2017-08-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Kommer Madsen krävas på pengar för bärgningen av ubåten, eller har han fått det gratis nu?
Troligen kommer det i domen så småningom stå något om skadestånd för bärgningen. Det kommer säkerligen åklagaren yrka på. Och eftersöket kanske? Blir många goa miljoner som han aldrig kommer kunna betala.
Citera
2017-08-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Han nekar till själva styckningen men erkänner indirekt brott mot griftefriden.
Han kan ju ha någon annan idé eller benämning hur hon blivit i delar, av han själv eller någon annan?

http://ekstrabladet.dk/112/forsvarer-slaar-fast-han-naegter-sig-skyldig-i-partering/6791631

Han kanske håller fast vid att han visserligen dumpade kroppen men att den måste ha fastnat i en båtpropell och därmed blivit styckad. Helt hopplöst att försöka övertyga domstolen om detta, men är man envis så...
Citera
2017-08-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han kanske håller fast vid att han visserligen dumpade kroppen men att den måste ha fastnat i en båtpropell och därmed blivit styckad. Helt hopplöst att försöka övertyga domstolen om detta, men är man envis så...
Kan tänka mig att advokaten nu sitter med näsan i böckerna och letar efter liknande mord där man tror sig kunna se att en kropp delats för mänsklig hand, men det har visat sig att det var något helt annat. Nu handlar det om att jobba för att Madsen är oskyldig till allt utom "begravningen".
Citera
2017-08-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Kommer Madsen krävas på pengar för bärgningen av ubåten, eller har han fått det gratis nu?

Vet inte vem som äger båten. Kanske ett lyckokast för hans ubåtsteam att polisen tog detta beslut. Annars hade de aldrig sett sin ögonsten igen.

Kommer att vara intressant att se ifall de fortsätter att åka med båten.
Citera
2017-08-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Han nekar till själva styckningen men erkänner indirekt brott mot griftefriden.
Han kan ju ha någon annan idé eller benämning hur hon blivit i delar, av han själv eller någon annan?

http://ekstrabladet.dk/112/forsvarer-slaar-fast-han-naegter-sig-skyldig-i-partering/6791631

'Den, som krænker gravfreden eller gør sig skyldig i usømmelig behandling af lig, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.'

fängelse upp till 6 månader..
Citera
2017-08-30, 13:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen kommer det i domen så småningom stå något om skadestånd för bärgningen. Det kommer säkerligen åklagaren yrka på. Och eftersöket kanske? Blir många goa miljoner som han aldrig kommer kunna betala.

Osäker men det låter lite märkligt om staten skulle hävda skadestånd för att återfå kostnader för att skaffa bevisning i ett brottmål. Bärgningen är ju en åtgärd som helt och hållet beslutas av statens representant förundersökningsledare. Staten kan väl i omvända fallet, inte hävda att de varit skadelidande, i de fall där de av någon anlednung inte åtalar? Om han döms blir han väl skadeståndsskyldug mot KWs anhöriga, men knappast för åtgärder vidtagna i förunderssökningsyfte. Möjligt att det finns npgon regel att man inte får dumpa saker i havet hursomhelst och att krav bärgningskostnater kan framställas på den grund. Men skadeståndsskyldig för kostnader att skaffa bevisning, njä.
Citera
2017-08-30, 13:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vet inte vem som äger båten. Kanske ett lyckokast för hans ubåtsteam att polisen tog detta beslut. Annars hade de aldrig sett sin ögonsten igen.

Hade han inte nyligt setttill att han var ensam ägare på den? I såfall kanske den tas i anspråk till skadestånd till KWs anhöriga.
Citera
2017-08-30, 13:18
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du: "Jag har en teori, att PM är kannibal"
Normal människa: "Jaså, intressant! Berätta"
Du: "PM är kannibal"
Normal människa: "Jo, du sa det, men berätta om din teori"
Du: "Teorin är att PM är kannibal"
Normal människa: "Jo, men... Eh..."
Du: "Titta! Det finns folk som dricker blod och en obskyr sjukdom, stöd för min teori"
Normal människa: "..."

Först har du en "teori", SEN upptäcker du att det inte är rakt ut omöjligt, och då vädrar din teori morgonluft...?

Jag har också en "teori", fast med mycket mer rigor: du är en knäppgök.

Edit: Det har kommit till min kännedom att knäppgökar existerar. Se där, min "teori" får styrka, stöd, bevis, etc, från detta konstaterande allena!
Även blinda hönor hittar korn ibland..😄 Om vi börjar med frågeställningen: vad ville KW fråga honom om, då skulle svaret kunna ha med vampyrtrenden att göra med tanke på att hon skrivit om det tidigare. Vi söker motivet som får PM att mörda. Frågor till vampyrer kring deras blodtörst och vem de druckit från senast, kan nog bli farliga? Kanske.
Citera
2017-08-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Osäker men det låter lite märkligt om staten skulle hävda skadestånd för att återfå kostnader för att skaffa bevisning i ett brottmål. Bärgningen är ju en åtgärd som helt och hållet beslutas av statens representant förundersökningsledare. Staten kan väl i omvända fallet, inte hävda att de varit skadelidande, i de fall där de av någon anlednung inte åtalar? Om han döms blir han väl skadeståndsskyldug mot KWs anhöriga, men knappast för åtgärder vidtagna i förunderssökningsyfte. Möjligt att det finns npgon regel att man inte får dumpa saker i havet hursomhelst och att krav bärgningskostnater kan framställas på den grund. Men skadeståndsskyldig för kostnader att skaffa bevisning, njä.
Du har en poäng där. Jag antar att vem som helst får sänka sin ubåt. Och det är ju ett val staten gör när man bärgar en båt. Precis som scanningen på ubåten och allt annat bevisletande.
Så du har helt klart en poäng.
Citera
2017-08-30, 13:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Han håller väl benhårt fast vid sin uppfattning att han enbart har "begravt" kroppen.. som kaptenen ombord..

Undras hur juridiken ser ut här?

Har han överhuvudtaget rätt att begrava en kropp med tanke på hur nära land han är hela tiden? Och med tanke på hur nära sjöräddningen finns hela tiden.

Jag har svårt att tro det.

Om detta hänt mitt i Stilla Havet eller utanför Antarktis så kanske det funnits logiska skäl att ha en havsbegravning. Men inte om man befinner sig någon timme från Köpenhamn.
Citera
2017-08-30, 13:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan tänka mig att advokaten nu sitter med näsan i böckerna och letar efter liknande mord där man tror sig kunna se att en kropp delats för mänsklig hand, men det har visat sig att det var något helt annat. Nu handlar det om att jobba för att Madsen är oskyldig till allt utom "begravningen".
Inte så länge sedan en make blev friad när det visade sig vara en älg som dödat kvinnan...Finns det älg vid Amager?
Citera
2017-08-30, 13:21
Medlem
Citat:

Läste nånstans att hans huvudsponsor (?) inte vill se den där ubåten igen. Jag är inte säker på om han ansågs vara delägare eller enbart sponsor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in