Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Beror på hur svårt förståndshandikappad man är...
Nåja.
Om vi nu ändå försöker komma ihåg att PM trots sin intelligens (vilken sort den sen månne vara) OCKSÅ är mentalt en MYCKET sjuk person, då kanske blir det lättare att förstå hans val.
Jag måste erkänna att jag själv glömmer bort det mellan varven ;-)
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag tror att det är svårt att hålla sig till verkligheten om man leker raketforskare hela dagarna och sen på nätterna lever ut andra sorts fantasier tillsammans med likasinnade.
Råkar man sen träffa människor från "det verkliga livet" dvs folk som varken bygger ubåtar eller raketer ELLER sysslar med gränsöverskridande sex - då kan det uppstå en konflikt i diskussionen.
Han tycks inte ha haft några människor i hans omgivning som han kunde göra verklighets-check med.
Sen har jag funderat på hur fasiken orkar man bygga ubåt dag efter dag tillsammans med en totalgalning? Hur är de andra gubbarna i dessa två gäng?
Har också funderat på detta - hur sjuk och störd är PM egentligen?
Vi resonerar om förmågan att förstå det olämpliga i att stycka någon som endast råkat ut för en olycka, men det gäller ju den normalt tänkande individen. Kanske inte PM?
Man kan ju fundera över hur verklighetsanknuten någon egentligen är som dedikerat sitt liv åt att göra realitet av Jules Verne-drömmar, aldrig gått klart en utbildning, inte har ett fast jobb, verkar ha en nästan fysisk relation till sina u-båtar, ofta sover på jobbet eller ensam på botten i u-båten och kommer i konflikt med alla och envar.
Kan han vara väldigt sjuk och störd, men gått under radarn därför att alla tolkat honom som "exentrisk"? Ivrigt påhejad av journalister som gjort säljande reportage om den spännande ovanlige uppfinnaren, utan att fundera mer över vad som legat bakom? Om han inte är riktigt frisk blir ju spekulationer om vad som kan ligga bakom KWs död inte så glasklara. Hans skäl blir inte riktigt logiska för oss i diskusioner kring sexualbrott, avslöjande upptäkt, kränkning etc.
Har det framgått att han nekar till att ha styckat kroppen, som antyddes någonstans? Att han uppgett att han begravt henne hel?