2017-08-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man är tydlig med vad som mäts och hur det mäts är det inga fejkade siffror. Om du inte förstår vad som mäts och drar felaktiga slutsatser pga detta är det ditt problem. Och det blir definitivt ingen konspiration pga detta som du påstår.

De använder medvetet sig av en metod som är fejk som de dessutom kallar inflation. Den exkluderar väsentlig statistik om inflation från ekonomiska data från Sverige som är viktigare. Det är klart att de får ett felaktigt resultat och det är också det de vill få för att kunna fortsätta sänka valutan med konstlat låg reporänta i det valutakrig som pågår.

Alla spelar med i charaden att det är inflation de mäter, när de vet att metoden är helt felaktig utifrån faktisk ekonomisk data.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-29 kl. 21:50.
2017-08-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns ingen perfekt metod som kan mäta inflation på ett perfekt sätt men om du har en bättre metod får du gärna redovisa den här. Kom igen nu, det låter som du har en sådan på lager!

Kan inte du istället redovisa i detalj allt som ingår i KPI? Vilka mobilmodeller, är det Iphone eller är det Huawei? Bregott eller Lätta? Lada eller Mercedes. Handlar man på Lidl eller Coop?

"Inflation är ökningen av mängder pengar (M0)*och krediter*och omsättningstakten på dessa*i förhållande till produktionen av varor och tjänster (BNP) och tar sig uttryck i stigande priser på varor, tjänster*och tillgångar."

Här kan du läsa om inflation, men jag tvivlar om du blir mycket klokare. http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/repetition-inflation-penningmangd-och.html?m=1

Och ja han är en feltajmad bubbelbabblare i din dialektik, men inflationsmåttet är korrekt.
2017-08-29, 22:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Har läst den bloggen i flera år även om jag inte håller med honom om allt. Så den artikeln har jag läst förr.

Jag gav dig ett svar medan du hänvisade till Google. Du har förlorat diskussionen och innerst inne vet du om det. Det var du som skrev om Mertillens "konspirationsteorier" varpå Nordea skrev att de alla låtsas att KPI är samma sak som inflation. Bankmannen skriver till och med inflation när det ska vara KPI för att alla (bankerna+Riksbanken) är med på vilket falskt "snävt inflationsmått" som han menar med inflation. Sen att man borde ta hänsyn till andra ekonomiska data i förhållande till BNP-utveckling, hushållens skuldtillväxt och finansiella tillgångar skriver bankmannen också när man sätter räntan dvs riktiga inflationsmåttet.

Precis som att skulle vara manipulerande att föra statistik över totalt antal sexualbrott utan att inkludera våldtäkter.

Haha du är rolig du, jag frågade om du har en bättre metod för att mäta inflation än KPI men du hade inget svar.

Du bad mig förklara för dig vad KPI är men jag har inte kommit med några påståenden om detta så det är inget jag behöver lära dig. Googla själv om du vill lära dig mer.

Du ha påstått att KPI är fejkade siffror men du har inte kommit med annat än väldigt förvirrade inlägg och citat som du tycker styrker det trots att inget sådant står där.

Jag har sagt att Mertillen inte kan tas på allvar eftersom han tror på en stor konspiration och du har gjort en väldigt märklig koppling till Nordea som inte ens du själv verkar förstå.

Ingen har påstått att KPI är ett perfekt mått av inflation så dina påståenden att det innebär att det är fejk faller platt. Det är inga hemligheter hur KPI mäts så nej det finns inget fejk eller konspiratoriskt här och du själv känner inte till någon bättre metod för att mäta inflation än KPI.
2017-08-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ett misstag många som tittar på prisutveckling av BR gör är att inte förstå hur kapitalutgiften successivt flyttats från BRF till medlem. Det har bidragit mycket till stigande priser.
Exempel: Jag köpte en BR 1984, i en stads utkant. Då hade jag ca medellön och månadsavgiften var mer än 36% av min disponibla inkomst. Köpeskillingen var dock inte speciellt hög. Samman taget låg det på ca 39% av min disponibla inkomst.
Men skillnaden idag är stor. Idag sitter BRF på väldigt liten del av kapitalutgiften. Men medlemmen på desto större.

Den förflyttningen tolkar en del felaktigt som en bubbla.

Bara bludder från dig. Vad fan har något med detta att göra med att priserna slagit igenom alla tak ? Hur gammal är du? snart 70? Ja då är det ju inte så konstigt at du har den syn på nationalekonomi du har. Man lär hela livet men om man inte öppnat en vetenskaplig bok på 40 år ja då låter man som Alpha
Hade priserna dubblats på 10 år då du köpte din bostad 1984?
Var svenskarna skuldsatta upp över öronen?
2017-08-30, 12:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej vem har mandat att mäta det ? Du? Alpha ? ha ha om du vore lite bildad skulle du veta at Nationalekonomi inte är en seriös vetenskap, det är bara politik.
Riksbanken beslutar om hur inflationen som påverkar räntan mäts.

Vad andra "tycker" de borde mäta är bara obetydliga åsikter.
2017-08-30, 13:00
Avslutad
Bostadskraschen LIVE - Storägare säljer allt i JM långt under börskurs

Den norska stora bostadsinvesteraren OBOS som i fjol investerade i Sveriges största (?) bostadsutvecklare JM med motiveringen att det var en "långsiktig finansiell investering",

mars 2016
Norsk jätte storköper i JM
http://www.di.se/artiklar/2016/3/1/norsk-jatte-storkoper-i-jm/

... har nu sålt alla sina aktier långt under börskurs,

Storägare kliver ur JM
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/storagare-kliver-ur-jm-6867672#conversion-399950805

I mellantiden vet vi att Oslos bostadsmarknad, där OBOS är stora har kraschat, med en prisnedgång över 7% bara de senaste månaderna,

Boligprisene i Oslo har falt 7,1 prosent
Det er aldri i julimåned blitt registrert et så høyt boligprisfall i Oslo. Nå går boligene i gjennomsnitt under prisantydning.
https://www.dn.no/nyheter/2017/08/03/1110/Eiendom/boligprisene-i-oslo-har-falt-71-prosent

...så ingen lär vara närmare marknaden än OBOS, både vad gäller Norge och Sverige. Denna informationsdiskrepans, mellan stora säljare, å ena sidan, och enskilda köpare, å andra sidan, är ett stort problem. Den enskilde har ingen pejl på den stora marknadssituationen utan ser bara sin egen ekonomi just nu, och tar prisbilden på boenden för given. De stora säljarna vet däremot mycket väl vad termometern och barometern visar.

Extra illa är det i Sverige där en stor del av bostadsrättspriserna göms i form av lån i föreningarna, och har man därtill underskattade månadsavgifter, så kan man verkligen säga att bostadsköparna inte har en aning om vad de ger sig in i. Säljarna däremot kan paketera och etikettera på ett sätt som lurar in folk i pyramidspelet in i det sista.

Men idag kan man i alla fall titta på vad JMs storägare OBOS gör, dvs inte bara lyssna till vad som sägs från olika håll.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-08-30 kl. 13:38.
2017-08-30, 13:35
Avslutad
Det börjar också droppa in lite siffror över läget i Sverige inför hösten:

"Under augustis tre första veckor lades 11 011 nya lägenhetsannonser upp på Hemnet, vilket är en ökning med nästan 44 procent mot förra året."
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/82pL2/stort-lagenhetsutbud-ger-bra-koplage

...låt vara att Aftonbladet lyckas få till "bra köpläge" i rubriken.
2017-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Riksbanken beslutar om hur inflationen som påverkar räntan mäts.

Vad andra "tycker" de borde mäta är bara obetydliga åsikter.

Nu får ni "The Three Stooges" bestämma er och hålla en enad front. Alpha101 har senast igår kritiserat mig för att jag skrivit att KPI-inflation är Riksbankens värdelösa mått som medvetet är utformat för att exkludera relevant ekonomisk data som visar på större inflation är KPI.

Alpha hävdade bestämt att det är SCB:s mått och bara SCB även om det sitter ledamöter från Riksbanken i SCB:s styrelse. Riksbanken har inget med det att göra enligt Alpha, då man gett bort uppdraget till SCB.

Klargör nu för din broder Bortamatchen hur det ligger till!
2017-08-30, 14:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Nu får ni "The Three Stooges" bestämma er och hålla en enad front. Alpha101 har senast igår kritiserat mig för att jag skrivit att KPI-inflation är Riksbankens värdelösa mått som medvetet är utformat för att exkludera relevant ekonomisk data som visar på större inflation är KPI.

Alpha hävdade bestämt att det är SCB:s mått och bara SCB även om det sitter ledamöter från Riksbanken i SCB:s styrelse. Riksbanken har inget med det att göra enligt Alpha, då man gett bort uppdraget till SCB.

Klargör nu för din broder Bortamatchen hur det ligger till!
Nu håller jag inte med Alpha hans åsikter. Även om jag får erkänna att har brukar ha bra koll på fakta.

Riksbanken bestämmer vad de ska basera inflationen på. Nu har de beslutat att de tänker använda KPI oavsett vad någon annan råkar tycka. SCB räknar ut KPI som Riksbanken beslutat att de skall använda. Riksbanken kan visserligen ha visst inflytande över hur KPI skall beräknas men det är fortfarande SCBs boll.
2017-08-30, 14:33
Medlem
Bostadspriserna går upp mycket snabbare än både lönerna och inflationen. Exempel. Om man för länge sedan hade 2.000 kr över per månad och en bostad kostade 200.000 kr så tog det 100 månader att spara till hela värdet. Om man nu har 10.000 kr över per månad och en bostad kostar 4.000.000 så tar det 400 månader att spara till hela värdet. Fyra gånger så lång tid. Det fungerar förstås inte hur länge som helst om nu inte räntorna går ner samtidigt i all framtid.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/

Däremot är räntan så låg nu att en snittperson i Sverige trots den höga belåningen betalar en historiskt låg räntekostnad per månad. Jag hittar inte igen länk nu, men någon här kan säkert hitta. Det är rätt intressant aspekt som kanske inte alla tänker på. Sen att det är högt tryck på bostäder och inte byggs nog drar förstås också upp priserna temporärt.
2017-08-30, 15:00
Avslutad
Det är fullt möjligt att vi kommer att få en situation där bostadsrätter på många håll faller till värdet 0 kr. Och sådan var faktiskt situationen i mitten på 90-talet i vissa större svenska städer.

Enkelt uttryckt blir en bostadsrätt värdelös när hyran för lägenheten i fråga är lika hög som månadsavgiften. Men eftersom månadsavgiften innehåller ett element av lånefinansiering (ibland upp emot 15 000 kr/m2 enligt uppgifter) så är det inget otänkbart scenarium på en mättad marknad att bostadsrätter är värda ca 0 kr.

Låt oss titta på studentrum i Stockholm, där rum med pentry hyrs ut för sådär 3 400 kr (www.sssb.se). Det beloppet visar förmodligen vad det egentligen kostar att finansiera ett sådant boende per månad. Tänk er nu bostadsrättsköpare som köper ettor för 2-3 miljoner, och som ovanpå det betalar 2-3 tusen per månad i avgift. Och dessa avgifter kan vara otillräckliga i framtiden om föreningens lånekostnader stiger.

Så vad allt handlar om är att byggandet ska komma ikapp och marknaden bli mättad. Då får vi se vad det "i verkligheten" kostar att bo. Det vi sett på senare år har varit en spekulationskarusell, där tyvärr alltför många skuldsatt sig på ett orimligt sätt. Måtte det vara slut på detta nu.
2017-08-30, 15:02
Medlem
Gäller att vara först ut om man ska kunna få tillbaka pengar...Den dag alla storägare vill sälja samtidigt då är börskurserna historia..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in