2017-08-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du hävdade att Alpha tycker att han ska maxbelåna på en gång och använda pengarna till konsumtion.

Jag har bara sett bostadsbubblare hävda något sådant. Aldrig Alpha.

Potentiellt skulle han kunna göra det om värdet ökar. Men jag tycker det är smartare att arbeta ner belåningsgraden för då får man ofta lägre ränta. I alla fall så länge man ligger över 50%

Nej det har jag aldrig hävdat. Däremot tycker han det är en bra ide att höja lånet på bostaden om man har lust att åka på semester. Kan du inte läsa? Det där med amortering verkar inte så vidare viktigt heller
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-28 kl. 22:42.
2017-08-28, 22:44
Avslutad
Det hela är ett gammalt problem: mänsklighetens fullständiga oförmåga att förstå exponentiell tillväxt.

När som helst när man har en årlig tillväxt måste man förstå att den inte kan pågå i all oändlighet. Förr eller senare försvinner förutsättningarna för tillväxt.

Säg att bostadspriserna har ökat med 10% per år de senaste åren. Det ser många nu som det normala. Men 10% årligen innebär en fördubbling av priserna på knappa sju år.

Alltså, en lägenhet som kostade tre miljoner 2010 skulle kosta sex miljoner idag. 12 miljoner 2024, 24 miljoner 2033. Dryga tre miljarder sjuttio år från idag.

Detta inser de flesta är helt orimligt. Men ändå framhärdar de i att priserna kan gå upp år efter år...
2017-08-28, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ta det lugnt bara om du kan. Priserna kommer att gå ner helt garanterat. Köp inte 20 kvm för 2 miljoner. Jag håller med . Det är vansinnigt

Oj garanterat t.o.m, hur mycket ska det gå ner då, antar att du vet det när du är så säker att du kan lämna garantier.

Citat:
Nej det har jag aldrig hävdat. Däremot tycker han det är en bra ide att höja lånet på bostaden om man har lust att åka på semester. Kan du inte läsa? Det där med amortering verkar inte så vidare viktigt heller

Du glömde citera där han säger det.
2017-08-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oj garanterat t.o.m, hur mycket ska det gå ner då, antar att du vet det när du är så säker att du kan lämna garantier.

Du glömde citera där han säger det.

Hur mycket? Omöjligt att säga så klart. Beror ju också på vilket tidsperspektiv vi ska titta på. Ca 90-93 gick de nominella priserna ner ung 45% på BR i Stockholms innerstad enligt bloggaren i länken nedan. Jag håller med honom om att det inte är omöjligt att tänka sig igen. Kan bli något mildare men också värre givetvis

http://flutetankar.blogspot.se/2014/01/br-priserna-i-stockholms-innerstad-gick.html

Här har du citatet från Flashbacks egen ekonomiguru

Citat:
Däremot åker hushållen på högre ränteutgifter. Om nu lönen och bostadens värde följer med KPI, så kan hushållen låna upp på bostaden för att upprätthålla samma belåningsgrad. Dvs den delen av räntan som motsvarar KPI blir en form av sparande. Det sparandet kan då hushållen ta ut till semestern genom att öka på lånet motsvarande.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-28 kl. 23:13.
2017-08-28, 23:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur mycket? Omöjligt att säga så klart. Beror ju också på vilket tidsperspektiv vi ska titta på. Ca 90-93 gick de nominella priserna ner ung 45% på BR i Stockholms innterstad. Det är inte omöjligt att tänka sig.

Omöjligt att säga, skämtar du? Om du kan lämna garantier för att det ska ske måste du väl kunna specificera det rätt bra.

Citat:

Det var ju inte riktigt detsamma som du skrev, men du är van att skarva och hitta på egna saker.
2017-08-28, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vet att du är en idiot men ej jag vet inte exakt procentsats i olika delar av landet och hur det kommer fördela sig och vad genomsnittet blir i riket. Vet du? Vad jag vet är att det kommer att falla.

Nu är det inte jag som lämnat garantier för vad som ska ske det är du och då borde du väl ha lite koll, du kan väl inte vara helt borta?

Citat:
Det var exakt det samma som jag skrev. För guds skull skriv in dig på hispan.

Det här visar bara hur noga du är med sanningen. Det han skrev var att om man har sparat pengar kan man sedan ta ut det och använda till semester, och det är ju i sak korrekt. Det fanns inget där om vad som är bra att göra, det är bara sådant du har fantiserat ihop och kan du inte se det är du riktigt sinnesförvirrad.
2017-08-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hej

Jag är en driven man i mina bästa år som har fast anställning med bra lön, en bit över Sveriges medel som jag förstår det (33 500 sek). Högre lön än de flesta. Medelinkomsten i riket är 2017 ca 24 000 dvs en bra bit under.
Det är över medel för landet. (Om det är över medel för Stockholm vill jag låta vara osagt).
Det du nämner om 24 KSEK är inte medel utan median där man räknar med alla möjliga.

Citat:
När jag tittar på vad jag kan köpa för bostad i Stockholmsregionen blir jag näst intill skrämd. Trots min väldigt gynnsamma situation kan jag i princip bara köpa minimala bostäder i farliga, kriminella områden där gäng styr och bilar tänds eld på. Alternativt pyttesmå rumslägenheter på 15-20 kvadratmeter i ex. hammarbyhöjden eller bromma för 2 msek.
Med den inkomsten du angav får du låna ca 2 MSEK. Sedan beror det på hur mycket kontantinsats du kan hala upp.
Tänker vi oss att du ligger på precis minimum så kan du köpa något för 2.36 MSEK.

Här har du en 4:a på https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-manstorpsvagen-3-12136016

Eller en 2:a på 58 kvm https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-edinsvagen-6-12250415

Jag ser inte riktigt att det du påstår stämmer.

Citat:
Jag har otroligt svårt att se hur detta ska kunna eskalera vidare. Dvs. vem i hela friden är tänkt att "driva på" marknaden härifrån? Jag kommer knappt ens IN i marknaden i rådande situation. Korrigering måste ske.
Om man inte förstår hur vi hamnat i dagsläget så har man begränsade förutsättningar att förstå framtida riktningar.

Notera att det är populärt att bo centralt i Stockholm. Det innebär att det är de som har de högsta inkomsterna och sparandet som konkurrerar om de bostäderna (av en population på kanske 2 milj).
Notera att man får inte låna så fantastiskt mycket. En person med 50 KSEK/månad kommer upp i maxlån på 3 MSEK. Skall vederbörande köpa något för 7 MSEK så blir det till att hala upp 4 MSEK i kontantinsats. Dvs lägenheterna i centrala Stockholm köps med stora kontantinsatser. Jag tvivlar på att genomsnittlig belåningsgrad i centrala Stockholm är över 50%.

Någon kartsida har/hade ett tool där man kunde se genomsnittlig belåningsgrad för kvarter. Även där bostäderna var dyra var inte lånebeloppen så höga.

Unga får starta i periferin och spara sig inåt. Inget problem för någon att köpa sig en mindre BR i Nynäshamn eller Norrtälje.

En del unga får hjälp av sina föräldrar med första boende.
2017-08-28, 23:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det var det inte alls. Du är bara för trög.´'Om man sparat pengar kan man åka på semester'. ha ha Ja visst men det är inte vad som står. Men det är bra att du har klargjort det för alla. Om man sparar pengar kan man använda dom till att åka på semester. Mycket klartänkt av dig.
Du missade den lilla biten om att låna upp på huset. Det är nog bara du som kan se det som ett sparande.Ja och så Alpha förstås.

Det han skrev var enligt ditt citat detta:
"Det sparandet kan då hushållen ta ut till semestern genom att öka på lånet motsvarande."

Och det förvanskar du till detta:
"Däremot tycker han det är en bra ide att höja lånet på bostaden om man har lust att åka på semester."

Jag ser inget i det verkliga citatet att det står något om vad som är bra att göra som du påstår. Däremot att sparande kan tas ut och användas till semester. Du borde verkligen sinnesundersöka dig om du inte ser detta. Jag blir allvarligt oroad för din mentala hälsa.
2017-08-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är över medel för landet. (Om det är över medel för Stockholm vill jag låta vara osagt).
Det du nämner om 24 KSEK är inte medel utan median där man räknar med alla möjliga.

Med den inkomsten du angav får du låna ca 2 MSEK. Sedan beror det på hur mycket kontantinsats du kan hala upp.
Tänker vi oss att du ligger på precis minimum så kan du köpa något för 2.36 MSEK.

Här har du en 4:a på https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-manstorpsvagen-3-12136016

Eller en 2:a på 58 kvm https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-edinsvagen-6-12250415

Jag ser inte riktigt att det du påstår stämmer.

Om man inte förstår hur vi hamnat i dagsläget så har man begränsade förutsättningar att förstå framtida riktningar.

Notera att det är populärt att bo centralt i Stockholm. Det innebär att det är de som har de högsta inkomsterna och sparandet som konkurrerar om de bostäderna (av en population på kanske 2 milj).
Notera att man får inte låna så fantastiskt mycket. En person med 50 KSEK/månad kommer upp i maxlån på 3 MSEK. Skall vederbörande köpa något för 7 MSEK så blir det till att hala upp 4 MSEK i kontantinsats. Dvs lägenheterna i centrala Stockholm köps med stora kontantinsatser. Jag tvivlar på att genomsnittlig belåningsgrad i centrala Stockholm är över 50%.

Någon kartsida har/hade ett tool där man kunde se genomsnittlig belåningsgrad för kvarter. Även där bostäderna var dyra var inte lånebeloppen så höga.

Unga får starta i periferin och spara sig inåt. Inget problem för någon att köpa sig en mindre BR i Nynäshamn eller Norrtälje.

En del unga får hjälp av sina föräldrar med första boende.

Dina exempel ligger alltså i Tullinge och längst ut i Nacka nästan vid Skurubron. Känns som man lika gärna skulle kunna bo i Uppsala
2017-08-28, 23:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dina exempel ligger alltså i Tullinge och längst ut i Nacka nästan vid Skurubron. Känns som man lika gärna skulle kunna bo i Uppsala

Flytta till Uppsala då om du känner så, de som däremot gillar Nacka, och det är många kan bo där. Dina psykiska problem framstår allt tydligare.
2017-08-28, 23:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja vilket sparande? Det är bara du som är trög och tror att ytterligare belåning är ett sparande.

Nej det är ingen som sagt att belåning är sparande, försök tänka lite innan du skriver. Amortering är däremot sparande t.ex.
2017-08-28, 23:43
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Däremot åker hushållen på högre ränteutgifter. Om nu lönen och bostadens värde följer med KPI, så kan hushållen låna upp på bostaden för att upprätthålla samma belåningsgrad. Dvs den delen av räntan som motsvarar KPI blir en form av sparande. Det sparandet kan då hushållen ta ut till semestern genom att öka på lånet motsvarande.
Alla ser att du inte har någon som helst förmåga att läsa innantill. Och att du yrar ihop något där du snappat några enstaka ord. Jag vet inte vad du har för problem, men det stör diskussionen när du sitter och ljuger ihop saker om vad som skrivits.

Det står inte en stavelse om att jag tycker att det är bra. Jag pekar på att hushållen kan göra så.
Och den som har någon liten förståelse för ekonomi inser också att det är precis vad som händer. Min första erfarenhet av detta var för väldigt länge sedan när en kollega lånade upp till ursprungsnivån och köpte en segelbåt.
Hans resonemang var att han satt med onödig mycket sparande.

Och det är väl något bubbelpratarna i tråden kan fundera över. Hur mycket sparande bör folk sitta på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in