarginaler som gäller BOSTADSBYGGANDE med alla produktkonstander, löner och svinn från dom senaste delårsrapporterna:

Skanskas rörelseresultat:
Bruttomarginal: 17,9%
Rörelsemarginal: 13,1%
Avkastning på sysselsatt kapital: 17,6%

JMs rörelseresultat:
Rörelsemarginal: 13,7% (14,0% senaste 3 månaderna)
Rörelsemarginal Stockholm: 19,1% (!)

Bonava (NCC) rörelseresultat:
Rörelsemarginal: 12,0%
Rörelsemarginal Sverige: 19,4%

PEAB rörelseresultat:
Rörelsemarginal: 8,5%
Rörelsemarginal fastighetsutveckling: 13,7%

Då frågar jag dig några frågor

1. Stämmer mina siffror för att bygga bostäder?

2. Är det olönsamt att bygga lägenheter med dessa rörelsemarginaler?

3. Är det andra sektorer som drar ner de TOTALA rörelsemarginalen? Så som att bygga väggar och infrastruktursprojekt?

Sedan har jag faktiskt inget mer att säga dig än att det är tråkigt att du förstör en intressant tråd.
Senast redigerad av sebno1 2017-07-19 kl. 14:19.
2017-07-19, 14:27
Bannlyst
Citat:
Kommer svara dig en sista gång angående produktionskostnader, löner och dess påverkan på rörelsemarginalen hos bostadsbyggare.

Du hävdar bestämt att rörelseresultatet för BOSTADSBYGGANDE är 2% och knappt är lönsamt och inget annat och detta stämmer inte utan du far med osanning. Så jag kommer nu visa alla rörelsemarginaler som gäller BOSTADSBYGGANDE med alla produktkonstander, löner och svinn från dom senaste delårsrapporterna:

Skanskas rörelseresultat:
Bruttomarginal: 17,9%
Rörelsemarginal: 13,1%
Avkastning på sysselsatt kapital: 17,6%:.

Avkastningen på EK är som sagt d-t bra. Det är ju också förstås rent trams att byggbolagen skulle satsa på knappt lönsamma verksamheter.
2017-07-19, 14:38
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Varför det är svårsålt beror nog bland annat på att klipparna, spekulanterna, de som köpte nyroduktion för glatta livet, ofta köptes flera lgh i samma hus av samma köpare, och sedan sålde med vinst när det var klart för inflyttning, inte är aktiva längre.

Att försäljningen i nyproduktion har gått ner allmänt (bla. hos JM - vilket diskuterats tidigare) beror ju säkert bland annat på att dessa spekulanter inte är aktiva längre. Den nyproduktion som står klar för inflyttning kv2-kv4 2017 såldes ju ca. 2015 och det min beräkning visar är hur utbrett fenomenet var i siffror. Alltså 18-42 % beroende på hur populärt objektet varit för spekulanter.

Dessa spekulanter verkar få svårare och svårare att avyttra lägenheterna och min gissning är att under hösten så kommer priserna gå ner till ursprungspris+mäklararvode för de objekt där spekulationsgraden legat över 25 %.
2017-07-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Att försäljningen i nyproduktion har gått ner allmänt (bla. hos JM - vilket diskuterats tidigare) beror ju säkert bland annat på att dessa spekulanter inte är aktiva längre. Den nyproduktion som står klar för inflyttning kv2-kv4 2017 såldes ju ca. 2015 och det min beräkning visar är hur utbrett fenomenet var i siffror. Alltså 18-42 % beroende på hur populärt objektet varit för spekulanter.

Dessa spekulanter verkar få svårare och svårare att avyttra lägenheterna och min gissning är att under hösten så kommer priserna gå ner till ursprungspris+mäklararvode för de objekt där spekulationsgraden legat över 25 %.

Jo det var utbrett. Ännu mer om du går tillbaka längre än 2015. Här ett aktuellt exempel från Peab på den prestigefyllda (nåja) gamla Råsundatomten. Presschefen på Peab bekräftar att det blivit mer svårsålt generellt.
https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/
Senast redigerad av Alpoxen 2017-07-19 kl. 15:06.
2017-07-19, 16:46
Medlem
Citat:
PEAB rörelseresultat:
Rörelsemarginal: 8,5%
Rörelsemarginal fastighetsutveckling: 13,7%
http://www.peab.se/om-peab/finansiell-information/finansiella-rapporter/q1-2016/
Citat:
Peabs delårsrapport januari - mars 2016
*Operativ rörelsemarginal 2,2 procent (1,9)

http://www.peab.se/om-peab/finansiell-information/ekonomisk-oversikt/femarsoversikt/
Citat:
Rörelsemarginal, procent 4,5 2,3 4,0 1,4 2,3 (senaste 5 åren)
Ser inte att det stämmer så väl med ditt påstående om 8.5%.

Sedan ser jag inte att du ger någon kommentar på vad JM Entreprenad jobbar med.

Citat:
Sedan har jag faktiskt inget mer att säga dig än att det är tråkigt att du förstör en intressant tråd.
Om ni vill diskutera fantasier så finns ju delforum Litteratur/Egna texter: noveller och lyrik (jag lovar att jag inte skall dyka upp där med fakta och rationella resonemang).
Senast redigerad av Alpha101 2017-07-19 kl. 16:48.
2017-07-19, 17:29
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
http://www.peab.se/om-peab/finansiell-information/finansiella-rapporter/q1-2016/

Sedan ser jag inte att du ger någon kommentar på vad JM Entreprenad jobbar med.

https://www.jm.se/om-jm/kort-om-jm/

"Affärssegmentet JM Entreprenad bedriver byggproduktion åt externa och interna beställare inom Storstockholmsområdet."

Tittar man på deras press releaser verkar JM Entreprenad både bygga bostäder och t.ex. kajen vid Slussen. Är det inte så att vinsterna för bostadsbyggandet hamnar hos JM Bostad Sthlm och JM Bostad Riks?
2017-07-19, 19:41
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Strunta i att svara Alpha101 han har tjatat om samma sak i 3 år nu och jag märker ett mönster, så fort väsentlig information om bostadsmarknaden kommer upp i tråden så börjar han dra upp löner och produktionskostnader osv. Så att 2-3 sidor tas upp av detta ämne och den viktiga informationen drunkar bland total orelevant fakta.
Klaga inte på Alpha, han bär upp tråden. Utan honom, Svenne och ett fåtal till så hade tråden bestått av 7 års total samstämmighet att vi är i en enorm bostadsbubbla som snart spricker (medans bostadspriserna konstant stigit).

Jag ser på Alphas inlägg som en resurs, en viktig indikator på vart marknaden är på väg. Så länge han skriver att priserna ska upp så tolkar jag det som att de kan gå upp, ner eller ligga kvar på ungefär samma nivå som nu. Om han någonsin skulle skriva att priserna riskerar att sjunka lite så tömmer jag kontot och köper ammunition, konserver och en bibel för pengarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in