Citat:
Ursprungligen postat av
Pangon90
Hej
Jag är en driven man i mina bästa år som har fast anställning med bra lön, en bit över Sveriges medel som jag förstår det (33 500 sek). Högre lön än de flesta. Medelinkomsten i riket är 2017 ca 24 000 dvs en bra bit under.
Det är över medel för landet. (Om det är över medel för Stockholm vill jag låta vara osagt).
Det du nämner om 24 KSEK är inte medel utan median där man räknar med alla möjliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pangon90
När jag tittar på vad jag kan köpa för bostad i Stockholmsregionen blir jag näst intill skrämd. Trots min väldigt gynnsamma situation kan jag i princip bara köpa minimala bostäder i farliga, kriminella områden där gäng styr och bilar tänds eld på. Alternativt pyttesmå rumslägenheter på 15-20 kvadratmeter i ex. hammarbyhöjden eller bromma för 2 msek.
Med den inkomsten du angav får du låna ca 2 MSEK. Sedan beror det på hur mycket kontantinsats du kan hala upp.
Tänker vi oss att du ligger på precis minimum så kan du köpa något för 2.36 MSEK.
Här har du en 4:a på
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-manstorpsvagen-3-12136016
Eller en 2:a på 58 kvm
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-edinsvagen-6-12250415
Jag ser inte riktigt att det du påstår stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pangon90
Jag har otroligt svårt att se hur detta ska kunna eskalera vidare. Dvs. vem i hela friden är tänkt att "driva på" marknaden härifrån? Jag kommer knappt ens IN i marknaden i rådande situation. Korrigering måste ske.
Om man inte förstår hur vi hamnat i dagsläget så har man begränsade förutsättningar att förstå framtida riktningar.
Notera att det är populärt att bo centralt i Stockholm. Det innebär att det är de som har de högsta inkomsterna och sparandet som konkurrerar om de bostäderna (av en population på kanske 2 milj).
Notera att man får inte låna så fantastiskt mycket. En person med 50 KSEK/månad kommer upp i maxlån på 3 MSEK. Skall vederbörande köpa något för 7 MSEK så blir det till att hala upp 4 MSEK i kontantinsats. Dvs lägenheterna i centrala Stockholm köps med stora kontantinsatser. Jag tvivlar på att genomsnittlig belåningsgrad i centrala Stockholm är över 50%.
Någon kartsida har/hade ett tool där man kunde se genomsnittlig belåningsgrad för kvarter. Även där bostäderna var dyra var inte lånebeloppen så höga.
Unga får starta i periferin och spara sig inåt. Inget problem för någon att köpa sig en mindre BR i Nynäshamn eller Norrtälje.
En del unga får hjälp av sina föräldrar med första boende.