Citat:
Jag har redan bemött det här ett stort antal gånger i tråden. Här är det senaste, endast ett litet antal inlägg bakåt:Vi kan ju kika på vad Warrenkommissionen säger:
Det finns endel av rapporten som ägnar sig åt redan på den tiden spekulationer. Där står följande:
Jag har svårt att hitta att Warrenkommissionen skulle påstå att det var lätt eller att Oswald hade tur.
Since the preponderance of the evidence indicated that three shots were fired, the Commission concluded that one shot probably missed the Presidential limousine and its occupants, and that the three shots were fired in a time period ranging from approximately 4.8 to in excess of 7 seconds.
Det finns endel av rapporten som ägnar sig åt redan på den tiden spekulationer. Där står följande:
Speculation. —Oswald could not have fired three shots from the Mannlicher-Carcano rifle in 5,5 seconds.
Commission finding.—According to expert witnesses, exacting tests conducted for the Commission demonstrated that it was possible to fire three shots from the rifle within 5,5 seconds.
They testified that if the second shot missed, Oswald had between 4.8 and 5.6 seconds to fire the three shots. If either the first or third shot missed, Oswald had in excess of 7 seconds to fire the three shots.
Jag har svårt att hitta att Warrenkommissionen skulle påstå att det var lätt eller att Oswald hade tur.
Fel. Endast Miller klarade den av Warrenkommissionen angivna skjutsekvensen inom de fastställda tidsramarna.Och ett par inlägg innan det ovan, det här:
Notera att Miller inte träffade med både skott 2 och 3 i någon av sina försöksserier. Det som påstås är Oswalds skott 2 och 3, träffade enligt Kommissionen JFK i nedre nacke och nedre höger bakhuvud, respektive. Det första missade fullständigt och träffade med en flisa åskådaren James Tague som stod placerad under södra delen av järnvägsbron, andra sidan Delay Plaza. Skott 2 och tre var de som träffade målen längst ifrån 'snipers nest' och därmed den svåraste dubbelträffen, något som Millers misslyckade försök till reproduktion visar.
Om någon av slemkepsarna i tråden menar att någon annan skytt har lyckats att replikera det Oswald av Warrenkommissionen påstås ha klarat, varsågod och presentera namn på skytt samt alla relevanta data.
Som sagt, det är ingen som säger att skottsekvensen är omöjlig att genomföra med det resultat som påstås. Jag säger att de mästerskyttar från US Army som försökte att genomföra det den mediokra skytten Oswald ska ha klarat, inte lyckades med det:Är det något i det här som du menar inte stämmer med fakta så ser jag fram emot att du/ni:
i. Trots ett nyrenoverat och insiktat originalvapen.
ii. Trots att de fick öva lite innan med vapnet och att de därpå fick TVÅ försök.
iii. Trots att de fick skjuta från hälften av den höjd Oswald ska ha skjutit ifrån.
iv. Trots att de sköt på stillastående mål.
v. Trots att de tillhörde den nationella skytte-eliten och Oswald knappt klarade lägsta nivån i Marinkåren.
vi. Trots att de inte som Oswald, sköt i skarpt läge med den enorma stress det måste ha inneburit.
vii. Trots att de fick inleda sina skjut-serier när de själva kände att de var redo.
Dvs, Oswald måste ha haft en snudd på helt sagolik 'tur' den dagen. Med det sagt så är det här givetvis långt ifrån ett centralt argument mot att Oswald var en av skyttarna den dagen. Här finns en stor mängd andra avsevärt mer graverande bevis för att så inte var fallet, varav ett antal finns redovisade av mig längre bak i tråden.
1. citerar aktuellt avsnittLugnt och fint.
2. förklarar varför/hur det är felaktigt
3. anger källa i den mån det är aktuellt