2017-08-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Eller så försöker man göra som du antyder och tvingar av folket kontosparandet genom att höja ränta och ha en extrem kreditkontraktion så att kontosparandet försvinner. (Och samtidigt åker vi tillbaka till 1800-talet eller något liknande).

Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 10% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 20% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 30% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Osv.
Jag påminner mig inte att någon kunnat peka på något direkt problem med att ligga med 10% belåning på bostaden. Var skulle gränsen ligga?

Och råder nu inflation så får man låna upp för att hålla reala nivån. På vad sätt är det ett 19 årings-beteende?
Är din tanke att 19 åringar förstår sig på detta med real ränta och inflation till skillnad för äldre lite halvkorkade personer? eller vad?

Nej men titta, jag lyckades få dig upprörd, träffades en nerv eller varför uppvisar du plötsligt mänsklighet?

Hur många tror du diskuterar riskerna med folk som har 30% belåningsgrad?

Riskerna ligger på en annan del av spelplanen, det utgår jag från att du förstår?
2017-08-28, 21:24
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inte inkomsten som sätter din gräns utan skuldkvots taket. Den regeln främjar personer med kapital framför personer med inkomst. Andra har helt enkelt mer kapital att gå in med.

Vad menar du egentligen, "andra har helt enkelt mer kapital att gå in med"? Nja för i rådande situation, eftersom man inte kan köpa något rimligt, tvingas man till andrahandsmarknaden där stor del av lönen/potentiellt sparande går till att betala ganska rejäla hyror. Dvs sparandet blir lidande och det tar LÅNG tid att spara ihop de summor som behövs. Tydligen har ju de som köpt senaste 20 åren tjänat ca 1000:- per dag bara på prisökning av boendet. Hur ska jag "hänga med" i det tempot? Vad är det för unga människor som "helt enkelt har mer kapital att gå in med"? Pratar vi arv eller? Menar du att marknaden nu drivs av arv och gåvor? Är det rimligt och hållbart verkligen?
2017-08-28, 21:37
Medlem
Citat:
Jag har bara sett förvirrade bubblare hävda sådant.

Banken tillåter det inte. Du kan bara göra sådant om du hamnar lågt i belåningsgrad.

Nej jag menar att man värderar om huset efter några år och höjer lånet. Hoppas bara att huset är värt mer än vad den är belånad. Man gör detta hos en annan bank, t. ex Blue Step eller nåt. Om man vill förverkliga en dröm. Det påstår dom i sin reklam att dom kan hjälpa till med
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-28 kl. 21:40.
2017-08-28, 21:40
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Vad menar du egentligen, "andra har helt enkelt mer kapital att gå in med"? Nja för i rådande situation, eftersom man inte kan köpa något rimligt, tvingas man till andrahandsmarknaden där stor del av lönen/potentiellt sparande går till att betala ganska rejäla hyror. Dvs sparandet blir lidande och det tar LÅNG tid att spara ihop de summor som behövs. Tydligen har ju de som köpt senaste 20 åren tjänat ca 1000:- per dag bara på prisökning av boendet. Hur ska jag "hänga med" i det tempot? Vad är det för unga människor som "helt enkelt har mer kapital att gå in med"? Pratar vi arv eller? Menar du att marknaden nu drivs av arv och gåvor? Är det rimligt och hållbart verkligen?

En trådsanning från bubbelförnekarna är att föräldrar alltid har pengar/obelånad villa och gladeligen ger ett förskottsarv alternativt lånar upp på villan för att betala kontantinsatsen för barnen. Så, ja, det är rimligt.
2017-08-28, 21:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Var de får kapital ifrån varierar givetvis. Värden är inte precis rättvis. Jag bara konstaterar faktum.

Med 33k i lön skulle du ganska lätt kunna hantera kostnaden för ett lån på 10 mille. Du behöver dock skaka fram 2 mille i insatsen till det. Eftersom vi har skuldkvots taket på 85% så dämpas priserna eftersom sådana som du stängs ute och har inte en chans mot någon med en miljon i ryggen och 20k i månaden.
2017-08-28, 22:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej jag menar att man värderar om huset efter några år och höjer lånet. Hoppas bara att huset är värt mer än vad den är belånad. Man gör detta hos en annan bank, t. ex Blue Step eller nåt. Om man vill förverkliga en dröm. Det påstår dom i sin reklam att dom kan hjälpa till med
Jo det kanske andra kan göra. Det är dock inte ett alternativ för Pangon90 (Vi pratade ju om hans situation)
2017-08-28, 22:07
Medlem
Citat:
Jo det kanske andra kan göra. Det är dock inte ett alternativ för Pangon90 (Vi pratade ju om hans situation)

Jo och han fattade nog att jag var ironisk även om du inte gjorde det.
2017-08-28, 22:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jo och han fattade nog att jag var ironisk även om du inte gjorde det.
Om du är ironisk så underlättar det om du inte ljuger.
2017-08-28, 22:16
Medlem
Citat:
Om du är ironisk så underlättar det om du inte ljuger.

Om vad? Varför skulle han inte kunna värdera om huset om några år?
2017-08-28, 22:22
Medlem
Citat:

Ta det lugnt bara om du kan. Priserna kommer att gå ner helt garanterat. Köp inte 20 kvm för 2 miljoner. Jag håller med . Det är vansinnigt
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-28 kl. 22:32.
2017-08-28, 22:27
Medlem
Jag har ingen direkt åsikt i frågan men jag tycker att det är intressant att svenska hushåll fortsätter att låna i rasande takt så att lånen ökar snabbare än produktiviteten; så länge det pågår så kommer samhället till slut att hamna i en ohållbar situation.
2017-08-28, 22:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om vad? Varför skulle han inte kunna värdera om huset om några år?
Du hävdade att Alpha tycker att han ska maxbelåna på en gång och använda pengarna till konsumtion.

Jag har bara sett bostadsbubblare hävda något sådant. Aldrig Alpha.

Potentiellt skulle han kunna göra det om värdet ökar. Men jag tycker det är smartare att arbeta ner belåningsgraden för då får man ofta lägre ränta. I alla fall så länge man ligger över 50%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in