Citat:
Ursprungligen postat av
sno
I Madsens värld var han kanske "hotad till livet". Ungefär som de idrottare som var tvungna att äta upp sina medpassagerare för att överleva på berget. Ingen av dem skulle i förväg ha kunnat ana att de skulle klara av att skära i sina kompisar och äta upp dem. Men det gick. De som inte klarade av det - överlevde inte.
I Madsens värld känner han kanske att projektet måste försvaras till vilket pris om helst. Kanske en helt inbillat hot som han upplevde helt i onödan. Kanske fanns det en uns av sanning i det. Vem vet?
Jag tänker också att det kanske är en längre tids stress som gör att han blivit mer impulsiv och/eller våldsammare.
Den där artikeln som postades av den danske psykologen där han påtalade att man inte kan enkelt se en styckning av människa ur "normalperspektiv", jag har funderat på det ett tag. Man kan väl fundera över normalperspektivet också i det att de flesta skulle ha väääldigt svårt att ens tänka sig göra npgot sådant. Väldigt många kan nog föreställa sig ha kapacitet att döda någon om de utsätts för tillräckligt allvarlig provokation. Dels från straffrättsblocket från min utbildning och senare intresse för medeltiden och renässansen kan jag ju också konstatera att vårt "civiliserade" bettende enligt våra nutida moderna värderingar är rätt så nyfödda i perspektiv på mänsklighetens historia. Visserligen är det ett tag sedan men förr sågs det som rimligt att döda folk och även för vissa brott stympa dem, levande eller döda, genom halshuggning, stegling eller avskimjande av enstaka kroppsdelar. Tjuvar kunde mista en hand, de som dömdes för sodomi kunde få könsorganet avskuret och se på medan man kastade snorren på en brasa (stympningen var då snarare sexualmoraliskt grundad än sadistisk, kanske något att fundera över när vissa mord får sensationslystna rubriker), Ludwig XI stack ögonen så personer som röjt hemligheter blev blinda etc. Och detta var å samhällets vägnar, och de var ofta offentliga tillställningar dit folk gick och hejade på.
Och den där civiliserade hållningen kan väl typiskt krackelera på grund av sjukdom, kraftig stress, misdbruk eller liknande.