2017-08-29, 14:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Va???

Hint: jag talar inte juridik och även om jag så gjorde så skulle vi översätta icke uppsåtligt mord som dråp när vi talar svenska.

Min fråga är så jävla enkel att man måste vara ett komplett mähä om man inte kan svara på den: de som hävdar sexualmord/lustmord/offensiv styckning, vad är *skälen*? Hur skiljer ni på detta och på tillfälligt vredesutbrott som råkat ha ihjäl Wall? Är den frågeställningen för svårt att begripa?

Det är för i helvete inte *jag* som talat sannolikheter, utan fåntrattar som mycket explicit talar om sannolikheter, som jag ifrågasätter. Jävla pundhuvud säger jag bara!

Jag tror t.ex. att Merwinna åtminstone förstår vad jag menar. Om hon håller med eller inte är en annan sak och det är beläggen jag söker.
Och vad är skälen för ihjälslagning? Han har inte slagit någon heller vad vi vet. Att han har humör duger inte.
I så fall kan man hävda att han inte heller har gemene mans sexuella preferenser, hallå sjöjungfrur?
Jag går på min magkänsla, den har nästan alltid rätt.
Du har problem med humöret själv verkar det
Citera
2017-08-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och vad är skälen för ihjälslagning? Han har inte slagit någon heller vad vi vet. Att han har humör duger inte.
I så fall kan man hävda att han inte heller har gemene mans sexuella preferenser, hallå sjöjungfrur?
Jag går på min magkänsla, den har nästan alltid rätt.
Du har problem med humöret själv verkar det
Så, du bedömer att avståndet mellan annorlunda sexuella preferenser till lustmord är mindre än mellan "kasta verktyg efter folk" och "råka ha ihjäl någon p.g.a. detta, trots att de brukar missa"?

Observera vad jag frågar efter explicit. Om du inte själv tror på lustmordsidén så spelar det ingen roll, jag frågar dig vad du anser om resonemanget, inte vad du anser i mordhistorien.

Humör? Tja, man blir självklart pisst när folk sida upp och sida ner fortsätter att tramsa, snacka låtsasstatistik och liknande, och sedan ber mig bära hundhuvudet för detta...
Citera
2017-08-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Motivet är en sådan gåta!

.
Egentligen inte. Ganska logiskt för Madsen: Hon retade honom (sa nej till närmande ex.vis), något tumult uppstod. Han ströp henne. Resten vet vi. Vissa män blir förbannade när de får ett nej. Det handlar om kontroll och makt. Madsen är en kontrollmänniska av guds nåde. Men han kunde varken kontrollera intervjun eller Kim. Han har dessutom ett hett temperament och är kompromisslös. Ingen bra kombination.

Han tänker inte som vi. Ingen har påstått att han är som en "normal" människa. Det har vi ju begripit vid det här laget. Han har bara gått längre än vad folk trodde han kunde göra.

Sen finns det en liten risk att han tidigare har gjort något liknande. Och de fallen kommer polisen kika närmare på när det här ärendet lugnat ner sig.
Citera
2017-08-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Motivet är en sådan gåta!

PM kan knappast ha planerat att döda henne, med tanke på hur övervakad båtturen var. (D v s när och vilka som åkte, och när de borde ha återvänt.)

PM borde inte kunna bli farligt sexuellt frustrerad, eftersom han vältrade sig så mycket bland sexklubbar, och hade "väninnor" och fru.

Det är svårt att föreställa sig en fråga KW ställt som är kontroversiell nog att få PM att tappa humöret. Och - om KW trodde att PM var en seriemördare, så måste hon ha varit världens mest korkade journalist, om hon isåfall valt att konfrontera honom instängd ensam i hans ubåt...

Återstår olyckor/knark/skandaler. Hur galen man än är, så förstår man att ett brutet ben/offentlig info om att man erbjöd en journalist kokain etc aldrig kan bli värre än att styckmörda någon som alla vet är ombord på ens u-båt.

Jag får ingen rätsida på detta.

Ja att motivet är en gåta är ju otvetydigt, iaf än så länge. För evigt?
Håller med om att inget talar för ett planerat dåd. Håller inte med om att PM inte skulle kunna bli farlig vid/i samband med sexuella situationer, om han blir sexuellt nobbad etc. Att han lever i 'öppet' förhållande och besöker sexklubbar/föreningar kan väl tyda på ett stort intresse som bottnar i ett stort sexuellt behov. Ett behov som han kanske ibland har svårt att hantera?
Menar att han som kändis/geni/alfaman/amiral mm nog kan ha utvecklat en 'vana' att få sina sexuella önskemål uppfyllda.
Ser i nuläget 'sexmotivet' som den troligaste varianten. Som tråden i övrigt verkar göra.
Är inte ute efter att vara snaskig men jag tror nog att ett o annat sexuellt tidigare/under årens lopp har utspelat sig på ubåtens britsar, scener i vilka kaptenen själv spelat huvudrollen. Och att han tänkt sig något ditåt med KW som i stället slutade med motstånd och död.
Citera
2017-08-29, 14:28
Medlem
jori9900s avatar
Jag misstänker starkt att det fanns en person i ubåten redan när dom steg ombord.. han gömde sej där nere någonstans och madsen var medveten om det men förstod inte vad detta skulle leda till. Personen utförde mordet och madsen var tvungen att hjälpa till med städ jobbet efteråt.. en väntande båt tog personen därifrån eller han släpptes av någonstans medan madsen fick stanna kvar för att skapa ett alibi.. madsen är antingen hotad eller vill skydda personen och därför vägrar att avslöja sanningen
Mvh
Sherlock Holmes
Senast redigerad av jori9900 2017-08-29 kl. 14:31.
Citera
2017-08-29, 14:28
Medlem
Scanningen av Nautilus är klar:

I en senere pressemeddelelse lyder det opfølgende fra politiet:
- Scanningen gennemføres på baggrund af mange forskellige henvendelser om mulige hulrum i ubåde generelt og konkret også i forhold til Nautilus. Der søges i sagens natur efter spor efter en forbrydelse samt muligt gerningsvåben med mere. Det skal understreges, at scanningen foretages for at udelukke, at der kan findes uafsøgte rum, og ikke på baggrund af en konkret mistanke om dette.
Klokken 1230 var scanningen overstået, og hegnet blev atter sat for Nautilus, fortæller Ekstra Bladets udsendte.

Inget har sagts om man hittat något eller inte.
Citera
2017-08-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror INTE att Madsen var så tokig att han ägnade sig åt lustmord eller serimord överhuvudtaget. Och han skulle som sagt inte ha varit så dum att han gjort det i denna situationen, när det var uppenbart att han var den första att bli misstänkt. Så det tycker jag vi kan avskriva helt - alla fall av planerade brott kan avskrivas helt.

Det som återstår är:

1. Han fick ett vredesutbrott och slog till henne, för att hon uppförde sig nedvärderande och hånade hans älskade ubåtar och raketer

2. Han gjorde närmanden, hon avvisade hon på ett förödmjukande sätt ("vad tror du att du är, du och jag spelar inte i samma liga, det fattar du väl själv!"), och då våldtog han henne för att visa att han kunde få henne en gång i alla fall, och i ruset av vrede och lust brydde han sig inte om följderna. Den tanken kom efteråt, och då fick han panik, dödade henne och gjorde sig av med kroppen. Alternativt att kampen blev så våldsam att hon slog huvudet i något eller att han tryckte till hennes hals eller höll för mun och näsa. För länge.

3. Hon råkade ut för en dödsolycka som var direkt kopplad till Madsens (bristande) sjömanskap och (bristande) säkerhetsrutiner på ubåten. Samma där: han får panik och undanröjer kroppen, chansar på att polisen ska tro på att hon gick av vid Refs-vad-den-nu-heter-öen.

Han hade ju en inspiration en tysk från 30-40 talet som han såg som en mycket komplex människa som dels var nazist och dels (utvecklade raketer)? Om han såg på sig själv sådär som både god och ond? Att han rättfärdigande sin ondska med att han ju ändå bidrog till raketutvecklingen.
Senast redigerad av greyhoundbus 2017-08-29 kl. 14:40.
Citera
2017-08-29, 14:29
Bannlyst
Citat:
Va???

Hint: jag talar inte juridik och även om jag så gjorde så skulle vi översätta icke uppsåtligt mord som dråp när vi talar svenska.

Min fråga är så jävla enkel att man måste vara ett komplett mähä om man inte kan svara på den: de som hävdar sexualmord/lustmord/offensiv styckning, vad är *skälen*? Hur skiljer ni på detta och på tillfälligt vredesutbrott som råkat ha ihjäl Wall? Är den frågeställningen för svårt att begripa?

Det är för i helvete inte *jag* som talat sannolikheter, utan fåntrattar som mycket explicit talar om sannolikheter, som jag ifrågasätter. Jävla pundhuvud säger jag bara!

Jag tror t.ex. att Merwinna åtminstone förstår vad jag menar. Om hon håller med eller inte är en annan sak och det är beläggen jag söker.

Nej du pratar inte juridik, du pratar heller inte sannolikheter du pratar inget och har stora problem med både hyfs och samtalsbredd. Aspientänk och tvingar in andra på samma spår utan att ens veta vart du är på väg. Vart du vill komma, du har ingen aning.

Tillfälligt vredesutbrott har ingenting med råkat eller vållande att göra, de går också under rubriceringen dråp. Danmark har EN uppsåts rubricering, dråp. Som sagt var för att ställa AS-frågor måste du kunna dina rubriceringar och då speciellt i landet Danmark. Det är deras rättssystem som gäller och dom har valt sin rubricering i detta fall. Inse. Om det sedan visar sig vara det du vill kalla tillfälligt vredesutbrott istället för lustmord är en ickefråga, helt ologisk och simpel då båda går under dråp. Dråp och griftefrid.

Sen om du har önskemål att endast tala med en skribent personligen tar du det i PM. Här i tråden får du räkna med svar från alla håll och kanter, inget att gnälla över.
Citera
2017-08-29, 14:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Va???

Nu innehåller dina inlägg så mycket snurrigheter och uppenbara fel så att det blir svårt att bemöta de. Men det finns inget som heter något ens i närheten av "icke uppsåtligt mord" i vare sig Danmark eller Sverige. Kollade upp detta häromdan och det krävs uppsåt för drab (mord/dråp) i Danmark också liksom givetvis i Sverige. När det gäller "tillfälligt vredesutbrott" så blir det en bedömningfråga om det finns uppsåt eller oaktsamhet. Danmarks uppsåt skiljer sig lite från Sveriges i det finstilta och man måste isf läsa på ordentligt om hur olika scenarion ska bedömas, uppsåt eller oaktsamhet alltså.
Citera
2017-08-29, 14:36
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han kanske är en posör som någon skrev.
Noga med hur han framstår i media. Ville bygga upp en bild av den "nyräddade" med fokus på u-båtens haveri. Då gör sig en räddningsfilt bra att vifta med liksom dehydreringsbehandlingen med vattenflaskan...

Ja det stämmer nog
Citera
2017-08-29, 14:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Så, du bedömer att avståndet mellan annorlunda sexuella preferenser till lustmord är mindre än mellan "kasta verktyg efter folk" och "råka ha ihjäl någon p.g.a. detta, trots att de brukar missa"?

Observera vad jag frågar efter explicit. Om du inte själv tror på lustmordsidén så spelar det ingen roll, jag frågar dig vad du anser om resonemanget, inte vad du anser i mordhistorien.

Humör? Tja, man blir självklart pisst när folk sida upp och sida ner fortsätter att tramsa, snacka låtsasstatistik och liknande, och sedan ber mig bära hundhuvudet för detta...
Om man skulle testa att försöka döda någon genom att kasta ett verktyg på denne i en trång ubåt, så tror jag att man fick göra väldigt många försök, innan det lyckas.
Det tilltänkta offret kan ju även parera.
Citera
2017-08-29, 14:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte vilka män du brukar umgås med, men i min erfarenhet är det i alla fall mycket, mycket vanligare att en man som blir ensam med en främmande eller nybekant kvinna någonstans börjar säga opassande saker, tafsa på henne, och eventuellt tvingar sig på henne om hon säger nej, än att han slår kvinnan. Självklart finns det (tyvärr) många män som slår kvinnor, men detta brukar då vara fruar/flickvänner och döttrar/styvdöttrar. Inom relationer där kvinnorna inte vågar anmäla, för att de är helt beroende av mannens försörjning.

Men om jag går på mina egna erfarenheter, så har jag många gånger i min yrkesroll (faktiskt flera olika yrkesroller, inklusive reporterns) hamnat i en situation där en man blir arg på mig, men jag har ALDRIG varit med om att han har slagit mig. Tafsningar och sexuella inviter har jag däremot varit med om många gånger och ett par våldtäktsförsök också som ung. Jag har många gånger stött på attityden, att först klarar vi av det här arbetsmässiga, och sedan blir det lite vin och rajtantajtan...
Detta är ju nästan exakt det som är mitt förstaval som motiv. Som tur är har du klarat dig ifrån värre saker själv men tyvärr gjorde ju inte KW det utan situationen har ballat ur på nåt sätt. Men inledningsvis så tror jag att du ligger ruskigt nära vad som hänt. PM är en välkänd flörtare, han försöker imponera på KW, han står med händerna på relingen om henne ... och sen går det som det går. Inget konstigt här egentligen, ett ganska vanligt våldtäktsmord av många i statistiken. Påminner en del om EK-fallet i Göteborg.

Edit: Sen tror jag inte att PM ens lyckades att våldta KW för han ser så jäkla klen ut på bilder. Alltihop har nog fan misslyckats.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-29 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in