Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Eller så försöker man göra som du antyder och tvingar av folket kontosparandet genom att höja ränta och ha en extrem kreditkontraktion så att kontosparandet försvinner. (Och samtidigt åker vi tillbaka till 1800-talet eller något liknande).
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 10% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 20% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 30% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Osv.
Jag påminner mig inte att någon kunnat peka på något direkt problem med att ligga med 10% belåning på bostaden. Var skulle gränsen ligga?
Och råder nu inflation så får man låna upp för att hålla reala nivån. På vad sätt är det ett 19 årings-beteende?
Är din tanke att 19 åringar förstår sig på detta med real ränta och inflation till skillnad för äldre lite halvkorkade personer? eller vad?
Nej men titta, jag lyckades få dig upprörd, träffades en nerv eller varför uppvisar du plötsligt mänsklighet?
Hur många tror du diskuterar riskerna med folk som har 30% belåningsgrad?
Riskerna ligger på en annan del av spelplanen, det utgår jag från att du förstår?